فایل رایگان بررسي ترک وترکيبات آن در آيينه اشعار حافظ | WORD
، تعداد تکرار این واژگان در اشعار خواجه و هم چنین به بیان نظرات صاحب نظران در این خصوص، پرداخته شده است. تمام مصداق های این واژه در اشعار حافظ، در معنای زیباروی و نیز معشوق هستند، و چون معنای واژه ترک در آن روزگار با بی رحمی عجین شده بود، حافظ معشوق خویش را به خاطر سنگدلی و ظلمی که در حق او روا می داشته به ترک تشبیه کرده است. این واژگان گاه به صورت مفرد و گاه به صورت جمع در اشعار خواجه نمود پیدا می کنند.
فایل رایگان بررسي تشبيه مفرد و مرکب و بسامد آن در غزليات سعدي | WORD
تر این دو را به هم نزدیک ساخته ، کلامش را با آرایشی بدیع در ذهن مخاطب ماندگار سازد. سعدی در غزلیاتش از تشبیه بسیار بهره برد است. وی انواع تشبیهات مفرد به مفرد مفرد به مرکب مرکب به مرکب و مرکب به مفرد در اشعارش استفاده کرده و بیشترین بسامد از آن تشبیه مفرد به مفرد و مرکب به مرکب بیش از سایرین است؛ این پژوهش می کوشد تا انواع تشبیهات مفرد و مرکب را در غزلیات این شاعر بررسی نموده ، بسامد ان ها را مشخص سازد.
فایل رایگان بررسي تصوير زن در اشعار فروغ فرخزاد و غاده السمان | WORD
ند . غاده السمان شاعر برجسته معاصر عرب و همچنین فروغ فرخزاد در ادبیات معاصر فارسی به عنوان تاثیر گذارترین شاعران تلقی می شوند از این گذر می توان به تاثیر این دو شاعر ، در شعر و جامعه معاصر در خصوص تصویر و جایگاه زن پی برد . این مقاله می کوشد به بررسی تصویر زن در اشعار این شاعران به روش توصیفی – تحلیلی بپردازند . از این رو می توان به تاثیر این دو شاعر معاصر در شعر و جامعه در خصوص تصویر و جایگاه زن پی برد .
فایل رایگان بررسي تطبيقي اشعار فرخي سيستاني ونگاره هاي کمال الدين بهزاد | WORD
اویر زیبا ، خلق نموده است . فرخی سیستانی شاعرسبک طبیعت گرای خراسانی خالق اشعار زیبا دروصف طبیعت وکمال الدین بهزاد نگارگر مکتب هرات که رنگ واوصاف تازه ای از طبیعت پردازی را درنگارگری ایرانی باب کرد . اشعاری از فرخی سیستانی ونگاره هایی ازکمال الدین بهزاد را با توجه به شرایط تقریبا مشابه اجتماعی وسیاسی زندگی این دوهنرمند بررسی میکنیم، نگاره هایی ازکمال الدین بهزاد را شعر مصور فرخی سیستانی می بینیم .
فایل رایگان بررسي تعداد و تنوع اسم ها و صفت هاي بياني داستان سياوش در شاهنامه | WORD
سی را احیا کند. هم چنین پس از بررسی موارد مذکور واضح گردید که حکیم فرزانه توس، استاد مسلم وصف و توصیف می باشد و در این داستان صفت های بی کاره دیده نمی شود و تمامی اوصاف در خدمت نوع حماسی و اندیشه های فردوسی است. او به خوبی از ابزاری چون اسم های اساطیری و باستانی ایرانی و صفت های گوناگون بیانی برای بیان حماسی داستان خود بهره برده است و نشان داده که کارکرد اولیه و اصلی وصف در این داستان کارکرد حماسی است.
فایل رایگان بررسي تقابل هاي دوگانه در مخزن الاسرار نظامي | WORD
طلاحی تقابل های دوگانه پرداخته است، سپس تقابل های دوگانه مخزن الاسرار را در دو سطح روساختی و ژرف ساختی کاوید ه و به اندیشه های موجود در پس این تقابل ها دست یافته است. تقابل های مخزن الاسرار در سطح رو ساخت به سه دسته لفظی ، فکری و ادبی تقسیم بندی شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد، نظامی از آفرینش تقابل های دوگانه در پی تبیین نکته های دینی، عرفانی، اخلاقی، سیاسی و گاه ابراز تفاخر به شعرای دیگر است.
فایل رایگان بررسي چالش هاي زبان فارسي در فضاي سايبر | WORD
تعداد کاربران فارسی زبان و همین طور افزایش تعداد وبگاه ها (سایت ها)، منابع اطلاعاتی و پایگاه های داده به زبان فارسی باعث شده است تا حجم اطلاعات فارسی در رایاسپهر یا فضای مجازی افزایش چشمگیری پیدا کند که این مقوله می تواند مانعی در جهت خنثی نمودن تهدیدات فضای مجازی برای زبان فارسی و نیز گسترش این زبان به کمک موتورهای جستجو و ابزارهای تولید محتوا در فضای مجازی گردد که در این مقاله بدانها می پردازیم.
فایل رایگان بررسي چگونگي کاربرد علم بيان در داستان بيژن و منيژه شاهنامه | WORD
ف این مطالعه بررسی چگونگی به کار رفت ارکان علم بیان که عبارتند از: تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه در داستان بیژن و منیزه است. نتایج به دست آمده از داده ها که با ابزار کتابخانه ای و سندکاوی جمع آوری شده است، نشان می دهد که فردوسی از هر چهار رکن علم بیان به طور موثر و به سزا در جهت تاثیرگذاری سخن خود بهره گرفته است که در این میان با توجه به نمودار، کنایه کاربرد بیشتری نسبت به دیگر ابعاد علم بیان داشته است.
فایل رایگان بررسي حقيقت و حالات عشق و موانع آن با مطالعه موردي در تمهيدات عين القضات | WORD
ده تا زمانیکه نور الهی به دلش نتابد، قادر به سامان دادن درون خویش نیست و این هم به این معناست که اگر الطاف الهی شامل بنده سالک نشود؛ بنده پشت حجاب ها باقی می ماند. ابن عربی در رسایل خود از هفتاد حجاب بین عاشق و معشوق سخن می گوید. و حدیثی از پیامبر(ص) که جبرئیل از هزار حجاب بین خود و خدایش با پیامبر نقل کرده است. البته این اعداد؛ از کثرت حجاب ها خبر می دهد که تعداد معدودی از آنها در این پژوهش مورد بحث است.
فایل رایگان بررسي حکايت هاي محيط اعظم بيدل دهلوي | WORD
ی بدیع و بکر میان دو پدیده یا دو شیء سرانجام می یابد. دسته ای دیگر از این حکایات از اصول حکایت پردازی بی بهره اند. ناشناخته بودن شخصیت ها از دیگر ویژگی های حکایات بیدل است. علت این امر را می توان در توجه شاعر به بیان دیده گاههای خاص دانست. در کل مضمونی که در کنار اکثر حکایات منتقل می شود گونه ای از ساقی نامه سرایی است که به شیوه ای خاص در حکایات بیدل نمود یافته است که می توان آن را از ابتکارات بیدل دانست.
فایل رایگان بررسي دو عنصر شخصيت پردازي و گفت وگو در رمان سياه چمن از اميرحسين فردي | WORD
فقط به یک شخصیت فرعی می توان اشاره نمود که نویسنده به کمک شخصیت پردازی مستقیم، ویژگی ذاتی او را شرح داده است. تمام شخصیت-های اثر از لحاظ ایستایی و پویایی در زمره شخصیت های ایستا جای می گیرند. عنصر گفت و گو و گفت گوهای میان اشخاص نیز به خوبی و با مهارت در خدمت نویسنده برای نمایان ساختن خصایص شخصیت ها و ارائه آن به مخاطبان مورد استفاده قرار گرفته است و نشان از هنرمندی نویسنده در عرصه داستان نویسی دارد.
فایل رایگان بررسي دو مفهوم عشق و معرفت از حقيقت امانت در متون نظم و نثر عرفاني | WORD
رنده در این مقاله کوشیده است تا دو مصداق (عشق و معرفت) از مصادیق آیه امانت را که در متون نظم و نثر عرفانی انعکاس پیدا کرده است، تحلیل و تبیین نماید. بر اساس پژوهش حاضر، آنچه اهل معرفت از امانت معروضه در آثار خود به دست داده اند، نشان می دهد که بیشتر اهل معرفت حقیقت امانت را، عشق یا یکی از لوازم و خواص آن یعنی معرفت دانسته اند. این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است.
فایل رایگان بررسي رديف، قافيه و اوزان عروضي غزليات حکيم نزاري قهستاني | WORD
ید به نظر می رسد، خاصه از آن جهت که جای چنین فرهنگی – البته با ویژگی های مذکور فوق – در حوزه ی پژوهش ها و منابع موجود خالی است. بدیهی است اولین قدم در راه تدوین چنین فرهنگی، بررسی یک یک دیوان های شعر فارسی موجود و استخراج نتایج آن به عنوان مواد و عناصر اولیه و اساسی مورد نیاز است. این مقاله، پاسخی است به این نیاز ضروری که در آن دیوان غزلیات حکیم نزاری را از جهت ردیف، قافیه و اوزان عروضی بررسی کرده ایم.
فایل رایگان بررسي زمان روايي در رمان اسماعيل بر اساس نظريه ژرار ژنت | WORD
ین اثر صورت گرفته، تلاش شده است تا به روش توصیفی- تحلیلی بدین مساله پرداخته شود. نتیجه این بررسی نشان از آن دارد که مولفه های مورد نظر در رمان اسماعیل وجود دارد. در مبحث نظم و ترتیب، بازگشت به گذشته نسبت به آینده نگری بیشتر صورت گرفته، در قسمت تداوم نمایش صحنه در مقایسه با موارد دیگر بیشتر مشاهد شود. در مبحث بسامد نیز هر سه نوع بسامد مفرد، مکرر و بازگو استفاده شده است که بسامد بازگو بیشتر دیده می شود.
فایل رایگان بررسي زمان روايي در رمان سياه چمن بر اساس نظريه ژرار ژنت | WORD
ه روش توصیفی- تحلیلی بدین مساله پرداخته شود. بدین منظور نظم و ترتیب، تداوم و بسامد بر اساس نظریه ژنت در این رمان بررسی شد. نتیجه این بررسی حاکی از آن است که مولفه های مورد نظر در رمان سیاه چمن وجود دارد که در قسمت نظم و ترتیب آینده نگری نسبت به گذشته نگری بیشتر صورت گرفته، در مبحث تداوم نیز تنها موردی که مشاهده نشد اپیزود است و سرانجام از نظر بسامد، بسامد بازگو بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.
فایل رایگان بررسي زمينه گرايش به نماد استعلايي در اشعار ابوالحسن ورزي | WORD
خوش کودکی از عناصر استعلایی شعر اوست. گرایش ورزی به نمادهای استعلایی بیش از همه زمینه ی فردی دارد و نیز تحت تاثیر نگرش خاص او به طبیعت است و زمینه اجتماعی نیز دارد. استفاده از این نمادها برای شاعر که دچار ناکامی ها و دلزدگی از زندگی شخصی است، تسلی دهنده خاطر است. منزوی و تنهاتر شدن شاعر و تفکر او درباره مرگ و گذر زمان در دوره پایانی حیات و شاعری او همراه با گرایش بیشتر او به عروج و عناصر استعلایی است.
فایل رایگان بررسي زمينه گرايش به نماد استعلايي در اشعار غلامعلي رعدي آذرخشي | WORD
دی از شاعران دهه ی سی است که به سبب شرایط خاص تاریخی و اجتماعی، اندیشه و تخیل خود را در قالب نمادهای استعلایی بیان کرده است. شاعران دهه ی سی می کوشند تا آنجا که ممکن است نمادها را به گونه ای به کار ببرند که به واقعیت های شخصی و جهان خیالی خویش نزدیک باشد. شرایط تاریخی دوران استبداد پهلوی وخفقان اجتماعی زمینه اصلی گرایش رعدی به نمادهای استعلایی است. نمادهای استعلایی از صور خیالی برجسته در دهه ی سی هست.
فایل رایگان بررسي ساختار خسرو و شيرين نظامي بر اساس الگوهاي ساختاري | WORD
دارد. برای این منظور ابتدا مقدمه ای درباره تعریف و تبیین ریخت شناسی، روایت شناسی، روش مطالعاتی پراپ مطرح شده و کارکردهای سی و یک گانه ای که پراپ برشمرده است از قصه مذکور استخراج شد. سپس این منظومه بر اساس الگوی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت و موارد بیست گانه مشترک در آن مشخص شد. یافته های این پژوهش به میزان تطابق و تفاوت داستان خسرو و شیرین با الگوی ریخت شناسی پراپ و الگوی ریخت شناسی ایرانی اشاره دارد.
فایل رایگان بررسي ساختار روايي داستان آتش بدون دود بر مبناي الگوي کنشي گريماس | WORD
همچنین تلاش گردیده به شیوه توصیفی- تحلیلی، اثر مورد نظر را از این دیدگاه مورد بررسی و تحلیل قرارگیرد. شش کنش گر گریماس در هفت جلد داستان دیده می شود. در اثر مورد نظر، مفعول همان تلاش برای شرایط مطلوبی است که تحقق پیدا کند. کنش گر فرستنده در سه جلد اول داستان شخصیت داستانی و در چهار جلد بعدی مفاهیم انتزاعی است. تحلیل این اثر بر اساس نظریه گریماس استواری روایت، ساختار و پیوستگی اجزای آن را نشان می دهد.
فایل رایگان بررسي ساختار طنز بر اساس نظريه گرماس در داستان هاي ابوالقاسم پاينده | WORD
ی معنایی مخصوص به خود دارد، هرگاه قطب های معنایی نظام ها با هم مخلوط شوند طنز زاده می شود. طبق نتایج به دست آمده، چارچوب معرفی شده، می تواند برای دیگر ساختارهای طنزآمیز زبان فارسی به کار رود و طنزی که بر این اساس ساخته می شود، اگر خطاب به انسان باشد، بسیار گزنده است و اگر مولفه های معنایی انسانی برای قطب های معنایی حیوانات و جمادات به کار رود، طنزی ترحم برانگیز که به سمت فکاهی در حرکت است، خلق می کند.
فایل رایگان بررسي ساختار و بافت زباني نظامي در منظومه خسرو و شيرين | WORD
ین منظومه هرچند از نظر زمان و نحوه ترکیب بندی جملات، متمایل به سبک خراسانی می باشد، اما وفور لغات و استعارات عربی و استفاده از علوم رایج زمان چون موسیقی، نجوم، طب و ... آن را به سبک عراقی نزدیک می کند. زبان نظامی در آثارش گرم و گیرا و دلپذیر می باشد. واژگانش نرم و لطیف و گفتارش دلنشین است؛ آن گونه که در بازگویی لحظه های رزم نتوانسته از فشار بزم رهایی یابد و به اشعار رزم نیز ناخودآگاه رنگ غنایی داده است.
فایل رایگان بررسي شکوائيه در ادبيات عاميانه استان کهگيلويه و بويراحمد | WORD
ت که در بسیاری از گونه های شعر لری ازجمله اشعار کار، اشعار عاشقانه، اشعار سوگ، لالایی و حبسیه یافت می شود. این گونه ها زیرمجموعه ادب غنایی هستند. سراینده در ترانه های لالایی( از ناسپاسی فرزندان و فراموش کردن زحمات والدین) در اشعار کار( دوری از خانواده و عزیزان و کمبود امکانات) در اشعار عاشقانه( از هجران یار و بی توجهی و بی وفایی معشوق) و در ترانه های سوگ( از روزگار ناپایدار) شکوه می کند و ناله سرمی دهد.
فایل رایگان بررسي شگردهاي ترامتنيت قرآني در عبهر العاشقين بر اساس الگوي ژرار ژنت | WORD
به آیات قرآن نیز استناد کرده است. از آنجا که عبهرالعاشقین دارای زبانی ادبی و مخیل است، این پژوهش بر اساس الگوی ترامتنیت ژنت، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا این زبان در شگردهای کاربرد آیات قرآن و نحوه استفاده مولف از آنها تاثیری داشته یا این متن همچون بسیاری از متون تعلیمی از قبیل: رساله قشیریه، کشفالمحجوب، کیمیای سعادت و... آیات را به صورت ساده و صرفا جهت استناد و استشهاد به کار برده است.
فایل رایگان بررسي شيوه هاي بلاغي (علم معاني) درنثر خطابي صوفيه (کشف المحجوب) | WORD
مفاهیم عرفانی خود می پردازد.. در این پژوهش، نگارندگان با هدف شناخت شیوه های بلاغی نثر خطابی کشف المحجوب هجویری، به شیوه کیفی به توصیف و تحلیل ساختار متن پرداخته است. برآیند حاصل از یافته ها نشان می دهد که نویسنده درکناراستفاده از ابزارهای بلاغی دانش معانی چون ایجاز، اطناب، حصر و قصر، وصل و فصل و.... به شگردهای دیگری ازنثر خطابی ازجمله شروع حکایات با فعل مجهول ،استفاده از تمثیل و حکایت و... رسیده است.
فایل رایگان بررسي شيوه هاي بهينه و کاربردي در آموزش زبان و ادب فارسي | WORD
یلم نامه، توجه به حواشی ادبیات تا خود ادبیات و خلاقیت های ادبی، نبود برنامه هایی برای انتقال تجربیات نویسندگان و شاعران معاصر به دانشجویان، به حاشیه ادبیات رانده شدن دانشجویان به دلیل ضعف برنامه درسی دانشگاهی، ناکارآمدی دانشجویان به دلیل عدم توجه به مقوله هایی چون ادبیات معاصر، عدم استفاده برنامه ریزان رشته زبان و ادبیات فارسی از اختیارات قانونی برای تدوین دروس مورد نیاز به دلیل سنتی بودن است.
فایل رایگان بررسي شيوه هاي جذب مخاطب در شعر انوري | WORD
عار تقاضایی، با رویکرد تحلیلی- توصیفی، صد قطعه تقاضایی دیوان انوری را بررسی می کند. بر اساس یافته های این پژوهش، انوری با توجه به درک و شناخت خصلت های روحی و روانی مخاطبان و موقعیت های گوناگون و کارکردهای هر کدام از تکنیک های ادبی تخاطب و محاوره، طنز، لغز و معما، تلمیح، واقعه نگاری و داستان پردازی برای تاثیرگذاری و تحریک روح سخاوت در ممدوحان خود استفاده می کند تا بتواند خواسته های خود را محقق سازد.
فایل رایگان بررسي صفت هاي بياني شخصيت اصلي زن، در دو داستان رقص مرگ و آبجي خانم | WORD
و بزرگ علوی دو تن از نویسندگان بزرگ معاصر هستند که در تکامل داستان کوتاه نقش بسزایی داشته اند. آن ها معمولا صفت هایی برای بهتر نشان دادن شخصیت های داستانی بکار می برند. در این پژوهش تلاش بر این است تا صفت های ویژه شخصیت اصلی زن، در دو داستان آبجی خانم از مجموعه زنده به گور، (صادق هدایت) و رقص مرگ از مجموعه چمدان، (بزرگ علوی) و دیدگاه هر دو نویسنده در مورد زنان با روش توصیفی_ تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.
فایل رایگان بررسي طرح واره هاي حرکتي داستان سپرده به زمين بيژن نجدي | WORD
ت ادبی است. پژوهش در صدد یافتن پاسخی برای این پرسش است که در داستان پیش گفته چه مفاهیمی از طریق طرح واره های حرکتی امکان وقوع یافته اند. داده های پژوهش به روش اسنادی از مجموعه ی داستان کوتاه یوزپلنگانی که با من دویده اند نوشته-ی بیژن نجدی گردآوری شده و به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که طرح واره-های حرکتی در این داستان به مضامین باروری ، پیری و مرگ دلالت می کنند.
فایل رایگان بررسي فضيلت ها و رذيلت هاي اخلاقي در حکايت هاي کليله و دمنه | WORD
ان سیاسی آن دوران می باشد.در این کتاب به صورت آشکار به همه مسایل اخلاقی و ضداخلاقی اشاره نشده، برخی از این اخلاقیات بینابین حکایات آمده و تا تمام داستان خوانده نشود، معلوم نمی شود که قصد نویسنده بیان کدام نکته اخلاقی است.در کلیله و دمنه، گاهی رذایل به صورت دسته ای از نبایدها ذکر می شوند.این نبایدها همراه با تمثیل بیان می شوند. ارزش این تمثیل ها در این است که، از گزندگی و تلخی اندرزهای آمرانه می کاهد.
فایل رایگان بررسي کهن الگوي آب، خورشيد و درخت در شعر کودک و نوجوان | WORD
اویری است که برای کودکان آشناست و بدین سان آنها را در درک و پذیرش احساساتشان یاری می کند. هدف اصلی این پژوهش، nx با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است که در اشعار هفت شاعر کودک و نوجوان بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، خورشید طالع در این اشعار، تولد دوباره، نشاط و بیداری را القا می کند، آب، حیات، پاکی، زایندگی و ابدیت را و درخت نیز در این اشعار، منشاء زندگی است و بر پویایی و سرزندگی، تاکید می کند.