فایل رایگان بررسي تاثير بازي هاي گروهي بر مهارت هاي اجتماعي و يادگيري کودکان پيش دبستاني شهرستان تنکابن | WORD
ان استانفورد بینه در روایی محتوا پرسشنامه مورد تایید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجچزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون خی دو) انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری میان نوع بازی، نوع اسباب بازی و زمان بازی با مهارت های اجتماعی کودک وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که تاثیر نوع بازی، نوع اسباب بازی وزمان بازی در هوش بیشتر از مهارت اجتماعی در کودکان پیش دبستانی است.
فایل رایگان بررسي تاثير هوش هيجاني بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان | WORD
یلی است و مانع صعود به مراحل بالاتر از کودک می شود. هوش هیجانی جنبه ای از هوش است که در دستیابی افراد به موفقیت درابعاد مختلف زندگی، بیشتر از هوش شناختی ایفای نقش می کند. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دغدغه ای است که در کشورهای مختلف به آن پرداخته شده است. در این پژوهش از روش مروری- کتابخانه ای استفاده شده است. و هدف این پژوهش nx می باشد. یافته ها در پژوهشحاضر نشان داده اند که هوش هیجانی در روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.
فایل رایگان بررسي رابطه بين روش هاي تدريس ترجيحي با يادگيري فردي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع ششم ابتدايي شهرستان رامسر | WORD
یل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 در سطح توصیفی واستنباطی وآزمون فرضیه ها نیز از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین روش های تدریس ترجیحی شنیداری، دیداری خواندنی نوشتنی وجنبسی با پیشرفت تحصیلی ویادگیری دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان تنکابن رابطه مثبت معناداری وجود داشت، یعنی با افزایش روش های تدریس ترجیح داده شده از سوی دانش آموزان می توان انتظار داشت که پیشرفت تحصیلی ویادگیری آنان نیز افزایش یابد.
فایل رایگان بررسي رابطه تفکر مثبت با بهزيستي ذهني زنان خانه دار 25 تا 40 ساله شهرستان رفسنجان | WORD
ه به علت نامحدود بودن جامعه تعداد 384 نفر از زنان خانه دار 25 تا 40 ساله شهرستان رفسنجان به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و وینیسکی 1988 و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییزوماگیارمو 2003 بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی تاوی بی کندال در سطح معناداری 0/05 نشان داد: بین تفکر مثبت و بهزیستی ذهنی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.
فایل رایگان بررسي رابطه رضايت از زندگي با بهزيستي ذهني زنان خانه دار 25 تا 40 ساله شهرستان رفسنجان | WORD
ن رفسنجان که به علت نامحدود بودن جامعه تعداد 384 نفر از زنان خانه دار 25 تا 40 ساله شهرستان رفسنجان به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رضایت از زندگی 2001 و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییزوماگیارمو 2003 بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی تاوی بی کندال در سطح معناداری 0/05 نشان داد: بین رضایت از زندگی و بهزیستی ذهنی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.
فایل رایگان بررسي رابطه عدالت سازماني با سلامت روان در ميان معلمان مقطع ابتدايي شهرستان مرودشت | WORD
ن معلمین توزیع گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سلامت روان گلدبرگ 1979 و عدالت سازمانی نیهوف ومورمن 1993 استفاده شده است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه وبه ترتیب 0/87، 0/78 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. که نتیجه آن وجود رابطه معنادار بین عدالت سازمانی با سلامت روان است. همچنین نتایج تحقیق نشان دادکه عدالت سازمانی قادر به پیش بینی ابعاد سلامت روان می باشد.
فایل رایگان بررسي رابطه نارسايي هيجاني با احساس شادي | WORD
به صورت مثبت و نارسایی هیجانی شادکامی را به صورت منفی پیش بینی می کند و از بین ابعاد احساس پیوستگی، بعدهای قابل درک بودن و کنترلپذیری به صورت مثبت قویترین پیش بینی کننده شادکامی و از بین ابعاد نارسایی هیجانی ناتوانی در شناسایی هیجانات به صورت منفی قوی ترین پیش بینی کننده شادکامی میباشد. همچنین نتایج پووهش نشان داد که احساس پیوستگی پیش بینی کننده قوی تری نسبت به نارسایی هیجانی برای شادکامی است وبطور کلی احساس پیوستگی بالا باعث شادی افراد می شود.
فایل رایگان بررسي عوامل تاثير گذار بر يادگيري مشارکتي | WORD
فرض وارد بحث می شود که در شرایط جدید محیطی که سرعت تحول و تغییر بسیار فزاینده است و رقابت خیلی شدید، تنها راه باقی ماندن در گردونه رقابت، یادگیری مستمر و تعاملی افراد با همدیگر و از یگدیگر است. در این تحقیق، با مطالعه و بررسی در میان مباحثی که به عنوان مباحث بسترساز مشارکت مشارکتی و پویایی آن در حوزه مدیریت مطرح شده اند، سعی شده است عوامل موثر بر توسعه یادگیری مشارکتی شناسایی، موانع یادگیری مشارکتی معرفی و روش های یادگیری مشارکتی نیز تعیین شوند
فایل رایگان بررسي عوامل مرتبط با عملکرد تيم هاي کاري در مراکز پيش دبستاني استان البرز | WORD
نبیه، اختیار ومسئولیت و اعتماد متقابل بین اعضای تیم با عملکرد تیم های کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ولی این رابطه در خصوص نرمش و انعطاف پذیری اعضای تیم نسبت به یکدیگر و عملکرد تیم های کاری رابطه منفی وجود دارد. در نتیجه می توان گفت باید در مراکز پیش دبستانی با برقراری تناسب معنی دار بین اختیار و مسئولیت واگذاری به اعضای تیم، آزادی عمل لازم به اعضا داده شود تا باعث بروز مهارت های آن ها گردد به نوعی مدیریت تفویضی در مورد اعضای تیم اعمال گردد.
فایل رایگان بررسي ميزان آسيب پذيري جنسي نوجوانان مبتلا به سندروم داون، از نظر والدين و معلمان استان زنجان | WORD
وش های آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون T مستقل) به کار گرفته شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد با اینکه هر دو گروه والدین و معلمان به آسیب پذیری جنسی نوجوانان سندروم داون اشاره کردند اما بین نظرات والدین و معلمان، در زمینه میزان آسیب پذیری جنسی نوجوانان مبتلا به سندروم داون، تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان آسیب پذیری جنسی نوجوانان سندروم داون دختر یا پسر نیز تفاوت معناداری از نظر والدین و معلمان مشاهده نشد.
فایل رایگان بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه ي استرس زندگي دانشجويي SLSI در دانشجويان دانشگاه فرهنگيان شيراز | WORD
ایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 0/60 تا 0/91 قرار داشت. روایی همگرایی از طریق همبستگی SLSI و خرده مقیاس های آن با GHQ-28 و خرده مقیاس های آن برآورد شد که از لحاظ آماری معنی دار و در جهت تایید فرضیه ها بود P> 0/05 دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمره ی بالاتری به دست آوردند. P> 0/01. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که SLSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی، منابع استرس و واکنش در برابر استرس می باشد
فایل رایگان بررسي همه گيرشناسي و مقايسه دامنه امواج مغزي، عملکرد پيوسته ديداري حرکتي و عملکرد تحصيلي دانشجويان داراي علايم اختلال کمبود توجه همراه با بيش فعالي با دانشجويان عادي | WORD
لی در زیرمقیاس های آزمون عملکرد پیوسته یعنی خطای حذف، خطای تایید، پاسخ های صحیح و دامنه امواج مغزی بتا و تتا در نواحی Cz و C3 ، دامنه امواج مغزی بتا و تتا و ریتم حسی حرکتی در ناحیه C4 ، و همچنین معدل تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از ضعف عملکرد پیوسته دیداری حرکتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و نابهنجاری دامنه امواج مغزی بتا و تتا در نواحی CZ ، C3 و C4 و ریتم حسی حرکتی در ناحیه C4 است.
فایل رایگان بررسي هوش هيجاني و ارائه کاربردهاي آن | WORD
این مقاله به روشی کتابخانه ای به مساله هوش هیجانی و کاربردهای آن می پردازد. در سال های اخیر هوش هیجانی مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته و از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است تحقیقات نشان می دهد که کسانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند در کلیه عرصه های زندگی موفق ترند. هرچند میتوان گفت که هوش هیجانی جزو خصلت های ذاتی انسان به شمار میرود ولی با آموزش و درک و به کارگیری آن میتوان ضریب هوش هیجانی را در افراد بهبود بخشیده و تقویت نمود.
فایل رایگان تاثير آموزش مبتني بر روش نظام دار واکت بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر داراي نارساخواني مقطع ابتدايي شهر سرپل ذهاب | WORD
ی کرمی نوری و مرادی( 1391 ) بود که روایی آن به شیوه صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شده است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه های تحقیق که استفاده از نرم افزار SPSS آزمون کوواریانس انجام شد نشان داد که آموزش با روش نظام دار واکت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی موثر است p=0/001 همچنین آموزش با روش نظام دار واکت بر هر یک از مولفه های توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی موثر است p=0/001
فایل رایگان تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان وعزت نفس دانش آموزان | WORD
ی زندگی بود. در روش تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون آماری t گروه های مستقل، استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی، سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان را بهبود می بخشد. همچنین تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر نشانه های جسمانی و اضطراب و بی خوابی معنا دار بود اما برنارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی معنا دار نبود؛همچنین تاثیرآموزش مهارت های ز ندگی بر عزت نفس کلی، عزت نفس اجت ماعی، عزت نفس تحصیلی معنادار بود اما بر عزت نفسخانوادگی معنادار نبود.
فایل رایگان تاثير مثبت انديشي در افزايش کارايي نيروي انساني و بالندگي سازماني | WORD
نایی مدیران و رهبران منابع انسانی با مثبت گرایی و دستاوردهای بالقوه آن (سطح دانش)، 2 - عدم مهارت مدیران و رهبران منابع انسانی در پیاده سازی استراتژی ها و رویکردهای مثبت گرا در سازمان و (سطح مهارت)، 3 - خو گرفتن مدیران با رویکردهای سنتی منفی گرایانه مبتنی بر حل مسئله (سطح رفتار). جهت غلبه براینچالش ها و خلق یک سازمان مثبت گرا لازم است پژوهش های بومی بیشتری در زمینه مثبت گرایی صورت بگیرد و سطح آگاهی مدیران و رهبران در خلق یک سازمان مثبت گرا افزایش یابد.
فایل رایگان تبيين جايگاه بهداشت روان در قرآن کريم | WORD
طهارت دل و بهبود روابط اجتماعی گردد. در بین شیوه های مقابله، مقابله ی مذهبی از اهمیت و اثربخشی بیشتری جهت تامین بهداشت روان فرد و جامعه برخوردار است.نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت که سراسر قرآن کریم توصیه ها و آموزشهایی است که هر یک به نحوی در تعادل روانی و استمرار امیدواری و عزت نفس انسان ها موثرند. در حقیقت مفهوم بهداشت روان یا بهداشت روح در مفاهیم سکینه ، حیات طیبه ، قلب سلیم و نفس مطمئنه در سوره های فتح، نمل، صافات و فجر قرآن کریم خلاصه می شود.
فایل رایگان تربيت زبان و نقش آن در ارتقاء بهداشت روان عارفان مسلمان | WORD
تاکید است. عارفان مسلمان که پیروی از شریعت را اساس کار طریقت خویش ساخته اند و در مسیر سیر و سلوک الهی از فایده های تربیت انبیاء و اولیای الهی (ع) برخوردار شدند، سخنان نغز و رفتارهای پسندیدهای که نشان از سلامت روان می باشد از خود بروز دادند که در متن های عربی به جای مانده از قرن دوم هجری به بعد به ما رسیده است.در این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی سعی شده تا آموزههای تربیتی مربیان عرفانی در تربیت زبان و نقش آن در ارتقاء بهداشت روان مورد بررسی قرار گیرد
فایل رایگان تعيين اثر بخشي درمان شناختي- رفتاري بر ناتواني جنسي و اميد به زندگي زنان مبتلا به ديابت 30 الي 40 ساله درشهرستان آمل | WORD
وواریانس تک متغیری آنکوا 9 استفاده گردید.نتایج بدست آمده نشان داد که درمان شناختی رفتاری می تواند سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت را در زمینه های رشد خود شکوفایی مسئولیت پذیری روابط بین فردی ، تغذیه ،فعالیت بدنی و مدیریت استرس تغیر داده و ناتوانیجنسی را کاهش دهد و امید به زندگی را افزایش دهد.در نهایت می توان اظهار داشت که درمان های منظم شناختی رفتاری می تواند سبک زندگی بیماران را بهبود بخشد و ناتوانی جنسی را کاهش دهد و امید به زندگی را توسعه دهد
فایل رایگان تعيين رابطه بين ابزار وجود و سخت کوشي با شادکمي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نوشهر | WORD
وجود گمبریل وریچی 1975 پرسشنامه سخت کوشی بارتون 1998 استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها در سطح توصیفی از جدول توزیع فراوانی داده ها وارائه نمودارهای مربوطه و در سطح استنباطی نیز از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می گردد.نتایج نشان داد که بین ابراز وجود با شادکامی دانش آموزان مقطع دبیرستان رابطه وجوددارد وبین سخت کوشی با شادکامی دانش آموزان مقطع دبیرستان رابطه وجود دارد وهمچنین بین ابراز وجود با سخت کوشی دانش آموزان مقطع دبیرستان رابطه وجود دارد.
فایل رایگان توسعه اقدام پژوهي هاي منطبق بر يادگيري – ياددهي سازگار بامغز راهکاري براي ايجاد ارتباط موثر بين آزمايشگاه و کلاس درس | WORD
ی حاصل می شود. به اعتقاد نگارندگان اگر پژوهش های علوم اعصاب شناختی درزمینه ی تعلیم و تربیت برای معلمان قابل درک نگردد، این پژوهش ها علیرغم اهمیت و ارزش فراوان خود تحول کارسازی در اندیشه و عمل معلمان و خروجی های نظام آموزشی ایجاد نخواهد کرد. به نظر می رسد اقدام پژوهی که پژوهشی برای ارتباط یافتههای یک پژوهشگر و کاربست آن در محیط کاری او است، روشی کارآمد و مناسب برای ایجاد جادهای دوطرفه بین عصب شناسی و آموزش در راستای مسیرهای آموزشی و عصب شناسی است.
فایل رایگان رابطه تيپ هاي شخصيتي (درون گرا و برون گرا) و بهداشت رواني با انگيزش تحصيلي در دانش آموزان ششم ابتدايي شهرستان مريوان | WORD
رای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ تحلیل واریانس، آزمون t ، رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون با نرم افزارSpss استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد: 1 بین تیپ های شخصیتی (درون گرا و برون گرا) با انگیزش تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد 2 بین ابعاد بهداشت روانی (علایم جسمانی و افسردگی) با انگیزش تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد 3 بین تیپ های شخصیتی دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی معنی داری وجود دارد.
فایل رایگان رابطه ذهنيت فلسفي با بهره وري سازماني معلمان مقطع ابتدايي منطقه زرقان | WORD
نی بوده است. پرسشنامه ذهنیت فلسفی که روایی محتوایی آن قبلا توسط سازندگان آن (ایرج سلطانی) 1375 تدوین واجرا وتوسط محمد علی زکی 1377 ومرتضایی مقدم 1380 مجددا اجرا شده است. تایید شده بود و پایایی آن نیز 0/79 گزارش شده و پایایی پرسشنامه بهره وری سازمانی 0/78 به دست آمد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که ذهنیت فلسفی با بهره وری سازمانی رابطه مثبت معنی دار دارد و هر سه مولفه ی ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری)، قادر به پیش بینی بهره وری سازمانی می باشد.
فایل رایگان رابطه سبک هاي دلبستگي و ميزان تاب آوري دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر | WORD
ه گویای آن است که سبک های دلبستگی با هم بر میزان تاب آوری دانش آموزان تاثیر معناداری دارند. سبک دلبستگی ایمن بر میزان تاب آوری دانش آموزان دارای اثر مثبت ومعنی داری می باشد. هم چنین سبک دلبستگی دو سوگرا بر میزان تاب آوری دانش آموزان منفی معنادار است. اما تاثیر سبک دلبستگی اجتنابی بر میزان تاب آوری دانش آموزان معنادار نیست. سبک های دلبستگی دوسوگرا و ایمن به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های متغیر وابسته یعنی میزان تاب آوری دانش آموزان محسوب می شوند.
فایل رایگان رابطه هوش عاطفي در محيط کار و سلامت روان در بين معلمان ابتدايي شهرستان آق قلا | WORD
ست.در این پژوهش مولفه هوش هیجانی به عنوان متغیر مستقل وسلامت روان متغیر وابسته درنظر گرفته شده بودند جامعه آماری تحقیق را معلمان ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند. نمونه تحقیق تعداد 30 معلم ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با روش آماری توصیفی واستنباطی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی وسلامت روانی معلمان، رابطه معنی دار وجود دارد.
فایل رایگان رابطه ي صفات شخصيت، جو رواني- اجتماعي خانواده و احساس تنهايي با گرايش به مصرف مواد مخدر دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان بشاگرد | WORD
ش مصرف مواد رابطه مثبت، سازش پذیری، تجربه پذیری، وظیفه شناسی و برون گرایی، با گرایش مصرف مواد مخدر رابطه منفی دارند و در رابطه چند متغیری، احساس تنهایی، جو روانی –اجتماعی خانواده، روان رنجوری، سازش پذیری، تجربه پذیری، وظیفه شناسی و برون گرایی، به ترتیب بیشترین رابطه را با گرایش به مصرف مواد مخدر در دانش آموزان داشتند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر اهمیت صفات شخصیت، جو روانی- اجتماعی خانواده و احساس تنهایی با گرایش به مصرف مواد مخدر در نوجوانان است.
فایل رایگان ضرورت ارزشيابي دوره هاي آموزش ضمن خدمت در توانمند سازي عملکرد حرفه اي معلمان | WORD
جب می گردد تا مدیران و کارمندان اداره آموزش و پرورش تصویر روشن تری از چگونگی کم و کیف فعالیت های آموزشی به دست آورند. در حوزه آموزش و پروش نیز آموزش های ضمن خدمت که به منظور ادامه حیات، پویایی، سودمندی سازمان ایجاد و افزایش رضایت از حرفه برای کارمندان (دبیران) طراحی و اجرا می شود، مهم ترین عملکرد مدیریت در این حوزه می باشد. از این رو این تحقیق ضرورت آموزش کارمندان آموزش و پرورش به خصوص دبیران و روش های ارزیابی ار بخشی آموزشی را مورد بحث قرار می دهد.
فایل رایگان طرح ريزي در مشاوره ي مسير شغلي | WORD
مهمی از رفتار شغلی است که به این موضوع می پردازد که فرد به چه میزان به مهارت خود در برنامه ریزی و طراحی یک مسیرمناسب شغلی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده اعتقاد دارد. در این مقاله به بررسی ماهیت طرح ریزی مسیر شغلی، عواملی که در طرح ریزی مسیرشغلی و حرفه ای دخالت دارد، طرح ریزی مسیرشغلی و مدل رشدی و عوامل کلیدی طرح ریزی مسیرشغلی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت مطالعات و تحقیقاتی که پیرامون این متغیر صورت پذیرفته و سپس نتیجه گیری بیان می گردد.
فایل رایگان عصب روانشناختي خواندن | WORD
عصب – روانشناختی خواندن می باشد. در این پژوهش با بررسی کتاب ها و مقالات جدید در خصوص nx سعی شده است مسیر nx مشخص شود.. براساس پیشرفت های علمی، دیگر خواندن جایگاه تخصصی شده در مغز ندارد ویا براساس نیمکره چپ و راست به تفسیر موضوع خواندن پرداخت نمی شود. عصب روانشناسی خواندن تحت تاثیر جریان شکمی و جریان پشتی و هماهنگی لبه ای چهارگانه و فعالیت نزدیک و متاثر دو نیمکره حکایت دارد. این مقاله به تشریح چگونگی عملکرد چهار لب و دو نیمکر چپ وراست پرداخت خواهد. شد
فایل رایگان فراواني افسردگي درزنان باهمسران معتاددرسال 1397 | WORD
جمعیت شناختی و پرسشنامه افسردگی بک می باشد.جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش زنان با همسران معتاد می باشند که از بین آنان با روش نمونه گیری در دسترس 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 14 درصد زنان دچار افسردگی خفیف، 24 درصد دچار افسردگی متوسط و 30 درصد دچار افسردگی شدید بودند و 32 درصد آنان هیچ گونه افسردگی نداشتند.بین افسردگی با متغیرهای وضعیت اقتصادی و مدت زمان مصرف مواد توسط همسر ارتباط آماری معناداری یافت شد p<0/05