فایل رایگان مقاله ارتقاء تراز بانک اسلامي براي افزايش سهم پرداخت تسهيلات بدون سود (کارمزدي)
لینک مرتبط » فایل رایگان مقاله ارتقاء تراز بانک اسلامي براي افزايش سهم پرداخت تسهيلات بدون سود (کارمزدي)
فایل رایگان مقاله تأثير بازيهاي ويدئويي بر رفتار کودکان داراي اختلال طيف اتيسم | WORD
(فرم والدین، 1967) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس در سطح معناداری 005 و نرمافزار SPSS23 انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که انجام بازیهای ویدئویی توانست تأثیر معناداری بر بهبود رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم داشته باشد (0002=p). نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها، انجام بازیهای ویدئویی موجب بهبود رفتار کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میشود. از اینرو بازیهای ویدئویی برای این کودکان توصیه میگردد.
فایل رایگان مقاله مقايسه? اثربخشي درمان برنامه? زماني پارادوکسي، درمان مواجههسازي و جلوگيري از پاسخ و دارودرماني بر کاهش علائم بيماران مبتلا به اختلال وسواسياجباري | WORD
ادوکسی و درمان مواجهه و جلوگیری از پاسخ مقادیر شاخص پایا بیشتر از مقدار ملاک (196) بود که نشان از معناداری این دو درمان داشت (005>p). شاخص پایا، معناداری بالینی و درصد بهبود برنامه زمانی پارادوکسی از درمان مواجه و جلوگیری از پاسخ و دارودرمانی در هر سه آزمودنی و در مجموع، بهتر بود.نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش درمان برنامه زمانی پارادوکسی، روش مناسب و زودبازدهی برای کاهش علائم وسواس است و میتواند بهعنوان درمان پیشنهادی، استفاده شود.
فایل رایگان مقاله تأثير درمان فراشناختي بر شاخصهاي سلامت عمومي و خودکارآمدي و ادراک بيماري در بيماران کرونر قلبي | WORD
مایش در نمره کل سلامت عمومی و خودکارآمدی و ادراک بیماری بهترتیب 6367 و 5480 و 542 و در پسآزمون بهترتیب 4645 و 6613 و 5846 است. نتایج آنالیز کواریانس مشخص کرد درمان فراشناخت بهطور معناداری موجب کاهش مشکلهای سلامت عمومی و افزایش خودکارآمدی و ادراک بیماری بیماران میشود (005>p). نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها، درمان فراشناختی میتواند درمان مناسبی جهت افزایش سلامت عمومی و خودکارآمدی و همچنین تعدیل ادراک بیماری در بیماران مبتلا به کرونر قلبی باشد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي طرحوارهدرماني گروهي بر افزايش رضايت زناشويي و کاهش فرسودگي زناشويي زنان مبتلا به پرخوري عصبي | WORD
در مرحله پسآزمون بهطور معناداری کمتر از میانگین نمره فرسودگی زناشویی در گروه کنترل است (005>p). همچنین براساس یافتهها، میانگین نمره کل رضایت زناشویی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون بهصورت معناداری بیشتر از میانگین آن در گروه کنترل بهدست آمد (005>p). نتیجهگیری: تأثیر طرحوارهدرمانی بهشکل گروهی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش فرسودگی آن، دارای مفاهیم نظری و عملی مهمی است که میتواند در کلینیکهای مشاوره و رژیمدرمانی استفاده شود.
فایل رایگان مقاله اثربخشي رفتاردرماني ديالکتيکي بهشيوه? گروهي بر ذهنآگاهي و مهارتهاي بينفردي دانشجويان زن مبتلا به افسردگي | WORD
ه افسردگی مؤثر بود؛ اما در بهبود مهارتهای بینفردی آنها تأثیری نداشت.نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش رفتاردرمانی دیالکتیکی بهشیوه گروهی موجب ارتقای ذهنآگاهی دانشجویان زن مبتلا به افسردگی میشود؛ اما در بهبود مهارتهای بینفردی آنها تأثیرگذار نیست؛ بنابراین، مداخله مذکور بهعنوان درمانی مؤثر میتواند در بهبود نشانههای افسردگی کاربرد داشته باشد و میتوان با اجرای آن به بهترشدن وضعیت مبتلایان به افسردگی کمک کرد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي آموزش برنامه فرزندپروري مثبت بر کاهش اضطراب و پرخاشگري کودکان مبتلا به تالاسمي | WORD
زمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و t وابسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد و از نرمافزار SPSS نسخ 22 کمک گرفته شد.یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هشت جلسه برنام فرزندپروری مثبت موجب کاهش اضطراب کودکان (0001≥p) و کاهش پرخاشگری کودکان (0001≥p) مبتلا به تالاسمی شد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان از برنام فرزندپروری مثبت بهعنوان یک روش درمانی مؤثر برای درمان اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به تالاسمی استفاده کرد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي شناختدرماني مبتنيبر ذهنآگاهي بر افسردگي و اضطراب و تابآوري زنان افسرده? سرپرست خانوار شهر تهران | WORD
کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخه 21 تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد میزان اضطراب (0032=p) و افسردگی (0028=p) زنان سرپرست خانوار تحت مداخله شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بهطور معناداری کاهش یافت؛ اما این مداخله بر متغیر تابآوری تأثیر معناداری نداشت (0147=p).نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش به درمانگران نشان میدهد که میتوانند برای کاهش اضطراب و افسردگی از شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی استفاده کنند.
فایل رایگان مقاله تغييرات پارامترهاي اسپيرومتري زنان چاق مبتلا به آسم خفيف در پي تمرينات منتخب هوازي | WORD
.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که هشت هفته تمرین هوازی، بر افزایش تهویه ارادی ماکزیمم (0003=p)، سرعت جریان هوای بازدمی (0024=p)، ظرفیت حیاتی ریوی و حجم خروجی (0001>p) و سرعت اوج بازدمی (0002=p) در گروه تمرینات منتخب افزایش معنادار داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که انجام منظم ورزشهای هوازی باعث بهبود در علائم حیاتی بیماران مبتلا به آسم خفیف میشود. از اینرو، در درمان بیماران مبتلا به آسم، ورزشهای هوازی بهصورت منظم توصیه میشود.
فایل رایگان مقاله نقش شفقت به خود و تحمل پريشاني در سلامت اجتماعي زنان سرپرست خانوار | WORD
ظر گرفته شد.یافتهها: نتایج نشان داد بین شفقت به خود با سلامت اجتماعی (0627=r و 0001>p) و تحمل پریشانی با سلامت اجتماعی (0545=r و 0001>p) ارتباط مستقیم و معناداری مشاهده شد. همچنین شفقت به خود (0603=r و 0001>p) و تحمل پریشانی (0517=r و 0001>p) بهشکل معناداری، توانایی پیشبینی سلامت اجتماعی را داشتند.نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود با ارتقای شفقت به خود و تحمل پریشانی، میتوان زمینه بهبود سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار را فراهم کرد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي آموزش گروهي مديريت خشم بر افزايش کنترل خشم دختران بزهکار شهر تهران | WORD
ای جمعآوریشده از طریق آزمون کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی مدیریت خشم بر بهبود کنترل خشم دختران بزهکار تأثیر دارد (0001>p).نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش گروهی مدیریت خشم بر کنترل خشم دختران بزهکار مؤثر است. نتایج این پژوهش به مسئولین مراکز اصلاح و تربیت کمک خواهد کرد تا با آموزش گروهی مدیریت خشم در برنامههای خود باعث کاهش خشم بزهکاران و در نتیجه پیامدهای ناگوار آن گردند.
فایل رایگان مقاله اثربخشي گروهدرماني مبتنيبر پذيرش و تعهد بر رفتارهاي خودمراقبتي و رضايت از زندگي در بيماران مبتلا به ديابت نوع دو | WORD
ر SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمرات رفتارهای خودمراقبتی و رضایت از زندگی در افراد گروه آزمایش قبل و بعد از انجام مداخله وجود دارد (005>p)؛ اما این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود. نتیجهگیری: استفاده از گروهدرمانی مبتنیبر پذیرش و تعهد، بهعنوان مداخله آموزشی اثربخش، رفتارهای خودمراقبتی و رضایت از زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را ارتقا میبخشد.
فایل رایگان مقاله مقايسه? پنج عاملي بزرگ شخصيت و دلبستگي ادراکشده و خودکارآمدي نوجوانان بزهکار و بهنجار | WORD
و عادی تفاوت معناداری مشاهده شد. بدینصورت که میزان خودکارآمدی نوجوانان بزهکار کمتر از نوجوانان عادی بود (0001>p). نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش ویژگیهای شخصیتی و دلبستگی ادراکشده و خودکارآمدی ازجمله عوامل روانی مؤثر در بُعد رفتارهای جامعهستیزانه است؛ بنابراین توجه به حوزه دلبستگی در دوران کودکی توسط والدین و اهمیت ویژگیهای شخصیت میتواند در ایمننگهداشتن کودکانونوجوانان دربرابر جرمهای احتمالی تأثیرگذار باشد.
فایل رایگان مقاله بررسي اثربخشي آموزش نظريه? ذهن بر کفايت اجتماعي و خويشتنداري کودکان سندروم داون | WORD
ن سنجیده شدند. در گروه آزمایش 12 جلسه آموزش نظریه ذهن صورت گرفت. دادهها در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخه 21 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش نظریه ذهن بر کفایت اجتماعی (0001>p) و خویشتنداری (0001>p) کودکان گروه آزمایش تأثیر معنادار داشته است. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج حاصل، آموزش نظریه ذهن باعث بهبود کفایت اجتماعی و خویشتنداری در کودکان سندروم داون میشود.
فایل رایگان مقاله تأثير آموزش نوروفيدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / فزونکنشي | WORD
نوع نارسایی توجه غالب در مرحل پیشآزمون از 328±1320 به 193±620 در مرحل پسآزمون، در نوع غالب فزونکنشی تکانشگری در مرحل پیشآزمون از 304±1500 به 263±1006 در مرحل پسآزمون و در نوع سندروم کامل در مرحل پیشآزمون از 483±2833 به 386±1626 در مرحل پسآزمون شد (0001>p).نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود از آموزش نوروفیدبک بهعنوان یک روش اثربخش در کنار سایر روشهای درمانی برای کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی کودکان استفاده شود.
فایل رایگان مقاله نقش پيشبينيکنندگي انعطافپذيري روانشناختي و راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان بر افسردگي و اضطراب و استرس مبتلايان به ديابت نوع دو | WORD
روانشناختی متغیر پیشبینیکننده برای افسردگی و اضطراب بود (005>p) و انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای سازگار شناختی تنظیم هیجان پیشبینیکنند استرس بودند (0001>p).نتیجهگیری: بهطور کلی افرادی با راهبرد سازگار تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی بیشتر، افسردگی، اضطراب و استرس کمتری دارند؛ لذا انجامدادن اقدامات مناسب برای افزایش راهبرد سازگار تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد میشود.
فایل رایگان مقاله مدلسازي نقش سيستم حملونقل عمومي در ميزان حضور افراد داراي ناتواني در فضاهاي شهري (مطالعه موردي: شهر اصفهان) | WORD
سترسی، ایمنی و امنیت و آسایش) که با عنوان کیفیت سیستم حملونقل در مدل ارائه شده بودند و متغیر وابسته (میزان حضور در فضاهای عمومی)، معنادار بود. بهعبارت دیگر، یک واحد تغییر در کیفیت حملونقل عمومی، حضورپذیری در فضاهای شهری را تا 96درصد تغییر میداد.نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که انجامدادن اقدامات لازم برای مناسبسازی حملونقل همگانی شهر اصفهان، در میزان حضور اجتماعی افراد دارای ناتوانی در شهر، نقش مؤثری ایفا میکند.
فایل رایگان مقاله رابطه? بين اختلالهاي مرتبط با اضطراب و تکانشگري با تعامل با همسالان در دانشآموزان مبتلا به نارسايي توجه/فزونکنشي | WORD
خه 23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تعامل با همسالان تنها با دو مولفه مربوط به اختلالهای مرتبط با اضطراب یعنی مؤلفههای اضطراب اجتماعی (0031=p) و مدرسههراسی (0044=p) معنادار است. همچنین بین تعامل با همسالان و تکانشگری رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0001>p). نتیجهگیری: از بین پنج خردهمولفه اختلالهای مرتبط با اضطراب تنها دو مولفه اضطراب اجتماعی و مدرسههراسی میتواند بهعنوان متغیرهای پیشبین تعامل با همسالان در کودکان مطرح باشد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي برنامه? آموزشي تنظيم شناختي-هيجاني بر مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان با آسيب شنوايي | WORD
و مؤلفههای همکاری و ابراز وجود تفاوت معنادار مشاهده میشود (0001>p). مؤلفه خویشتنداری نیز تفاوت معناداری دارد (0009=p) و برنامه آموزش تنظیم شناختی–هیجانی استفادهشده در پژوهش بر گروه آزمایش تأثیر بیشتری داشت. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر مشخص کرد که برنامه آموزش تنظیم شناختی–هیجانی تأثیر معناداری بر افزایش مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای آن دارد؛ درنتیجه این برنامه روش مؤثری جهت بیشترشدن مهارتهای اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی است.
فایل رایگان مقاله مقايسه? اثربخشي آموزش ذهنآگاهي با آموزش اختصاصيسازي حافظه? سرگذشتي بر راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان بيماران همودياليزي | WORD
آموزش ذهنآگاهی و آموزش اختصاصیسازی حافظه سرگذشتی و کنترل، در مرحله پسآزمون بیماران همودیالیزی تفاوت وجود دارد (0001>p). همچنین بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان مثبت و منفی سه گروه مذکور، در مرحله پیگیری بیماران همودیالیزی تفاوت مشاهده میشود (0001>p). نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه میتوان از مداخلههای ذهنآگاهی با آموزش اختصاصیسازی حافظه در افزایش استفاده از راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بیماران تحت همودیالیز بهره برد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر انعطافپذيري شناختي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گرگان | WORD
ا اندازهگیریهای مکرر تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در پسآزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بر شاخص انعطافپذیری شناختی معنادار بود (0001>p). همچنین درمان مذکور در مرحل پیگیری در گروه آزمایش ماندگار بود (0001>p).نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، میتواند بهعنوان یک مداخل اثربخش در افزایش انعطافپذیری دانشجویان پزشکی محسوب شود.
فایل رایگان مقاله اثربخشي کاهش استرس براساس بهوشياري کودکان بر خودتنظيمي هيجاني و تابآوري هيجاني دانشآموزان با اختلال نارسايي توجه/بيشفعالي | WORD
لی مؤثر بود. دو گروه در مؤلفه مراقبت (0030=p) تفاوت معنادار داشتند. همچنین، در مؤلفههای خودتنظیمی هیجانی و تفاوتها در مؤلفههای هیجان منفی/بیثباتی (0001>p) و تنظیم هیجانی (0006=p) معنادار بهدست آمد.نتیجهگیری: براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت MBSR-C در تعدیل و تنظیم خلق و هیجانات و افزایش تابآوری کودکان مبتلا به AD/HD مؤثر است. پیشنهاد میشود روش کاهش استرس براساس بهوشیاری در کنار سایر مداخلات در تنظیم عواطف منفی این کودکان بهکار رود.
فایل رایگان مقاله مقايسه خودپنداره مربوط به مدرسه و ذهنآگاهي در دانشآموزان دچار اختلال يادگيري خاص، بيشفعالي و عادي | WORD
آزمون تعقیبی شفه نشان داد بین دو گروه دارای اختلال یادگیری و بیشفعالی تفاوت معناداری در خودپندار مربوط به مدرسه و ذهنآگاهی وجود ندارد.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، برنامهریزی و آموزشهایی برای افزایش میزان خودپندار مربوط به مدرسه و ذهنآگاهی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بیشفعال پیشنهاد میشود. همچنین بر لزوم اجرای برنامههای آموزشی و درمانی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه و بیشفعالی تأکید میگردد.
فایل رایگان مقاله بررسي اثربخشي شناختدرماني مبتنيبر ذهنآگاهي بر کاهش علائم افراد مبتلا به نشانگان سوگ پيچيده | WORD
ده از پرسشنامه سوگ پیچیده پریگرسون و ماسیچواسکی (1995) بررسی شد. تحلیل دادهها بهروش ترسیم دیداری و شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد درمان شناختی مبتنیبر ذهنآگاهی در کاهش نشانگان سوگ پیچیده در افراد مبتلا به سوگ پیچیده هم از نظر آماری در سطح (001>p) و هم از نظر بالینی معنادار بود.نتیجهگیری: روش شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی در کاهش نشانگان و بهبود علائم سوگ پیچیده از کارایی لازم برخوردار است.
فایل رایگان مقاله اثربخشي آموزش گروهي کوتاه مدت راهحل محور بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر کشکوئيه | WORD
ا توسط تحلیل کوواریانس یکراهه با نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که بهکارگیری مشاوره گروهی راهحلمحور موجب افزایش حرمت خود (0001≤p) و کاهش اضطراب امتحان (0001≤p) دانشآموزان گروه آزمایش درمقایسه با گروه گواه میشود.نتیجهگیری: باتوجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که یکدوره درمان گروهی کوتاهمدت راهحلمحور میتواند باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش حرمت خود دانشآموزان دختر متوسطه گردد.
فایل رایگان مقاله بررسي تاثير مهارتهاي ارتباطي مديران بر تعهد سازماني کارکنان حوزه هاي ستادي مراکز بهداشت استان کرمانشاه در سال 1397 | WORD
کمک نرم افزارSPSS انجام شد.یافته ها: نتایج نشاندهنده وجود رابطه مستقیم و معناداری بین مهارت ارتباطی با تعهد سازمانی می باشد علاوه بر این میانگین مهارت ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان ، در حد متوسط ارزیابی گردید .نتیجه گیری: به نظر می رسد مدیران برای بالابردن میزان نفوذ خود باید به تقویت مهارتهای ارتباطی خود بپردازند.و از طریق توجه به مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها و با استفاده ازسیستم های تشویقی مناسب ،سعی در افزایش تعهد کارکنان نمایند.
فایل رایگان مقاله رويش زودهنگام و تارودنتيسم دندان پرمولر اول منديبل بعلت تروما: گزارش مورد | WORD
هم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : مقدمه: تروما در دندان های شیری به دلیل ارتباط نزدیک بین اپکس دندان شیری و جوانه دندان دائمی، می تواند موجب آسیب به دندان های دائمی جایگزین شونده شود. گزارش مورد: هدف از مطالعه حاضر، گزارش یک مورد رویش زودهنگام و تارودنتیسم دندان پرمولر مندیبل متعاقب کشیدن دندان مولر اول شیری بعد از تروما است. نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتا بالای تروما در سنین پایین کودکی، شناخت عوارض و پیامدهای دیررس آن اهمیت زیادی دارد.
فایل رایگان مقاله مقايسه قابليت ارتجاعي روکش هاي 3M و MIB زمان نشاندن بر روي دندان هاي مولر شيري | WORD
ید. یافته ها: در 8 مورد از نمونه ها نیرو برای نشاندن روکش وهمچنین نسبت نیرو به محیط در روکش M3 بیشتر از MIB بود و در 5 مورد از نمونه ها 3M کمتراز MIB بود. P-Value برای اختلاف نسبت نیرو به محیط، اختلاف نیرو واختلاف محیط بین دو نوع روکش MIB و 3M، به ترتیب 0.113، 0.111 و0.728 محاسبه شد که از لحاظ آماری اختلاف معنا داری نداشتند. نتیجه گیری: روکشی که قابلیت Crimping بیشتری دارد لزوما قابلیت ارتجاعی بیشتری ندارد و میزان تراش دندان های شیری برای روکش های 3M و MIB تفاوتی ندارد.
فایل رایگان مقاله مقايسه اثر آنتي باکتريال دهانشويه نانوسيلور و کلرهگزيدين بر روي استرپتوکوک موتانس (invitro) | WORD
لیل شد. یافته ها: آزمون آماری نشان داد دهانشویه نانوسیلور فاقد هاله عدم رشد و نیز فاقد MBC است. همچنین MIC آن در مقایسه با کلرهگزیدین بیشتر بوده و این اختلاف از نظر آماری معنی دار است.(P نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه در روش آزمایشگاهی دهانشویه نانوسیلور در مقایسه با کلرهگزیدین دارای خاصیت باکتریو استاتیکی ناچیز و فاقد خاصیت باکتریوسیدی است. توصیه می شود این بررسی با تغییر فورمولاسیون دهانشویه از نظر غلظت و قطر ذرات مجددا تکرار شود.
فایل رایگان مقاله بررسي آزمايشگاهي تغيير رنگ دندان ايجاد شده توسط CEM Cement در سه محيط و زمان هاي مختلف | WORD
easure آنالیز گردید. یافته ها: بیشترین و کمترین میزان تغییر رنگ به ترتیب مربوط به گروه خون و هیپوکلریت سدیم بود. بیشترین میزان تغییر رنگ در گروههای آزمایشی و کنترل به ترتیب 1 و7 روز بعد از قرار دادن سمان رخ داد. کمترین میزان تغییر رنگ در گروه خون 1 روز و در سایر گروهها 30 روز پس از قرار دادن سمان دیده شد. نتیجه گیری: تماس خون و هیپوکلریت با CEM cement باعث تغییر رنگ دندان شده و استفاده از این سمان در تاج باید پس از برقراری هموستاز و خشکی کامل انجام شود.
فایل رایگان مقاله بررسي تاثير Dentin bonding agent در پيشگيري از تغيير رنگ دندان توسط CEM cement | WORD
رسی(بلافاصله پس از قرار دادن CEM Cement، یک روز بعد، هفت روز بعد و سی روز بعد) گروه DBA + CEM Cement به صورت معنی داری تغییر رنگ کمتری نسبت به گروه CEM Cement داشت (05/0p-value) ولی تغییر رنگ در تمامی زمان های مورد بررسی بین گروه کنترل با DBA + CEM Cement و نیز بین کنترل و CEM Cement، اختلاف معنی دار آماری نشان نداد(05/>0p-value). نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که هرچند قرار دادن ماده باند شونده به عاج می تواند موجب کاهش تغییر رنگ در اثر CEM cement شود، اما از تغییر رنگ جلوگیری نمی کند.