فایل رایگان مقاله تدوين راهکارهايي به منظور ساماندهي و احياء ماديهاي بافت قديم شهر اصفهان
لینک مرتبط » فایل رایگان مقاله تدوين راهکارهايي به منظور ساماندهي و احياء ماديهاي بافت قديم شهر اصفهان
فایل رایگان مقاله مرزشناسي اخلاق فردي و اجتماعي و تحليل ارزشگذاري آن
با معيارهاي اسلامي | WORD
اله درصدد ارزیابی معیارهای مذکور است و نشان خواهد داد براساس روح توحیدی اسلام و ارزش کمال نهایی و سعادت انسان، اخلاق اجتماعی در خدمت یک نوع «فردگرایی تعالیمحور» است که در آن انسان برای عبودیت که همان غایت خلقت انسان است و همه اعمال و توجهات اجتماعیاش توجیه خواهد شد. در این مقاله براساس آموزههای اخلاق اسلامی بهویژه آیات قرآن، پنج دلیل اصالی بودن اخلاق فردی، توجه به متعلق اوامر الهی، غایت اخلاق، موضوع اخلاق و دایره مسئولیت اخلاقی انسان برای این دیدگاه ارائه خواهد شد.
فایل رایگان مقاله بررسي انتقادي ديدگاه اکوفمينيسم راديکال
درباره جواز سقط جنين از منظر اخلاقي | WORD
ه با سلطه مردان بر زنان و طبیعت ضروری دانستهاند. هدف مقاله حاضر بررسی و نقد ادله این طیف از اکو فمینیستهای رادیکال درباره جواز سقط جنین به روش تحلیلی و علّی است. در نقد ادعای آنان به نادرستی ادعای سقط جنین به دلیل احترام به طبیعت یا روحیه طبیعت دوستی همه زنان پرداخته میشود، همچنین ادعای جواز سقط جنین به دلیل حق تصمیمگیری زن و آزادی مطلق و حداکثری برای زنان نقد میگردد؛ بهعلاوه ضمن بیان ارزش ذاتی حیات انسان در الهیات قرآن کریم به ارزشمندی حیات جنین نیز پرداخته میشود.
فایل رایگان مقاله اصول اخلاقي برخورد با متهم در سيره قضايي امام علي | WORD
مجرمان بپردازد. بنابراین نوعی رابطه بین متهم و حکومت وجود خواهد شد. در سیره قضایی امیرالمؤمنین×، شاهد رعایت اموری درباره متهمان هستیم که میتوان آنها را در زمره حقوق متهمان در سیره قضایی امام علی× برشمرد و در قالب اصول (مطلق، نسبی و سلبی)، اخلاق و شیوه برخورد با متهمان در سیره ایشان مطرح ساخت. البته در مواردی نیز شاهد نقض اصولی مثل اصل عدم تجسس، با هدف کسب مصلحت بزرگتری ـ مانند تجسس امام از عُمال و کارگزاران خود به قصد کنترل آنها و کشف خیانت و خطای احتمالی ایشان ـ بودهایم.
فایل رایگان مقاله رابطه علم و عمل از ديدگاه ابنعربي و امام خميني
(با تأکيد بر تفاوتهاي علم حصولي و علم شهودي) | WORD
ی ضمانت قطعی عمل را ندارد. تبیین کارکرد علم حصولیِ حاصل از قوای مختلف نفس و تحلیل جایگاه آن در مبادی و فرایند عمل میتواند تا حدودی چرایی شکاف بین نظر و عمل را نشان دهد. در مقابل، معرفت شهودی نسبت به علم حصولی دارای تأثیر عمیقتری در ضمانت عمل است و هرچه درجات معرفت شهودی بالاتر رود، احتمال مخالفت عمل با این معرفت کمتر خواهد بود. در این مقاله، پس از تعریف علم و عمل و بیان اقسام آن از دیدگاه ابنعربی و امام خمینی، به مقایسه میزان تأثیر علم حصولی و شهودی بر عمل پرداخته میشود.
فایل رایگان مقاله تمايز انجام / اجازه ايذا: تبيين و نقد استدلالهاي دانگن، فوت، کوئين و بِنِت | WORD
د که مورد اعتراض مخالفان حداکثرگرا قرار گرفته است؛ مخالفان بر این عقیدهاند که براساس مبانی طرفداران اِعمال محدودیت علیه انجام ایذا، انجام ایذا ناروا و اجازه آن روا است؛ درحالیکه براساس مبانی ایشان، در مواردی اجازه ایذا نیز به همان میزان ناروا است. بنابراین طرفداران این تمایز یا باید در استدلالهای خود تجدیدنظر کرده، اندکی آنها را جرح و تعدیل نمایند یا این تمایز را رها کنند. این مقاله ضمن بیان مثالهایی برای شفافسازی موضوع، به تبین و تحلیل این انتقادها میپردازد.
فایل رایگان مقاله تحليل تواضع براساس انديشههاي فيلسوفان اخلاق معاصر غربي | WORD
ر این پژوهش به تبیین و تحلیل دیدگاههای فیلسوفان اخلاقِ معاصر غربی پرداخته شده است؛ این نظریات را میتوان در چهار گروه دستهبندی کرد: 1. نظریه باورمحور؛ 2. نظریه مبتنی بر غفلت؛ 3. نظریه میلمحور؛ 4. نظریه مبتنی بر عدم تقارن. با تحلیل این نظریات معلوم میشود که برخی از آنها نه جامعاند و نه مانع و برخی دیگر از توجیه فضیلت بودنِ تواضع ناتواناند. در نهایت نظریه «میلباور» به عنوان نظریه مختار برگزیده شده که به نظر میآید از اشکالات وارد بر دیدگاههای چهارگانه مذکور مصون است.
فایل رایگان مقاله گذار از تحويلينگري در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامعنگري
در پرتو توجه به جايگاه آن در طبقهبندي اهداف آموزشي | WORD
گاه آموزش اخلاق در طبقهبندی اهداف آموزشی، سبب تصورهای فروکاهشگرایانه از آن شده است. بنابراین ابتدا، انگارهها و تصورات تحویلینگرانه رایج از آموزش اخلاق، براساس تجربه زیسته و روش مشاهده و مصاحبه، استقصا و سپس سعی شده است تا انگارهای جامعتر با توجه به حیطه آن در طبقهبندی اهداف آموزشی ارائه شود. در پرتو این پژوهش برخی الزامات آموزش اثربخش مانند تقدم سواد عاطفی بر سواد اخلاقی، اصل گوناگونی اهداف (جزئی) آموزش اخلاق و اصل کثرتگرایی روششناختی در آموزش بررسی شده است.
فایل رایگان مقاله جايگاه يادگيري ضمني و غيرمستقيم در آموزش اخلاق | WORD
یرد. برای بررسی این فرضیه، دیدگاههای جدید در مورد یادگیریهای ضمنی، عملی و ادراکات شهودی بررسی و اثبات شده است که یادگیری اخلاقی انسان از دو طریق مستقیم و ضمنی صورت میگیرد و البته با وجود همکاری و تعامل این دو شیوه، اغلب داوریها و اعمال اخلاقی ما بهصورت شهودی انجام میگیرد. این داوریها ریشه در تجارب اولیه زندگی و تعاملات غیرکلامی فرد ـ محیط دارد که از یادگیریهای ضمنی ناشی شدهاند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای اثربخشی بیشتر برنامههای آموزش اخلاقی مطرح شده است.
فایل رایگان مقاله روش اعتبارسنجي صدور روايات عرفاني و اخلاقي
(مطالعه موردي و تحليل گفتمان روش کتاب سر الاسراء) | WORD
ن و روش کتابخانهای و نوع تحقیق نیز توصیفی ـ تحلیلی براساس موردپژوهی است. نتایج تحلیل گفتمان این متن عبارتند از: کشف زیرساختهای علمی و فنی این کتاب و نیز استفاده مؤلف از گسترهای وسیعتر از شیوههای متعارف در سندکاویها، یعنی بررسیهای اصولی، درایهای و رجالی سند حدیث؛ استفاده از سه روش دیگر بر مبنای روششناسی عقل، کتاب و سنت که عبارتند از: عرضه حدیث بر قرآن کریم، عرضه حدیث بر دیگر روایات و کسب اعتبار حدیث به کمک نظر کارشناسان (حدیثشناسانِ عرفانپژوه و اخلاقپژوه).
فایل رایگان مقاله مقايسه تطبيقي نظريه «ناظر آرماني» در فرااخلاق و نظريه «امر الهي» | WORD
ملزم به رعایت هیچ اصل و ارزش اخلاقی نخواهند بود. نظریه امر الهی نیز دارای تقریرهای متعددی است و نظریه ناظر آرمانی با مبانی فرا اخلاقی خود، به برخی از گونههای نظریه امر الهی شباهتی تام دارد. در این میان، یکسانی ماهیت نظریههای ناظر آرمانی و امر الهی اشاعره بسیار چشمگیر است. گویا نظریه ناظر آرمانی همان نظریه اشاعره است که بهصورت لابشرط نسبت به وجود و عدم ناظرانِ ایدئال در لباسی غیردینی نمودار شده است. این مقاله با طرح و مقایسه این دو نظریه، درپی بازتاب ماهیت یکسان آن دو است.
فایل رایگان مقاله حقيقت کمال اخلاقي از ديدگاه آيتاللّه مصباح يزدي | WORD
در چیستی بحث کمال نهایی انسان اختلافاتی وجود دارد . بر این اساس مسئله چیستی کمال نهایی حائز اهمیت است. در این مقاله در ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی کمال، کمال اول، کمال ثانی و تفاوت بین آنها بیان شده است و در ادامه ضمن بیان دیدگاهها نظر آیتالله مصباح در مورد کمال نهایی انسان که قرب به خداست بیان می گردد. بر اساس تفسیر ایشان کمال نهایی انسان همان سعادت اوست و کمال نهایی هرچند مفهوماً متفاوت با سعادت است ولی مصداقاً یکی هستند ضمن آنکه کمال وجودی و فلسفی اعم از کمال اخلاقی است.
فایل رایگان مقاله مفهومشناسي مقايسهاي گناه در قرآن و جامعهشناسي | WORD
هوم گناه در ادبیات دینی (قرآن) را در مقایسه با مفهوم اصطلاحی همتراز گناه در جامعهشناسی و بدست آوردن شباهتها و تفاوتهای آن دو را نشان می دهد. به این منظور با روش تبیینی ابتدا با تتبع در آیات قرآن، واژههای همخوان گناه را شناسایی و به تعریف آنها پرداخته و سپس از متون معتبر جامعهشناسی، تعریف مفاهیم مرتبط را استخراج و به این نتیجه رسیدیم که دو محیط مزبور بهرغم بعضی مشترکات، از نظر منبع، رویکرد، جامعیت و مانعیت و وفاق نظر درخصوص تعریف با یکدیگر تفاوتهای مبنایی دارند.
فایل رایگان مقاله مدل ارتقاي سطح اخلاق ورزشي با رويکرد اخلاق اسلامي | WORD
م توجهی قرارگرفته و خود یک مسئله است. با توجه به جایگاهی که مسائل دینی در ترویج اخلاقیات و حتی تأثیرات قابل توجه در موقعیت و کامیابی ورزشی دارد نهادینهسازی شاخصهای اخلاقی برگرفته از آموزههای دینی تحت عنوان «مدل ارتقا سطح اخلاق ورزشی با رویکرد اخلاق اسلامی» به عنوان راهبردهای کلان ارتقا سطح اخلاق ورزشی حائز اهمیت است. این طریق میتوان گامهای عملی برای ارائه تصویری معنادار از ورزش مورد تأکید اسلام و همچنین دستیابی به باشگاه، تیم و ورزشکاران و سازمانی اخلاقی دست یافت.
فایل رایگان مقاله چالشهاي اخلاقي در بازاريابي ويروسي | WORD
ضروری است. با وجودی که اخلاقیات مبحث مهمی در جذب، حفظ و به دست آوردن اعتماد مشتریان است، بسیاری از کسب و کارها که از بازاریابی ویروسی استفاده میکنند اخلاقیات را مدنظر قرار نمیدهند. این تحقیق، ضمن مرور مختصر مسائل اخلاقی در بازاریابی، بهطور خاص به بررسی اخلاقیات در بازاریابی ویروسی میپردازد و چالشهای اخلاقی در بازاریابی ویروسی را تشریح مینماید. مسئله اصلی تحقیق، شناسایی چالشهای اخلاقی در بازاریابی ویروسی به منظور ارائه راهکارهایی برای رفع یا کاهش آنها میباشد.
فایل رایگان مقاله شناسنامه علمي اخلاق کاربردي | WORD
شناخت و معرفی این رشته در میان پژوهندگان آن جریان دارد. در این مقاله تلاش کردهام تا با واکاوی و تحلیل تازهترین بحثها، جمعبندی نسبتاً مقبولی از شناخت هویت دانشی این رشته و معرفی مهمترین مبادی آن ارائه کنم. به این منظور به ترتیبی که منطقدانان تحت عنوان رئوس ثمانیه علم برای معرفی شناسنامه یک علم پیشنهاد کردهاند، از هشت عنوان: تعریف، موضوع، غایت، فایده، عناوین بحث، مؤلفان و مؤسسان، مرتبه علمی، و روش سخن به میان آورده، در موارد بحثانگیز وارد بحث و موضعگیری شدهام.
فایل رایگان مقاله بررسي تطبيقي ساختار معرفت در مکتب پوزيتيويسم و فلسفه صدرايي | WORD
معیار قاطع در تعریف معرفت، ملاک تقسیم آن به حضوری و حصولی، احکام معرفتهای تصوری و تصدیقی را تبیین کرده است. براساس این مکتب، معرفتهای تصوری و تصدیقی هم منشأ حسی و هم منشأ فراحسی دارند و بهتبع این، مفاهیم و گزارههای فراحسی، ازجمله معرفتهای دینی و اخلاقی، قابل درک، تبیین و اثبات صدق میباشند. پژوهش حاضر براساس آراء موجود در منابع دو مکتب، محورهای یادشده را در دیدگاه دو مکتب بررسی و در نهایت معناداری، ارزش و عقلانیت معرفتهای دینی و فراحسی را در حکمت صدرایی ارائه کرده است.
فایل رایگان مقاله نقد و بررسي ديدگاه ابنتيميه در موضوع توسل به ارواح اوليا | WORD
ی افراطی، و در حوزه معنیشناسی، ظاهرگرا هستند، و برای صحابه، تابعین و تابعین تابعین مرجعیت علمی قائلند، و از سوی دیگر برداشت نادرستی از مفهوم «توحید، شرک و عبادت» دارند، و به پیشفرضهای سایر مسلمانها توجه ندارند، از اینرو برخلاف اکثریت مسلمانها توسل به ارواح را غیرمشروع میدانند. در مقاله پیشرو با استفاده از روش اسنادی، تحلیلی به بررسی دیدگاه ایشان پرداخته شده، و براساس کاوشهای صورت گرفته در منابع معتبر اهلسنت و شیعه مشروعیت توسل به ارواح اولیا ثابت شده است.
فایل رایگان مقاله تحليل کيفيت ابتناء نجات بر فطرت از نگاه ملاصدرا | WORD
ابق و تفاهم عقل و شرع، 3. فطری بودن توحید و تقوی و عرضی بودن کفر و فسق در موجود انسانی، 4. خاستگاه مشترک نجاتجویی و کمالطلبی انسان، به توجیه نحوه ابتناء آموزه نجات بر فطرت در اندیشه صدرا پرداخته شده است. ماحصل تحقیق حاضر این است که اگر نسل بشر به فطرت مستقیم و اصیل خود بازگشت نموده و از تشخیص عقل سلیم و گرایش قلب سلیم تبعیت کند، همین حدّاقل آموزههای فطرت میتواند دستمایه نجات او شود. چه، فطرت در ادبیات شیعه، بهمثابه برنامه درونذاتی نجات انسان (پیامبر باطنی) تلقی شده است.
فایل رایگان مقاله وهابيت و پارادوکس سلفيگري در عصر نوگرايي | WORD
هامات زیادی در بسیاری از جنبههای زندگی اجتماعی و فعالیتهای اسلامی در عربستان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: تناقضات گذشتهگرایی با گذشتهزدایی، نگرش به جایگاه زن، نگرش به حجاب، برخورد با دستاوردهای تمدن جدید و مواجهه با انتخابات و دموکراسی. ماحصل پژوهش حاضر این است که منشأ همه این پارادوکسها، واپسگرایی، انعطافناپذیری و عقلزدایی آیین وهابیت و تأکید بر نقلگرایی و مخالفت با مظاهر تمدن جدید و انکار تأویل، است که بر نگرش و اصول فکری جریان سلفیگری حاکم است.
فایل رایگان مقاله رابطه توحيد در حاکميت، با ولايت بشري | WORD
لمات اعتقادی در کلام اسلامی را بررسی نمودیم؛ لذا مفهوم واقعی حکومت بشری را اینگونه به دست آوردیم که رابطه اصیل حکومت و ولایت بشری در طول توحید در حاکمیت بوده و یک رابطه مستقیم و اصیل است و حاکم بشری اگر همان حاکمی باشد که واجب تعالی تعیین کرده است، حکومت بشری بالاصاله، مطابق با واقع و در طول آن قرار دارد. درغیر این صورت حکومتی، غیر مطابق با واقع و کاذب است. بهطور کلی این مقاله مشخص می نماید که حکومت بشری یکی از شئونات توحید در حاکمیت و از لوازم موحّد بودن به این مقوله است.
فایل رایگان مقاله وحي رؤيايي: بررسي نظريه رؤياانگارانه وحي | WORD
ام توجیه مرتکب مغالطات متعددی چون «خلط نسبت»، «دلیل نامربوط» و «تعمیم شتابزده» شده است و جامعیت لازم را در رجوع به منابع و تحلیل ساختاری قرآن ندارد. علاوه بر اینکه با نظرات دیگر سروش، چون نظریه بسط تجربه نبوی در تعارض است. این نظریه نهتنها فواید برشمرده نظریهپرداز را ندارد؛ بلکه در عینِ نگشودنِ پیچیدگیهای موجود در تفسیر قرآن، خود در غموضِ «تعبیر» افتاده است و نهتنها معضلات کلامی را حل نکرده است، بلکه معضلات جدیدتری چون چگونگی حجیت رؤیاهالای رسولانه ایجاد کرده است.
فایل رایگان مقاله بررسي متشابهات در قرآن و شبهات معناشناختي آن از منظر ابنتيميه | WORD
ی و وهابیت تحت تأثیر تفکرات او قرار دارند که این خود مهمترین دلیل برای بازخوانی و بررسی مبانی فکری و علمی ایشان است. گردآوری و جمعبندی دیدگاه ابنتیمیه از منابع دسته اول و انسجامبخشی به آن در ساختاری نوین و نشان دادن تأثیرپذیری ابنتیمیه از احمد بن حنبل در دیدگاه خود از ویژگیهای بارز این اثر میباشد. ابنتیمیه ضمن رد هرگونه رازآلودگی و وصفناپذیری زبان قرآن در بخش متشابهات، دیدگاههای مذکور را برگرفته از عدم فهم صحیح واژه «متشابه» و خلط بین معانی «تأویل» میداند.
فایل رایگان مقاله الهيات فلسفي ابنسينا: تأثر از فارابي و تاثير در فلسفه هنري گنتي | WORD
صفات واجب به اثبات افعال واجبالوجود میپردازد. با تکیه بر چنین رویکردی ضمن اینکه میتوان الگوی فکری ابنسینا را در حوزه الهیات فلسفی مطرح کرد، به منتقدان فلسفه ابنسینا که وی را متکلم پنداشته یا فلسفه وی را صرفاً در چارچوب فلسفه ارسطو قرار میدهند، پاسخ داد. در آخر بررسی میشود که ابنسینا در سیر فلسفی خویش برای ارائه راه جدید در الهیات یعنی الهیات فلسفی تا چه اندازه مدیون فارابی است؟ و تا چه حدی در آرای خداشناختی هنری گنتی ـ فیلسوف مسیحی قرن سیزدهم ـ تأثیر گذاشته است؟
فایل رایگان مقاله مطالعه انتقادي ديدگاه ويليام موير در مورد وحي به پيامبر اسلام(ص) | WORD
ز به سلاح علم، انگیزههای استعماری دول خود را تأمین میکردند. ویلیام مویر، یکی از مهمترین نمایندگان استعمار است که کتاب وی با عنوان زندگانی محومت، از جمله منابع مورد استفاده اسلامشناسان محسوب میشود. در مقاله حاضر، پس از بیان نظریات مویر درباره وحی، با استفاده از استدلالهای عقلانی و صحت سنجی روایات، بدان پاسخ داده شده است. نتایج، نشان داد که مویر، به گزینش روایات ساختگی روی آورده و با حذف برخی از روایات و برگرداندن معنای آن، تنها براساس پیشفرض ذهنی خود عمل کرده است.
فایل رایگان مقاله نقد و بررسي نظريه «خلق الايمان و الکفر» فخررازي و تأثير آن در فهم او از قرآن | WORD
رسی قرار گرفته و معلوم شده است که هیچ یک از 7 دلیل او صحیح نیست. سپس تفسیرهایی که او تحت تأثیر این دیدگاه ارائه کرده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور تمامی آیاتی که وی تحت تأثیر این دیدگاه، برخلاف معنای ظاهری تفسیر کرده است، جمعآوری شده و با توجه به سایر آیات، لوازم و پیامدهای تفسیرهای رازی و معنای ظاهری الفاظ، صحت و سقم برداشتهای او توسط نگارنده، معین شده و این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از 12 تفسیر فخر رازی (که تحت تأثیر نظریه مذکور ارائه شده است) صحیح نیست.
فایل رایگان مقاله چالش تبيينهاي کلامي در مشکله توحيد افعالي خداوند و فعل اختياري انسان | WORD
ریرها و تمثیلهای بسیط کلامی أمربینالأمرین را با مشکل ناکارآمدی و نارسایی در تبیین مواجه ساخته است؛ بهطوری که این قرائتها در مواجهه با این مسئله، غالباً بهسوی تفویض کشیده میشوند و از عهده تعیین و تبیین نقش حق تعالی در فعل اختیاری انسان برنمیآیند. در مقاله حاضر، بعد از تحلیل آیات مربوط به مسئله و شواهد نقلی نظریه امربینالامرین، تفسیرهای متکلمان از این نظریه در هفت دسته کلی مورد تحلیل و نقد قرار گرفته و میزان کارآیی آنها در پاسخ به مسئله فوق، ضعیف ارزیابی شده است.
فایل رایگان مقاله ترجمان وحي (بررسي نقش پيامبر در فرايند نزول وحي) | WORD
ظر برگزیده، پیامبران قوهای مخصوص دارند که ابزار درک هاتف غیب است و از روی لیاقت به ایشان عطا شده است. آنان پیام الهی را بهوسیله آن قوه میشنوند و بدون کاستی به زبان قوم خود ترجمه میکنند. این ترجمه کار پیامبر است؛ اما ازآنجاکه پیام الهی است و این قوه نیز هدیهای الهی و خداوند خود عصمت وحی را ضمانت کرده است، سخن پیامبر همان کلام الهی است که در قالب کالبدهای زمینی تنزیل شده است. بهنظر میرسد این بیان هم مورد تأیید متکلمان باشد و هم راه را بر اعتراضهای دگراندیشان ببندد.
فایل رایگان مقاله مقايسه ديدگاه ابنسينا و ارسطو درباره ماهيت نفس و نتايج اين ديدگاهها در زندگي پس از مرگ | WORD
ن دو بهویژه در موضوع حیات پس از مرگ خواهیم پرداخت. ارسطو ازیکسو نفس را در تعامل با بدن تبیین میکند و ازسویدیگر، رابطه آنها را از نوع رابطه ماده و صورت میداند که از مصادیق ترکیب اتحادی است. درنتیجه وی در تبیین حیات پس از مرگ با مشکل مواجه میشود؛ چراکه با از بین رفتن بدن، نفس نیز باید از بین برود. ازسویدیگر، ابنسینا برای برون رفتن از چالشی که ارسطو در آن گرفتار شده، با تفکیک حیث ذاتی و حیث فعلی نفس تلاش میکند در تبیین حیات پس از مرگ، با تناقض پیش روی ارسطو مواجه نشود.
فایل رایگان مقاله تفسير صدرايي از وحدت شخصي وجود و شواهد ديني آن | WORD
فلسفی این نظریه از طریق دیدگاه صدرا درباره وجود رابط معلول پرداخته میشود و سپس به روششناسی فهم آیات و روایات معرفتی اشارهای کوتاه خواهد شد.آیات و روایاتی که از میان نصوص دینی دال بر وحدت شخصی وجود در این نوشتار آمده، به هشت دسته تقسیم شدهاند: آیات دال بر احاطه حقتعالی بر اشیا، آیات دال بر ملکیت حقیقی خداوند نسبت به اشیا، آیات و روایات وحدت اطلاقی او، آیات قرب خداوند، آیات ظهور و بطون حقتعالی، آیات و روایات معیت او با اشیا، آیه فقر ذاتی موجودات و آیات توحید افعالی.
فایل رایگان مقاله بررسي تطبيقي اراده الهي از منظر خواجه نصير طوسي و ابوالحسن اشعري | WORD
داعی را همان علم به مصلحت میداند. از منظر وجودشناختی، اراده را از صفات ایجابی، ذاتی و بلکه عین ذات میداند. وی ضمن پذیرش اراده مطلقه الهی، انسان را دارای اختیار و آزادی در طول اراده خداوند میداند.در مقابل، اشعری اراده الهی را مستقل از دیگر صفات ذاتی ازجمله علم میداند و آن را صفتی ایجابی، قدیم و قائم به ذات میشمارد. خداوند فاعل همه افعال و ازجمله فعل انسان است و ازاینرو انسان هیچ ارادهای از خود ندارد؛ بلکه قدرت را خداوند در او خلق کرده و انسان آن را کسب کرده است.