فایل رایگان مهارت آموزي اجتماعي مبتني بر مدل شناختي- رفتاري به کودکان داراي نشانگان نقص توجه- بيش فعال | WORD
خب بر اساس موافقت والدین با حضور در آزمایش و میزان همکاری والدین به دو گروه تقسیم شدند و گروه آزمایش به مدت 12 جلسبه آموزش دیدند و مجددا معلمان پرسشنامه تکمیل کردند. نتایح تحلیل واریانس آمیخته نشان داد در هر سه متغیر همکاری، قاطعیت و خویشتن داری اثر متقابل گروه در زمان آزمون معنی دار است. به نظر می رسد مهارت آموزی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری می تواند در کنار درمان های رایج این اختلال به بهبود شرایط این کودکان کمک کننده باشد.
فایل رایگان مهارت هاي تنظيم هيجاني در کاهش وسوسه خوردن افراد مبتلا به اختلال پرخوري هيجاني | WORD
هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به نسخه تعدیل شده پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز پاسخ دادند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی نظم بخشی هیجانی بر اساس پروتکل گراس برگزار شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که میانگین وسوسه خوردن در گروه آزمایشی کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که آموزش نظم بخشی هیجانی، مداخله ای اثربخش در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی است.
فایل رایگان نشانه هاي اختلالات خوردن، رفتارهاي پرخطر و خود آسيب رساني در دانش آموزان دختر | WORD
ر پرخطر رابطه مثبت معنیدار وجود داشت و همچنین مدل پژوهش حاضر توانست 17 درصد از رفتار پرخطر و 3 / 16 درصد از خودآسیبی دانشآموزان دختر بالغ را تبیین کند؛ بنابراین در زمان رشد کودکی و نزدیک شدن دختران به بلوغ میتوان به آنان کمک کرد تا با دارا بودن درک واقع بینانه از بدن خود و تغذیه مناسب به علاوه با آموزش شیوه های مناسب کنار آمدن با افکار و هیجان های ناخوشایند در مورد بدنشان از گرایش آنان به رفتارهای پرخطر و خودآسیبی جلوگیری شود.
فایل رایگان نشخوار فکري و عملکرد حافظه کاري در افراد سوگوار | WORD
ر ( 58 نفر با تجربه سوگ و 58 نفر بدون تجربه سوگ ) انتخاب و به پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و آزمون N-Back پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری مانوا حاکی از این بود که نشخوار فکری در گروه افراد دارای سوگ به طور معنی داری بالاتر از افراد عادی و عملکرد حافظه کاری در آنان به طور معنید اری پایین تر از افراد عادی است. همچنین نتایج حاکی از وجود رابطه معنی دار بین حافظه کاری و نشخوار فکری در افراد گروه دارای سوگ بود .
فایل رایگان نقاط قوت و ضعف نيمرخ هوشي دانش آموزان با اختلال يادگيري ويژه و با مشکل يادگيري | WORD
متغیرهای سن، جنسیت و پایه تحصیلی همگن شدند. داده های پژوهش با استفاده از مقیاس هوش وکسلر کودکان- ویراست چهارم گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که گروه اختلال یادگیری ویژه در نیمرخ هوشی نسبت به گروه مشکل یادگیری عملکرد ضعیف تری داشت و مشکلات بیشتری در شاخص های حافظه کاری و سرعت پردازش نشان دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر می تواند کاربردهای مهم تشخیصی و درمانی برای این دانش آموزان در پی داشته باشد.
فایل رایگان نقش آموزش تنظيم هيجان در خلاقيت و مسئوليت پذيري نوجوانان | WORD
جهت سنجش آزمودنی ها استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون کوواریانس بیانگر آن بود که بین گروه آزمایش و گروه گواه به لحاظ متغیرهای مزبور تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج نشان می دهد که آموزش تنظیم هیجانی می تواند موجب افزایش خلاقیت و افزایش مسئولیت پذیری در نوجوانان شود؛ بنابراین پیشنهاد می شود که دوره های آموزش تنظیم هیجان در مدارس در کنار آموزش های درسی به نوجوانان ارائه شود تا سطح خلاقیت و مسئولیت پذیری آنها افزایش یابد.
فایل رایگان نقش آموزش مثبت نگري در سلامت روان افراد با الگوي مصرف مواد محرک | WORD
و کنترل جای دهی شدند. افراد گروه آزمایش به مدت نه جلسه ی 60 دقیقه ای با استفاده از رویکرد مثبت نگری با استفاده از پروتکل ساخته شده تحت آموزش قرار داده شدند و به پرسشنامه سلامت روان پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مثبت نگری بر افزایش سلامت روان افراد معتاد موثر است.
فایل رایگان نقش تعهد زناشويي در ميزان پريشاني فرد در واکنش به سناريوي خيانت فرضي همسر | WORD
تعهد (ساختاری، شخصی و اخلاقی) بین تعهد ساختاری در زنان و تعهد اخلاقی در مردان و میزان پریشانی در واکنش به خیانت فرضی همسر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که از میان انواع تعهد، تنها متغیر تعهد ساختاری در زنان و تعهد اخلاقی در مردان پیش بینی کننده میزان پریشانی در واکنش به خیانت فرضی همسر بود. نتایج حاکی از آن است که در واکنش افراد به خیانت فرضی، تعهد زناشویی موثر است.
فایل رایگان نگرش به آسيب هاي اجتماعي، راهبردهاي مقابله اي و ميزان تسلط بر مهارت هاي زندگي در دانش آموزان متوسطه | WORD
ای مقابله ای با میزان تسلط بر مهارت های زندگی رابطه ی معنی داری وجود دارد و تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین، به ترتیب راهبردهای مقابله ای مسئله مدار، نگرش به آسیب مسائل جنسی و نگرش به آسیب خودکشی بهترین پیش بینی کننده برای تسلط بر مهارت های زندگی در دانش آموزان بود؛ بنابراین آگاهی از مهارت های زندگی و به کار بردن آن در پیشگیری اولیه از آسیب های اجتماعی و نگرش نسبت به آن می تواند تاثیرگذار باشد.
فایل رایگان نگرش به خيانت زناشويي و تماشاي هرزه نگاري در متاهلين | WORD
ادند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر وجود همبستگی معنی داری بین متغیر نگرش به خیانت زناشویی با استفاده از هرزه نگاری بود و تحلیل رگرسیون نشان داد که استفاده از هرزه نگاری قادر به پیش بینی 4 درصد نگرش به خیانت زناشویی بود. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که رابطه مثبت بین نگرش به خیانت زناشویی و استفاده از هرزه نگاری بیانگر این است که هرچه فرد از مطالب هرزه نگاری بیشتر استفاده کند، احتمال اینکه به خیانت گرایش یابد بیشتر می شود.
فایل رایگان نوع استفاده مادران از شبکه هاي مجازي و کيفيت رابطه مادر کودک | WORD
دکان 7 - 3 ساله شهر تهران با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، استفاده ی آسیب زا از شبکه های مجازی و مقیاس رابطه والد کودک پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان دادند که میان استفاده آسیب زا با رابطه مادر کودک ارتباط منفی و معنی دار برقرار است و استفاده آسیب زای مادر از شبکه ها می تواند کیفیت رابطه مادر کودک را پیش بینی کند، به این ترتیب فرضیه پژوهشی در مطالعه حاضر تایید شد.
فایل رایگان ويژگي ها و کفايت روان سنجي مقياس ذهنيت روانشناختي در مشاوران و روان درمانگران | WORD
اکز بهداشت روان به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند، داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد که تحلیل عاملی 885 / 50 درصد واریانس نمرات ابزار را تبیین می کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار نیز 88 / 0 به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که می توان از مقیاس ذهنیت روانشناختی به عنوان یک ابزار معتبر برای اندازه گیری میزان ذهنیت روانشناختی در مشاوران و روانشناسان استفاده کرد.
فایل رایگان هوش اجتماعي و خودپنداره در زوجين: ميانجيگري نيازهاي بنيادين روانشناختي | WORD
ستی در سال 1397 انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودپنداره راجرز، هوش اجتماعی کرون و مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی پاسخ دادند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان دادند که ضرایب مستقیم بین نیازهای بنیادین روانشناختی با هوش اجتماعی و خودپنداره وجود داشت. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که هوش اجتماعی و خودپنداره نقش مهمی در افزایش باورهای بنیادین روانشناختی زوجین دارند که باید در جلسات مشاوره مورد توجه قرار بگیرند.
فایل رایگان هيجان شرم و گناه و چشم انداز زمان در دانشجويان | WORD
لیل های همبستگی چندمتغیره نشان دادند که همبستگی مثبت و معنی داری بین هیجان شرم و گناه با مولفه های گذشته- منفی و حال جبرگرا و همبستگی منفی و معنی داری بین هیجان شرم و گناه با مولفه های حال- لذتگرا، متعالی-آینده و گذشته مثبت وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که هیجان شرم و گناه 35 درصد توانایی پیش بینی معنی دار چشم انداز زمان را داشتند. با توجه به نتایج تدارک برنامه های به منظور بهبود هیجانات دانشجویان پیشنهاد می شود.
فایل رایگان آثار منفي طلاق بر روي کودکان استثنايي | WORD
اده نیست بلکه باعث متزلزل شدن جامعه نیز می شود. امروز ما شاهد روند روبه رشد این معضل اجتماعی هستیم و خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است در معرض پیامدهای ناگوار پدیده طلاق قرار دارد. در این مقاله سعی براین شده است نگاهی هرچند مختصر به این پدیده اجتماعی انداخته و در مورد برخی از آسیب های فردی و اجتماعی وارده از سوی آن به بحث و گفتگو بپردازیم و با این امید که در آینده شاهد کاهش میزان طلاق و از هم پاشی کانون خانواده ها باشیم.
فایل رایگان آموزش کارآمد براي کودکان داراي آسيب بينايي يا کم بينا در مدارس | WORD
ای - توصیفی است. مطالعه ی حاضر با مراجعه به مطالعات و مستندات و با توجه به کلید واژه های مدنظر، مقاله ی چندین کتاب مرتبط را انتخاب و به آنها استناد کرده است. سپس با ارائه ی تعریفی از آسیب بینایی و آسیب بینایی - آموزشی و روش های خواندن و نوشتن این کودکان، کسب شناخت کافی در این موارد را به عنوان پیشنیازی برای بهبود زندگی این کودکان دانست. این مقاله بر آن است با ارائه ی راهکارهایی به منظور بهبود آموزش این کودکان گام هایی بردارد.
فایل رایگان آموزش مهارت هاي حل مسئله بر رابطه والد کودک در کودکان داراي نشانه هاي ODD | WORD
مه آموزش حل مسئله بر اساس شیوه اسپیواک و شوره (نقل از کسیدی و لانگ، 1996 ) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش ترسیم نمودارها و محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله در بهبود روابط والد کودک در کودکان دارای نشانه های ODD تاثیر اندکی دارد. این یافته ها دارای تلویحات عملی در عرصه های بالینی بوده و توصیه می شود بالینگران این مداخله را همراه با سایر روش های درمانی برای این کودکان به کار بگیرند.
فایل رایگان اتيسم: شيوع، سبب شناسي و پيشگيري اکنون براي پيشگيري از اتيسم چه بايد کرد | WORD
محکمی درباره علل و پیشگیری این اختلال براساس مبانی علمی و گزارش های والدین بدست آمده است. بر این اساس علل ژنتیکی، کروموزومی، مادرزادی، و محیطی چندی برای بروز این اختلال معرفی، و اقدامات پیشگیرانه ای در حوزه های ژنتیکی، تغذیه ای، سلامت و روانشناختی پیشنهاد شده اند. مقاله حاضر با بررسی جدیدترین پژوهش ها در حوزه اتیسم به ارائه نظریه های مربوط به چرایی افزایش نرخ اتیسم، سبب شناسی و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می پردازد.
فایل رایگان اثر بخشي آموزش مهارت زندگي ارتقا دهنده حرکات ظريف شيوه مونته سوري بر افزايش تمرکز کودکان بيش فعال دختران دبستاني | WORD
که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن(توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تاثیر دارد. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد.
فایل رایگان اثر بخشي بازي نمادين بر کاهش اختلال کمبود توجه- بيش فعالي در کودکان 3-6 ساله در شهرستان کرج | WORD
سشنامه ارزیابی راتر فرم والد که دارای 30 سوال و 5 خرده مقیاس می باشد. یافته ها: نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان می دهد که مقدار سطح F از مقدار بحرانی آن در 0/01 آلفا بزرگتر بوده و P<0/01 می باشد. یعنی رابطه معناداری بین روش بازی نمادین و کاهش نشانه های کمبود توجه بیش فعالی وجود دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که برنامه بازی نمادین در کاهش نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی در کودکان زیر 6 سال گروه آزمایش موثر بود.
فایل رایگان اثر بخشي مداخله مبتني بر خانواده بر تعاملات اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا | WORD
اده را دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش یافته ها با استفاده تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر خانواده موجب بهبود تعاملات اجتماعی گروه آزمایش شد. با استفاده از این نتایج می توان از مداخله مبتنی بر خانواده در جهت کاهش نقایص اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش بازي هاي تعاملي بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان کم توان ذهني | WORD
اب اجتماعی (SPIN) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپسگروه آزمایش در 10 جلسه 40 دقیقه ای به مدت 1 ماه بازی های تعاملی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تعاملی موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی شده است. از این رو از بازی های تعاملی می توان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش برنامه شناختي - رفتاري بر ابعاد کيفيت زندگي مادران دانش آموزان کم توان ذهني شهرستان شادگان | WORD
ی – رفتاری را دریافت نمودند. پس از مداخله از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل کواریانس یکراهه (آنکوا) نشان داد که بین مادران گروه آزمایش و گواه از لحاظ کیفیت زندگی و مولفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر برنامه شناختی – رفتاری بر کیفیت زندگی مادران گروه آزمایش هم بصورت کلی هم در زمینه سلامت جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و محیط موثر بوده است.
فایل رایگان اثربخشي آموزش سرسختي روان شناختي بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان مبتلاء به نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي | WORD
های آموزشی افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل داشت (p<0/002). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه سرسختی روان شناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای موثر می باشد. لذا به نظر می رسد که آموزش سرسختی روان شناختی می تواند به عنوان شیوه ای آموزشی در بهبود کیفیت و اصلاح فرایندهای روان شناختی و تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلاء به اختلال نافرمانی مقابله ای اثر بخش باشد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش گروهي شناختي رفتاري والدين کودکان طيف اتيسم بر راهبردهاي شناختي هيجاني آنان | WORD
نا میزان درصد این تغییرات براساس مجذور اتا ، برای 9 مولفه متغیر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی، ملامت خویش 34/8، پذیرش 39 درصد، نشخوارگری 20/5 درصد، تمرکز مجدد مثبت 11/1 درصد، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی 30/1 درصد، ارزیابی مجدد مثبت 23/6 درصد، دیدگاه پذیری 33/8 درصد، فاجعه سازی 44/9 درصد، ملامت دیگران 11/1 درصد بوده است. بر اساس یافته های این پژوهش روش مداخله گروهی شناختی رفتاری می تواند در بهبود والدگری کودکان مبتلا به طیف اتیسم موثر باشد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي از طريق بازي بر مهارت هاي ارتباطي کودکان درخودمانده | WORD
سم (CARS2.2013) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخله ای به مدت 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی از طریق بازی بر مهار های ارتباطی کودکان درخودمانده موثر بوده و این تاثیر تا مرحله پیگیری ادامه داشت.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر توانمندي اجتماعي و ناگويي هيجاني دانش آموزان پسر مرزي | WORD
ستفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد نتایج نشان داد: آموزش مهارت های اجتماعی بر توانمندی اجتماعی دانش آموزان مرزی (پسر) دوره دوم ابتدایی شهرستان لردگان تاثیر دارد.آموزش مهارت های اجتماعی بر ناگویی هیجانی دانش آموزان مرزی (پسر) دوره دوم ابتدایی شهرستان لردگان تاثیر دارد.نتایج این تحقیق نشان داد :آموزش مهارت های اجتماعی در شکل دادن هویت کودکان و مسئولیت پذیری آنان نقش دارد.
فایل رایگان اثربخشي بازي درماني مبتني بر روي آورد شناختي-رفتاري بر مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با کنش وري بالا | WORD
مداخلهای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی- رفتاری سبب کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با کنش وری بالا می شود. از این رو می توان از بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری به عنوان یک روش مداخله ای موثر در حوزه اختلال اتیسم بهره گرفت.
فایل رایگان اثربخشي بازي هاي آموزشي بر توجه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير | WORD
شامل آزمون عملکرد پیوسته روسولد بود. مداخلات طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش اجرا شد و داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. فرضیه ها در سطح (P<0/05) تایید شد. یافته ها حاکی از اثرگذاری مداخله روش بازیهای آموزشی (ضریب اتا برای میزان توجه 0/395 و پیشرفت تحصیلی، 0/359 ) بر بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی بود؛ لذا می توان از این مداخله به عنوان مداخله موثر برای بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي برنامه مداخله اي ايفاگري نقش بر ناگويي هيجاني کودکان درخودمانده با عملکرد بالا | WORD
ا دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردوگروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله ای ایفاگری نقش موجب بهبود ناگویی هیجانی کودکان درخودمانده با عملکرد بالامی شود. براساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود درمانگرانبرنامه مداخله ای ایفاگری نقش را در الویت درمانی خود قرار دهند.