فایل رایگان مقاله الگوي نقش معرف کارکرد در قصههاي عاميانه طنزآميز ايراني | WORD
ند لطیفه، جوک، قصه و مرور طبقهبندی آرنه ـ تامپسون ـ مارزلف، قصههای طنزآمیز ایرانی و به ویژه قصههای احمقان را از منظر الگوی نقش معرف کارکرد طنزآمیز و کارکرد طنزآمیر موجد نقش طنزآمیز بررسی کند. بر این اساس، قص عامیان طنزآمیز واحد روایی خودبنیادی تعریف میشود که یک فرد یا عدهای از افراد به واسط کنشهای احمقانه/ زیرکانهای که انجام میدهند، واجد نقش احمق/ زیرک میشوند.درواقع نقش احمقان معرف کارکرد آن ها و کارکرد آن ها در داستان، معرف نقش آن هاست.
فایل رایگان مقاله استعارههاي مفهومي عشق در آينه ضربالمثلهاي فارسي، انگليسي و ترکي | WORD
کنند. مشخص شد در زبان فارسی پربسامدترین نگاشتنام عشق، بلا، درد، رنج، بیماری است. در زبان انگلیسی و زبان ترکی «عشق روشنایی است» پربسامدترین نامنگاشت ها بودند. همچنین پربسامدترین حوزههای مبدأ که برای مفهومسازی عشق بهکار رفتهاند، بهترتیب حوزههای مبدأ «انسان/ بدن انسان» در زبان فارسی، «روشنایی و تاریکی» در زبان انگلیسی و «انسان/ بدن انسان» در زبان ترکی بودند که بسامد وقوع بهنسبت تعداد ضربالمثلهای بررسی شده در هر زبان آورده شده است.
فایل رایگان مقاله آيين قرباني در شاهنامه (داستان رستم و اسفنديار و سياوش) | WORD
لعات کتابخانه ای و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، سعی کردیم تا نشان دهیم که در داستان «رستم و اسفندیار» (کشتن شتر به دستور اسفندیار) و در داستان سیاوش (نحوه کشتن سیاوش و سرخه) عمل آیینی قربانی وجود ندارد. برای روشن شدن این امر، پس از تحلیل و تعریف آیین قربانی، به تحلیل داستان رستم و اسفندیار و سیاوش در شاهنامه پرداخته شده است. درنهایت، هیچ نشانه ای از آیین قربانی در این دو داستان وجود ندارد و در داستان رستم و اسفندیار کشتن شتر نوعی بلاگردانی است.
فایل رایگان مقاله مقايسه داستان «چهار مرد هندو» از دفتر دوم مثنوي با روايتي شفاهي از داستان «دختران لکنتدار و خواستگار» در استان ايلام | WORD
ظر ساختار داستانی به ویژه شخصیتپردازی و پیام داستانی با اصل مکتوب آن تفاوت دارد و آن را به داستان «چهار مرد هندوی» مثنوی بسیار نزدیک کرده است. جالب توجه آنکه داستان «چهار مرد هندو» نیز با اصل مکتوب آن در مقالات شمس تبریزی از نظر ساختار داستانی و به ویژه شخصیتپردازی و پیام داستانی تفاوت دارد. این مقاله بر آن است تا با مقایسه ساختار و محتوای این دو داستان، تطابق نعل به نعل آن ها را نشان دهد و از این طریق نمونهای از تأثیر مولوی بر ادب عامه را بیان کند.
فایل رایگان مقاله معرکهگيران در فرهنگ عامه به روايت شهرآشوبِ سيداي نسفي | WORD
و زندگی این شاعر و روزگار سخت و پر از مناقشه او می گیریم آن است که نگاه او به طبقات عامه و مشاغلی نظیر معرکه گیری، نه نگاه یک روایتگر، بلکه نگاه منتقدی اجتماعی است و نسفی از شعرش برای برجسته کردن طبقات مظلوم و ستمدیده استفاده کرده است. مشاغلی که عمدتاً به ابزارِ گران و مکان ویژه ای نیاز نداشته و در آن روزگار تنها جلب نظر مخاطب و سرگرم کردن او، پناه و امیدشان بوده است. بنابراین، شعر شهری او نمونه بسیار خوبی است برای انتقال و معرفی فرهنگ عامه از روزگاری کهن.
فایل رایگان مقاله سِدرَه و کُستي در کيش زرتشتي و انعکاس آن در کُشتي کرمانجي و شاهنامه فردوسي | WORD
غوی و کاربردی شبیه به کستی زرتشتی است، همچنان که کمند هوم و ازار برهمن و فرستاد او در شاهنامه چنین شباهتی دارند؛ از جهتی دیگر، کشن برگرفته از مصدر کشان به معنای کوبیدن است، همان طور که کستی هم در شاهنامه برگرفته از مصدر کستن به همان معناست. کلم کُستی در شاهنامه بیشتر همراه با دو فعل «بستن» و «گرفتن» به کار رفته، به طوری که وقتی به صورت «کستی بستن» درآمده، منظور از آن آیین کستی بستن زرتشتی است و وقتی به صورت «کستی گرفتن» درآمده است، معنای کشتی گرفتن دارد.
فایل رایگان مقاله ساختار نمايشي طومارهاي نقالي بر پايه نظريه سوريو | WORD
فکندهاند که مخاطب را با خود به درون هزارتویی از رویدادها میکشاند. از سوی دیگر خردهداستانهای طومار ارتباطِ اندام وار با یکدیگر ندارند؛ اما به واسط آن که جزئی از یکی از قصههای فراگیر سه گانه به شمار میآیند ابتدا و پایان آن ها برگرفته از یکی از قصههای فراگیر است و این ویژگی پیوستار مجالس نقل را میتواند تضمین کند. در این هزارتو کارکردها بر دوش اشخاصی است که خلاف ساختار پیچید طومار، تک ساحتیاند؛ درنتیجه تمرکز بر رویدادها خواهد بود و نه اشخاص.
فایل رایگان مقاله زرينملک و اميرارسلان: دو متن از يک نقال | WORD
اخت خالق اثر نقش مهمی ایفا نماید. گزاره های قالبی مشترک سه متن در این پژوهش به هشت دست گزارههای قالبی آغازگر، پایانی، توصیفی، میانمتنی، تشبیهی، سوگند، دشنام و دعا بخشبندی شده است. علاوه بر گزاره های قالبی، دیگر الگوهای همسانِ مشترک سه متن، در سه بخشِ ابیات، اسامی و طلسمهای مشترک بررسی شده اند. برپای همسانی پربسامد این الگوها و گزارههای قالبی مشترک میتوان متن نسخه خطی زرّینملک را از نقیبالممالک، نقّال دربار ناصرالدین شاه قاجاری دانست.
فایل رایگان مقاله جلوههاي جامعهشناختي و شگرد طنز
در اشعار عاميانه جنوب | WORD
توب استخراج شد. پس از دسته بندی به عناصر معنوی و مادی و نظام اجتماعی، نمونههایی برای جلوگیری از بسط کلام انتخاب شد. زمینههای اجتماعی طنز مطرح شده در اشعار عامیان جنوب عبارت است از: شکایت و اعتراض، ستمستیزی، نظام اجتماعی، شرایط زندگی و ازدواج. طنز در اشعار عامیان جنوب با شگردهای اغراق، مناظره، مقایسه، تهکم تشبیه به حیوان، تحقیر، طنز رفتاری و مهملگویی ایجاد میشود. طنز در اشعار عامیان جنوب به صورت طنز موقعیت، طنز آیینی و طنز گفتاری جلوه میکند.
فایل رایگان مقاله تحليل گفتمان جايگاه زن در ضربالمثلهاي ترکي | WORD
َل لَر (سرودلیر، 1393) و برگزید اصطلاحات و ضرب المثل های ترکی قشقایی (استوار، 1392) جمعآوری شد. یافته ها نشان می دهد که تقریباً تعداد بازنماییهای مثبت و منفی از زن در ضرب المثل های ترکی به یک میزان است؛ اما در بیشتر موارد تصویری که از زن ارائه می شود، تصویری خنثی و عاری از هرگونه ارزش گذاری است. تبعیض و نابرابری جنسیتی در ضرب المثلهای ترکی به ندرت دیده می شود. قدرت نه تنها بین زن و مرد؛ بلکه بین زنان نیز براساس نقشی که در خانواده ایفا می کنند، تقسیم شده است.
فایل رایگان مقاله بيدستار شدن، اشکال و دلايل | WORD
مشخصاً در پی آن است که با توجه به منابع گوناگون، اشکال و علل بیدستار شدن را ذکر و بررسی کند. بررسیهای صورت گرفته نشان می دهد که درمجموع، بیدستارشدن یا به دستِ شخصِ دستاربند و به خواست وی روی میداده یا عاملی بیرونی، علیرغم میل دستاردار، به این کار دست میزده است. عللی چون بروز هیجانات، فروش (در تنگدستی)، بخشش، استغفار و انتقال قدرت به شکلگیری نوع اول دستاربرداری منجر شده و سرقتِ دستار و مجازات دستاربند نیز، علل برداشتن دستار در شکل دوم آن است.
فایل رایگان مقاله بررسي وزن و تکيه وزني اشعار کودکانه ترکي آذربايجاني بر اساس ردهشناسي وزني آرواي (2009) | WORD
ان فارسی قرار میگیرند. در قسمت دوم مقاله به بررسی تکی وزنی این اشعار میپردازیم. در بررسیهای مربوط به تکی وزنی این اشعار بر اساس دیدگاه لازار (1985، 2007) و طبیبزاده (1392)، ابتدا هم مصراعها را به شطرها، پایههای و هجاهای تشکیل دهندهشان تقسیم کردیم. سپس، کمیت هجاهایی را که تکی وزنی میگیرند بررسی کردیم. در انتها به این نتیجه رسیدیم که 91% هجاهایی که در محل تکی وزنی قرار میگیرند، هجای سنگین هستند و 9% هجای سبک پایان واژه هستند که تکی واژگانی میگیرند.
فایل رایگان مقاله اتنوگرافي با حرکت: تجارب حسي در ماشينهاي مناسکي تهران | WORD
ای محرمی بیانگر بُعد حرکتی مناسک محرم در تهران هستند. حرکت ماشین ها به ظاهر و صداهای عزاداران محرمی ماشین ها ویژگی ای پیوندی می دهد که از طریق آن چشم اندازها و گوش اندازهای جدیدی پدید می آیند. دستاورد مهم دیگر این مقاله طرح اید «اتنوگرافی در حرکت» است که به انسان شناسان یاد می دهد تا جهان فرهنگی ـ اجتماعی را در حرکت و با حرکت از نو مفهوم بندی کنند. بدین ترتیب باید به جای مشاهد مشارکتی به عنوان روش اصلی و کلاسیک انسان شناسی از «حرکت مشارکتی» استفاده کرد.
فایل رایگان مقاله مؤلفههاي زبان عامه در منظومههاي «زهره و منوچهر» و «ايرج و هوبره» | WORD
و منظومه، کاربرد زبان عامه در ایرج و هوبره نسبت به زهره و منوچهر کمتر است؛ چرا که زمانِ ایرج میرزا اقتضا میکرد که با مردم به زبان خودِ آنان سخن بگویند و بنویسند و از به کارگیری لغات و اصطلاحات و مثلها و تکیهکلامهای آشنای مردم خودداری نکنند. از طرفی دیگر، زبانِ آثار جمالزاده، میرزاد عشقی، نسیمشمال و دهخدا که زبان دور مشروطه به حساب میآمد بر زبان شعری ایرج میرزا بیتأثیر نبوده است، در حالی که زبان لاربن به زبان معیار بسیار نزدیک است.
فایل رایگان مقاله کشف و توصيف انواع تلويح در فارسي محاوره اي با توجه به فرهنگ فارسي زبانان تهران | WORD
عاملات فارسیزبانان در قالب معنای تلویحی به صورت تلویح مکالمهای عام، تلویح سنجشی،تلویح مکالمهای خاص و تلویح قراردادی بازنمایی میشود و همچنین ساخت های دستوری همچون جملات شرطی و ساخت پرسشهای توضیحی میتواند با پیشفرض موارد خاص در بوجود آوردن متون دارای معانی تلویحی تاثیرگذار باشد.در پایان به این نتیجه رسیدیم که بافت موقعیت و فرهنگ عامل بسیار تعیین کننده و موثری در تحلیل مکالمات بودند. چرا که معانی و تفاسیر در بافت موقعیت قابل دستیابی بودند.
فایل رایگان مقاله جايگاه و تحليل درونمايه سيتکها در ترانههاي سيستان | WORD
آداب و رسوم زندگی آنان دست یابد. درونمایه این دوبیتیها در چهار عنوان کلی اعتقادی، عاشقانه، فعالیتهای شغلی و مفاهیم اجتماعی دستهبندی شده و مفاهیم جزئیتر زیرمجموعه آنها قرارگرفتهاست. مفاهیم عاشقانه با 54 %، محتوای اجتماعی با 4/22 %، مفاهیم اعتقادی با 15 %و فعالیتهای شغلی با 57/8 % به ترتیب از مهمترین مفاهیمی بوده که در محتوای دوبیتیها مشاهده میشود. بسامد بالای مفاهیم عاشقانه حاکی از این است که عشق در سیتکهای سیستان حضوری زنده و ماندگار دارد.
فایل رایگان مقاله نمادشناسي پاي برهنه در فرهنگ و ادب فارسي (از آغاز تا دوره مشروطه) | WORD
لی رمز و راز یک فرهنگ را با خود حمل می کنند.پای برهنه در ادب فارسی نماد احترام و بزرگداشت ، بندگی و تواضع، اشتیاق و وصال ،بی توجهی به خلق و زینت دنیا، مجازات ، سوگواری ، نذر، حاجتمندی و فقر است .عقلای مجانین نیز پابرهنه اندتابا ظاهر دیوانگان بهتر بتوانند انتقاد و اعتراضشان را به گوش دیگران برسانند. در این پژوهش با رویکردی توصیفی و تحلیلی و استفاده از مستندات کتابخانه ای به نمادشناسی پای برهنه در آثار نظم و نثر فارسی از آغاز تا دوره مشروطه پرداخته شده است.
فایل رایگان مقاله جايگاه زن در فرهنگ عامه شهرستان جهرم | WORD
ن داشتهاند. درنگ در فرهنگ و ادبیات عامیانهی این شهرستان نشانگر این حقیقت است که قوانین حاکم بر روابط خانوادگی و اجتماعی، مردسالارانه بوده است؛ زنان اغلب در حاشیه هستند و به مردان وابستهاند. صفاتی که برای زنان به کار میرود، در بیشتر موارد، صفتهای ناشایستی است که در توجیه مردسالاری و اعمال خشونت علیه زنان به کار رفته است. روش تربیتی و آموزشی و الگوهای فرهنگی رایج در میان مردم نیز، نقش زیادی در انفعال زنان و ایجاد نابرابری بین زن و مرد داشته است.
فایل رایگان مقاله جادو و جادوگري در قصه امير ارسلان نامدار | WORD
رفندهایی گفته میشود که در قصّهها برخی افراد انجام داده و میتوانند از طریق این ترفندها قوانین طبیعت را تغییر داده و کارهایی خارقالعاده انجام دهند. در این گونه قصّهها، جادوگران میتوانند افراد را طلسم کنند، جادوهای دیگر را خنثی کنند و در شکل و ظاهر افراد و اجسام تغییر بهوجود بیاورند(پیکرگردانی) و یا حوادث آینده را پیشگویی کنند. نویسندگان بر آنند تا جادو و جادوگری را به عنوان یکی از ویژگیهای قص عامیانه در این اثر مورد تحقیق و بررسی قرار دهند
فایل رایگان مقاله بعضي اشارات و تلميحاتِ حماسيِ برگرفته از روايت هاي نقّالي و شفاهي- عاميانه در شعرِ فارسي | WORD
اری از تاریخ اجتماعیِ ایران و علاق همگانی به این روایتها بوده است. در این مقاله بدون اینکه استقصایی تام صورت گرفته باشد، بیست و هفت اشار داستانی به نامها و روایاتِ نقّالی و شفاهی- مردمی در شعرِ سخنورانِ مختلف از سد ششم تا امروز آورده و بررسی شده و یازده تلمیحِ مبهم نیز که احتمالاً برگرفته از این نوع روایتهاست برای توجّه و تحقیقِ پژوهشگران معرّفی شده است. تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی
فایل رایگان مقاله باورهاي عاميانه درباره اختلاج و بازتاب آن در ادبيات فارسي | WORD
گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن از روش کتابخانهای استفاده شده است، پس از بیان معانی لغوی و اصطلاحی واژ اختلاج و مبانی فیزیولوژیک این عارضه و علل حادث شدن آن در بدن انسان، جایگاه اختلاج در باورهای عامیان ایرانیان قدیم و بازتاب آن در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که اختلاج یکی از باورهای عامیان ایرانیان قدیم بوده است و اگر عضوی از بدن شخص می جهید، آن را نشان وقوع رویدادی خوش و ناخوش میدانستهاند.
فایل رایگان مقاله باورها و آيينهاي عاميانه نباتي در نزهتنامه علايي | WORD
درختان، شیو دفع آفات، دفع چشم زخم، بهبود و ازدیاد ثمر، دلالت برخی امور بر رخدادهای جوّی چون دلالت بانگ قورباغه بر آمدنِ باران، ارتباط درخت و انسان، تهدید نمایشی درخت و گرفتن تضمینِ ثمردهی از آن، نقش نباتات در تعبیر خواب و ویژگی های عجیب دیگر ذکر کرده است. موضوع این پژوهش استخراج، دسته بندی و بررسی آیین ها و باورهای عامیان نباتی در نزهت ن امه و کنکاش در کم و کیف، سرچشمه ها و زمینه های آن و همچنین سنجش این متن بی بدیل با برخی متون مشابه در این زمین خاص است.
فایل رایگان مقاله بازتاب گويش لري در آثار حسين پناهي | WORD
یج پژوهش نشان میدهد که در آثار دور اول، پناهی تأثیر بسیاری از محیط خود و زندگی عشایری دوران کودکی گرفته است. او با کاربرد واژهها و اصطلاحات گویش لری در آثارش، تصاویری از خاطرات دوران کودکی و اوضاع زندگی عشایری را نشان داده و رنج و شادی را درهم آمیخته است؛ اما در دور دوم آثار او، ردپای کمتری از محیط و زندگی عشایری به چشم میخورد. در بیشتر آثار این دوره- که دربار نگاه او به دنیا و مسائل آن همانند عدالت، درد بیداری و ... است- هنجارگریزیهای گویشی کمتر است.
فایل رایگان مقاله بررسي هنجارگريزي معنايي در لالايي ايراني و اله تاجيکي بر اساس نظريه ليچ | WORD
ست که بررسیها نشان میدهد، انواع هنجارگریزی معنایی مانند جسمپنداری، سیالپنداری، حیوانپنداری، تجریدگرایی و گیاهپنداری در این سرودههای مادرانه کاربرد داشته که گیاهپنداری بیش از دیگر موارد هنجارگریزی معنایی خودنمایی میکند. کاربرد انواع هنجارگریزی معنایی در این سرودهها در انتقال احساس مادرانه، عاطفه شعری و در نهایت پذیرش مخاطب کارکردی مؤثر و پربار داشته تا ذهن شنونده، بهویژه کودک بیشتر درگیر زیبایی شعری و عاطفهمعنایی آنها گردد.
فایل رایگان مقاله واکاوي مفهوم زن در ضرب المثل هاي لري با تأکيد بر بعد نابرابري جنسيتي | WORD
و کردار تبعیضآمیز جنسیتی در جامعه مورد نظر انجامیده است. تا جاییکه این زبان جنسیتی، به تعبیر بارت، شکل اسطورهای به خود گرفته و بر اساس نگاه گفتمانی لاکلا و موفه، نوعی مرز ضدیتی کاملاً مشخص بین ما(مردان) به مثابه جنس فرادست، و دیگری(زنان) به مثابه جنس فرودست ترسیم و تحکیم شده است. در نهایت اینکه چنین تصویری میتواند هم بازتاب و بازگو کنندهی نابرابری بین جنسیتی و هم ممانعت کنندهی زنان در دستیابی به موقعیتهای مهم و ارزشمند زیست اجتماعشان باشد.
فایل رایگان مقاله بررسي شگردهاي هيچانه هاي کودکانه در ادبيات عامه ي ايران | WORD
ترین ویژگیهای شعر کودک را -که در سازههای زبان و موسیقی نهفته است- به همراه دارند. چراکه بهترین شیوهی ارتباط زبانی با مخاطب خردسال، بهرهگیری از موسیقی است. ویژگی برجستهی داستانهای هیچانی نیز همین نزدیکی و آمیختگی آنها با زبان شعری است. میتوان گفت هیچانهها الفبای شعر کودک هستنددر نگاهی کلی به شعرها و داستانهای مورد بررسی میتوان آنها را از نظر کیفیت هیچانگی، درجهبندی و به دستههای زبانْهیچانی، معناهیچانی و هیچانهی محض تقسیم نمود
فایل رایگان مقاله راهبردهاي کارگفت عذرخواهي در زبان کردي از ديدگاه زبان شناسي اجتماعي | WORD
هی در راستای تقویت عذرخواهی نیز در مطالعه حاضر نشان داده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده استفاده مشابه هر دو جنس از راهبردهای عذرخواهی در موقعیت های مختلف، اما با بسامدهای متفاوت است، جز در چند موقعیت خاص. یافته های پژوهش نشان می دهد که تنوع راهبردهای عذرخواهی بر اساس ماهیت و شدت خطا و با توجه به هنجارهای اجتماعی غالب در فرهنگ کردی، بسیار است. مطالعه حاضر جمع گرا بودن فرهنگ کردی را که سبب تفاوت در کاربرد راهبردهای عذرخواهی می شود، روشن می سازد.
فایل رایگان مقاله چند روايت از شهريارنامه در ادبيات عاميانه ايران | WORD
ریار نیامده است. آنچه در این منابع دربار این پهلوان به دست ما رسیده منحصر به چند روایت کوتاه است. نگارنده با بررسی نسخهای نویافته از این منظومه دریافته که برخی از روایات شهریارنامه، در کهنترین طومار تاریخدار شاهنامه آمده با این تفاوت که نام برخی از قهرمانان روایت آن دگرگون شده است. در این مقاله نخست چکید روایات شهریارنامه را برپای دستنویس نویافته میآوریم سپس هم روایاتی را که از این منظومه در ادبیات عامیان ایران متجلّی شده است بررسی میکنیم.
فایل رایگان مقاله چرا در فرهنگ عامّه پايان شاهنامه خوش پنداشته مي شود؟ | WORD
ام از کُشند شاه، واجب و مقدّس بوده است و آشکارا این را در جاهای گوناگون شاهنامه میبینیم؛ پس از آن روی کـه بیژن، ماهویِ سوری را میکُشَد و بدینسان انتقامِ خونِ یزدگرد را میگیرد، پایانِ شاهنامه را خوش پنداشتهاند. از سوی دیگر، مَثَلِ پرآوازه را میتوان از جمل ادبیاتِ آخرالزّمانی (پیشگوییِ استقرار دوبار قدرت ایرانیان) پنداشت که پس از سقوط صفویه بهدست بیگانگان، در میان مردم رواج یافته است؛ چنانکه با سقوط ساسانیان، این گون ادبی مرسوم میشود.
فایل رایگان مقاله جايگاه شاهنامه نزد مردم در دهه شصت خورشيدي | WORD
که شناخت کاملی از مضامین شاهنامه نداشتند و این متن را به عنوان مروّج سنتهای پادشاهی میشناختند در برابر آن موضع گرفته و شاهنامه را نیز چون نظام شاهنشاهی و دیگر ادوات آن مطرود تلقی کنند. از سوی دیگر جایگزینی اندیشههای اسلاموطنی به جای ایرانوطنی، موضعگیری برخی در برابر اندیشههای ملیگرایانه و نیز مهاجرت برخی شاهنامهپژوهان طراز اول در ده شصت خورشیدی به برداشتهای ناصواب طبق عوام درباب شاهنامه دامن زد که در این جستار به شرح آن خواهیم پرداخت.