فایل رایگان مقاله بررسي معناشناسي و تفسير آيه خليفه اللهي | WORD
ات پرچالش قرآن تبدیل ساخته است. اگر خلافت در این آیه به معنای نیابت و جانشینی از اسلاف اعم از جانشینی جنیان، نسناس و دیگر انسانهای ماقبل حضرت آدم× باشد، فضیلت قابل توجهی برای آن حضرت و ذریه او بهدنبال نخواهد داشت؛ زیرا سیاق قبل و بعد از این آیه بهطور عام دلالت بر این دارد که خلیفه اللهی از موضوعات بسیار مهمی است که خداوند از آن به فرشتگانش خبر داده است. این مقاله با واکاوی دیدگاه مفسران فریقین مهمترین مؤلفهها و آثار نظریه «خلافت انسان» را مورد بررسی قرار میدهد.
فایل رایگان مقاله واکاوي شأن نزول آيه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ»
در تفاسير اهل سنت | WORD
ختلاف نظر است. برخی به صراحت و بعضی به اشاره، شأن نزول آیه را مربوط به حادثه غدیر دانستهاند. عدهای شأن نزول آیه را درباره یکی از صحابه پیامبر| دانسته که بهعنوان نشانه صحت جریان غدیر از خداوند درخواست عذاب نمود. در این میان گروهی به عمد به جعلی بودن روایات ناظر به این شأن نزول حکم نمودهاند. این مقاله ضمن بررسی دیدگاههای یاد شده از اهل سنت، به بررسی آنها و نقد شبهات پیرامون آن میپردازد و شأن نزول این آیه را در ارتباط با جریان غدیرخم و تأیید امامت حضرت علی× میداند.
فایل رایگان مقاله بررسي تطبيقي ديدگاه مفسران فريقين
در موضوع اَشْراطُ السّاعه | WORD
و یا ظهور امام عصر# اتفاق خواهد افتاد. مفسران فریقین بر اساس روایات پیامبر اکرم| و ائمه اطهار^ درباره آخرالزمان و رویدادهای آن زمان، نسبت به این موضوع توجه زیادی نمودهاند. اگرچه اشراط الساعه از اصطلاحات پرکاربرد در منابع اسلامی است اما در تعیین مصداق آن درهم آمیختگی زیادی میان علائم ظهور و علائم قیامت وجود دارد. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از آیات قرآن، روایات و تحلیل محتوایی و مصادیق بیان شده در آنها و نیز تفاسیر شیعه و اهل سنت، میان این علائم تفکیک شود.
فایل رایگان مقاله بررسي شبهه جهاد ابتدايي در تفسير آيه «لَا إِکْرَاهَ فِي الدِّينِ» | WORD
الهی و نهی از اکراه بیرونی در قلمرو دین الهی است و هیچیک از این حالات مغایر با اراده و اکراه الهی بر حاکمیت دین خود نیست. مفسرین جهت حل شبهه فوق راهکارهای متعددی را ارائه نمودهاند که لزوم حمل آیات مطلق جهاد بر آیات مقید، بهترین آن است. ازاینرو هیچیک از آیاتی که در آن به قتال با کافران و مشرکان دستور داده شده است، فرمان مطلق نیست و مقید به قیودی مانند: تعدی، قتال، ظلم، آزار و اذیت، اخراج مسلمین، پیمانشکنی، فتنهگری، طعنهزدن به دین خدا و خیانت کافرین و مشرکین است.
فایل رایگان مقاله بررسي موجودات هوشمند فرازميني از منظر مفسران قرآن | WORD
ستناد به تعابیر قرآنی نظیر «دَابَّهُ»، «الْمَشَارِقِ وَ الْمَغَارِبِ»، «الْعَالَمِینَ»، «مَنْ فیالسَّمَاوَاتِ»، «وَ السَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوج» وجود چنین موجودات زنده را در آسمانها ممکن و حتی ضروری دانستهاند. اطلاق «دابّه» بر جنبندگان مادی، و اشاره قرآن به وجود مشرقها و مغربهای متعدد از سویی، و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر، برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرازمینی را بهعنوان نظریهپردازی این کتاب مقدس طرح نمایند.
فایل رایگان مقاله روش امام صادق×در تفسير عقلاني قرآن کريم | WORD
قرآن به قرآن و روش تفسیر قرآن به سنت ـ برای تبیین و تفسیر آیات قرآن بهکار میرود. قرآن کریم، در بردارنده برهانهای عقلی است و در بسیاری از آیات، انسانها را به تفکر، تعقل و تدبر دعوت نموده است. بهرهگیری از عقل قطعی و قراین قطعی برای تفسیر آیات قرآن، ریشه در سنت رسول خدا| و اهلبیت^ دارد. امام صادق× نیزـ بهعنوان جزئی از خاندان وحی ـ از استدلالهای عقلی، برای تبیین و تفسیر قرآن کریم استفاده نموده که نمونههای بسیاری از آن در میان روایات تفسیری آن حضرت یافت میشود.
فایل رایگان مقاله مسئله آگاهي از غيب و امکان آن از نگاه مفسران | WORD
وده است، تأکید نمودهاند که بیشک میان خداوند و بندگان ـ در هر جایگاهی که باشند ـ تفاوت بسیاری وجود دارد. ازایـنرو شایسته نیست گمان شود که انبیا در صفت علم، شریک خداوندند و علمغیب داشتن انبیا نوعی شرک و غلو بهحساب میآید؛ زیرا اوصاف این دو علم مختلف است. آگاهی انبیا و دیگران از غیب منافاتی با اختصاص علمغیب به خداوند سبحان ندارد؛ چراکه علم الهی بالاصاله، استقلالی و غیرمتکی به غیر میباشد؛ ولی این آگاهی برای دیگران فعل تبعیِ قائم بالله و با تعلم و تبعیت از اوست.
فایل رایگان مقاله بررسي و تحليل شادکامي از منظر قرآن | WORD
مت، شکر، رضا، صبر، بلا و فتنه میتوان به دیدگاه قرآن دراینباره دست یافت. شادکامی دارای سه مؤلفه رضامندی در خوشایند، فقدان عواطف منفی در ناخوشایند و نشاط در خوشایند و ناخوشایند است. باور به مالکیت خداوند، صبر و بردباری، باور به تقدیر، شناخت ارزش واقعی دنیا، بازشناسی نعمتها، مدیریت مقایسه، شکر، تصحیح ارزیابی از محرومیت، معناشناسی بلاها و استعانت، عوامل تحقق دو مؤلفه نخست، و لذت همهجانبه و فراگیر مشروط به فقدان پیامدهای منفی، ازجمله عوامل تحقق مؤلفه سوم میباشد.
فایل رایگان مقاله تأملي در تفسير آيه شريفه «يُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِه» | WORD
حریف بهصراحت آمده است. این اصطلاح قرآنی که در رابطه با اهلکتاب بهکار رفته، غالباً از سوی مفسران با تحریف عهدین پیوند داده شده است. گرچه آیات تحریف، جزئیات چگونگی و نوع این تحریف را بیان نکرده است، اما با توجه به آنچه از بررسی روایات مربوطه بهدست میآید، میتوان نتیجه گرفت که اصطلاح قرآنی تحریف در فضای مطالعات تفسیری اندکی توسعه معنایی یافته است. بازکاوی مفهوم تحریف، این اصطلاح قرآنی را بر شاخصههایی چون ماهیت فرانوشتاری و تمرکز بر یک مصداق خاص استوار میداند.
فایل رایگان مقاله تفسير مقارن آيه شريفه خمس | WORD
ر به غنائم جنگی است؛ درحالیکه شیعه به فراغنیمتی بودن خمس اعتقاد دارد. افزونبراین، درباره اصناف مذکور در آیه باور غالب اهلسنت بر این است که نام خدا تشریفاتی است و تنها سهم پیامبر’ را باور دارند. درباره مقصود از قرابت و اصناف سهگانه در آیه، دیدگاههای شیعه با اهلتسنن تفاوت ماهوی دارد؛ شیعه تمامی خمس را از آنِ خاندان پیامبر’ میداند؛ درحالیکه اهلتسنن تنها سهم ذوالقربی را برای بنیهاشم قرار میدهد. مقاله با نگاه تطبیقی و مقارن به بررسی این مسائل میپردازد.
فایل رایگان مقاله تحليل و بررسي تفسيري جوع در آيات قرآن کريم | WORD
ی نیز آن را تا حد «سدّ جوع» (نخوردن مگر به ضرورت) معنا کردهاند. در این مقاله تلاش شده است تا با میزان قرار دادن قرآن و سنت به بررسی مفهومشناسی جوع و دیدگاههای متعدد دراینباره پرداخته شود و با مقایسه این نظرات، براساس میزان قرآنی و سنت نبوی نظر صائب معرفی گردد. جوع از نظر قرآن و متون اسلامی در خطابهای عامِ «یا بنی آدم» به معنای «به اندازه خوردن»؛ در خطابهای خاصِ «یا ایها الذین آمنوا» به معنای «روزه» و در خطاب به اخص خواص یعنی انبیا و اولیا، به معنای کم خوردن است.
فایل رایگان مقاله چگونگي انعکاس براهين اثبات وجود خداوند در قرآن | WORD
صانع در قرآن»؛ «انعکاس تنبّهی براهین اثبات صانع در قرآن»؛ «انعکاس ضمنی براهین اثبات صانع در قرآن» و «انعکاس صریح براهین اثبات صانع در قرآن» وجود دارد.نگارنده در این مقاله ضمن تقریر این آرا و نقد تفصیلی آنها، خود رأی دیگر را برگزیده که آن این است که خداوند در قرآن کریم با ملاحظه سطح مخاطبان، برای صاحبان مراتب علمی و عملی، وجود خود را بدیهی و فراتر از برهان دانسته و برای سایر مخاطبان، وجود خود را امری نظری و نیازمند برهان دانسته، از این رو به اقامه براهین روی آورده است.
فایل رایگان مقاله تفسير تطبيقي آيه شريفه انفال | WORD
عارض وجود دارد؛ از این رو آیه انفال به وسیله آیه خمس نسخ شده است. این مقاله با بررسی دیدگاههای فقها و مفسرین فریقین و مفهومشناسی واژه انفال، با استفاده از قرائن سیاقی، ادله روایی، شأن نزول آیه و ... به این نتیجه رسیده است که انفال ملک پیامبر اکرم| و ائمه اطهار^ است و هیچگونه تنافی و تعارضی میان آیات خمس و انفال وجود ندارد و در آیه انفال نسخی صورت نگرفته است. همچنین در این مقاله افزون بر بیان رابطه آیه انفال با آیه فیء، به شبهات مطرح شده در باره انفال پاسخ داده شده است.
فایل رایگان مقاله بررسي تطبيقي روشهاي تفسيري فريقين در سازگاري
عصمت حضرت داوود× و خطاي او | WORD
تلاف مفسران در پاسخ به این سؤال را بررسی نماید. بدین منظور برخی از تفاسیر فریقین مانند تفاسیر: التبیان، نورالثقلین و المیزان از شیعه و تفاسیر: جامع البیان، مفاتیح الغیب، روح المعانی و المنیر از اهل سنت به ترتیب تاریخی در رابطه با این موضوع بررسی شده است. نتیجه این تحقیق آن است که تفسیر المیزان به دلیل اتخاذ شیوه تفسیری قرآن به قرآن، استفاده از استدلال عقلی و کلامی و بهرهگیری از روایات به عنوان موید مطالب خویش، پاسخ مطلوبتری نسبت به سایر تفاسیر به این پرسش داده است.
فایل رایگان مقاله تحليل انتقادي ديدگاه مفسران قرآن پيرامون
آيه: «قالَ هذا صِراطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ» | WORD
ده است و این آیه محل تشتت آرای مفسران است. منشأ اساسی اختلافات مفسران فریقین در این آیه به چیستی تفسیر کلمات «هذا» و «علیّ» باز میگردد.در این مقاله ضمن ارائه قرائتهای مختلف از این آیه و نقد و بررسی آنها، دیدگاههای چهارگانه مفسران نیز بررسی شده است که بسیاری از تفسیرهای ارائه شده نارسا و نادرست است.به نظر میرسد مفسرانی که مشار الیه «هذا» را «اخلاص ورزی» و یا «سنت الهی» دانستهاند و «علیّ» را به معنای «قضا و سنت الهی» تفسیر کردهاند، راه صواب را طی نمودهاند.
فایل رایگان مقاله تفسير «الغفور الرحيم» و تحليل غرض هدايتي آنها | WORD
واژه ذنب به این نتیجه دست مییابد که ترتیب «الغفور الرحیم» دارای غرض هدایتی مشترک در این آیات است و آن «رفع نگرانی از آثار گناهان» میباشد.اما در آیه دوم سوره سبأ، تنها آیهای که این اسما به ترتیب «الرحیم الغفور» آمده است، دارای غرض هدایتی دیگری است که آن رحمت الهی در پوشاندن برخی چیزها با وارد کردن آنها در خاک یا خارج نمودن از جو میباشد. بررسی عملکرد تفاسیر در باره این بحث بیانگر آن است که هیچ تفسیری به بررسی غرض هدایتی مشترک و تفاوت این دو دسته آیات نپرداخته است.
فایل رایگان مقاله بررسي نظريه آيات مستثنيات سور مکي و مدني | WORD
خود میرسد. از این رو در منابع تفسیری و علوم قرآنی از وجود 197 آیه مدنی در سورههای مکی، و 26 آیه مکی در سور مدنی نام برده شده است. اندیشمندان علوم قرآنی در تعریف مکی و مدنی بودن سورهها، تعاریف خویش را بر اساس مبانی مختلفی مانند: خطاب، مکان و زمان مبتنی ساختهاند که به نظر نگارنده، زمان بهترین مبنا در تعریف آیات مکی و مدنی است.در این مقاله ضمن ارائه دلائل استثناء و تداخل آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی و نقد و بررسی آنها دلایل بطلان این استثناها ارائه شده است.
فایل رایگان مقاله تأملي در مقايسه تطبيقي تفسير
التفسير القرآني للقرآن و الميزان | WORD
خود را بر اساس روش قرآن به قرآن نگاشتهاند، مقاله در صدد آن است تا بخشی از دیدگاههای تفسیری خطیب، در مواجهه با اندیشههای تفسیری طباطبایی را به شیوه تطبیقی مورد نقد و بررسی قرار دهد.هر چند تفاسیر مذکور، از روش تفسیر قرآن به قرآن بهره جستهاند، اما التفسیر القرآنی للقرآن بر خلاف المیزان، رویکرد تفسیری خود را بیشتر بر پایه تأمل و تدبّر در خودِ آیات قرآن و اهتمام به عقل و خرد آزادِ مفسر، بدون امعان نظر به روایات و دیدگاههای تفسیری دیگر مفسران، استوار نموده است.
فایل رایگان مقاله چيستي تفسير موضوعي و تفاوت آن با تفسير قرآن به قرآن | WORD
یر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است.در این روش تفسیری موضوع میتواند بر اساس یکی از موضوعات: درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد.تفاوت تفسیر موضوعی با تفسیر قرآن به قرآن در این است که مفسر در تفسیر قرآن به قرآن به دنبال تبیین و بازشناسی معنا و مفهوم واژه یا مدلول آیات است اما هدف تفسیر موضوعی دستیابی به پیام قرآن، بیان نکتهای از مفاد قرآن و یا استخراج نظریه و دیدگاه قرآن پیرامون موضوع موردنظر است.
فایل رایگان مقاله آسيبشناسي تفسير علمي با محوريت تفسير پرتوي از قرآن | WORD
رشد فزاینده علوم تجربی و تکنولوژی در عصر حاضر، گرایش به این نوع تفسیر نیز در سده اخیر رو به افزایش یافته است. تفسیر پرتوی از قرآن نوشته سید محمود طالقانی از جمله تفاسیری است که در مواردی، از این روش بهره برده است. این اثر گرچه شامل تفسیر بخش اندکی از قرآن بوده و دارای مزایا و ویژگیهای قابل توجهی نظیر: توجه به آسیبهای تفاسیر علمی و اعجاز علمی قرآن میباشد، اما در مواردی این اثر از نظر: مبنایی، روشی و محتوایی در زمینه تفسیر علمی آیات، نیازمند پیرایش و آسیبزدایی است.
فایل رایگان مقاله بازشناسي تاريخي مکاتب غزالي، طبرسي و طنطاوي
در حوزه تفسير علمي قرآن | WORD
ا ارائه فرایند تاریخی شکلگیری و تکثر انواع اندیشههای مربوط به اعجاز علمی، روشهای بهکار گرفته شده در آن مورد تحلیل و بازشناسی قرار گیرد تا در پرتو آن زمینهای برای معرفتشناختی هر چه بهتر روش فهم معارف قرآنی فراهم آید.با تقسیم ادوار تاریخی اعجاز علمی به چهار دوره: تکوین، تدوین، ترویج و تنقیح؛ روشهای بهکار گرفته شده در سه مکتب: غزالی، طبرسی و طنطاوی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت روش مکتب طبرسی در تعامل با اعجاز علمی قرآن به عنوان بهترین روش معرفی شده است.
فایل رایگان مقاله بررسي و تحليل اختلافات تفسيري فريقين
پيرامون وراثت انبيا در قرآن | WORD
ران ارث میگذارند و از دیگران نیز ارث میبرند؛ دیگر اینکه حکم آنان به جهت شأن و رتبه پیامبری با سایر مردم متفاوت است؛ بدینمعنا که آنان برای دیگران مالی را به ارث نمیگذارند و از کسی نیز چیزی به ارث نمیبرند.ارث به دو نوع: مادی و معنوی، قابل تقسیم است. مفسران فریقین در زمینه وراثت معنوی انبیا اتفاقنظر دارند اما درباره وراثت مادی آنان دارای اختلافنظر هستند. این مقاله با فروگذاری مشترکات تفسیری فریقین در این موضوع، به بررسی دیدگاههای اختلافی مفسرین میپردازد.
فایل رایگان مقاله تحليل و معناشناسي تزکيه و تهذيب در آيات قرآن
با تأکيد بر تفسير الميزان | WORD
ای است؛ زیرا بدون تزکیه و پالایش نفس از انحرافات: اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دستیابی به سعادت ناممکن است.این مقاله به بررسی اهداف و مقاصد سه مسلک اخلاقی: فلاسفه، انبیا و اخلاق توحیدی قرآن میپردازد.علامه طباطبایی با ارائه دلایل قرآنی معتقد به مسلک سوم و هممعنایی تزکیه نفس و اخلاق قرآنی است.هدف از ترک رذایل و کسب فضایل اخلاقی، در مسلک فلاسفه «اغراض و مقاصد دنیوی» و در مسلک انبیا «دستیابی به ثواب اخروی» است اما در مسلک اخلاق قرآنی «قرب و رسیدن به وجه الله» است.
فایل رایگان مقاله حکومت و حقوق متقابل مردم و زمامداران در نهجالبلاغه | WORD
زاران که بخشی از آن در نهجالبلاغه بازآمده است، ضمن تشریح وظایف و حقوق مردم و حاکمان، همواره آنها را به رعایت حقوق متقابل سفارش نموده است.حضرت هدف از حکومت را دستیابی به قرب الهی میداند. ازاینرو از زمامداران خویش میخواهد تا حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی شهروندان مسلمان و غیر مسلمان و موافق و مخالف را پاس دارند و از سوی دیگر از مردم میخواهد تا با وفاداری خود نسبت به تعهد و بیعتی که با آن حضرت بستهاند، حکومت علوی را جهت رسیدن به اهداف خویش یاری نمایند.
فایل رایگان مقاله مقايسه دو تفسير ادبي الکشاف و التفسير البياني للقرآن | WORD
ی کشف مراد خداوند از آیات، به نگارش تفسیر ادبی پرداختهاند.این مقاله بر آن است تا با مقایسه تفسیر الکشاف زمخشری و التفسیر البیانی للقرآن بنت الشاطئ نگرشها، نظریهها و امتیازهای هرکدام و میزان پیشرفت این رویکرد را بررسی نماید.با پیشرفت علوم بلاغی، تفاسیر ادبی هم رو به تکامل گذاشته تا آنجا که برخی از مفسرین معاصر بر متقدمان برتری یافتهاند؛ چنانکه بنت الشاطئ با بهره بردن از تلاشهای مفسران قبلی تفسیری به مراتب کاملتر و زیباتر، از قرآن کریم ارائه داده است.
فایل رایگان مقاله آفرينش انسان از نگاه قرآن با تأکيد بر آيات سوره طارق | WORD
ز قرآن کریم به بحث از انسان و مراحل و مواد خلقت او با واژههایی نظیر: تراب، طین، ماء، ماء مهین، ماء دافق، نطفه، علقه و ... پرداخته شده است. گونهگونی واژگان و تعابیر، باعث شده است تا برخی با تمسک به آن، ادعای وجود تعارض میان قرآن و علم نمایند.این مقاله بر آن است تا با بررسی دیدگاههای تفسیری درباره آیات مربوطه و با تاکید بر آیات 7 ـ 5 سوره طارق به تعارض ادعایی پاسخ دهد. این تعارض برآمده از ناآشنایی مدعیان تعارض با حکمت نزول قرآن و نیز برداشتهای نادرست برخی از مفسران است.
فایل رایگان مقاله حيات برزخي از ديدگاه آيات و روايات | WORD
نون / 101 ـ 100؛ آلعمران / 170 ـ 169؛ یس / 27 ـ 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ بهروشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگیهای آن است، چنانکه حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداشهای آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمتهای برزخی است.همچنین روایات فراوانی ـ که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است ـ درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارشهای مربوط به احوال اولیای الهی و انسانهای متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.
فایل رایگان مقاله بررسي نسخ و اقسام آن در آيات قرآن | WORD
یت نسخ چهار مدرسه: رفع، دفع، خطاب و بیان وجود دارد که در این میان، مدرسه رفع با فرهنگ قرآن سازگارتر است. برای نسخ از نظر ناسخ چهار قسم: نسخ قرآن به قرآن، نسخ قرآن به سنت، نسخ سنت به قرآن و نسخ سنت به سنت وجود دارد که روایات ناظر به نسخ آیات به آیات، مصداق عینی نسخ قرآن به قرآن است.شیعه به خلاف اهل سنت که به سه نسخ: حکم، تلاوت و حکم و تلاوت معتقد است، فقط درباره قسم نخست اتفاق نظر دارد. ازاینرو روایاتی که در آن شائبه نسخ تلاوت وجود دارد لزوما به معنای نسخ تلاوت نمیباشد.
فایل رایگان مقاله اسباب نزول در نظريه تفسيري طباطبايي | WORD
از متن nx : اسباب نزول در «نظریه تفسیری» طباطبایی موقعیت خاص و متفاوتی دارد بهگونهای که این نظریه را هم از تلقیِ پیشینیان و معاصران متمایز میدارد. ازاینرو، دیدگاه وی در بابِ چیستیِ سبب نزول، معنای سببیت، نسبت اسباب نزول با متن قرآنی و نقش اسباب نزول ـ ثبوتی و اثباتی ـ در مقام «تکون» و «تفسیر» متن قرآنی درخور تحلیل و نقد است و سر این دیدگاه در انگارههای وی از متن قرآنی نهفته است. دغدغه وافر طباطبایی آن است که متن قرآنی را از بستگی به عناصر و مولفههای بیرونی برهاند.
فایل رایگان مقاله شبه کوفي: بازتاب هنر اسلامي در هنر بيزانس | WORD
موده است. پژوهش حاضر به روش تاریخی – تحلیلی تلاش دارد تا با توجه به زمینه های آشنایی بیزانسی ها با این خط، به علت و چرایی به کارگیری این عنصر بیگانه در هنر مذهبی بیزانس بپردازد. هدف از انجام این تحقیق تحلیل خط کوفی از منظر بصری و مفهومی در برخی از آثار هنری بیزانسی است. نتایح حاصله نشان می دهد که در نمونه های مورد بررسی کیفیت طلسم گونگی خط و ارتباط معنایی کلمات قرآنی با مفاهیم شمایل نگاری بیزانسی منجر به استفاده از این سبک خوشنویسی در هنر و معماری بیزانسی شدهاست.