فایل رایگان مقاله پيش بيني اختلالات خوردن بر اساس رگه هاي هوش هيجاني و ميزان اطمينان به خود در دانش آموزان
لینک مرتبط » فایل رایگان مقاله پيش بيني اختلالات خوردن بر اساس رگه هاي هوش هيجاني و ميزان اطمينان به خود در دانش آموزان
فایل رایگان مقاله هويت ديني در ضربالمثلهاي بختياري | WORD
ی و شخصیت های قرآنی به عنوان مؤلفه های شناختی هویت دینی در ضرب المثل های بختیاری بازتاب یافته اند که در این بین، بیشترین فراوانی مربوط به خداشناسی است. هویت دینی در این ضرب المثل ها، هم کارکردی روان شناختی دارد و هم کارکردی جامعه شناختی. افراد با توکل و امید به خداوند و توسل به پیامبر(ص) و امامان(ع) در زندگی خود روحی امید دمیده و با یادآوری جهان آخرت و صفات جلالی خداوند، کژروی های اخلاقی و اجتماعی را اصلاح کرده اند.
فایل رایگان مقاله ويژگيهاي سبکي ترانههاي تخت حوضي | WORD
ه ها بسیار احساسی و هیجانی سروده شده اند و نخستین هدف گویندگان آن ها شادی آفرینی بوده است. کاربرد واژه های حسی، عامیانه و گاه، زننده و فراهنجاری های زبانی، مشخص بارز سروده های تخت حوضی است که با هدف طنزآفرینی، نشاط آوری و تسریع در ارتباط با مخاطب به آن توجه شده است. همچنین در این سروده ها از عناصر بلاغی اندکی که بیشتر خاستگاه اجتماعی دارند، بهره گرفته شده است و به دلیل پیوند با لایه های بیرونی زبان، طبیعی و شفاف اند.
فایل رایگان مقاله نقال اميرارسلان، زمان پيدايش، مهمترين ژانرهاي همروزگار و سفرنامهنويسي | WORD
یکنیم تا وجوه تاریک این انتساب را روشن کنیم و به دقتِ سالِ پیدایش اثر بیفزاییم. پس از روشن شدن این ابهامات به فضای فرهنگی پیدایش امیرارسلان با تکیه بر صنعت چاپ میپردازیم و میکوشیم با معرفی نمایشنامهها و رمانهای ترجمهشده، در کنار سفرنامههای نوشته شده به فارسی، احتمال آشنایی نقال این قصه را با این ژانرها بررسی کنیم. مسیری که اگر به درستی طی شود، تصویری منسجم و دقیقتر از نقال و فضای فرهنگی پیدایش این قصه به دست میدهد.
فایل رایگان مقاله مأخذ يک قصه و يک تمثيل مثنوي در ادب عامه | WORD
گ بچگان در شکم سگ حامله از دفتر پنجم است که برای آن هیچ مأخذی در ادب رسمی و ادب عامه نشان داده نشده و در این مقاله برای نخستین بار مأخذ آن در بخشی از افسان عاشق شدن پسر پادشاه مشرق به دختر پادشاه مغرب ـ که روایت مفصلی از حکایت مشهور شرط بندی سیمرغ با سلیمان است ـ نشان داده شده است. علاوه بر ذکر مأخذ قصه و تمثیل یادشده، تغییر و تبدیلاتی که مولانا به شیو معهود خود در روایات عامیانه و رسمی این قصه و تمثیل انجام داده نیز بحث و بررسی شده است.
فایل رایگان مقاله شغلشناسي براساس شعر سيداي نسفي، شاعر فارسيزبان ماوراءالنهر | WORD
ایم که از شعر شهری سیدای نسَفی، شاعر فارسی زبان تاجیکستان در قرن یازدهم هجری، به دست آمده است. گفتنی است این مشاغل از میان بیش از دویست شغلِ معرفی شدهِ در شعر «سیدای نسفی» انتخاب شده که در روزگار صفویه رواج داشته است. نتایج حاصل نشان می دهد این شاعر فارسی زبان با معرفی مشاغلی که در شعر شهری خود نامشان را برده است در صدد حمایت از عامه مردم و محرومان جامعه روزگار خود برآمده و رفتارش نوعی انتقاد از حکومت و مسائل اجتماعی بوده است.
فایل رایگان مقاله شالودهشکني رويارويي در قصههاي عاميانه يزدي | WORD
قابلهای دوگانه است و چنین رویکردهایی به فروکاهی معنا از قصهها منجر شده است. هدف از این پژوهش، نگرش شالودهشکنان سازه رویارویی در قصههای عامیانه یزدی است که با شیوه توصیفی و اسنادی و البته مبتنی بر تجزیه و تحلیل صورت میگیرد. در چنین بازخوانی است که مشخص میشود تقابلهای دوگانه در قصههای عامیانه، امکان وارونهسازی معنایی دارند و علاوه بر آن، از طریق واسازی، تکثیر معناهای دیگری متناسب با ذهن مخاطب و زمان خوانش میسر می شود.
فایل رایگان مقاله زندگي شبانه در فرهنگ مردم ايران | WORD
جتماعی شبان ایرانیان بررسی کند و به این پرسش پاسخ گوید که: آیا زندگی شبان ایرانیها صرفاً درونی است یا میتوان جلوههایی از حیات اجتماعی شبانه در بیرون از خانه را در آنان یافت. نتایج این پژوهش نشان میدهد به جز شبنشینیهای رایج ـ که در کانون خانواده شکل میگرفته ـ بیشتر اجتماعات شبانه، وابسته به آیین و مناسبت بوده است و حضور مردم در بیرون از خانه برای تفریح، اقتصاد و اجتماع در شبانگاه به صورت غیرآیینی کمتر مجال بروز یافته است.
فایل رایگان مقاله رنگها، عناصر ذاتي و کارکردهايشان در قصههاي ايراني | WORD
یان آرزوهای مردم عامه و باورهای اساطیری. با توجه به این کارکردها، رنگ ها از دو دسته خارج نیستند؛ رنگ هایی نظیر سیاه، سفید، سبز، زرد و سبز برای مقاصدی چون تعابیر عامه، باورهای نمادین و ارزشی، رنگ در خدمت جزئیات توصیف می آیند و گاهیهمین رنگ ها یا رنگ هایی دیگر، کارکردهایی اختصاصی به خود می گیرند. صفات زرین و طلایی از رنگ زرد به طبقات مرفه جامعه اختصاص می یابند و یا آرزوها و امیال طبقات فرودست در ترکیباتی با صفت رنگانگ توصیف می شوند.
فایل رایگان مقاله تجربه کوچ و انعکاس آن در شعرهاي عاميانه بختياري | WORD
تجربه ای است که هر سال در فرمی نظام مند و آیینی تکرار می شود و تجربه ای کامل را شکلمی دهد. حاصل آنکه این تحقیق نشان میدهد که تجرب کوچ به عنوان یک تجرب محوری و بزرگ، چگونه ذهن و عین انسان کوچنده را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد؛ به طوری که شعر عامیان بختیاری، هم از حیث فرم و هم از نظر محتوا، تحت تأثیر تجرب کوچ شکل گرفته و بدین ترتیب دنیای ذهنی و نظام معرفتی و زیباییشناختی انسان کوچنده را در فرمی کلیتر به شیو زندگی او پیوند داده است.
فایل رایگان مقاله بررسي ساختاري قصه «فايز و پري» و اسطوره هندي «ازدواج گنگا و شاه شانتن» | WORD
رگرا»ی لوی استروس به بررسی ساختاری این قصه و اسطوره می پردازیم. بررسی ساختاری این روایات، توجه به نمادها و نشانه های موجود در آن ها و کارکردهای شخصیت ها، شباهت ساختاری بسیاری از این روایات به یکدیگر را آشکار می کند. چنین می نماید که اسطور هندی یادشده، صورت کهن تر قص «فایز و پری» است. همچنین نتیج پژوهش حاضر نشان می دهد این روایت ها در ژرف ساخت خود بیانگر تقابل های دوگان «باروری/ بارخواهی(ناباروری)» و «آسمان/ زمین» هستند.
فایل رایگان مقاله همزاد و جلوههاي آن در باور قوم لک | WORD
می شود که یقیناً ادامه و بعضاً همان اعتقادات موجود در بین دیگر اقوام ایران و جهان است. بنا به دلایل فراوان، می توان گفت که باور به همزاد هنوز در برخی از مناطق لک نشین و در بین سال خوردگان اعتبار ویژه ای دارد و از اعتقادات خدشه ناپذیر آنان محسوب می شود؛ اگرچه در بین نسل جوان و تحصیل کرده دیگر خرافه ای بیش نیست. این پژوهش، بر پای مطالعات کتابخانه ای ـ میدانی و به روش توصیفی ـ تحلیلی و در برخی موارد با تکیه بر اظهارات شفاهی، انجام شده است.
فایل رایگان مقاله نقشِ خواهر داماد در باسنکهاي آيين ازدواج هرمزگان | WORD
زدواج به خصوص در مراحل پذیرایی مواجه شوند در باسنکها حضور دارد که به صورت اعتراض و طنز مخاطب قرار میگیرد. این مقاله به بررسی هفتاد باسنک در هرمزگان میپردازد که در 16 مورد خواهر داماد نقش مستقیم دارد. اشعار باسنک در هرمزگان بیشتر در وزنهای فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن و مستفعلن فعولن و یا مفاعلین مفاعیلن فعولن و چند وزن دیگر سروده شده است، البته به دلیل شفاهی و عامیانه بودن اشعار مشکل وزن و قافیه در تعدادی از آنها دیده میشود.
فایل رایگان مقاله طرحواره کنش مقدس در سورسرودههاي عروسي (بر اساس سورسرودههاي لارستان فارس) | WORD
ر با روش تحلیلی ـ توصیفی به گردآوری و بررسی ساختار سورسروده های منطق لارستان می پردازد و پس از دسته بندی انواع آن، از جنب ساختار، کارکرد و پیوندِ اینگونه های بومی را با آداب و رسوم واکاوی می کند. حاصل کار نشان می دهد که سورسروده های عامه همچون ادب روایی عام دربردارند نیایش ها و ستایش های ایزدان و ایزدبانوان با دو جهت حماسی و غنایی است و فارغ از هر نوع دلهره از تغییر آیین و اندیشه و نگرش رسمی جامعه، با مقاومت ذهن جمع را بازتاب داده است.
فایل رایگان مقاله سابقه و سبب برگزاريِ سيزدهبدر در سنتهاي ايراني | WORD
م «سیزده بدر» مطرح کرده اند که از آن میان نمادینگی روز سیزدهم برای هزار سیزدهم در باورهای ایرانی- که زمان پایان عمرِ دوازده هزار سال گیتی و آغازِ آشوب و تباهیِ نهایی است- محتمل تر می نماید. در نگارش این مقاله بسیاری از مآخذِ ادبی و تاریخی و نوشته ها و پژوهش های معاصران با استقصایی تقریباً تام (در متون چاپی، پیکره های زبانی و نرم افزارها) بررسی و سپس بر اساس شواهد به دست آمده، دربار سابقه و سبب برگزاری «سیزده بدر» بحث و نتیجه گیری شده است.
فایل رایگان مقاله چند روايت شفاهي و عاميانه از شاهنامه در تلميحات حماسي ديوان خاقاني | WORD
د بالای کاربرد آن در دیوان میتوان آن را از خصایص سبکی خاقانی به حساب آورد. خاقانی گاه در تلمیحات خود به سراغ اشاراتی می رود که در ادبیات رسمی و مکتوب نمی توان منشأ و مأخذی برای آن پیدا کرد، لذا باید سراغ روایت های عامیانه و شفاهی رفت و در آن روایات، مأخذ اشار او را یافت. در این جستار بر آنیم تا به بررسی مأخذ چند تلمیح شاهنامه ای خاقانی بپردازیم که بر اساس روایات شفاهی و عامیانه بنا نهاده شده و در روایات رسمی و مکتوب از آن ها یاد نشده است.
فایل رایگان مقاله پيِ شيران گرفتن و رانِ گوران خوردن (جستوجويي در پيشينه و کاربرد يکي از مثلهاي کهن ايراني) | WORD
کریم نیز قابل تطبیق است. این مثل امروزه چندان کاربردی ندارد؛ اما در گذشته در بسیاری از متون، به تناسب موضوع و در زمینههای مختلف به کار رفته است. ما با جستوجو انواع کاربرد آن را در متون فارسی قرن چهارم بدین سو شناسایی کردهایم. مَثل دیگری با عناصر «شیر» و «ران گور» در متون فارسی یافتهایم که معنی و مفهوم آن با معنی و مفهوم این مثل تفاوت دارد. در بخش دیگر مقاله، مثلی با محوریت «کلاغ» معرفی کردهایم که مفهوم آن در تقابل با این مثل است.
فایل رایگان مقاله بازنمايي داستان فولکلوريکِ «بهيتي کَل و شير» در نقوشِ يک کمربند مفرغي مانّايي | WORD
مانّایی است و بررسی نقوشِ آن، ردپایی از یک داستان کهن فولکلوریکِ کُردی با نام «به یتی کَل و شیر» ـ که اکنون نیز در محافل و مجالسِ سنتی کردستان روایت می شود ـ ظاهر شد. احتمال می رود این نقش و نگارها پیشین تاریخی این داستان فولکلوریک را به هزاره های اول و دوم ق.م. بازگردانند. در این مقاله سعی بر آن است تا با رویکرد مقایسه ای و مطالعات میان رشته ای ارتباط میان تصاویر نقش بسته بر روی این اثر تاریخی و «داستان فولکلوریکِ شیر و گاو نر» مشخص شود.
فایل رایگان مقاله الگوي نقش معرف کارکرد در قصههاي عاميانه طنزآميز ايراني | WORD
و مرور طبقهبندی آرنه ـ تامپسون ـ مارزلف، قصههای طنزآمیز ایرانی و به ویژه قصههای احمقان را از منظر الگوی نقش معرف کارکرد طنزآمیز و کارکرد طنزآمیر موجد نقش طنزآمیز بررسی کند. بر این اساس، قص عامیان طنزآمیز واحد روایی خودبنیادی تعریف میشود که یک فرد یا عدهای از افراد به واسط کنشهای احمقانه/ زیرکانهای که انجام میدهند، واجد نقش احمق/ زیرک میشوند.درواقع نقش احمقان معرف کارکرد آن ها و کارکرد آن ها در داستان، معرف نقش آن هاست.
فایل رایگان مقاله استعارههاي مفهومي عشق در آينه ضربالمثلهاي فارسي، انگليسي و ترکي | WORD
ان فارسی پربسامدترین نگاشتنام عشق، بلا، درد، رنج، بیماری است. در زبان انگلیسی و زبان ترکی «عشق روشنایی است» پربسامدترین نامنگاشت ها بودند. همچنین پربسامدترین حوزههای مبدأ که برای مفهومسازی عشق بهکار رفتهاند، بهترتیب حوزههای مبدأ «انسان/ بدن انسان» در زبان فارسی، «روشنایی و تاریکی» در زبان انگلیسی و «انسان/ بدن انسان» در زبان ترکی بودند که بسامد وقوع بهنسبت تعداد ضربالمثلهای بررسی شده در هر زبان آورده شده است.
فایل رایگان مقاله آيين قرباني در شاهنامه (داستان رستم و اسفنديار و سياوش) | WORD
به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، سعی کردیم تا نشان دهیم که در داستان «رستم و اسفندیار» (کشتن شتر به دستور اسفندیار) و در داستان سیاوش (نحوه کشتن سیاوش و سرخه) عمل آیینی قربانی وجود ندارد. برای روشن شدن این امر، پس از تحلیل و تعریف آیین قربانی، به تحلیل داستان رستم و اسفندیار و سیاوش در شاهنامه پرداخته شده است. درنهایت، هیچ نشانه ای از آیین قربانی در این دو داستان وجود ندارد و در داستان رستم و اسفندیار کشتن شتر نوعی بلاگردانی است.
فایل رایگان مقاله مقايسه داستان «چهار مرد هندو» از دفتر دوم مثنوي با روايتي شفاهي از داستان «دختران لکنتدار و خواستگار» در استان ايلام | WORD
به ویژه شخصیتپردازی و پیام داستانی با اصل مکتوب آن تفاوت دارد و آن را به داستان «چهار مرد هندوی» مثنوی بسیار نزدیک کرده است. جالب توجه آنکه داستان «چهار مرد هندو» نیز با اصل مکتوب آن در مقالات شمس تبریزی از نظر ساختار داستانی و به ویژه شخصیتپردازی و پیام داستانی تفاوت دارد. این مقاله بر آن است تا با مقایسه ساختار و محتوای این دو داستان، تطابق نعل به نعل آن ها را نشان دهد و از این طریق نمونهای از تأثیر مولوی بر ادب عامه را بیان کند.
فایل رایگان مقاله معرکهگيران در فرهنگ عامه به روايت شهرآشوبِ سيداي نسفي | WORD
روزگار سخت و پر از مناقشه او می گیریم آن است که نگاه او به طبقات عامه و مشاغلی نظیر معرکه گیری، نه نگاه یک روایتگر، بلکه نگاه منتقدی اجتماعی است و نسفی از شعرش برای برجسته کردن طبقات مظلوم و ستمدیده استفاده کرده است. مشاغلی که عمدتاً به ابزارِ گران و مکان ویژه ای نیاز نداشته و در آن روزگار تنها جلب نظر مخاطب و سرگرم کردن او، پناه و امیدشان بوده است. بنابراین، شعر شهری او نمونه بسیار خوبی است برای انتقال و معرفی فرهنگ عامه از روزگاری کهن.
فایل رایگان مقاله سِدرَه و کُستي در کيش زرتشتي و انعکاس آن در کُشتي کرمانجي و شاهنامه فردوسي | WORD
به کستی زرتشتی است، همچنان که کمند هوم و ازار برهمن و فرستاد او در شاهنامه چنین شباهتی دارند؛ از جهتی دیگر، کشن برگرفته از مصدر کشان به معنای کوبیدن است، همان طور که کستی هم در شاهنامه برگرفته از مصدر کستن به همان معناست. کلم کُستی در شاهنامه بیشتر همراه با دو فعل «بستن» و «گرفتن» به کار رفته، به طوری که وقتی به صورت «کستی بستن» درآمده، منظور از آن آیین کستی بستن زرتشتی است و وقتی به صورت «کستی گرفتن» درآمده است، معنای کشتی گرفتن دارد.
فایل رایگان مقاله ساختار نمايشي طومارهاي نقالي بر پايه نظريه سوريو | WORD
ب را با خود به درون هزارتویی از رویدادها میکشاند. از سوی دیگر خردهداستانهای طومار ارتباطِ اندام وار با یکدیگر ندارند؛ اما به واسط آن که جزئی از یکی از قصههای فراگیر سه گانه به شمار میآیند ابتدا و پایان آن ها برگرفته از یکی از قصههای فراگیر است و این ویژگی پیوستار مجالس نقل را میتواند تضمین کند. در این هزارتو کارکردها بر دوش اشخاصی است که خلاف ساختار پیچید طومار، تک ساحتیاند؛ درنتیجه تمرکز بر رویدادها خواهد بود و نه اشخاص.
فایل رایگان مقاله زرينملک و اميرارسلان: دو متن از يک نقال | WORD
می ایفا نماید. گزاره های قالبی مشترک سه متن در این پژوهش به هشت دست گزارههای قالبی آغازگر، پایانی، توصیفی، میانمتنی، تشبیهی، سوگند، دشنام و دعا بخشبندی شده است. علاوه بر گزاره های قالبی، دیگر الگوهای همسانِ مشترک سه متن، در سه بخشِ ابیات، اسامی و طلسمهای مشترک بررسی شده اند. برپای همسانی پربسامد این الگوها و گزارههای قالبی مشترک میتوان متن نسخه خطی زرّینملک را از نقیبالممالک، نقّال دربار ناصرالدین شاه قاجاری دانست.
فایل رایگان مقاله جلوههاي جامعهشناختي و شگرد طنز
در اشعار عاميانه جنوب | WORD
از دسته بندی به عناصر معنوی و مادی و نظام اجتماعی، نمونههایی برای جلوگیری از بسط کلام انتخاب شد. زمینههای اجتماعی طنز مطرح شده در اشعار عامیان جنوب عبارت است از: شکایت و اعتراض، ستمستیزی، نظام اجتماعی، شرایط زندگی و ازدواج. طنز در اشعار عامیان جنوب با شگردهای اغراق، مناظره، مقایسه، تهکم تشبیه به حیوان، تحقیر، طنز رفتاری و مهملگویی ایجاد میشود. طنز در اشعار عامیان جنوب به صورت طنز موقعیت، طنز آیینی و طنز گفتاری جلوه میکند.
فایل رایگان مقاله تحليل گفتمان جايگاه زن در ضربالمثلهاي ترکي | WORD
) و برگزید اصطلاحات و ضرب المثل های ترکی قشقایی (استوار، 1392) جمعآوری شد. یافته ها نشان می دهد که تقریباً تعداد بازنماییهای مثبت و منفی از زن در ضرب المثل های ترکی به یک میزان است؛ اما در بیشتر موارد تصویری که از زن ارائه می شود، تصویری خنثی و عاری از هرگونه ارزش گذاری است. تبعیض و نابرابری جنسیتی در ضرب المثلهای ترکی به ندرت دیده می شود. قدرت نه تنها بین زن و مرد؛ بلکه بین زنان نیز براساس نقشی که در خانواده ایفا می کنند، تقسیم شده است.
فایل رایگان مقاله بيدستار شدن، اشکال و دلايل | WORD
که با توجه به منابع گوناگون، اشکال و علل بیدستار شدن را ذکر و بررسی کند. بررسیهای صورت گرفته نشان می دهد که درمجموع، بیدستارشدن یا به دستِ شخصِ دستاربند و به خواست وی روی میداده یا عاملی بیرونی، علیرغم میل دستاردار، به این کار دست میزده است. عللی چون بروز هیجانات، فروش (در تنگدستی)، بخشش، استغفار و انتقال قدرت به شکلگیری نوع اول دستاربرداری منجر شده و سرقتِ دستار و مجازات دستاربند نیز، علل برداشتن دستار در شکل دوم آن است.
فایل رایگان مقاله بررسي وزن و تکيه وزني اشعار کودکانه ترکي آذربايجاني بر اساس ردهشناسي وزني آرواي (2009) | WORD
یرند. در قسمت دوم مقاله به بررسی تکی وزنی این اشعار میپردازیم. در بررسیهای مربوط به تکی وزنی این اشعار بر اساس دیدگاه لازار (1985، 2007) و طبیبزاده (1392)، ابتدا هم مصراعها را به شطرها، پایههای و هجاهای تشکیل دهندهشان تقسیم کردیم. سپس، کمیت هجاهایی را که تکی وزنی میگیرند بررسی کردیم. در انتها به این نتیجه رسیدیم که 91% هجاهایی که در محل تکی وزنی قرار میگیرند، هجای سنگین هستند و 9% هجای سبک پایان واژه هستند که تکی واژگانی میگیرند.
فایل رایگان مقاله اتنوگرافي با حرکت: تجارب حسي در ماشينهاي مناسکي تهران | WORD
د حرکتی مناسک محرم در تهران هستند. حرکت ماشین ها به ظاهر و صداهای عزاداران محرمی ماشین ها ویژگی ای پیوندی می دهد که از طریق آن چشم اندازها و گوش اندازهای جدیدی پدید می آیند. دستاورد مهم دیگر این مقاله طرح اید «اتنوگرافی در حرکت» است که به انسان شناسان یاد می دهد تا جهان فرهنگی ـ اجتماعی را در حرکت و با حرکت از نو مفهوم بندی کنند. بدین ترتیب باید به جای مشاهد مشارکتی به عنوان روش اصلی و کلاسیک انسان شناسی از «حرکت مشارکتی» استفاده کرد.