فایل رایگان اثربخشي روش فلورتايم بر نشانه هاي رفتاري، کارکرد هاي هيجاني و مهارت هاي ارتباطي کودکان مبتلا به اختلالات طيف اوتيسم | WORD
انسانی، علامت دهی، شکل دهی زنجیره ها، خلق بازنمایی ها، پرخاشگری و برتری طلبی درکودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را بهبود می بخشد اما آموزش روش فلورتایم، برقراری ارتباط ، تفکرمنطقی، مهارت های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی و رابطه با همسالان درکودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را بهبود نمی بخشد. بنابراین، با توجه به نتایج فوق پیشنهاد می شود که درمانگران در درمان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از روش فلورتایم به عنوان بک درمان مکمل استفاده کنند.
فایل رایگان اثربخشي موسيقي درماني به روشارف بر بهبود مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان نارساخوان | WORD
چک لیست نارساخوانی (عزیزیان و عابدی، 1382 )، پرسشنامه پرخاشگری شهیم برای کودکان دبستانی ( 1385 )، مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران ( 1983 ) و آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استفاده از موسیقی درمانی به روش ارف بر بهبود مهارت های اجتماعی کلی، مهارت های اجتماعی مناسب، و رابطه با همسالان، دانش آموزان نارساخوان تاثیر دارد. (P<0/05).
فایل رایگان ارزيابي کاربرد گفتار درماني جهت آموزش کودکان استثنايي | WORD
وف را در کلمات بهتر تشخیص دهند و تمایل به مطالعه و خواندن از این طریق در کودکان افزایش می یابد. در مجموع با ارتقای مهارت گفتار و بیان مشارکت اجتماعی و اقتصادی فرد در جامعه افزایش خواهدیافت. در واقع درمانگر با شیوه های غیرپزشکی و بدون استفاده از دارو آسیب ایجاد شده را درمان می کند اما طول درمان و نحوه درمان متفاوت خواهد بود یعنی آسیب های حوزه زبان چون به سیستم عصب مرکزی در مغزبرمی گردد، طولانی تر و دشوارتر بوده اما درمان اختلالات حوزه گفتار آسان تر و سریع تر است.
فایل رایگان ارزيابي نقش بازي درماني در راستاي آموزش و تعليم کودکان استثنايي | WORD
ا کنار بیایند، درک کنند. به جای استفاده از روش های درمانی رایج بزرگسالان مانند گفت و گو و توضیح درباره ی چیزی که سبب ناراحتی آن ها شده است، از بازی برای برقراری ارتباط به شیوه ی خود بهره می گیرند، بدون آنکه احساس کنند دارند بازجویی یا تهدید می شوند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که بازی درمانی می تواند خشم و پرخاشگری این کودکان استثنایی تحت کنترل در آورد و در عین حال تغییراتی را در رفتار کودک ایجاد کند تا رفتارهای نادرست کودک حذف و رفتارهای درست جایگزین گردد.
فایل رایگان اعتبار، روايي و ساختار عاملي پرسشنامه سلامت کودک (فرم والدين) در والدين دانش آموزان ابتدايي شهر گرگان | WORD
شهر گرگان از اعتبار کافی برخوردار است و همچنین تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی 2 عامل جسمانی و روانی-اجتماعی در پاسخ شرکت کنندگان شناسایی شد و این 2 عامل 35/72% از واریانس کلی را تبیین کردند. بطور کلی میتوان بیان کرد که اکثرسوالات دارای بار عاملی بالاتر از 0/3 هستند و تحلیل عاملی اکتشافی 2 عامل(جسمانی ؛ روانی – اجتماعی) را در پاسخ های شرکت کنندگان شناسایی می کند و این پرسشنامه از همسانی درونی مناسب و روایی کافی برای سنجش میزان سلامت کودک در این نمونه برخوردار است.
فایل رایگان الگوي طراحي فضاي آموزشي به عنوان بخشي از حقوق شهروندي کودکان و نوجوانان استثنايي | WORD
را ارائه می کند. کیفیتی که متناسب با نیازها و نوع ناتوانی آنها باشد. اینگونه محیط ها کودکان ناتوان را به حرکت و رشد ذهنی، رفتاری وشخیصتی، تعامل با محیط و دگرگونی در آن سوق می دهند. توجه به احساس آرامش،امنیت و آزادی در آنها بسیار حایز اهمیت است و می تواند موجب افزایش توان رفتاری کودک شده و بستر تعامل آنها با محیط را فراهمکند. در نتیجه، طراحی فضاهای آموزشی کودکان استثنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینگونه محیط ها باید امن، آرام، در عین حال محرک و سیال باشند.
فایل رایگان اهميت بازي هاي آموزشي بر رشد تحصيلي و اجتماعي کودکان در نظام آموزشي پيش دبستاني | WORD
ر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند؛ سپس آزمون رشد واینلند به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. پس از آن به گروه آزمایش به مدت 5 هفته هر هفته دو جلسه 30-40 دقیقه ای بازی های آموزشی ارائه شد. سپس داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد کودکان پیش دبستانی که به بازی های آموزشی می پردازند از پیشرفت بیشتری برخوردارند.
فایل رایگان بررسي اثربخشي آموزش مونته سوري برکاهش نشانه هاي بيش فعالي وعملکرد تحصيلي دانش آموزان بيش فعال همراه با نقص توجه | WORD
کارنامه ترم اول و دوم دانش آموزان نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقصتوجه اثر معنی دار داشته است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پزوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقص توجه موثر بوده است.
فایل رایگان بررسي اقدامات پيشگيرانه در جلوگيري از اختلال يادگيري در کودکان | WORD
اضر به بررسی امکان و اهمیت تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در کودکان پیش دبستانی قبل از مدرسه و ورود کودک به محیط رسمی آموزش می پردازد و با توجه به اینکه اکثر کودکان دورهی پیش از دبستان را می گذرانند این دوره فرصت خوبی برای پیشگیری از اختلالات یادگیری در کودکان است تا از بروز اختلالات یادگیری و عواقب نامطلوب آن در آینده پیشگیری شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که با انجام یک سری اقدامات زودهنگام، میتوان از بروز اختلال یادگیری پیشگیری نمود و یا شدت آن را کاهش داد.
فایل رایگان بررسي تاثير جنسيت بر درک روابط معنايي کودکان عادي در مقايسه با کودکان کمتوان ذهني آموزش پذير فارسي زبان | WORD
، از اختلاف معنی داری برخوردار نبودند (p=0/701). سطح معناداری در دختران و پسران گروه کم توان ذهنی در پاسخگویی به پرسشنامه روابط معنایی در سطح اطمینان 95 درصد اختلاف معنی داری وجود ندارد (p=0/738). براساس تحلیل داده های این پژوهش، جنسیت در درک روابط معنایی مورد مطالعه توسط کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تاثیری نداشته است. با وجود این، شناسایی مشکلات درک روابط معنایی در اسرع وقت به تشخیص و مداخله هر چه زودتر و کاهش مشکلات زبانی کودکان کم توان ذهنی می انجامد.
فایل رایگان بررسي تحليلي تاثير موسيقي درماني براي کودکان بيش فعال | WORD
وسیقی درمانی برای کودکان بیش فعال موجب: ایجاد شادی و نشاط در کودکان، ایجاد محیط لذت بخش درمانی، تقویت حیطه های شناختی و تعمیم دهی آموخته های قبلی در شرایط جدید، تقویت مهارت های حسی- حرکتی، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، بهبود مهارت های ادراک شنیداری و بینایی، افزایش مهارت های کلامی، افزایش توجه و تمرکز، تقویت و افزایش مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی و بر قراری ارتباط چشمی، کاهش خواب و خیال، کاهش احساسات نامناسب و کاهش اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه می شود.
فایل رایگان بررسي رابطه بين انعطاف پذيري شناختي با تاب آوري والدين کودکان استثنايي | WORD
ریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است، بین انعطاف پذیری شناختی با تاب آوری ارتباط معنادار مثبت وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام نشان داده است، انعطاف پذیری شناختی 22 درصد، از واریانس متغیر تاب آوری را مورد پیش بینی قرار دادند. بطور کلی این پژوهش نشان داده است، انعطاف پذیری شناختی از جمله متغیرهای مهم در پیش بینی تاب آوری والدین کودکان استثنائی می باشد.
فایل رایگان بررسي رابطه تاب اوري با جهت گيري مذهبي و وضعيت اقتصادي در والدين کودکان استثنايي | WORD
:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه تاب اوری با جهت گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی در والدین کودکان بررسی شدند spss16 استثنایی شهرستان اسداباد است مواد و روش ها :روش پژوهش از نوع همبستگی بودهیافته ها : تمام متغیر ها رابطه معناداری با تاب اوری داشتند واین متغیر با جهت گیری مذهبی همبستگی مثبت و با وضعیت اقتصادی همبستگی منفی دارد نتایج: می توان از جهت گیری مذهبی بالا به عنوان عامل افزایندهتاب اوری و از وضعیت اقتصادی بایین به عنوان عامل تاثیر گذار منفی برتاب اوری نام برد .
فایل رایگان بررسي شيوع ناهنجاري هاي بالاتنه ي پسران کم توان ذهني بالاي 14 سال آموزش پذير | WORD
ش منعطف روش عکسبرداری دیجیتال با دوربین و سپس اندازه گیری مقادیر مورد نظر در برنامه اتوکد بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون خی دو استفاده شده است. یافته ها نشان دادند میزان شیوع کایفوز در پسران کمتوان ذهنی آموزش پذیر شایع نیست. در حالیکه میزان شیوع سربه جلو و شانه نابرابر در پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر شایع است. نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته می شود این است که بعضی ناهنجاری هایی مثل سربه جلو و شانه نابرابر در پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر شایع تر است.
فایل رایگان بررسي مزايا و معايب تلفيق کودکان استثنايي در مدارس عادي | WORD
ر محیط و فضای آموزشی است. برای رسیدن به چنین هدفی قبل از همه چیز باید مزایا و معایبی که از تلفیق کودکان استثنایی حاصل می شود را در نظر گرفت و روش ها و راهبرد های لازم را بکار برد. در این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی نتیجه گرا تلاش شده است، پس از بیان مختصر- مفیدی از کلیات مدارس فراگیر و آموزش تلفیقی، مزایا و معایبی که از تلفیق کودکان استثنایی در مدارس عادی بدست می آید را از دیدگاه های صاحب نظران تعلیم تربیت و معلمان باتجربه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شد.
فایل رایگان بررسي و مقايسه اضطراب و افسردگي در دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خواندن با توجه به جنس و مقطع تحصيلي | WORD
5 نفر از پایه چهارم و 15 نفر از پایه پنجم) و 30 دانشآموز پسر ( 15 نفر از پایه چهارم و 15 نفر از پایه پنجم) با ناتوانی یادگیری خواندن به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از پنج مرکز اختلالات یادگیری شهرستان اهواز انتخاب شدند. هر دو گروه مقیاس کوتاه افسردگی کودکان و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که سطوح اضطراب و افسردگی بین دانش آموزان دختر و پسر و پایه تحصیلی چهارم و پنجم، دارای تفاوت معناداری نمی باشند.
فایل رایگان پيش بيني استرس والدگري براساس مولفه هاي خودشفقت ورزي در مادران کودکان معلول جسمي و حرکتي | WORD
مه خود شفقت ورزی (SCS) مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss24 و آزمون رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که از بین مولفه های خودشفقت ورزی، انسانیت مشترک به طور مثبت و معنادار و و مولفه ذهن آگاهی به طور منفی و معنادار قادرند استرس والدگری را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به نقش متفاوت مولفه های خودشفقت ورزی در پیش بینی استرس والدگری این موضوع باید در زمان آموزش های مبتنی بر شفقت مورد توجه قرار گیرد.
فایل رایگان پيش بيني رغبت به ازدواج بر اساسس لامت اجتماعي و مولفه هاي آن در دختران نوجوان معلول جسمي-حرکتي | WORD
ه نشان دادند بین سلامت اجتماعی و مولفه های آن (انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و انطباق اجتماعی) با رغبت به ازدواج در دختران نوجوان معلول جسمی-حرکتی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سلامت اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق اجتماعی و شکوفایی اجتماعی، به ترتیب، پیش بینی کننده های مناسبی برای متغیر ملاک رغبت به ازدواج در دختران نوجوان معلول جسمی- حرکتی می باشند.
فایل رایگان پيش بيني سازگاري اجتماعي دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي براساس تاب آوري تحصيلي | WORD
ار و مثبت وجود دارد (p<0/001). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای پیش بینی سازگاری اجتماعی دانش آموزان با نارسایی توجه – بیش فعالی نشان داد که مولفه مهارت های ارتباطی، مهمترین پیش بینی کننده سازگاری اجتماعی در این دانش آموزان است (p<0/004). نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از تاب آوری و آموزش آن در مدرسه، سبب ارتقای سازگاری اجتماعی در دانش آموزان جهت مقابله با تنیدگی ها و تشویش های روانشناختی در محیط آموزش و مدرسه خواهد بود و در کسب نتایج تحصیلی موثر باشد.
فایل رایگان تاثير آموزش الکترونيکي بريادگيري فارسي اول دانش آموزان پسر آسيب ديده ذهني | WORD
جرا و با استفاده ازآزمون t مستقل داده ها مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهش های آزمایشی بوده که با دو گروه کنترل و آزمایش به اجرا در آمد. نتایج نمرات پس از بررسی به وسیله آزمون t نشان داد که بین دو گروه از نظر دانش و معلومات تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی بین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که آموزش الکترونیکی بر بهبود یادگیری درس فارسی پایه اول دانش آموزان پسر آسیب دیده ذهنی موثر بوده است.
فایل رایگان تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر رابطه والد- فرزندي مادران داراي کودکان استثنايي | WORD
ون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و گروه کنترل در مولفه های نزدیکی،وابستگی، تعارض و روابط مثبت کلی، تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع، با توجه به میانگین نمره های پس آزمون مولفه های رابطه والد- فرزندی می توان گفت که آموزش مهارت های زندگی موجب افزایش نمرات مولفه های نزدیکی و روابط مثبت کلی و کاهش نمرات وابستگی و تعارض افراد گروه آزمایش در مرحله پس آزمون شده است.
فایل رایگان تاثير اجراي حرکتي مفاهيم شناختي بر مهارت هاي زباني افراد مبتلا به اتيسم | WORD
ه ی آموزش اشاره یک ساعته بود. مهارت های زبانی آنها توسط آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. بحث و نتیجه گیری : داده ها با استفاده از آزمون های پارامتری تی دو گروه مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشاان داد که امتیازات در مهارت های زبانی در گروه مداخله افزایش یافته بود. براساس یافته های این پژوهش می توان چنین استنباط نمود که اجرای حرکتی مفاهیم شناختی در این مطالعه بطور معناداری باعث بهبود مهارت های زبانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم می گردد.
فایل رایگان تاثير بازي درماني بر بهبود عملکرد حساب دانش آموزان مقطع ابتدايي با اختلال يادگيري | WORD
اده شد. پس از اجرای پیش آزمون، متغیر مستقل بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه که براساس رویکرد کودک محور راجرز تهیه شده است که در 12 جلسه (هر جلسه 50 دقیقه) به صورت انفرادی روی گروه آزمایش اعمال شد، اما گروه کنترل روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس آزمون با استفاده از آزمون حساب محقق ساخته مجددا به اجرا در آمد. یافته ها در پایان نشان داد بازی درمانی سبب بهبود مهارت حساب کردن در دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری می شود.
فایل رایگان تاثير معلم در کاهش کمرويي دانش آموزان استثنايي | WORD
. آموزش و پرورش در دوره ی کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات آینده فرد در جامعه را بنا می نهد ، و سپس حرکت مملکت را مشخص می سازد . توجه به مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود ، و غفلت در رفع مشکلات آنان ، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این زمینه از حساس ترین و مهمترین وظایف مسئولان جامعه است ، و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.(عبداله شفیع آبادی-1372-1)
فایل رایگان تعيين اثربخشي آموزش والدين با برنامه استپ مبتني بررويکرد آدلر_ درايکورس بر بهبود تعامل مادر_ کودک در خانواده هاي داراي کودکان با اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي | WORD
مدت 90 دقیقه دریافت نمودند. ابزار پژوهش مقیاس رابطه والد_فرزند (pcrs) فاین و همکاران بوده است که هر دو گروه به آن پاسخ دادند. داده ها به وسیله آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین نمره تعامل والد- فرزند گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. پس می توان نتیجه گرفت آموزش والدین با برنامه استپ مبتنی بررویکرد آدلر_ درایکورس بر بهبود تعامل مادر_ کودک در خانواده های دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر گذار است.
فایل رایگان چگونگي بهبود بخشيدن به رفتارهاي نامطلوب ( پرخاشگري و کمبود توجه ) در يک دانش آموز استثنايي آهسته گام | WORD
زگاری شخصی و اجتماعی آنان دارد ( افروز ، 1374 ) . بنابراین مساله پرخاشگری و کمبود توجه ارتباط مستقیم با این سازگاری پیدا می کند . به همین منظور طرح موردپژوهی مبنی بر چگونگی بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب (پرخاشگری و کمبود توجه ) در مدرسهفرجام اراک درباره آقای 15 ساله به نام آرمان با استفاده از روش شبه آزمایشی تک موردی ABAB انجام شد . با توجه به اطلاعات و شواهد به دست آمده از رفتار نمونه موردی می توان گفت طرح اقدام پژوهی ما تاثیری مطلوب بر رفتار نمونه موردی داشته است .
فایل رایگان حقوق شهروندي کودکان و نوجوانان استثنايي در نظام عدالت کيفري ايران | WORD
و نیز واکنش مناسب جامعه در برابر آن بپردازد و از چشم انداز شکلی نیز باید روندهای مناسب دادخواهی در فرآیند کیفری و بسترهای کاهش احتمال رخداد بزه دیدگی دوباره آنان فراهم کند. این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از رویکرد پژوهش های میان-رشته ای نگاشته شده، در پایان نتیجه می گیرد که نظام عدالت کیفری از یک سو دارای کارکردهای بسیار مهمی در راه پاسداری از حقوق شهروندی کودکان استثنایی است و از سوی دیگر باید بسترهای این حمایت را در سازه خود نیز تقویت کند.
فایل رایگان رابطه استرس و پذيرش/طرد مادران با پرخاشگري کودکان داراي اختلال يادگيري شهرستان بروجرد | WORD
توانی یادگیری وجود داشت. بین استرس ادراکشده مثبت مادران با رفتار پرخاشگری فکر پرخاشگری، احساس پرخاشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. درنهایت بین سردی/ کمبود محبت، خشونت / پرخاشگری، بی تفاوتی/ غفلت، عدم تمایز/طرد و پذیرش و طرد با پرخاشگری کودکان مبتلابه ناتوانی یادگیری رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که استرس مثبت و کاهش استرس منفی و پذیرش/ طرد مادران با کاهش پرخاشگری کودکان رابطه دارد.
فایل رایگان رابطه توانايي هاي اجتماعي، ارتباطي و رفتارهاي کليشه اي با اختلالات پردازش حسي کودکان اوتيسم | WORD
ملات اجتماعی نسبت به همتایان سنی خود تاخیر دارند، ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنادار می باشد (P=0.020). نتایج نشان می دهد که کودکان دارای اختلال ویژه زبانی و اوتیسم باید نسبت به کودکان طبیعی در درمان مورد توجه جدی قرار گیرند و هر چند به دلیل آموزش یکپارچه، توانایی کودکان دارای اختلال اوتیسم در این تکلیف پایین تر بود، ولی تفاوت معناداری در برقراری حرکات حسی پردازشی در کودکان دارای اختلالات اوتیسم وجود ندارد و این می تواند دلیلی بر رد نظریه EOI و تایید نظریه LPC باشد.
فایل رایگان رابطه خودکارامدي، تاب آوري و بهزيستي روان شناختي مادران داراي کودک عقب مانده ذهني | WORD
یز بین خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی رابطه وجود دارد. همچنین ضریب نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای تاب آوری و خودکارآمدی روی هم رفت 0/23 توانایی پیش بینی بهزیستی روانشناختی را دارند. نتیجه گیری: با توجه به افزایش کودکان دارای این اختلال و از آنجا که مادران بیشترین مشکلات را با این فرزندان دارند لذا می توان نتیجه کرد که اگر مادران سطح بالاتری از تاب آوری و خودکارآمدی را داشته باشند بهزیستی روانشناختی آنها نیز بالاتر است.