فایل رایگان صاحب غرض يا صاحب مرض درنگي بر يک ترکيب در بيتي از خاقاني شرواني | WORD
چهل و هشتم قصیده ی مذکور موجود است که هر سه ضبط از نظر املایی به یکدیگر نزدیک هستند. نکته ی قابل توجه مسکوت ماندن این اختلاف در نسخه های چاپی و شروح دیوان خاقانی است که با وجود اختلافات نزدیک به هم در نسخه های خطی، کسی به این نکته اشاره ای نکرده است. بنابراین نگارندگان در پژوهش حاضر پس از بررسی سبک خاقانی و مراجعه به شواهدی دیگر در سایر آثار خاقانی، رای به برتری ضبط صاحب مرض در برابر صاحب غرض داده اند.
فایل رایگان صفت هاي فعلي در برگردان فارسي متون اوستايي؛ بررسي متن مهريشت | WORD
ارند، این بررسی می تواند برای ترجمه ی فارسی یشت های دیگر اوستا نیز راه گشا باشد. در این مقاله نکاتی برای رسیدن به ترجمه ی دقیق و جامع بیان شده است که تاکنون به صورت مدون و کامل انجام نشده است؛ در این راستا ، علاوه بر کتاب های مربوط به دستورزبان اوستایی، به دلیل شباهت های دستوری و کمبود منابع دستور زبان اوستایی از کتاب های دستور زبان فارسی امروز و فارسی باستان و دستور زبان سنسکریت نیز استفاده شده است.
فایل رایگان ضمير موصولي و نقش هاي آن در دستور زبان اوستايي؛ بررسي متن مهريشت | WORD
این ضمایر باید ترجمه شوند. در این مقاله، ضمن بیان مشخصات ضمیر موصولی در دستور زبان اوستایی، ضمایر موصولی متن مهریشت بررسی شده و نقش های آن ها در متن مشخص شده و براساس حالت صرفی ترجمه شده اند؛ در این راستا ، علاوه بر کتاب های مربوط به دستورزبان اوستایی به دلیل شباهت های دستوری و کمبود منابع دستور زبان اوستایی از کتاب های دستور زبان فارسی امروز و فارسی باستان و دستور زبان سنسکریت نیز استفاده شده است.
فایل رایگان طنزآفريني در داستان کودک (تحليل آموزشي آفرينش طنزدر داستان کودک) | WORD
نز (در حد نیاز مقاله) و مفهوم ادبیات کودک پرداخته شده است. سپس شگردهای متداول طنزپردازی بیان و نمونه های از دو کتاب منتخب آمده است . از کتابهای طنزکودک در گروه سنی الف ، ب و ج ، دو کتاب با نامهای، بچه نخستین باهوش، نه! خیلی خیلی باهوش از قدیرمحسنی و داستانهای پیه چیه از طاهره ایبد به عنوان نمونه انتخاب شده اند تا با نشان دادن نمونه های مختلف از دو نثر متفاوت، نحوه استفاده از این شگردها واضح تر بیان شود.
فایل رایگان عناصر هنري و زيبايي شناسي زبان و ادب فارسي | WORD
صر و هر نسل متفاوت می شوند. فارسی معیار امروز مختصاتی یکسره متفاوت با دوران های تاریخی خود یافته است و در بهترین و درخشان ترین وضع خود قرار دارد. بررسی تعریف، نشانه ها و بنیادهای فارسی معیار، نظریه های زبان شناختی و ادبی درباره زبان و نیز نگاهی به کارکردها و لایه های مختلف زبانی، موضوع این نوشتار است. زبان معیار باید پاس داشته شود، با این حال هرگز نباید اهمیت و لزوم سبک آفرینی نویسندگان از یاد برود.
فایل رایگان فراواني مسائل خانواده در ادبيات کهن(قرن پنجم تا هشتم) | WORD
نی، باید گفت هر کدام از نویسندگان و شاعران، به جز ازدواج، مساله ای از خانواده را برجسته کرده اند؛ چنان که در قابوس نامه به حقوق فرزندان، در کیمیای سعادت به حقوق شوهر، در بوستان و گلستان، به حقوق والدین و در جام جم به حقوق همسر بیشتر توجه شده است که این امر نشان دهنده مهم بودن هر موضوع در دوره مختلف بوده و همچنین نوع مخاطب و نگرش تعلیمی، مذهبی و کلامی نویسندگان و شاعران نیز در این زمینه موثر بوده است.
فایل رایگان فرماندهي سپاه و آرايش جنگي در برخي نبردهاي شاهنامه فردوسي | WORD
شاهنامه عنوان سپهبد دارد. کیخسرو پادشاه آرمانی ایران پس از شکست بزرگ سپاه ایران در اثر فرماندهی نادرست توس، با گودرز و رستم رایزنی کرد و پس از جمع آوری و سامان دهی سپاه شکست خورده با پشتیبانی اهورا مزدا و به انگیزه خونخواهی پدر و برادر، شخصا فرماندهی سپاه را بر عهده گرفت آنگاه با آرایش جنگی مناسب سرزمین توران را به خاک و خون کشید و با شکست افراسیاب تورانی صلح و امنیت را در پهنه ایران زمین گسترانید.
فایل رایگان کاربست ابزارهاي نوين فناورانه در آموزش الکترونيکي ادبيات فارسي | WORD
یک، ایجاد نظام های آموزشی الکترونیک، بررسی مزایا و فواید آموزش الکترونیکی بپردازد و در نهایت پس از جمع بندی مباحث، پیشنهادهایی را به منظور کاربست آموزش الکترونیکی ادبیات فارسی در نظام آموزشی ارائه نماید، چراکه نهادینه شدن این امر باعث میشود تا الگوهای سنتی نگرش و کاربرد در سطوح گوناگون تغییر کنند و در نتیجه فراگیران و مدرسان این درس بتوانند به عنوان افرادی توانمند در جامعه ایفای وظیفه نمایند.
فایل رایگان کارکرد عناصر اسطوره اي، حماسي و تاريخي در اشعار زنده ياد مهدي اخوان ثالث (م.اميد) | WORD
.امید راوی قصه های رفته بر باد است؛ او می کوشد در حد توان خود، غم و اندوه جامعه خود را فریاد کند و در این راه، عصای دست او و مرکب سفرش عناصر اسطوره ای، حماسی و تاریخی اند. در این پژوهش، که به روش کتابخانه ای و با استناد به اشعار زنده یاد مهدی اخوان ثالث و مقالات و نظرات برخی از صاحب نظران این حوزه و تحقیقات و مطالعات شخصی نگارنده گردآوری شده است، سعی بر آن بوده تا نقش این عصا و مرکب مورد تحقیق قرار گیرد.
فایل رایگان کارکرد مفهومي و زيبايي شناسي عناصر حماسي و اساطيري شاهنامه در ديوان سيد حسن دهلوي | WORD
روی نویسنده مقاله، پس از بررسی دیوان حسن دهلوی و استخراج ابیاتی که حاوی اشاره به شخصیت های اسطوره ای و شاهنامه ای است، آنها را طبقه بندی کرده، سپس کارکرد این عناصر را بر اساس بافت متن، مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که دهلوی در دیوانش از نام و سرگذشت پانزده شخصیت شاهنامه ای به منظور ستایش شجاعت ممدوح و شکوه و عظمت حکومت او، پند و اندرز مخاطب و گاهی تصویرسازی، بهره برده است.
فایل رایگان کارکردهاي عنوان در آثار اقتباسي از مثنوي براي کودکان و نوجوانان | WORD
طب را در خوانش اثر وارد کرده یا نامی نامناسب او را از اثر دور کند. در این پژوهش عنوان در آثار اقتباسی از مثنوی بررسی شده و میزان موفقیت آن ها در برانگیختن حس همراهی مخاطب ارزیابی شده است. سپس این عنوان ها براساس سطح ارزشمندی شان دسته بندی و نام گذاری شده است. به عنوان نمونه عنوان های کوتاه یا بلند، خلاق یا ساده، معماگونه. از دیگر سو، کارکردهای این عنوان ها در شخصیت پردازی و صحنه پردازی نیز مشخص گردید.
فایل رایگان کنايه در ترجمه هاي عربي بخشي از غزليات حافظ به قلم ابراهيم الشواربي و عمر شبلي | WORD
فظ بپردازد. بدین منظور کنایه های 20 غزل ابتدایی دیوان حافظ را به کمک سه شرح معتبر از دیوان حافظ مشخص نموده سپس تاثیر ترجمه کنایهها بر بازنمایی هویت فرهنگی در شعر حافظ مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که مترجمان عرب زبان، هرچند سعی بر ارائه ترجمه درست و عدم حذف غزل های حافظ را در ترجمه داشته اند ولی در خصوص ترجمه کنایه ها که وابسته به مفاهیم فرهنگی این شاعر است توفیق زیادی نیافته اند.
فایل رایگان کودک در مثنوي (مطالعه موردي: دفتر اول و دوم ) | WORD
ر اول و دوم مثنوی بررسی کرده و به بهره خاص مولانا از کودک و ویژگیهای عام رفتاری و روحی اش در بیان مطالب عرفانی و تعلیمی می پردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مولانا در حکایات مثنوی کودک را گاه مستقل و گاه غیر مستقل به عنوان شخصیت داستان وارد ماجرا کرده و بی آنکه قصد داستان پردازی داشته باشد از ویژگیهای ترس،گریه، ساده لوحی، نادانی و ...کودکان که در همه آنها مشترک است در تبیین سخن خویش بهره جسته است.
فایل رایگان گذر سياوش از آتش در فارسي 3 دوره متوسطه دوم | WORD
اه و سربلند محسوب می شد. در داستان سیاوش برای اثبات بی گناهی و پاکدامنی سیاوش این کار را انجام دادند. بنابراین در این جستار که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای انجام گرفته، نگارنده برآن است به بررسی این داستان جذاب شاهنامه بپردازد. نتیجه ی این پژوهش نشان می دهد که فردوسی با توانایی و مهارت را در این داستان بکار برده است و بین رویدادها و شخصیت های داستان ارتباط برقرار نموده است.
فایل رایگان گسست ها و پيوست هاي روايي در اشعار علي باباچاهي (از نم نم بارانم تا آئورا و ديگران من) | WORD
ز: چند روایتی شدن شعر، به وجود آمدن پریشانی و ایجاد فضای خالی و نیمه تمام در شعر. این پژوهش با رویکرد روایت پژوهی به مطالعه اشعار دوره دوم شعری باباچاهی، یعنی از نم نم بارانم تا آئورا و دیگران من می پردازد و تعداد روایت و عوامل به وجود آورنده گسست روایت در هر یک از شعرهای این دفترها را مشخص می کند و نشان می دهد چه تعداد از این گسست ها به روایت اصلی پیوست داده شده و چه تعداد از آن ها بدون پیوست مانده اند.
فایل رایگان گفتگومندي و چندصدايي در شعر اميري فيروزکوهي (با تکيه بر آراي باختين) | WORD
بزارهای نامبرده چنین فضایی را در شعر خود خلق کرده است. لذا در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریه منطق گفتگوی باختین اشعار امیری فیروزکوهی مورد بررسی قرار گرفت و دستاورد پژوهش اینگونه شد که تلمیح و تضمین بهترین زمینه ایجاد گفتار دوسویه در شعر فیروزکوهی است. بن مایه خطاب های شاعر پند و اندرز با نگاهی جهان شمول و عام است و کرونوتوپ، پدیده ها و وقایع روزمره و تکنولوژی و صنعت عصر شاعر است.
فایل رایگان گناهان زبان با تاکيد بر مثنوي مولوي و رابطه آن با آموزه هاي ديني | WORD
ی گمان، تقوای زبان از رموز تربیت و معرفت نفس به شمار می رود و چنان چه سالک طریقت الله، با آن آشنا نگردد، از حقایق و دقایق محروم خواهد گشت. در مثنوی معنوی نیز که پیوندی عمیق با آموزه های قرآنی دارد، به گونه ای پرشور و حال، صدای مولوی در تبیین موانع و یا عوامل معرفت به گوش می رسد. در این نوشتار، تلاش بر آن است تا با توجه به تعالیم تربیتی مولوی در این باره تا حدودی به آموزه های دین و تطبیق آن نیز اشاره شود.
فایل رایگان متن شناسي نسخه خطي ديوان قصاب مازندراني (طبرسي) شاعري ناشناخته | WORD
خت شاعران خصوصا در جنگ ها و تذکره ها شده و به اشتباه اشعاری از یک شاعر به شاعری دیگر نسبت داده شده است. یکی از این شاعران قصاب مازندرانی یا طبرسی شاعر گمنام دوره ناصری است که دیوان او به اشتباه به آقابزرگا مازندرانی نسبت داده شده است. دراین مقاله نویسنده ضمن معرفی وی به بررسی ویژگی های سبکی، هنری، زبانشناسی اشعار وی پرداخته خصوصیات نسخه خطی دیوان اشعارش را از منظر رسم الخط و... مورد تحلیل قرارمی دهد.
فایل رایگان مدح نبي اکرم(ص) با تاثير از آيات قرآن در آثار سنايي غزنوي | WORD
و بنیانی نو در شعر پی ریزی کرده و بسیاری را متابع خود نموده است. شعر سنایی به واسطه آگاهی پردامنه او از آیات قرآن، خواه ناخواه آینه ای برای بازنمودن الفاظ و معانی آیات قرآن، از راه تلمیح و اقتباس شده است. در مقاله حاضر، چند و چونی بهره مندی سنایی از آیات قرآن مجید در نعت نبی اکرم(ص)، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و سعی شده تمام آیات قرآنی در این زمینه استخراج، و برای آن شاهدی از آثار سنایی ذکر گردد.
فایل رایگان مضاف اليه؛ وابسته يا رکن | WORD
دازد. در این تحقیق آراء و نظرات دو گروه از دستورنویسان بررسی شده است: دسته اول دستورنویسانی هستند که برای مضاف الیه نقش اصلی در جمله قائل شده اند و آن را از حالات اصلی اسم به شمار آورده اند و دسته دوم دستورنویسانی هستند که مضاف الیه را به عنوان وابسته در نظر گرفته اند و برای آن نقش مستقلی قائل نیستند. چنانکه در پایان تحقیق مشخص خواهد شد غالب دستورنویسان، مضاف الیه را به عنوان وابسته در نظر گرفته اند.
فایل رایگان مطالعه تطبيقي جنبه هاي دراماتيک دوران گشتاسپ با تاکيد بر شخصيت هاي گشتاسپ، اسفنديار و رستم در شاهنامه دقيقي و فردوسي براساس اصول و فنون درام نويسي | WORD
یف اصول و استراکچر درام از منظر صاحب نظران این رشته، به بررسی سه شخصیت نامبرده از منظر ویژگی های دراماتیک در دو شاهنامه پرداخته شده است ، بعد از مقایسه تطبیقی عملکرد این سه شخصیت در اشعار دقیقی و فردوسی می توان به این مهم دست یافت که فردوسی در خلق شخصیتها از منظر دراماتیک موفق تر از دقیقی عمل کرده است. و بر اساس اصول و استراکچر درام قالبی که میتوان برای اقتباس نمایشی پیشنهاد داد ژانر تراژدی می باشد.
فایل رایگان مطالعه و بررسي تاريخ ادبيات کلاسيک ايران | WORD
ران بزرگ فراتر رفته است. شاعران و نویسندگانی همچون فردوسی، سعدی، حافظ شیرازی، مولوی، خیام و نظامی شهرتی جهانی دارند. در میان چهره های شناخته شده ادبیات معاصر پارسی در جهان می توان به صادق هدایت، محمدعلی جمال زاده، هوشنگ گلشیری و جلال آل احمد در ادبیات داستانی و شهریار، نیمایوشیج ، احمد شاملو ، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی تاریخ ادبیات کلاسیک ایران انجام شده است.
فایل رایگان مطالعه و بررسي شعر نو فارسي | WORD
ایران انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خود نیما بر هنر خویش نهاده بود. تمام جریان های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می دانند و او را هم پایه شاعران سمبولیست بنام جهان می دانند.این مطالعه با هدف بررسی شعر نو فارسی انجام شده است.
فایل رایگان معرفي اجمالي قالب هاي جديد شعر معاصر ايران (با رويکرد بررسي ويژگيها و تفاوت ها و شباهت ها) | WORD
ها افزوده می شود. در این پژوهش که به شیوه تحلیلی و توصیفی انجام شده است به معرفی مختصرقالبهای جدید شعر معاصر وپایه گذاران آنها وتفاوت ها و شباهت های مفهومی آنها ، با ذکر نمونه شعری از این قالب ها پرداخته شده است.نتایج این بررسی بیانگر آن است که این قالب ها به لحاظ محتوا و جریان های اصلی ادبی حاکم بر آنها و به لحاظ فرم ، تکنیک، اوزان عروضی ، استفاده از قوافی و زبان با شعر کلاسیک فارسی کاملا متفاوت است.
فایل رایگان معيارو محک در ادبيات معاصر | WORD
دد است نشان دهد که در برخی آثارشاعران جوان ومقلد ،فقدان معیار در زمینه های مختلف باعث دور افتادن ادبیات معاصر از اهداف متعالی خود شده و در نتیجه باید گفت که ادبیات معاصر تحول عظیمی بود که منجر به خلق آثار ارزنده ی بسیاری شد، ولی افراطهای برخی شاعران جوان در زمینه های مختلف شعر را در برخی آثار فاقد روح تعالی بخش ودر برخی آثار دیگر ,فاقد تخیل و اندیشه خلاق و گاهی نیز فاقد اندیشه ی دینی نمایان کرده است.
فایل رایگان مقايسه تطبيقي عناصر عشق از ديدگاه حافظ و اريک فروم | WORD
مواردی چون انگیزه های عشق ورزی، لزوم تواضع، پاکبازی و تسلیم در برابر معشوق و تاکید بر این نکته که عشق فصل انسان و غیر انسان است، اشاره کرد. در کنار این مشترکات، تفاوت هایی نیز بین دیدگاه سعدی و فروم دیده می شودکه در مجالی دیگر بازگو خواهد شد. روش تحقیق در این مقاله،مقایسه ی توصیفی - تحلیلی میان دیدگاه حافظ در غزلیات راجع به عشق با دیدگاه اریک فروم، روان شناس معاصر و بیان شباهت های میان آن ها می باشد.
فایل رایگان منازل سلوک سالک در مثنوي معنوي مولانا | WORD
ثنوی با عشق و شوریدگی آمیخته است.در نظر مولانا هر انسانی شایستگی رسیدن به خدارا به صورت گام به گام دارد و می تواند آن را در چهار مرحله بگذراند که آن مراحل شامل:1-تجلیه2-تخلیه3-تحلیه4-فنا می باشد وهرکسی که این مراحل را با اشتیاق پشت سر بزارد در نظر مولانا عاشق حقیقی است.در راه سیر و سلوک عارف مولانا تاکید ویژه ای بر نقش پیر و مرشد نیز دارد که باید با عارف همراه شود و یکی از ملزومات تحقق اهداف عارف می باشد.
فایل رایگان منظومه ليلي و مجنون مکتبي شيرازي | WORD
ه دارد از دیرباز شهرت یافته و دست به دست گشته است. شهرت او به خاطر سرودن مثنوی لیلی و مجنون است. این منظومه در 2160 بیت و بحر هزج-همان بحری که نظامی، لیلی و مجنون خود را سرود- با لطف و سادگی بی نظیری در سال 895ق. سروده شده است. در پژوهش حاضر که با روش کتابخانه ای و تحلیلی-توصیفی تدوین شده، ضمن معرفی و شرح زندگانی مکتبی شیرازی و منظومه لیلی و مجنون وی به خلاصه داستان منظومه و اصل و منشا آن نیز پرداخته شده است.
فایل رایگان موسيقي از ديدگاه مولانا | WORD
ات درونی خود را در قالب شعر و موسیقی بیان می کرده است. آنجا که سخن تمام می شود موسیقی آغاز می گردد، موسیقی سرچشمه ی تراوش و جاری و ساری شدن اشعار بسیاری از شاعران و سرایندگان بوده و هست. اشعار مولانا نیز قرابت نزدیکی با این موهبت الهی دارد و مولانا در جای جای آثارش از اوزان و اصطلاحات و تعابیر موسیقیایی بهره برده است. در این راستا بر آنیم تا گوشه ای از مهارت و تبحر این شاعر بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم.
فایل رایگان موسيقي بيروني و کناري در غزليات کمال خجندي | WORD
دی بررسی نمایند. برای رسیدن به این منظور پس از ذکر مقدمه ای درباره موسیقی شعر و انواع آن، اوزان و ردیف ها و قافیه ها در همه غزلهای کمال خجندی، با ارایه جدولهایی، بررسی شد. نتیجه پژوهش که با استفاده از ابزار کتابخانه ای و به روش تحلیلی- توصیفی انجام گرفته، بیانگر این است که غزلیات کمال از موسیقی دلنشین و گیرایی برخوردار است که در این موسیقی عوامل گوناگونی چون: وزن، قافیه و ردیف نقش بسزایی داشته اند.