فایل رایگان تصوير سازي شاعرانه در غزل هاي عاشورايي | WORD
چون کتاب ، دست نوشته ، کتیبه ، نگاره و... بازتاب داشته است . امروزه نیز پیرامون حماسه ی عاشورا، پژوهش های گوناگونی انجام شده که اوج حمایه و عرفان یاران امام حسین(ع) را به نمایش می گذارد. مجموعه ی جرس فریاد می دارد نمونه ی موفقی در این زمینه است. غزلیات عاشورایی این مجموعه، جویباری جاودانه است که از سرچشمه های ذوق و معرفت شاعران حسینی می جوشد و بر کتیبه ی هستی نقش می بندد. این پژوهش در نظر دارد که انعکاس شاعرانه ی و تصویر سازی های بدیع را در 720غزل این مجموعه ، بر پایه ی شواهد بررسی نماید.
فایل رایگان تطبيق سيره ي شهدا دفاع مقدس و مدافع حرم با ويژگي هاي پهلوانان در شاهنامه | WORD
ک زندگی شهداء پرداخته وانتقال نتایج حاصله به آینده سازان کشور را مد نظر داشته است . در این راه از شیوه توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای ومیدانی استفاده شده است. دست یافتن به ویژگی هایی مانند شجاعت ، جانفشانی ، میهن پرستی ، رزم آوری ، خردمندی و... درروحیات پهلوانان ، شناختن سجایایی چون ایثار و گذشت ، صبر، بصیرت ، فروتنی ، غیرت و...درسیره ی شهداء ،الگو برداری قهرمان عصر ما از دلاوری های پهلوانان کهن و مطابقت سیره شهداء با ویژگی های پهلوانان در شاهنامه حاصل کار این مقاله است.
فایل رایگان جادوي تصاوير طلوع و غروب خورشيد در آيينه هفت پيکر نظامي | WORD
توصیفات متنوع و رنگارنگ از طبیعت در شعر فارسی، منظره طلوع و غروب، درخششی خاص دارد. هدف کلی این پژوهش، بررسی تصاویر طلوع و غروب در اثر برجسته ادب فارسی، یعنی هفت پیکر نظامی است. نظامی در توصیف دمیدن صبح و فرارسیدن شب، تصاویر متنوع و رنگارنگی آفریده است که تامل در آن ها خواننده را با گوشه ای از هنرنمایی این شاعر برجسته و ارزش بلاغی کار آن آشنا می کند. در این مقاله تصاویر از جنبه های گوناگونی مانند چگونگی کاربرد رنگ ها، عناصر سپاهی، عناصر برگرفته از طبیعت و عناصر انسانی بررسی شده است.
فایل رایگان جايگاه اجتماعي- عرفاني طاووس در منظومه ي منطق الطير عطار | WORD
این منظومه طاووس نماد افراد پرنقش و نگاری است که عاشق جان باخته صورت و ظاهر خودشان و نماینده قشر خودبینان و مغروران هستند. طاووس به دلیل نقشی که در قرآن دارد و در منطق الطیر به آن تصریح شده است، رمزآلود و نمادین است و تا آنجا اوج می گیرد که از به دلیل غرور و خودشیفتگی از گمراهی مصون نیست و از تاریکی های راه سلوک رهایی نمی یابد. در این گفتار جایگاه اجتماعی و عرفانی طاووس در منطق الطیر عطار بررسی می شود و این نکته را می جوید که طاووس از لحاظ اجتماعی و عرفانی نماد چه افرادی در جامعه است.
فایل رایگان جايگاه اجتماعي- عرفاني ققنوس در منظومه ي منطق الطير عطار | WORD
ن قدرت، شوکت و آگاهی دارد که همه از او تبعیت می کنند. از صدا و آواز و دستورات او، اصول و قوانین استخراج می کنند. دریای عطوفت حق برای پیروان همان بس که قطره ای از رحمت او را بدست آورند و با آن قطره گناهان خود را پاک نمایند. از لطف او به یگانگی و وحدت حق پی می برند و به شجاعت و صداقت می رسند و جان در دست، در راه حق گام می گذارند.در این گفتار جایگاه اجتماعی و عرفانی ققنوس در منظومه منطق الطیر عطار بررسی می شود و این نکته را می جوید که ققنوس از لحاظ اجتماعی و عرفانی نماد چه افرادی در جامعه است
فایل رایگان جايگاه مکان در ساختار روايي رساله الطيرها براساس ديدگاه لاندوفسکي | WORD
داشته است. در مکان مرموز که مکان تنش و اضطراب کنشگران است، باز هم ابعاد شناختی بر ابعاد اتیک غالب شده و در این مکان است که گفتگو با فاعل دانشی رخ می دهد. در مکان چرخشی، سوژه و ابژه به وحدت رسیده و سوژه می تواند جهان را بدون واسطه ادراک کند. مکان های رمزی در این رساله ها گاه مادی اند، گاه غیرمادی و گاه تنها صفتی از عناصر مادی را پذیرفته اند. مکان ورطه گاه محل گسست است و گاه محل عروج. این مکان در هیچ دو رساله ای شبیه به هم نبوده و در رساله عطار از تنوع، تکثر و جنبه های نمایشی برخوردار است.
فایل رایگان جايگاه و نقش منظومه هاي عطار در آفرينش مثنوي معنوي | WORD
رفته بود و به همین دلیل مولوی گفته: عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم’ با نظر در مثنوی معنوی پر واضح است که اندیشه ها و تمثیل های عطار در افکار عرفانی و قالب و محتوای مثنوی مولوی تاثیری روشن داشته است از این رو در پی اثبات این مدعا در مقاله حاضر در راستای آشکار کردن نقش و جایگاه عطار در آفرینش مثنوی، به بررسی شباهات ها و تفاوت ها در بخش هایی همچون شکل ظاهری آثار، تاثیرهای لفظی و مضمونی ، حکایت های مثنوی های عطار در مثنوی مولوی و انسجام و نظم عرفانی می پردازیم.
فایل رایگان دوسويگي عرش در سمت خالق و سوي مخلوق در شعر فارسي | WORD
مشهود و هویداست. عرش در سویه دیگر خود که رو در عالم پایین دارد در ارتباط با جهان زیرین است. در این سویه عرش، از عرش به سوی بالا نور و نامحدود است و از عرش به سوی پایین تیره و محدود است. در این سویه، عرش با انسان به عنوان اشرف مخلوقات در ارتباط است. عرش دل انسان است؛ عرش جای انسان عارف و حتی فرش عارف واصل است. شاعران از تصاویر شعری متنوعی استفاده کرده اند که بیان کننده زیبایی عرش و در خدمت انسان بودن اوست. این گونه تصویرهای شعری به خصوص در توصیف و تبیین معراج رسول خدا(ص) نمود بیشتری دارد.
فایل رایگان ديدگاه روايي ابن حسام خوسفي درباره ي حضرت علي(ع) | WORD
و روایات بسترساز بیان حماسی ابن حسام است؛ به طور کلی مدایحی که در دیوان ابن حسام درباره ی شخصیت حضرت علی موجود است، با سه رویکرد قابل پی گیری است: توصیف حضرت علی از منظر حماسه، توصیف شخصیت حضرت علی بر اساس اغراقات شاعرانه در بافت قصیده و توصیف حضرت علی از منظر آیات و روایات. این قسمت از مدایح ابن حسام درباره ی حضرت علی (ع) بهترین نمونه ی مدایحی است که در دیوان وی یافت می شود؛ زیرا با استفاده از آیات و روایات به شیوه ای مستدل، تصویری روشن از کمالات روحی امیر مومنان به مخاطب می نمایاند.
فایل رایگان راهنماي تدوين مقاله دومين همايش بين المللي زبان و ادبيات فارسي تحليل آنيما در اشعار قيصر امين پور | WORD
مرد را در مقام عاشق در قیاس با معشوق بررسی و تحلیل کرده اند. در آثار امین پور، معشوق حضوری گسترده دارد و در روح و بطن اشعار وی ساری و جاری است. ویژگی هایی که این معشوق را نمود آنیما قرار می دهد عبارت است از: 1) الهام بخشی؛ 2) توصیف ناپذیری و دست نایافتنی بودن؛ 3) جوانی و زیبایی؛ 4) اندیشمندی، وسوسه انگیزی و احساساتی بودن؛ 5) زهدستیزی و عشق ورزی؛ 6) حیات بخشی؛ 7) دیرینگی. شاعر در توصیف آنیمای درون خود از شگردهای زیادی بهره برده است و همزاد و نیمه پنهان خود را در قالب معشوق خویش ترسیم کرده است.
فایل رایگان رئاليسم جادويي در صدسال تنهايي و همنوايي شبانه ارکسترچوب ها | WORD
به اثبات می رساند که سبک رئالیسم جادویی در دو رمان یاد شده، مفاهیم، معانی و ساختارهای مشترکی را نشان می دهد که اولویت آنها ملی و محلی نبوده بلکه مخاطب آنها جهانی است. تنها تفاوت آنها را می توان در این مساله مشاهده کرد که رضا قاسمی ارزش ها و هنجارهای جامعه خود را برای ترسیم تضاد و اضمحلال هویتی شخصیت های داستان به کار گرفته است در حالیکه مارکز سعی دارد ارزش ها و هنجارها را با اعتقادات مذهبی و باورهای جادوگرانه به هم آمیزد تا فرهنگ و جامعه آمریکای لاتین را برای خواننده قابل لمس سازد.
فایل رایگان رباب نامه سلطان ولد در سايه سار مثنوي مولوي | WORD
اران خود جداشده است و دور مانده، در غربت از فرقت نالانست. و درنی یک ناله بیش نیست اما از رباب ناله های بسیار از فراق یارانی به گوش می رسد که هریکی از وطن و جنس خود جدا گشته اند مثل پوست و موی و آهن و چوب و این جمله از فرقت جنس خود در ناله و افغانند. پس ناله و زاری در رباب بیشتر باشد و سخن اصلی اینکه در عرفان عاشقانه مولانا علاوه بر تبتل، و کوشش سالک، جذبه ای از حضرت محبوب لازم است. در رباب نامه سلطان ولد نیز حضور مرشد و پیر لازم است تا سالک را دستگیری کند و به شایستگی به وصال معشوق برساند.
فایل رایگان روانشناسي کمال در بوستان سعدي | WORD
ه ی ادبیات فارسی با این آرا و بررسی این اقتران ،موضوع مقاله ی حاضر است. بوستان سعدی از آن دسته آثار در ادبیات پارسی است که بیشترین سنخیت و اشتراک را از بعد مضمون و محتوا با صفات انسان سالم در روانشناسی کمال دارد ؛ صفاتی چون سپاس گزاری ، عشق ، حفظ سر ، بردباری ، نیکی ، فروتنی و اخلاق مداری از صفات مشترک در بوستان شیخ و روانشناسی کمالند . در پژوهش حاضر ضمن پرداختن به این اشتراکات به تحلیل و نقد آن ها پرداخته می شود . این پژوهش به صورت کتابخانه ای و به شیوه ی تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است.
فایل رایگان روايت شناسي رمان همسايه ها اثر احمد محمود | WORD
رمان، تحول و دگرگونی یک انسان به سمت کمال است. زاویه دید، از نوع زاویه دید درونی است که از زبان شخصیت اصلی بیان شده است. ایشان از هر دو نوع شخصیت اصلی و فرعی در رمان خود استفاده می کند. رمان با گفتار درونی شخصیت اصلی شروع شده و با نظمی منطقی ادامه می یابد. بخش اعظم این رمان را گفت وگوی شخصیت ها تشکیل داده است. پی رنگ رمان بسیار قوی است و سلسله حوادث از نظم و ترتیب منطقی برخوردار هستند. تمامی حوادث و وقایع، تابع قانون علت و معلول است. اتفاقات و حوادث این رمان نیز در بستری واقعی رخ می دهد.
فایل رایگان روايت شناسي منظومه هماي و همايون خواجوي کرماني | WORD
یی منظومه همای و همایون، اعم از؛ طرح، درونمایه، شخصیت، شخصیت پردازی، صحنه، زاویه دید و... مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. روش تحقیق بر اساس منابع کتابخانه ای و روش تحلیلی توصیفی است که پس از بحث های مقدماتی درباره روایت، به عناصر روایی منظومه همای و همایون پرداخته شده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که خواجوی کرمانی در منظومه همای و همایون خود، تکنیک های روایی را به نمایش گذاشته است و اثر وی دارای عناصر داستانی؛ طرح، درونمایه، گفتگو، توصیف و صحنه سازی و مولفه های روشن روایی است.
فایل رایگان ريخت شناسي حکايت رابعه و بکتاش الهي نامه عطار بر اساس نظريه پراپ | WORD
ضر به بررسی و تحلیل ریخت شناسانه حکایت رابعه و بکتاش الهی نامه می پردازد. با توجه به اینکه کار پراپ نواقصی دارد و قابل تطبیق بر هر گونه داستانی نیست، در این پژوهش سعی شده 1- چگونگی آغاز شدن داستان 2-آشنایی با شخصیت ها و نقش های موجود در داستان 3- بررسی کارکرد و خویشکاری هریک از اشخاص و معلولی یا کنش ها و 4- تحلیلی بر ترتیب ارائه اطلاعات با توجه به رابطه های زمانی میان حوادث داستان 5- بررسی بحران یا گره تنش زا 6- مسیر حرکت در داستان مورد بررسی قرار گیرد و نتایج کار با روش پراپ مقایسه گردد.
فایل رایگان زيبايي هاي کلامي در شاهنامه فردوسي | WORD
ا بعد از قرن چهارم نمی توان سراغ گرفت که از نظر زبانی یا فکری، تحت تاثیر اندیشه ها و ارزش های ادبی شاهنامه نباشد. این مقاله سعی دارد ما را بیشتر با شاهنامه ی فردوسی و زیبایی های کلامی موجود در آن آشنا کند و بعد هم به قصه ها و ارزش هایی که در شاهنامه به آن اشاره شده است بپردازیم و هدف بنیادین ما این است که اهمیت و جایگاه شاهنامه در زبان فارسی بپردازیم و به این نتیجه خواهیم رسید که شعرهای شاهنامه معجونی از افکار و اندیشه ها و مضامین دوره های گذشته است و سهم بسزایی در آفرینش مضامین دارد.
فایل رایگان سبک شناسي آثار جمال زاده از منظر قلمرو فکري | WORD
دی فراهم گردد. پس از آن با نگاهی بر زندگی و شیوه ی داستان پردازی جمال زاده و نیز با بحثی در باب سبک و مراحل شکل گیری آن به مبحث اصلی پژوهش واردشده ایم. اشاره به این مساله ضرورت دارد که اگرچه هریک از سه عنصر ساختاری سبک جمال زاده زبانی ، بیانی و فکری در آثار او به صورت جداگانه طبقه بندی شده است، بی تردید این سه ، سه عنصر یک نظام اند و هیچ یک بی دیگری قابلیت ارائه ی سبک مشخص جمال زاده را ندارند،اما به دلیل محدودبودن تعداد صفحات،در این پژوهش به ناچار فقط یک عنصر مورد نگارش قرار گرفته است.
فایل رایگان سبک هجو زيدري نسوي در نفثه المصدور | WORD
ارزترین انگیزه زیدری نسوی برای هجوگویی هایش چه بوده و در این میان مسائل اجتماعی، نیازهای مادی و احساس انزجار نسبت به دیگران تا چه اندازه نقش دارد به این منظور با استفاده از شیوه های تحلیلی – توصیفی بارزترین کارکردهای هجو در سطوح واژگانی، ادبی و معنایی و زمینه های آن در نفثه المصدر بررسی شده اند. علاوه بر این هجوهای زیدری در حیطه واژگانی، بدیعی و بیانی مورد بررسی قرار گرفته اند تا دریابیم که آیا نویسنده برای پررنگ تر کردن و تقویت کردن زبان هجو خود از صور خیال مدد گرفته است یا خیر.
فایل رایگان سحرآميزي خواجو در رنگ آميزي تصاوير طلوع خورشيد | WORD
صل نموده است: بخشی از تصاویر شعر او در فضایی اشرافی خلق شده و این یادآور نوع زندگی ادبی خواجو است که بخش عمده ی آن در ارتباط با دربار گذشته است. تصاویر حماسی و ابزارهای جنگی نیز شیوه ی زندگی او را فرایاد می آورد. مظاهر طبیعی در تصاویری که او از طلوع خورشید خلق کرده حضور پررنگی دارد که دقت نظر او نسبت به پدیده های پیرامونش را تداعی می کند. رنگ ها در تصاویری که او از طلوع نقش کرده است جایگاه ویژه ای دارند.این توجه را می توان نتیجه سیر و سیاحت او در آفاق و حاصل تجربیات او در غور عالم دانست.
فایل رایگان سفرهاي سعدي، حقيقت يا خيال | WORD
این مقاله ضمن دوری از اطناب ممل و ایجاز مخل بر اساس روش تحلیل محتوا با رویکردی نقادانه به تحلیل نظرات مطروحه پیرامون سفر های سعدی از جمله دو سفر جنجالی او ، سفر به سومنات و کاشغر پرداخته شده و نکات پیرامون گشت و گذار های شیخ مورد بررسی قرار گرفته است.و درنهایت پس از مشخص شدن و بیان نظرات و دیدگاه ها پیرامون حقیقی و یا خیالی بودن اسفار سعدی، بررسی هایی جانب نکات موجود در هر یک از نظریات پیرامون گشت وگذار های سعدی صورت گرفته است و در آخر تقسیم بندی از نظرات جانب این موضوع داده شده است.
فایل رایگان شخصيت وشخصيت پردازي در داستان اسماعيل از اميرحسين فردي | WORD
ن اسماعیل متشکل از یک شخصیت اصلی و یازده شخصیت فرعی می باشد و حوادث رمان نیز بر محور درگیری های درونی شخصیت اصلی و ارتباط آن با دیگر اشخاص می چرخد. شخصیت پردازی مستقیم را می توان شیوه غالب امیرحسین فردی پنداشت که اکثر شخصیت های رمان را شامل می گردد و با این وجود، تنها به یک نمونه در میان شخصیت ها فرعی می توان اشاره نمود که نویسنده از شیوه شخصیت پردازی غیر مستقیم برای معرفی آن بهره برده است. شخصیت اصلی رمان دارای شخصیتی پویاست و شخصیت های فرعی نیز در زمره شخصیت های ایستا جای می گیرند.
فایل رایگان شعر پايداري و موتيف خود اتهامي | WORD
خانه ای به آن پرداخته شده است. ازجمله نتایج این پژوهش می توان به این مورداشاره کردکه برخی از شاعران معاصر، به نهضت عاشورا و پیامدهای آن از زاویه انقلابی و حماسه اش نگریسته اندتاهمواره الگویی برای مبارزه با ستمگران و فقر آفرینان و دفاع از حق و عدالت و انسانیت و آزادگی باشد؛ این شاعران، شیعه و دنیای اسلام را از این که از حادثه عاشورا تنها به گریه و ماتم بسنده کنند و درس تعهد اجتماعی و تلاش و تحرک سیاسی نگیرند، به سختی نکوهش می کنند و آنان را پیروان واقعی سالار شهیدان کربلا نمی دانند.
فایل رایگان شناخت انديشه هاي سنايي با استفاده از تفسيرآيات قرآني دراشعارش | WORD
ن قربانی را مجددا درحریم قربش زنده شده می داند بنابراین تفکرقلبی او براساس خلوص و، وحدت عاری ازهرگونه شرک وریاست و چنین فکری نمی تواند جذب گرایش های شرک آلود شود. چنانکه مشهور است سنایی دست ارادت بسوی هیچ پیری دراز نکرده است ودر سیر وسلوک صوفیانه خود کسی را لایق این مقام ندیده است که به نظر نگارنده نشان از ایمان توحیدی او دارد .که بجای پیر از شخصیتی کامل مثل عیسی به عنوان الگو نام می بردکه در این تحقیق سعی شده است از ابیاتی که شخصیت وباور درونی سنایی در آنها متبلور است استفاده شود.
فایل رایگان شيوه سلوک اصحاب اموال در مرصادالعباد نجم رازي | WORD
ف را در مرصاد العباد ترسیم کرده است. از جمله این گروه ها، صاحبان اموال هستند. به اعتقاد نجم رازی، مال و جاه، وسیله ای بیش نیستند که انسان از طریق آن ها می تواند هم به سعادت برسد و هم به بدبختی. به اعتقاد نجم رازی نیازی نیست مالداران حتما به سیر و سلوک عرفانی بپردازند؛ بلکه همین اندازه که تهذیب نفس کنند و صفت هایی مانند غرور، تکبر، فخر، بخل را از خود بزدایند و به صفت هایی مانند تواضع، توجه به حق و قوام آراسته شوند، سلوک آن ها به سوی حق کامل است و در زندگی دنیوی و اخروی سعادتمند می شوند.
فایل رایگان صاحب غرض يا صاحب مرض درنگي بر يک ترکيب در بيتي از خاقاني شرواني | WORD
از بررسی نسخه های خطی متقدم و متاخر متوجه شدیم که سه ضبط متفاوت از این ترکیب در بیت چهل و هشتم قصیده ی مذکور موجود است که هر سه ضبط از نظر املایی به یکدیگر نزدیک هستند. نکته ی قابل توجه مسکوت ماندن این اختلاف در نسخه های چاپی و شروح دیوان خاقانی است که با وجود اختلافات نزدیک به هم در نسخه های خطی، کسی به این نکته اشاره ای نکرده است. بنابراین نگارندگان در پژوهش حاضر پس از بررسی سبک خاقانی و مراجعه به شواهدی دیگر در سایر آثار خاقانی، رای به برتری ضبط صاحب مرض در برابر صاحب غرض داده اند.
فایل رایگان صفت هاي فعلي در برگردان فارسي متون اوستايي؛ بررسي متن مهريشت | WORD
آن ها نیز آورده شده است. چون مهریشت دومین یشت مفصل اوستا است و یشت ها بندهای مشترک دارند، این بررسی می تواند برای ترجمه ی فارسی یشت های دیگر اوستا نیز راه گشا باشد. در این مقاله نکاتی برای رسیدن به ترجمه ی دقیق و جامع بیان شده است که تاکنون به صورت مدون و کامل انجام نشده است؛ در این راستا ، علاوه بر کتاب های مربوط به دستورزبان اوستایی، به دلیل شباهت های دستوری و کمبود منابع دستور زبان اوستایی از کتاب های دستور زبان فارسی امروز و فارسی باستان و دستور زبان سنسکریت نیز استفاده شده است.
فایل رایگان ضمير موصولي و نقش هاي آن در دستور زبان اوستايي؛ بررسي متن مهريشت | WORD
ت، با توجه به این که ضمایر موصولی نیز در حالت های هشت گانه صرف می شوند، نشانه ی صرفی این ضمایر باید ترجمه شوند. در این مقاله، ضمن بیان مشخصات ضمیر موصولی در دستور زبان اوستایی، ضمایر موصولی متن مهریشت بررسی شده و نقش های آن ها در متن مشخص شده و براساس حالت صرفی ترجمه شده اند؛ در این راستا ، علاوه بر کتاب های مربوط به دستورزبان اوستایی به دلیل شباهت های دستوری و کمبود منابع دستور زبان اوستایی از کتاب های دستور زبان فارسی امروز و فارسی باستان و دستور زبان سنسکریت نیز استفاده شده است.
فایل رایگان طنزآفريني در داستان کودک (تحليل آموزشي آفرينش طنزدر داستان کودک) | WORD
رار گیرند. دراین مقاله، ابتدا جهت آشنایی مختصر خواننده به تعریف و دسته بندی انواع طنز (در حد نیاز مقاله) و مفهوم ادبیات کودک پرداخته شده است. سپس شگردهای متداول طنزپردازی بیان و نمونه های از دو کتاب منتخب آمده است . از کتابهای طنزکودک در گروه سنی الف ، ب و ج ، دو کتاب با نامهای، بچه نخستین باهوش، نه! خیلی خیلی باهوش از قدیرمحسنی و داستانهای پیه چیه از طاهره ایبد به عنوان نمونه انتخاب شده اند تا با نشان دادن نمونه های مختلف از دو نثر متفاوت، نحوه استفاده از این شگردها واضح تر بیان شود.
فایل رایگان عناصر هنري و زيبايي شناسي زبان و ادب فارسي | WORD
ی و دانشگاهی، رسانه ها، نخبگان و ارباب فرهنگ است. این زبان ویژگی هایی دارد که در هر عصر و هر نسل متفاوت می شوند. فارسی معیار امروز مختصاتی یکسره متفاوت با دوران های تاریخی خود یافته است و در بهترین و درخشان ترین وضع خود قرار دارد. بررسی تعریف، نشانه ها و بنیادهای فارسی معیار، نظریه های زبان شناختی و ادبی درباره زبان و نیز نگاهی به کارکردها و لایه های مختلف زبانی، موضوع این نوشتار است. زبان معیار باید پاس داشته شود، با این حال هرگز نباید اهمیت و لزوم سبک آفرینی نویسندگان از یاد برود.