فایل رایگان مقاله جو حاکم بر کلاس فراگير (60تا 64-8-105-1389)
لینک مرتبط » فایل رایگان مقاله جو حاکم بر کلاس فراگير (60تا 64-8-105-1389)
فایل رایگان مقاله بررسي مسئله جهاني بودن رسالت موسي و عيسي(ع) از نگاه قرآن و عهدين | WORD
خشی از متن nx : یکی از مباحث کلامی، مسئله «جهانی بودن شرایع پیامبران بزرگ» است. پیامبران اولواالعزم براساس نظر مشهور و صحیح عبارتند از حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد^. دو دیدگاه درباره جهانی بودن ذکر کردهایم:1. مأمور بودن به ابلاغ پیام به همه عالم؛2. لزوم دعوت دیگران در صورت ملاقات.همچنین آیات قرآن درباره رسالت حضرت موسی و عیسی‘ دستهبندی شده، سپس براساس شواهد متعدد قرآنی، روایی و عهدین، جهانی بودن به معنای اول تقویت شده است که البته در آن صورت، معنای دوم نیز قطعی خواهد بود.
فایل رایگان مقاله بررسي و نقد آراي سلفيه در معناشناسي صفات الهي | WORD
نیز به ظاهرگرایی در قرآن و سنت روی آورده است (بنگرید به: الهبداشتی، 1386: 71 ـ 41) ازاینرو در معناشناسی صفات الهی نتوانسته تصویر روشنی از صفات الهی بهویژه در صفات خبری مانند استوای خدا بر عرش، وجه داشتن، دست داشتن و ... ارائه نماید. در نتیجه، صفاتی زائد بر ذات را برای خدا اثبات کرده است، که این امر با توحید صفاتی و به تبع آن با توحید ذاتی بهمعنای بساطت ذات از هرگونه ترکیب، تعارض دارد. در این مختصر، ابتدا مسئله معناشناسی و سپس از این زاویه، مبانی و اصول سلفیه در صفات بررسی و نقد میشود.
فایل رایگان مقاله تأملي بر ديدگاه ابنسينا و شيخ اشراق در علم الهي | WORD
مرتسمه حاصل میشود. از اینرو او به علم عنایی معتقد است.شیخ اشراق نیز علم الهی به ذات را حضوری میداند؛ اگرچه آن را با مبنای نوری خود تحلیل میکند. او علم حق به اشیا، از راه اضافه اشراقیه تبیین میکند.در پایان بیان خواهد شد اگرچه تبیین سهروردی در مورد علم بعد الایجاد، تحلیلی صحیح و در مقایسه با ابنسینا، به متون دینی نزدیکتر است؛ اما ضعف آن، این است که در بحث علم قبل الایجاد فقط به ردّ دیدگاه ابنسینا پرداخته و هیچ تحلیلی ارائه نمیکند؛ گرچه این مرتبه علمی را انکار نمیکند.
فایل رایگان مقاله تحليل و بررسي علم خدا به جزئيات از منظر ابنسينا | WORD
لب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي nx،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : چگونگی علم به جزئیات، از مسائل پیچیده فلسفی است که فیلسوفان را به نظریهپردازی واداشته است. ابنسینا که یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام است، نظریه ارتسامی و حصولیبودن علم خدا به اشیا را بهصورت کلی مطرح میکند. به باور او این امر از شگفتیهایی است که تصور آن به لطف قریحه نیاز دارد. اما این دیدگاه مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله پس از طرح و تبیین نظریه، به تحلیل و نقد آن میپردازد.
فایل رایگان مقاله علم الهي از ديدگاه صدرالمتألهين | WORD
علم واجب تعالی به ماسوی عرضه داشته است. بر این اساس، خداوند در مرتبه ذات خویش، به جمیع ماسوی علم اجمالی (بسیط) دارد، که درعینحال، کاشف از تفاصیل ماسوی است. وی همچنین بر پایه اصول فلسفی خویش، از ذاتی بودن و ضروری بودن علم الهی دفاع میکند. هرچند در حکمت صدرایی، علم خداوند به ماسوی علمی ذاتی و بسیط است، اما از آنجا که مشاهد و مظاهر و مجاری حق تعالی متعددند، به اعتبار تعدد معلوم و در مقام کثرت، میتوان علم حق تعالی را دارای مراتبی دانست که عبارتند از: عنایت، قضاء، قدر، قلم، لوح و دفتر وجود.
فایل رایگان مقاله پلوراليزم ديني يا پلوراليزم در دين | WORD
و زندگی کردن طبق اراده عالم بالا و متناسب با مقصد بشر، «دین» محسوب میشود. این دیدگاه سنتگرایان به حقانیت تمام ادیان میانجامد. از اینرو اعتقاد به نسخ و انحصارگرایی در باب حقانیت ادیانِ دیگر، امری ناصواب است. سنتگرایان با استناد به وحدت درونی یا متعالی ادیان به کثرتگرایی دینی معتقدند. ایشان برای تبیین مدعای خویش، از آموزههای تصوف و عناصر بنیادین مشترک میان ادیان بهره میگیرند. این مقاله به توضیح مؤلفههای اصلی این نظریه و بررسی و ابطال آن براساس ادله عقلی و نقلی خواهد پرداخت.
فایل رایگان مقاله مسئله «معاد و علوم جديد»؛ تبيين زندگي پس از مرگ | WORD
اتمها در بدنهای مختلف و عدم ثبات بدن در طول حیات یک انسان، حاکی از آن است که معاد با بدن دنیایی صورت نخواهد گرفت. او معتقد است حتی در نظر گرفتن وجود روحی مجرد نیز نمیتواند وسیله مناسبی برای حل مشکل تشخص انسان دنیوی و اخروی باشد. در این مقاله با توضیح معنای سوژهای که در تعریف روح بهکار میرود، اشکال بدم روشن میشود. همچنین با استفاده از روایات معصومین و نظر متکلمین اسلامی، مشکل اینهمانی بدن دنیوی و اخروی برطرف شده، اثبات میشود اعتقاد به معاد به هیچ وجه با عقل و علم ناسازگار نیست.
فایل رایگان مقاله تبيين و تحليل «ابطال تناسخ براساس حرکت جوهري صدرايي» | WORD
سی از آنِ دیگری شود. مطابق اصل حرکت جوهری در فلسفه صدرایی، نفس، جسمانیهالحدوث است و بهتدریج و هماهنگ با آن رشد مییابد و فعلیت و صورت پیدا میکند. زمانی که در این دنیا به استکمال رسید، از بدن جدا میشود و به عالم برزخ میرود. بنابراین ممکن نیست نفسِ فعلیتیافته به حالت قوه بازگردد و از آنِ بدن دیگری شود. پس تناسخ به معنی بازگشت نفس به بدن انسان و غیر آن، محال است. در نتیجه ارائه تحلیلی از برهان صدرا بر این امر ضرورت دارد.رویکرد این نوشتار تحلیل و بررسی برهان ملاصدرا در ابطال تناسخ است.
فایل رایگان مقاله «بازتنيابي»؛ نگاهي قرآني ـ فلسفي | WORD
های نوظهور، مسئله «تناسخ» یا «بازتنیابی» است. تناسخ از مسئلههای مهمی است که مورد توجه ویژه متفکران مسلمان اعم از فیلسوفان، متکلمین، عارفان و مفسران بوده است. مقاله حاضر قصد دارد پس از بررسی معناشناسی و تحلیل انواع تناسخ، به بررسی دلایل آن بپردازد. دلایل مطرح شده دراینباره سه دستهاند؛ برخی عقلی یا فلسفیاند، بعضی دیگر نقلی ـ اعم از قرآنی یا روایی ـ اند. البته در پارهای از دلایل نقلی نیز شبهه امکان تناسخ، وجود دارد. مقاله پیشرو به تحلیل و بررسی هر سه دسته دلیل میپردازد.
فایل رایگان مقاله تأملي بر «اثبات تناسخ، براساس وحدت خاطرات» | WORD
تحقیقات مشخص شده است تعداد زیادی از این افراد دچار توهماند، یا احتمال فریبکاری آنان وجود دارد؛ اما ادعای بیش از سی نفر مورد توجه قرار گرفته است.برای تکیه بر خاطرات این افراد به عنوان دلیلی بر تناسخ، باید معیار وحدت هویت شخصی را صرف خاطرات بگیریم؛ اما این معیار اولاً به شروطی مانند واقعی بودن خاطرات بستگی دارد و ثانیاً به وجود شاهدی که واقعیبودن آن خاطرات را تأیید کند. وجود این شاهدان میتواند احتمال اینکه در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم، این اطلاعات را از آنان گرفته باشد وجود دارد.
فایل رایگان مقاله «تناسخ» و شبهات ديني آن | WORD
پس از مرگش نابود نشده به بدن انسانی دیگر تعلق میگیرد و با بدن جدید، پاداش یا مکافات اعمال پیشین خود را تحمل میکند که در اصطلاع کلامی و ادیان از آن به «تناسخ» یاد میشود.فلاسفه در کتب فلسفی خود، درباره بطلان تناسخ ادله مختلفی ارائه دادند. برخی روایات نیز به صراحت، آن را انکار میکند. با وجود این، ظاهر بعضی آموزههای دینی بر امکان و وقوع تناسخ در دنیا یا قیامت دلالت دارد. در این مقاله، نخست ادله بطلان تناسخ و سپس شبهات دینیای که بر امکان و وقوع تناسخ دلالت دارد، تحلیل و تبیین میشود.
فایل رایگان مقاله مقايسه رويکرد شيخ اشراق و ملاصدرا به مسئله «تناسخ» | WORD
بر صدرالدین شیرازی، الگو و استخوانبندی اندیشه این دو متفکر در مسئله تناسخ یکسان نیست. این دو هم در مبانی تصوری و معناشناسی تناسخ متفاوتاند و هم در مبادی تصدیقی آن. همین امر موجب شده تا در این موضوع رویکردی متفاوت داشته باشند. در نتیجه، یکی همدلانهتر با تناسخیه حرکت کرده و دیگری ایشان را محکوم کرده است. صدرالمتألهین مباحث نفس و در پی آن «تناسخ» را در حوزه الهیات و بهصورت مستقل و یکجا مطرح میکند؛ اما نفسشناسی سهروردی، بهویژه در مقام تعریف، از نظم منطقی بیبهره است..
فایل رایگان مقاله آيه ميثاق و نظريه خداشناسي فطري؛ رهيافتي تاريخي | WORD
ر بعد خداشناسی، سخنانی است که اندیشمندان اسلامی اعم از محدثان، متکلمان، عرفا، فلاسفه و مفسران در ذیل آیه 172 سوره اعراف ـ که به آیه «میثاق» یا «ذر» مشهور است ـ بیان داشتهاند.در طول تاریخ اندیشه اسلامی، در ذیل آیه مزبور، سه مفهومسازی عمده از خداشناسی فطری شکل گرفته است که بر «حصول معرفت همگانی نسبت به خداوند در عالم پیشین»، «بداهت و ضرورت وجود خدا» و «استعداد نفس برای معرفت به وجود او» استوار است. در این میان، تنها مفهومی که به لحاظ دلالی به ظاهرِ آیه قابل استناد است، مفهوم نخست است.
فایل رایگان مقاله تبيين حد وسط در اخلاق ارسطويي | WORD
ید نمودهاند. به این نظریه انتقاداتی شده که بسیاری از آنها ناشی از عدم فهم صحیح در تبیین حد وسط از دیدگاه ارسطو است. در این مقاله ضمن تبیین مفهوم حد وسط از دیدگاه ارسطو، بین دو مورد تفاوت گذاشته شده است:1. حد وسط حقیقی به عنوان فضیلت کامل و جامع همه فضائل؛2. حد وسط در افعال و انفعالات به عنوان یک قاعده کلی عملی جهت تعیین حد وسطهای جزئی برای رسیدن به حد وسط حقیقی.چون مفاهیمی مانند سعادت و فضیلت ارتباط مستقیمی با تبیین این نظریه دارد این دو مفهوم از نظر ارسطو مورد بررسی قرار گرفته است.
فایل رایگان مقاله خردورزي در نابسامانيهاي زندگي | WORD
و رشد و مقاومسازی خود کمک میگیرند و داشتهها و ابزارهای رفاهی خود را مینگرند و به جای احساس رنج و اندوه از کمبود و مصیبت زندگی، میکوشند. این نوع برخورد با ناملایمات، مقتضای عقلانیت و مثبتنگری در مواجهه با نابسامانیها خواهد بود.مقاله حاضر، به تشریح و ستایش این نگرش و ارزشهای آن میپردازد. یکی از نکتههای مهم در نگارش این مقاله با توجه به بعضی راهکارها در پیشامد حوادث ناگوار زندگی، پیشگیری از حالت یأس و جلوگیری از افسردگی و کسالتهای روحی همگان، بهویژه در دوران جوانی است.
فایل رایگان مقاله سنجش و سازش عقل و ايمان از منظر فخرالدين رازي | WORD
های وحیانی و دادههای عقلانی است که اندیشمندان بزرگ هر دوره فکری نیز بدان پرداختهاند.این پژوهش در جستجوی رهیافت «فخررازی»، فیلسوف، متکلم و مفسر بزرگ قرن ششم و هفتم است که تلقی وی از آموزههای الاهی و بشری و میزان همخوانی این دو، بسیار مهم است. وی فردی «اشعری» است؛ اما در این منازعه، جانب عقل را گرفته، پشتوانه نقل را عقل دانسته و گستره آن را نیز بر عهده همان میداند. البته فخررازی در دوران آخر عمر خویش، به پژوهشهای قرآنی و عرفانی روی میآورد و نصگرایی را بر خردپیشگی ترجیح میدهد.
فایل رایگان مقاله نقد و بررسي تقرير علامه طباطبايي از برهان صديقين | WORD
ستفاده نشده، بلکه از خود هستی و وجود، بر وجود خداوند استدلال شده است. در تقریری که «صدرالمتألهین» از برهان صدیقین ارائه داده، از چندین مقدمه فلسفی استفاده کرده است، ولی در تقریر مرحوم «علامه طباطبایی» از آن برهان، هیچ نوع مقدمه فلسفیای به کار نرفته است. به عبارت دیگر، هنگامی که فیلسوف الهی وارد بحث اثبات خدا میشود، میتواند بدون گذراندن هیچ مسئله فلسفی، واجب بالذات را اثبات کند. هدف این مقاله، نقد و تحلیل تقریر مرحوم علامه طباطبایی از برهان صدیقین و ارائه تقریری نوین از آن برهان است.
فایل رایگان مقاله غايتنگري اخلاقي و مسئوليت اجتماعي
(بررسي دو روايت تکساحتي و دوساحتي از فلسفه اخلاق غايتنگر) | WORD
ایت نخست با تأکید بر هویت جماعتی و اولویتیابی تعهد به خیر جماعتها، مسئولیت اجتماعی را به شکلی تاریخمند و غیرانتخابی، در چارچوب تبعیتپذیری و عمل متعهدانه به الگوهای رفتاری جامعه معنا کند و روایت دوم، از یک سو در ساحت طبیعتگرا با الگوی مسئولیت اجتماعی در روایت نخست تفاوت بارزی ندارد و از دیگر سو، در ساحت فطرتگرا، با تأکید بر ذاتگروی و شمولپذیری، مسئولیت اجتماعی را به شکلی غیرتاریخمند و انتخابی، در چارچوب انطباقپذیری الگوهای رفتاری جامعه با غایات و مطلوبیتهای ذاتی نماید.
فایل رایگان مقاله امامت در مقايسه دو رويکرد کلامي و فلسفي | WORD
ه است. نزد فلاسفه اسلامی از آن جهت محل توجه بوده که امام×، هدایتکننده جامعه فاضله بهسوی کمالات و سعادت بوده و از آن جهت مورد توجه اساسی متکلمان واقع شده که امام× با پذیرش ریاست دینی و دنیایی جامعه، پس از رسول خدا| حافظ هویت دینی میشد. در مقاله حاضر، این مسئله از جهت روشی که متکلمان و فلاسفه در بررسی امامت به کار میگیرند و از حیث ماهیت و نقش و هدفی که برای امامت و وجود امام قائلاند، بررسی شده و ضمن اعتقاد نویسنده به وجود موارد افتراق و اشتراک، این موارد به اجمال مورد بحث واقع شدهاند.
فایل رایگان مقاله عصمت فعلي انبياي الهي در کتب اديان بزرگ الهي | WORD
مطالعات و سازماندهی معارف ادیان الهی دارد، موضوع «عصمت فعلی انبیای الهی» است. این موضوع در کتب ادیان به یک نحو بیان نشده است. بنابراین، با توجه به نقش کلیدی و زیربنایی این مقوله در مهندسی عقاید دینی، این تحقیق در دو بخش تهیه شده است: در بخش اول به ارائه توصیفی این مفهوم در کتب معتبر شریعت «زردشتیان»، «یهودیت» (تورات کتبی و تلمود)، «مسیحیت» (کتاب مقدس) و «اسلام» (قرآن مجید) پرداخته و در بخش دوم به نقد و بررسی و مقایسه آن میپردازد و در نهایت زمینه لازم را در جهت تصحیح و داوری فراهم میآورد.
فایل رایگان مقاله بررسي ديدگاههاي تفسيري عرفاني درباره علم امام | WORD
ابزارها در امام به کمال خود میرسند و به این دلیل، امام به کاملترین نحو به مصادر علم دست مییابد. این مصادر عبارتند از: عقل اول، لوح محفوظ، عرش، کرسی، وحی، علوم انبیا قبل و صحیفههایی که به هر یک اختصاص دارند. امام از طریق این مصادر به حقایق تمامی علوم دست مییابد. برای نمونه، امام شاهد اعمال بندگان است و به کتبی که جزئیات حوادث خلقت را ضبط میکند، آگاه است و به تأویل قرآن، حقایق اسما و حقیقت فرشتگان علم دارد. امام در نهایت، از سدره المنتهی عبور میکند و به مقام «فناء فی الذات» میرسد.
فایل رایگان مقاله اهميت التفات به وجود در معناداري زندگي | WORD
ه این دو گرایش غالب نظر شده است تا مشخص شود بیالتفاتی به وجود در حوزه نظریهپردازی معناداری، در یک تجربه بیش از یکصد ساله چه پیامدهایی داشته است و با تبیین ضرورت التفات به وجود به حکم تجربه، راه برای تأمل در حکمت متعالیه صدرا و اندیشههای هیدگر در این زمینه هموارتر گردد. دغدغه این دو فیلسوف دقیقاً همان چیزی است که نظریههای طبیعتگرا از آن غفلت کردهاند؛ یعنی التفات هستی، نسبت انسان با آن، امکانات وجودی انسان بر مبنای التفات به هستی و رابطه فعلیت امکانات انسانی با معناداری زندگی او.
فایل رایگان مقاله بازشناسي مفهوم خدا در عقلانيت نظري کانت | WORD
اصل اطلاق مقولات بر پدیدارها میداند. کانت با انضباط عقل به این نتیجه میرسد که عقل نمیتوانددر برخی از حوزهها دخالت کند. یکی از این موارد، مسأله وجود خداست. او بر این باور است که عقل انسانی نمیتواند وجود خدا را اثبات کند؛ البته او در حوزه عقل عملی از طریق خاصی وجود خدا را اثبات میکند. ما در این مقاله بر آنیم تا این ادعای کانت را که «عقل نظری نمیتواند وجود خدا اثبات کند» را بررسی و نقد کنیم. مدعای اصلی ما آن است که برخلاف ادعای کانت، خود او در عقل محض، محتاج پذیرش خدای استعلایی است.
فایل رایگان مقاله نقد و بررسي ديدگاه ابنسينا و ملاصدرا درباره چگونگي پيدايش نفس انساني | WORD
رشی تحلیلی- تطبیقی، دو دیدگاهی را که در دو سوی روحانیت و جسمانیت قرار دارند، بررسی، نقد کند و نکات قوت و ضعف آنها را در حد داشته علمی بیان کند. هرچند این دو فیلسوف بزرگ در بسیاری از مسائل نفس، چون تجرد، ماندگاری و... اتفاقنظر دارند، بهدلیل گستردگی مباحث نفس، موارد اختلاف آنان نیز فراوان است و بنمایههای اصلی اختلاف نیز برخاسته از مبانی فلسفی آنان است. تعریف نفس، بیان چگونگی حدوث آن از منظر هر دو فیلسوف، دلایل پنجگانه ابنسینا بر حدوث نفس و نقدهای دهگانه ملاصدرا از مباحث مقاله است.
فایل رایگان مقاله بررسي و نقد ديدگاه سارتر درباره ماهيت انسان | WORD
جسته است. مهمترین استدلالهای وی عبارتند از: تعارض اختیار و آزادی کامل انسان با تعیین ماهیت انسانی و بهتعبیری تلازم قبول ماهیت کلی یا جبر، صیرورت دائم انسان و ملازمه آن با نفی ماهیت و استدلال بر عدم وجود خدا برای تصور چنین طرحی.در این مقاله ابتدا هر یک از این استدلالها تبیین و نقد شده و سپس با قطعنظر از این دلایل، به پیامدهای نظریه نفی ماهیت انسان اشاره شده است. در پایان نیز بیان شده که نظریه سارتر در این زمینه، علاوه بر فقدان انسجام درونی، از جهت عقلی نیز مطابق با واقع نمیباشد.
فایل رایگان مقاله بازخواني ديدگاه فخر رازي درباره مشروعيت
اطاعت از اوليالامر | WORD
ن نظریه با چند اشکال مواجه است. فخر رازی اولیالامر را شورای اهل حل و عقد میداند و بر اطلاقِ اطاعت از ایشان تأکید میورزد. وی عصمت شورای اهل حل و عقد را مبنای مشروعیت اطاعتِ مطلق از آنان برمیشمرد. دیدگاه فخر رازی نیز دارای اشکالهای متعدد و نوعی تناقض است. او که همانند شیعه به عصمت اولیالامر معتقد است، بر دیدگاه شیعه مناقشههایی دارد تا از رهگذر آنها از نظریه خود دفاع کند؛ لیکن این مناقشهها تام نیست و قابل نقد و رفع است.
فایل رایگان مقاله ارتباط اصالت وجود با وحدت وجود در اثبات توحيد واجبالوجود | WORD
x : یکی از مهم ترین مسائلی که طرز تفکر حکما و متکلمان را با دگرگونی بنیادی روبرو ساخته، مسأله اصالت وجود است که در حکمت متعالیه نیز با براهین محکم اثبات شده است.این نوشتار به بررسی اثبات ارتباط اصالت وجود و وحدت وجود میپردازد؛ چراکه اصالت وجود و وحدت وجود ملازم یکدیگرند.پرسش اساسی این است که با اثبات تلازم آنها، آیا توحید واجبالوجود اثبات میشود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت یکی از راههای اثبات توحید حقتعالی، اثبات وحدت وجود و اصالت وجود است که در واقع اثبات وحدت همه هستی خواهد بود.
فایل رایگان مقاله مفهومسازي استاد مطهري از ايمان | WORD
هاند. از آنجا که استاد، وحی را متعلق ایمان می شمارند، مفهومسازی ایشان درباره «ایمان» از تصور ایشان از وحی کسب هویت می کند. بهنظر ایشان، وحی هم شامل آگاهی های نظری و عملیِ خطاب به عقل بشر است و هم نوعی ارتباط با دل و روح بشری میباشد. شیوه استاد در دستیابی به این تعریف، از اعتقاد ایشان درباره مشکک بودن ایمان نشأت میگیرد. در نزاع اخذ عمل در تعریف ایمان، ایشان مانند جمهور متکلمان شیعه، معتقد به رابطه مفهومی «ایمان» و «عمل» نیست؛ اما رابطه وجودی و نسبت آنها در عالم خارج را انکار نمیکند.
فایل رایگان مقاله تأملي بررابطه انگلستان با نهضت مشروطه ايران
(بررسي نقش انگلستان در ناکامي مشروطه) | WORD
روشنفکران به موفقیت رسید ایجاد یک نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی پارلمانی در سایه نظام مشروطه سلطنتی و توجه به اصول شرع بود؛ اما در تحقق این هدف ناکام ماند. سؤال این پژوهش که با روش کتابخانهای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به آن پرداخته شده، این است که آیا دولت انگلستان در ناکامی جنبش مشروطه نقش داشته یا نه؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد حمایت اولیه این دولت از جنبش مشروطهخواهی فریبی بیش نبود و تداوم نداشت همچنین برخورد خصمانه روسها با مشروطه، بدون هماهنگی انگلیس امکان موفقیت نمییافت.
فایل رایگان مقاله تهديدات فراروي اسلام سياسي شيعي در فضاي جهاني شدن | WORD
جهانیشدن اسلام سیاسی شیعی پرداخته شود. پژوهش حاضر بر این فرضیه تأکید میکند که با توجه به شاخصه و ویژگیهای جهانیشدن که قبل از هر چیزی بیانگر عالمگیرشدن ارزشهای فرهنگی ـ سیاسی است؛ تهدیداتی در حوزههای فرهنگی ـ هویتی، سیاسی و اقتصادی برای اسلام سیاسی شیعی به همراه خواهد داشت. یافتههای پژوهش مؤید این فرض است که با توجه به تعارض باورهای اسلام سیاسی شیعی با آموزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهانیشد غرب، تهدیداتی در حوزهای مختلف پدید میآید.