فایل رایگان آموزش کارآمد براي کودکان داراي آسيب بينايي يا کم بينا در مدارس | WORD
ن پژوهش کتابخانه ای - توصیفی است. مطالعه ی حاضر با مراجعه به مطالعات و مستندات و با توجه به کلید واژه های مدنظر، مقاله ی چندین کتاب مرتبط را انتخاب و به آنها استناد کرده است. سپس با ارائه ی تعریفی از آسیب بینایی و آسیب بینایی - آموزشی و روش های خواندن و نوشتن این کودکان، کسب شناخت کافی در این موارد را به عنوان پیشنیازی برای بهبود زندگی این کودکان دانست. این مقاله بر آن است با ارائه ی راهکارهایی به منظور بهبود آموزش این کودکان گام هایی بردارد.
فایل رایگان آموزش مهارت هاي حل مسئله بر رابطه والد کودک در کودکان داراي نشانه هاي ODD | WORD
ای مداخله از برنامه آموزش حل مسئله بر اساس شیوه اسپیواک و شوره (نقل از کسیدی و لانگ، 1996 ) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش ترسیم نمودارها و محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله در بهبود روابط والد کودک در کودکان دارای نشانه های ODD تاثیر اندکی دارد. این یافته ها دارای تلویحات عملی در عرصه های بالینی بوده و توصیه می شود بالینگران این مداخله را همراه با سایر روش های درمانی برای این کودکان به کار بگیرند.
فایل رایگان اتيسم: شيوع، سبب شناسي و پيشگيري اکنون براي پيشگيري از اتيسم چه بايد کرد | WORD
است اما سرنخ های محکمی درباره علل و پیشگیری این اختلال براساس مبانی علمی و گزارش های والدین بدست آمده است. بر این اساس علل ژنتیکی، کروموزومی، مادرزادی، و محیطی چندی برای بروز این اختلال معرفی، و اقدامات پیشگیرانه ای در حوزه های ژنتیکی، تغذیه ای، سلامت و روانشناختی پیشنهاد شده اند. مقاله حاضر با بررسی جدیدترین پژوهش ها در حوزه اتیسم به ارائه نظریه های مربوط به چرایی افزایش نرخ اتیسم، سبب شناسی و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می پردازد.
فایل رایگان اثر بخشي آموزش مهارت زندگي ارتقا دهنده حرکات ظريف شيوه مونته سوري بر افزايش تمرکز کودکان بيش فعال دختران دبستاني | WORD
. نتایج نشان داد که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن(توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تاثیر دارد. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد.
فایل رایگان اثر بخشي بازي نمادين بر کاهش اختلال کمبود توجه- بيش فعالي در کودکان 3-6 ساله در شهرستان کرج | WORD
ه در این پژوهش پرسشنامه ارزیابی راتر فرم والد که دارای 30 سوال و 5 خرده مقیاس می باشد. یافته ها: نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان می دهد که مقدار سطح F از مقدار بحرانی آن در 0/01 آلفا بزرگتر بوده و P<0/01 می باشد. یعنی رابطه معناداری بین روش بازی نمادین و کاهش نشانه های کمبود توجه بیش فعالی وجود دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که برنامه بازی نمادین در کاهش نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی در کودکان زیر 6 سال گروه آزمایش موثر بود.
فایل رایگان اثر بخشي مداخله مبتني بر خانواده بر تعاملات اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا | WORD
خله مبتنی بر خانواده را دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش یافته ها با استفاده تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر خانواده موجب بهبود تعاملات اجتماعی گروه آزمایش شد. با استفاده از این نتایج می توان از مداخله مبتنی بر خانواده در جهت کاهش نقایص اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش بازي هاي تعاملي بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان کم توان ذهني | WORD
سط پرسشنامه اضطراب اجتماعی (SPIN) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپسگروه آزمایش در 10 جلسه 40 دقیقه ای به مدت 1 ماه بازی های تعاملی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تعاملی موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی شده است. از این رو از بازی های تعاملی می توان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش برنامه شناختي - رفتاري بر ابعاد کيفيت زندگي مادران دانش آموزان کم توان ذهني شهرستان شادگان | WORD
اخله درمان شناختی – رفتاری را دریافت نمودند. پس از مداخله از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل کواریانس یکراهه (آنکوا) نشان داد که بین مادران گروه آزمایش و گواه از لحاظ کیفیت زندگی و مولفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر برنامه شناختی – رفتاری بر کیفیت زندگی مادران گروه آزمایش هم بصورت کلی هم در زمینه سلامت جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و محیط موثر بوده است.
فایل رایگان اثربخشي آموزش سرسختي روان شناختي بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان مبتلاء به نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي | WORD
نافرمانی در گروه های آموزشی افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل داشت (p<0/002). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه سرسختی روان شناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای موثر می باشد. لذا به نظر می رسد که آموزش سرسختی روان شناختی می تواند به عنوان شیوه ای آموزشی در بهبود کیفیت و اصلاح فرایندهای روان شناختی و تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلاء به اختلال نافرمانی مقابله ای اثر بخش باشد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش گروهي شناختي رفتاري والدين کودکان طيف اتيسم بر راهبردهاي شناختي هيجاني آنان | WORD
/6 می باشد (P0.05). ضمنا میزان درصد این تغییرات براساس مجذور اتا ، برای 9 مولفه متغیر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی، ملامت خویش 34/8، پذیرش 39 درصد، نشخوارگری 20/5 درصد، تمرکز مجدد مثبت 11/1 درصد، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی 30/1 درصد، ارزیابی مجدد مثبت 23/6 درصد، دیدگاه پذیری 33/8 درصد، فاجعه سازی 44/9 درصد، ملامت دیگران 11/1 درصد بوده است. بر اساس یافته های این پژوهش روش مداخله گروهی شناختی رفتاری می تواند در بهبود والدگری کودکان مبتلا به طیف اتیسم موثر باشد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي از طريق بازي بر مهارت هاي ارتباطي کودکان درخودمانده | WORD
ه بندی علائم اتیسم (CARS2.2013) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخله ای به مدت 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی از طریق بازی بر مهار های ارتباطی کودکان درخودمانده موثر بوده و این تاثیر تا مرحله پیگیری ادامه داشت.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر توانمندي اجتماعي و ناگويي هيجاني دانش آموزان پسر مرزي | WORD
د و 5 سوال معلم )) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد نتایج نشان داد: آموزش مهارت های اجتماعی بر توانمندی اجتماعی دانش آموزان مرزی (پسر) دوره دوم ابتدایی شهرستان لردگان تاثیر دارد.آموزش مهارت های اجتماعی بر ناگویی هیجانی دانش آموزان مرزی (پسر) دوره دوم ابتدایی شهرستان لردگان تاثیر دارد.نتایج این تحقیق نشان داد :آموزش مهارت های اجتماعی در شکل دادن هویت کودکان و مسئولیت پذیری آنان نقش دارد.
فایل رایگان اثربخشي بازي درماني مبتني بر روي آورد شناختي-رفتاري بر مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با کنش وري بالا | WORD
گروه کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی- رفتاری سبب کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با کنش وری بالا می شود. از این رو می توان از بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری به عنوان یک روش مداخله ای موثر در حوزه اختلال اتیسم بهره گرفت.
فایل رایگان اثربخشي بازي هاي آموزشي بر توجه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير | WORD
نکرد. ابزار پژوهششامل آزمون عملکرد پیوسته روسولد بود. مداخلات طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش اجرا شد و داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. فرضیه ها در سطح (P<0/05) تایید شد. یافته ها حاکی از اثرگذاری مداخله روش بازیهای آموزشی (ضریب اتا برای میزان توجه 0/395 و پیشرفت تحصیلی، 0/359 ) بر بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی بود؛ لذا می توان از این مداخله به عنوان مداخله موثر برای بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی استفاده کرد.
فایل رایگان اثربخشي برنامه مداخله اي ايفاگري نقش بر ناگويي هيجاني کودکان درخودمانده با عملکرد بالا | WORD
ای ایفاگری نقش را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردوگروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله ای ایفاگری نقش موجب بهبود ناگویی هیجانی کودکان درخودمانده با عملکرد بالامی شود. براساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود درمانگرانبرنامه مداخله ای ایفاگری نقش را در الویت درمانی خود قرار دهند.
فایل رایگان اثربخشي درمان راه حل محور به شيوه گروهي بر بهبود کيفيت زندگي، تاب آوري و بهزيستي روان شناختي مادران داراي کودک عقب مانده ذهني | WORD
محور بر کیفیت زندگی، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی موثر است یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که رویکرد راه حل محور بر کیفیت زندگی، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی موثر است (P<0/001). نتیجه گیری: با توجه به افزایش نرخ طلاق در دو دهه گذشته در کشور، درمان راه حل محور با کمک به مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی برای توسعه راه حل های موثر و یافتن موارد استثنا در زندگی می تواند کیفیت زندگی، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی این افراد را بالا ببرد.
فایل رایگان اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر انگيزه پيشرفت تحصيلي نوجوانان شهر تهران | WORD
ر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران بودند که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل( 15 نفر) و آزمایش( 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس( 1977 ) استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزه تحصیلی نوجوانان شهر تهران موثر بود (p0/05). با توجه به نتیجه به دستآمده این پژوهش، آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزه پیشرفت تحصیلی نوجوانان توصیه می شود.
فایل رایگان اثربخشي درمان مبتني بر پذيرشو تعهد بر پيشرفت تحصيلي نوجوانان شهر تهران | WORD
اری شامل 30 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اولشهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله-ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل( 15 نفر) و آزمایش( 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از معدل درسی دانش آموزان استفاده شد.نتیجه بدست آمده نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان شهر تهران موثر بود(p0/05). با توجه به نتیجه این پژوهش، آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پیشرفت تحصیلینوجوانان توصیه می شود.
فایل رایگان اثربخشي روان نمايشگري بر مهارت هاي ارتباطي دختران نوجوان مهاجر (با تاکيد بر مهاجران افغان) | WORD
افته های پژوهش این نتیجه حاصل شد که برای ارتقاء سطح مهارت های ارتباطی در دختران نوجوان مهاجر باید تمهیدات دیگری در نظر گرفته شود و در مطالعات بعدی با شناخت مشکلات اجتماعی دختران افغان از تلفیق آموزش مهارت های ارتباطی و روان نمایشگری استفاده شود تا درک بهتری از عوامل موثر بر مقاومت دانش آموزان افغان در ایجاد روابط بین فردی گسترده و فراگرفتن مهارت های ارتباطی لازم و همچنین تاثیر روان نمایشگری بر مهارت های ارتباطی دختران افغان به دست آید.
فایل رایگان اثربخشي روش تحليل رفتار کاربردي در بهبود مشارکت اجتماعي، تعامل اجتماعي دو طرفه و رفتارهاي اجتماعي در کودکان اتيستيک | WORD
وصیفی و آمار استنباطی با روش های آزمون کولموگروف – اسمیرنف و هم چنین تحلیلکوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج بیانگر آن بود که مداخله تحلیل رفتار کاربردی منجر به افزایش معنادار (P0/05) تعامل اجتماعی دوطرفه، مشارکت اجتماعی و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم شده است. در نتیجه می توان گفت روش تحلیل رفتار کاربردی می تواند اثرات مثبتی بر مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی در میان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم شدید داشته باشد.
فایل رایگان اثربخشي روش فلورتايم بر نشانه هاي رفتاري، کارکرد هاي هيجاني و مهارت هاي ارتباطي کودکان مبتلا به اختلالات طيف اوتيسم | WORD
دهی زنجیره ها، خلق بازنمایی ها، پرخاشگری و برتری طلبی درکودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را بهبود می بخشد اما آموزش روش فلورتایم، برقراری ارتباط ، تفکرمنطقی، مهارت های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی و رابطه با همسالان درکودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را بهبود نمی بخشد. بنابراین، با توجه به نتایج فوق پیشنهاد می شود که درمانگران در درمان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از روش فلورتایم به عنوان بک درمان مکمل استفاده کنند.
فایل رایگان اثربخشي موسيقي درماني به روشارف بر بهبود مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان نارساخوان | WORD
یزیان و عابدی، 1382 )، پرسشنامه پرخاشگری شهیم برای کودکان دبستانی ( 1385 )، مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران ( 1983 ) و آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استفاده از موسیقی درمانی به روش ارف بر بهبود مهارت های اجتماعی کلی، مهارت های اجتماعی مناسب، و رابطه با همسالان، دانش آموزان نارساخوان تاثیر دارد. (P<0/05).
فایل رایگان ارزيابي کاربرد گفتار درماني جهت آموزش کودکان استثنايي | WORD
خیص دهند و تمایل به مطالعه و خواندن از این طریق در کودکان افزایش می یابد. در مجموع با ارتقای مهارت گفتار و بیان مشارکت اجتماعی و اقتصادی فرد در جامعه افزایش خواهدیافت. در واقع درمانگر با شیوه های غیرپزشکی و بدون استفاده از دارو آسیب ایجاد شده را درمان می کند اما طول درمان و نحوه درمان متفاوت خواهد بود یعنی آسیب های حوزه زبان چون به سیستم عصب مرکزی در مغزبرمی گردد، طولانی تر و دشوارتر بوده اما درمان اختلالات حوزه گفتار آسان تر و سریع تر است.
فایل رایگان ارزيابي نقش بازي درماني در راستاي آموزش و تعليم کودکان استثنايي | WORD
د. به جای استفاده از روش های درمانی رایج بزرگسالان مانند گفت و گو و توضیح درباره ی چیزی که سبب ناراحتی آن ها شده است، از بازی برای برقراری ارتباط به شیوه ی خود بهره می گیرند، بدون آنکه احساس کنند دارند بازجویی یا تهدید می شوند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که بازی درمانی می تواند خشم و پرخاشگری این کودکان استثنایی تحت کنترل در آورد و در عین حال تغییراتی را در رفتار کودک ایجاد کند تا رفتارهای نادرست کودک حذف و رفتارهای درست جایگزین گردد.
فایل رایگان اعتبار، روايي و ساختار عاملي پرسشنامه سلامت کودک (فرم والدين) در والدين دانش آموزان ابتدايي شهر گرگان | WORD
افی برخوردار است و همچنین تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی 2 عامل جسمانی و روانی-اجتماعی در پاسخ شرکت کنندگان شناسایی شد و این 2 عامل 35/72% از واریانس کلی را تبیین کردند. بطور کلی میتوان بیان کرد که اکثرسوالات دارای بار عاملی بالاتر از 0/3 هستند و تحلیل عاملی اکتشافی 2 عامل(جسمانی ؛ روانی – اجتماعی) را در پاسخ های شرکت کنندگان شناسایی می کند و این پرسشنامه از همسانی درونی مناسب و روایی کافی برای سنجش میزان سلامت کودک در این نمونه برخوردار است.
فایل رایگان الگوي طراحي فضاي آموزشي به عنوان بخشي از حقوق شهروندي کودکان و نوجوانان استثنايي | WORD
ی که متناسب با نیازها و نوع ناتوانی آنها باشد. اینگونه محیط ها کودکان ناتوان را به حرکت و رشد ذهنی، رفتاری وشخیصتی، تعامل با محیط و دگرگونی در آن سوق می دهند. توجه به احساس آرامش،امنیت و آزادی در آنها بسیار حایز اهمیت است و می تواند موجب افزایش توان رفتاری کودک شده و بستر تعامل آنها با محیط را فراهمکند. در نتیجه، طراحی فضاهای آموزشی کودکان استثنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینگونه محیط ها باید امن، آرام، در عین حال محرک و سیال باشند.
فایل رایگان اهميت بازي هاي آموزشي بر رشد تحصيلي و اجتماعي کودکان در نظام آموزشي پيش دبستاني | WORD
وش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند؛ سپس آزمون رشد واینلند به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. پس از آن به گروه آزمایش به مدت 5 هفته هر هفته دو جلسه 30-40 دقیقه ای بازی های آموزشی ارائه شد. سپس داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد کودکان پیش دبستانی که به بازی های آموزشی می پردازند از پیشرفت بیشتری برخوردارند.
فایل رایگان بررسي اثربخشي آموزش مونته سوري برکاهش نشانه هاي بيش فعالي وعملکرد تحصيلي دانش آموزان بيش فعال همراه با نقص توجه | WORD
دانش آموزان نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقصتوجه اثر معنی دار داشته است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پزوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقص توجه موثر بوده است.
فایل رایگان بررسي اقدامات پيشگيرانه در جلوگيري از اختلال يادگيري در کودکان | WORD
همیت تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در کودکان پیش دبستانی قبل از مدرسه و ورود کودک به محیط رسمی آموزش می پردازد و با توجه به اینکه اکثر کودکان دورهی پیش از دبستان را می گذرانند این دوره فرصت خوبی برای پیشگیری از اختلالات یادگیری در کودکان است تا از بروز اختلالات یادگیری و عواقب نامطلوب آن در آینده پیشگیری شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که با انجام یک سری اقدامات زودهنگام، میتوان از بروز اختلال یادگیری پیشگیری نمود و یا شدت آن را کاهش داد.
فایل رایگان بررسي تاثير جنسيت بر درک روابط معنايي کودکان عادي در مقايسه با کودکان کمتوان ذهني آموزش پذير فارسي زبان | WORD
رخوردار نبودند (p=0/701). سطح معناداری در دختران و پسران گروه کم توان ذهنی در پاسخگویی به پرسشنامه روابط معنایی در سطح اطمینان 95 درصد اختلاف معنی داری وجود ندارد (p=0/738). براساس تحلیل داده های این پژوهش، جنسیت در درک روابط معنایی مورد مطالعه توسط کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تاثیری نداشته است. با وجود این، شناسایی مشکلات درک روابط معنایی در اسرع وقت به تشخیص و مداخله هر چه زودتر و کاهش مشکلات زبانی کودکان کم توان ذهنی می انجامد.