... دانلود ...
بخشی از متن فایل رایگان پروژه و تحقیق-انواع رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار در روانشناسی- :
انواع رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار در روانشناسی
رفتار درمانی اضطراب
شیوه درمانی رفتاری- شناختی به طور گسترده ای در درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود تحقیقات نشان داده است که این نوع درمان برای اختلالات مربوط به وحشت و ترس، اختلال اضطراب اجتماعی، و اختلال اضطراب منتشر، در میان بسیاری از شرایط دیگر موثر است. همانطور که از نامش پیداست این نوع درمان از دو جز تشکیل شده است:
- درمان شناختی : چگونگی تاثیر افکار منفی یا شناخت عوامل ایجاد اضطراب را بررسی می کند.
- درمان رفتاری: به بررسی رفتار و عکس العمل شما در محیط هایی که باعث اضطراب می شود، می پردازد.
تاریخچه رفتار درمانی
اگر بخواهیم تاریخچه رفتار درمانی را از لحاظ تاکیدی که بر رفتار و اصلاح آن میگذارد، بررسی کنیم، میتوان گفت که این شیوه درمان به قدمت پیدایش تمدن است و اولین تلاشهایی که انسانها برای هدایت افراد همنوع خود و بهبود رفتار آنان انجام دادهاند، نقطه آغازین رفتار درمانی است. اما به لحاظ علمی میتوان گفت که رفتار درمانی به دنبال مکتب روانشناسی رفتارگرا بوجود آمده است و در واقع اصول و قوانین این مکتب روان شناسی کاربرد درمانی دارد.
رفتار درمانگران میگویند گرچه بینش یا خودشناسی هدف ارزشمندی است اما منجر به تغییر رفتار نمیشود. ما خود اغلب میدانیم که به چه علت در موقعیت معینی رفتارهای خاصی نشان میدهیم، اما بهرغم این آگاهی نمیتوانیم رفتارمان را تغییر دهیم.
کسیکه هنگام سخن گفتن در برابر همدرسان خود احساس کمروئی زیادی میکند ممکن است بتواند خاستگاه آن را رویدادهای پیشین زندگانی خود بیابد (برای نمونه: توجه شود که هر بار اظهارنظری میکرده پدرش به وی ایراد میگرفته؛ یا مادرش غلطهای دستوری گفتههای او را تصحیح میکرده؛ یا در دوره دبیرستان بهعلت ترس از رقابت با برادر بزرگترش که سردسته گروه بحث و گفتگو بوده، کمتر در میان دیگران سخن گفته است)، اما شناختن علل این ترس احتمالاً به وی کمکی نمیکند تا بتواند در گفتگوهای کلاس شرکت کند.
بر این اساس در تاریخچه رفتار درمانی دو دیدگاه عمده شرطی کردن فعال و شرطی کلاسیک پایه و اساس رفتار درمانی است. دیدگاه کلاسیک بیشتر بر یادگیریهای عاطفی تاکید دارد و کاربرد آن در روان درمانی اصطلاحا رفتار درمانی نامیده میشود.
افرادی چون ولپه ، گلدشتاین ، لازاروس و سالتر از جمله کسانی هستند که در رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار بیشتر از اصول شرطی کردن کلاسیک استفاده کردهاند. از سوی دیگر کاربرد شرطی کردن فعال در روان درمانی را تغییر رفتار مینامند که افرادی نظیر بندورا ، لیندزلی و رابرت میگر از جمله کسانی هستند که از اصول شرطی کردن فعال برای تغییر رفتار استفاده کردهاند.
علاوه بر این دو دیدگاه نظریه یادگیری اجتماعی و یا یادگیریهای مبتنی بر مشاهده، بخش مهم دیگری را در سابقه رفتار درمانی اشغال میکند. در این دیدگاه تقلید یا الگوسازی بخش عمدهای از رشد و تکوین شخصیت است و تعدادی از تکنیکهای رفتار درمانی بر اصول این نوع یادگیری استوارند. از سوی دیگر چون رفتار درمانی کاربرد نظریات روان شناسی یادگیری است، در درمان علاوه بر سه رشته فکری فوق از دیگر نظریات متعدد یادگیری نظیر تئوری هال ، تولمن و ... نیز در درمان تاثیر پذیرفته است.
مفاهیم بنیادی نظریه رفتار درمانی
شخصیت
رفتار درمانی توجه چندانی به ارائه نظریهای در زمینه شخصیت نداشته است. آنان در درجه اول این فرض را پذیرفتهاند که اکثر رفتارهای انسان آموخته شده است و بنابراین میتوان با استفاده از اصول یادگیری ، رفتارها را تعدیل کرد یا کلا تغییر داد.
ماهیت انسان
در نظر رفتارگرایان و رفتار درمانگران، انسان ذاتا نه خوب است و نه بد، بلکه یک ارگانیزم تجزیه گراست که استعداد بالقوهای برای همه نوع رفتار دارد.
مفهوم اضطراب و بیماری روانی
رفتار درمانی، اضطراب را واکنشی میداند که بر اساس قوانین یادگیری قابل توجیه است. در دیدگاه آنها بسیاری از حالات غیر عادی روانی، پاسخهای شرطی هستند که به نحوی تقویت میشوند و ادامه مییابند.
هدف و انتظار از رفتار درمانی
رفتار درمانی کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است. از این رو رفتار درمانگران دقیقا با این مساله مواجهند که مراجع چگونه فرا گرفته است، یا فرا میگیرد؟ چه عواملی یادگیری او را تقویت میکنند و تداوم میبخشند؟ و چگونه میتوان فرایند یادگیری او را تغییر داد، تا چیزهای بهتری را جایگزین رفتارهای نامطلوب خویش کند؟ هدف اصلی رفتار درمانی آن است که ارتباطهای نامطلوب میان محرک و پاسخ به نحو مطلوبی تغییر یابند. انتظار از رفتار درمانی، در واقع تغییر رفتار نامطلوب است.
مراحل رفتار درمانی
در شیوههای رفتار درمانی مراحل مشخصی طی میشود:
- شناسایی رفتاری که باید دگرگون شود.
- بررسی و شناسایی شرایطی که رفتار را موجب شدهاند.
- شناخت عواملی که به نوعی موجبات ابقا و ادامه رفتار را فراهم میآورند.
- تهیه و ارائه برنامههایی به منظور دگرگون سازی و نیز یادگیری رفتارهای جدید.
رفتار درمانی کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است
تکنیکهای رفتار درمانی
تکنیکهایی که روان درمانگر در فرایند رفتار درمانی از آنها استفاده میکند، عمدتا بر اصول و قوانین نظریات شرطی فعال و کلاسیک و یادگیریهای اجتماعی مبتنی هستند و در مواردی ممکن است از اصول نظریات یادگیری دیگر نیز استفاده شود. اهم تکنیکهای رفتار درمانی به قرار زیر است:
شرطیکردن conditioning
رفتاردرمانگر عملا از هر دو شیوه شرطیسازی فعال و کلاسیک استفاده شایانی میکند. شرطیسازی کلاسیک یا واکنشی که متضمن جانشین کردن یک محرک به جای محرک دیگر و ایجاد ارتباط و وابستگی زیاد بین آنهاست، میتواند در تبیین پارهای از رفتارها و نیز حذف و یا ایجاد آنها به مشاور کمک کند. در شرطیسازی فعال یا کنشگر که مبتنی بر "قانون اثر" ثرندایک است، رفتارها به وسیله پیامدهایشان ایجاد و کنترل میشوند. شرطیکردن فعال در رفتار درمانی به صورت تقویت مثبت و منفی و تنبیه مثبت و منفی اعمال میشود. راهکار "اقتصاد ژتونی" که بر اساس تقویت مثبت است، روش موثری برای تغییر رفتار در کودکان و عقبماندههای ذهنی است.
خاموش کردن و یا حذف رفتار extinction
خاموش کردن یا حذف رفتار یکی دیگر از تکنیکهای رفتار درمانی ست که عبارت است از، تضعیف تدریجی یا حذف یک پاسخ که از راه عدم تقویت آن صورت میگیرد. هرگاه رفتار هدف روی دهد، میتوان صرفا با حذف کردن رویدادهایی که بسیار خوشایند هستند، آن رفتار را از بین برد. رایجترین کاربرد خاموشی در رفتار درمانی زمانی است که درمانگر حدس میزند رفتار هدف به خاطر به دست آوردن تقویتهای مثبت انجام میشود. بعد درمانگر وابستگیها را طوری ترتیب میدهد که این رفتار دیگر تقویت را تولید نکند. اگر فراوانی این رفتار کاهش یابد، خاموشی موفقیتآمیز بوده است.
حساسیتزدایی منظم systematic desensitization
این روش از رفتار درمانی که توسط ژوزف ولپی، روانپزشک اهل آفریقای جنوبی ابداع شد، معمولا با تکنیک تنشزدایی یا آرامش عضلانی و روانی همراه میشود. اصل درمانی در این روش جانشین کردن پاسخی (مثلا جایگزین کردن حالت آرامش) است که با اضطراب ناسازگار است. ابتدا مراجع یاد میگیرد که عمیقا آرام شود. گام بعدی ساختن سلسله مراتبی از موقعیتهای ایجاد کننده اضطراب است. این موقعیتها به ترتیب از موقعیتی شروع میشود که حداقل اضطراب را ایجاد کرده است تا موقعیتی که بیشترین هراس را به وجود آورده است. سعی بر این است که بیمار را در شرایط خاصی با میزانی از تحریک اضطرابآور یا ترسناک روبهرو سازیم و حساسیت وی را نسبت به آن محرک کمتر کنیم و به تدریج میزان اضطرابانگیزی را بالا ببریم تا جایی که بیمار بتواند در برابر اضطرابانگیزترین محرکها پاسخ غیراضطرابی از خود نشان دهد. این تکنیک از رفتار درمانی اغلب به صورت تجسمی عمل میشود.
جراتآموزی assertiveness training
در این تکنیک رفتار درمانی سعی میشود با تنظیم برنامهای عملی و سنجیده، قدرت اثربخشی و نظارت فرد را بر محیط خود افزایش دهیم و از این راه، دامنه خاستگاههای لازم برای تقویت رفتار مطلوب را گستردهتر سازیم. جراتآموزی معمولا با تعیین تکالیف خانگی و آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی توام میشود و طی این فرایند به بیمار آموزش داده میشود تا در موقعیتهای مختلف، عمل جسارتآمیز از خود نشان دهد. جراتآموزی به منظور مقابله موثر با موقعیتها و از بین بردن اضطراب در موارد رویارویی با مشکلات به کار میرود. آنچه در این روش رفتار درمانی از اهمیت استثنایی برخوردار است، پیگیری و ارزیابی عینی پیشرفتهاست.
آموزش حل مساله problem solving training
منظور از حل مساله، یک فرایند رفتاری است که در آن هدفهای زیر دنبال میگردد:
1- شناسایی پاسخهای ممکن در برابر موقعیت مشکل
2- بالابردن احتمال انتخاب پاسخ موثر از میان مجموعه پاسخها.
منظور از آموزش در رفتار درمانی، نوعی خودآموزی است.یعنی درمانجو فرامیگیرد که چگونه مسایل خود را حل نماید و چگونه موثرترین شیوه پاسخگویی را اتخاذ کند.
آموزش مهارتهای مقابله teaching of coping skills
در این تکنیک از رفتار درمانی شیوههای رویارویی با مشکلات به طرق مختلف و در شرایط گوناگون به درمانجو آموزش داده میشود. آنچه در این تکنیک کلیدی است، کمک به فرد به منظور انتخاب و ابراز شیوه برخورد موثر در مواجهه با موقعیتهاست.
الگوسازی modeling
در این روش از رفتار درمانی که بر اساس اصول یادگیری مشاهدهای است، فرد با مشاهده افرادی که رفتار سازگارانه نشان میدهند، آن رفتار را یاد میگیرد و نیز افرادی که پاسخهای ناسازگارانه دارند، راهکارهای بهتری برای مدارا یاد میگیرند. مشاهده رفتار یک الگو (چه زنده و چه تصویری) در کم کردن ترسها و یاد دادن مهارتهای جدید، تاثیر اثبات شدهای دارد.
خودتنظیمی self-regulation
خود تنظیمی از تکنیکهای دیگر رفتار درمانی ست. از آنجایی که مراجع و درمانگر به ندرت بیش از هفتهای یکبار همدیگر را ملاقات میکنند، مراجع باید کنترل یا تنظیم رفتار خود را یاد بگیرد تا در غیر ساعت درمان نیز پیشرفت داشته باشد. خودتنظیمی دربرگیرنده پایش یا مشاهده رفتار خود شخص و استفاده از فنون گوناگونی مثل خودتقویتی، خودتنبیهی، کنترل شرایط محرکها و دادن پاسخهای ناهمساز برای تغییر رفتار ناسازگارانه است.
رفتار درمانی شناختی (به انگلیسی: Cognitive Behavioral Therapy) که به اختصار CBT نیز یاد میشود، یک رویکرد رواندرمانی
لینک مرتبط » فایل رایگان پروژه و تحقیق-انواع رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار در روانشناسی-
فایل رایگان آسيب شناسي کيفيت روش هاي تدريس مربيان در مراکز آموزشي مهارتي مورد: مراکز ثابت آموزشي فني و حرفه اي استان مازندران | WORD
براساس مستندات سازمان آموزش فنی و حرفه ای 1500 نفر بود. نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای بر اساس تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان در هر مرکز آموزشی و بر اساس فرمول کوکران 300 نفر برآورد شد. این پرسشنامه محقق ساخته،20 سوالی و بر اساس نتایج مصاحبه اجرا شد. یافته های پژوهشی حاکی از آن است که مهم ترین آسیب ها فقدان تنوع در روش های تدریس، عدم برخورد عادلانه مربی با همه کارآموزان، عدم ایجاد انگیزه در بین کارآموزان هست.
فایل رایگان آسيب شناسي هوشمندسازي مدارس | WORD
ه ی جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانه ای، مقالات و سایت های معتبر علمی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که فاصله ای قابل ملاحظه میان تلقی اسناد سیاست گذاری از مدارس هوشمند و آنچه به واقع در حال اتفاق افتادن است، وجود دارد. این شکاف به ویژه در خصوص عوامل فرآیندی چشمگیر است. بالا بودن تعداد دانش آموزان در کلاس، زیاد بودن حجم کار دبیران در هفته و کمبود وقت از جمله موانع موجود در اجرای درست این طرح است.
فایل رایگان آسيب هاي رواني دانش آموزان و راهکارهاي درمان آن | WORD
وه توصیفی تحلیلی سامان یافته است، بر آن است تا به بررسی این موضوع بپردازد. نتیجه حاصل آن که؛ آسیب های روانی نظیر: کمبود محبت، حسادت، ناامیدی، تحقیر، مقایسه های نادرست، فقدان عزت نفس، ارزش گذاری های سطحی و اضطراب همواره دانش اموزان را مورد تهدید قرار داده که می توان با راهکارهایی همانند: محبت کردن، تواضع و نرمخویی مربیان، توکل، ریشه یابى مسائل و مشکلات دانش آموزان، آموزش مهارت های زندگی به درمان آن ها پرداخت.
فایل رایگان آسيب هاي رواني، اجتماعي و تحصيلي دانش آموزان ابتدايي | WORD
هم بستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفتند که یافته ها حاکی از آن است که:هر چه میزان ارتباط عاطفی در خانواده بیش تر باشد، از میزان اعتیاد جوانان کاسته میشود. هر چه میزان اختلاف و ناسازگاری اعضاء خانواده بیش تر باشد، میزان اعتیاد جوانان افزایش مییابد. هر چه میزان کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان توسط والدین افزایش یابد، هرچه میزان آسیبهای روحی و روانی در خانواده افزایش یابد، میزان اعتیاد جوانان نیز افزایش مییابد.
فایل رایگان آسيب هاي فضاي مجازي بر دانش آموزان و راهکار جلوگيري از آن | WORD
فراد و سوء استفاده از آنها را درپی دارد. اختلالات روانی تمام طبقات جامعه را شامل می شود، و کسی در برابر بیماریهای روانی مصونیت نداشته و ندارد و این خطری است که مرتبا نسل فعلی و آینده را شدیدا تهدید می کند. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور فعال و غیر انفعالی در فضای مجازی و استفاده از برخی فرصت ها بجای برخوردهای محدود کننده و سلبی، بیشتر به بررسی فرصت ها و جلوگیری از بروز آسیب ها خواهیم پرداخت.
فایل رایگان آشنايي با سوالات مفهومي؛ فرصتي براي طراحي تکاليف مهارت محور در رياضيات دوره ابتدايي | WORD
بد و زمینه ای برای طراحی تکالیف مهارت محور قرار دهد. مقاله حاضر برای تسهیل در فرایند طراحی تکالیف مهارت محور، از طریق نقش سوالات مفهومی چارچوب فکری پیشنهاد می دهد، تا معلم از طریق شناخت بدفهمی های دانش آموزان در درس ریاضی، موجب تحقق اهداف مهارتی و پایه ای در یادگیری دانش آموزان شود. روش پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی و روایت نگاری می باشد، که با تبادل تجربیات در جمع معلمین و گروه های درس پژوهی، تهیه شده است.
فایل رایگان آموزش اثر بخش رياضي با استفاده از فاوا | WORD
اختن دانش آموز با مسائل کاربردی وحل آنها، استفاده از تکنولوژی های جدید وروش های جدید حل مساله به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات است. روش های جدید تدریس با کمک گرفتن از مواد جدید آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است ریاضیات انتزاعی رابه صورت مجسم در آورده ودانش آموز کنجکاو را با کاربردهای آن آشنا سازد.محقق در این مقاله سعی نموده استنقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در تدریس ریاضی مورد بررسی قرار دهد.
فایل رایگان آموزش اهل بيت پيامبر به دانش آموزان پايه دوم ابتدايي | WORD
دارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1398تعداد صفحات : 12چکیده مقاله:
پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی در مدرسه شهید یعقوبی شهرستان زاوه اجرا شده است.این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت 7 نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد .در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان پایه دوم دبستان به طور کامل با مفاهیم کامل درس اهل بیت پیامبر آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد.
فایل رایگان آموزش پژوهش محور در بستر محيط ساختن گرا | WORD
دی اثر گذار آموزش پژوهش محور و مزایای این روش برای دانش آموزان و معلمان را مورد بررسی قرار می دهیم. تحقیقات ما در این مقاله نشان می دهد که با بهره گیری از این رویکرد های های نوین در آموزش تحت هدایت معلمانی متفکر می توان شرایط مناسب برای به ظهور رسیدن دانش آموزانی پژوهشگر و ساختن گرا را فراهم آورد و با استفاده از رویکرد پژوهش محوری در آموزش به یادگیری معنادار و موثر که جزء اهداف نظام تعلیم و تربیت هست، دست یافت.
فایل رایگان آموزش تفکر محور در نظام تعليم و تربيت کشور، چالش ها،راهبردها و راهکارها | WORD
اید. ازجمله توجه به تفکر انتقادی در برنامه درسی، شکوفایی تفکر خلاق، فرصت دادن به دانش آموزان برای ابراز عقیده، توجه به تفاوت های فردی، بکار گیری روش های تدریس فعال و استفاده از الگوهای خلاق. آنچه از نتیجه این تحقیق بر می آید مبتنی بر این است که در آموزشی که بر پایه تفکر نبوده و حافظه محور باشد یادگیری فعال نبوده و خروجی چنین نظامی افرادیست که نمی توانند در لحظات حساس و مهم زندگی تصمیمات منطقی و خلاقانه بگیرند.
فایل رایگان آموزش سطح اشکال هندسي ترکيبي با روش ايفاي نقش به دانش آموزان پايه ششم | WORD
ایی مشاهده گران، طرح درس اولیه تجدیدنظر و طرح درس دوم نگارش یافت و مجددا اجرا شد. مقایسه نتایج دو طرح درس اولیه و ثانویه؛ و بهبود میزان یادگیری دانش آموزان در اندازه گیری سطح اشکال ترکیبی پس از اجرای طرح درس دوم به اثربخشی روش به کار گرفته شده (ایفای نقش) در طرح درس دوم صحه گذاشت. آنچه به عنوان نتیجه حاصل شد دو چیز بود؛ یکی اثر کار گروهی و خرد جمعی و دیگری تاثیر انکارناپذیر روش تدریس فعال در یادگیری دانش آموزان.
فایل رایگان آموزش کارآفريني در دوره ابتدايي | WORD
نوآورانه می شود.علاوه بر این دستاوردهای فردی می توان گفت آموزش کارآفرینی بر جامعه نیز تاثیر می گذارد،کارآفرینی اجتماعی برای یافتن راه حل های پایدار برای مسائل اجتماعی می شود و این راه حل ها نقش مهمی در پیشرفت اجتماعی دارد.از اینرو آموزش کارآفرینی اجتماعی در دوره پیش دبستانی هم برای فردو هم برای جامعه اثرگذار خواهد بود.در این مقاله مدل های مختلف و نظریه های کارآفرینی که تاکنون ارائه شده مطرح و معرفی می شوند.
فایل رایگان آموزش کارآفريني در مدارس | WORD
اعتماد به نفس آنها و افزایش مهارت های ارتباطی و هوش اجتماعی گردد.در این مقاله سعی شده است، ضمن بیان مفهوم کارآفرینی به بیان اهداف و مراحل nx پرداخته و ضرورت آن مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با توجه بررسی های انجام گرفته، آن چه از این تحقیق بر می آید، حاکی از آن است با آموزش صحیح کارآفرینی در مدارس، اعتماد به نفس دانش آموزان تقویت شده و مهارت های مربوط به کار و زندگی در آنها افزایش خواهد یافت.
فایل رایگان آموزش مهارتهاي اجتماعي ، زندگي و ارتباطي به دانش آموزان ابتدايي | WORD
ز استرس و فشارهای ناشی از کلاس درس می کاهد و باعث افزایش اعتماد بنفس دانش آموزان می شود . ارتقای مهارتهای زندگی و مهارتهای ارتباطی و توانمندی های اجتماعی در مهار خشم و استرس و بهبود زندگی موثر است. توانمندی های اجتماعی فرد را قادر می سازد تا در رابطه با سایر انسانها و جامعه و فرهنگ و محیط خود مثبت وسازنده عمل کنند .از همین رو دراین پژوهش که ازلحاظ نوع تحلیلی- توصیفی بوده و از لحاظ روش پژوهشی-کتابخانه ای می باشد.
فایل رایگان آموزش و پرورش مصرف يا سرمايه گذاري (با نگاه به توسعه کيفي) | WORD
سازد و به این ترتیب راه رشد و توسعه اقتصادی را برای کشورها هموار می کند. در این مطالعه سعی ما براین است که ضمن بررسی مفهوم اقتصاد آموزش و پرورش و اهمیت آن با بررسی نظریات عمده ای که در ارتباط با سرمایه ی انسانی و سرمایه گذاری در آن و به تبع آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی مطرح است به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به توسعه کیفی آموزش، آموزش و پرورش، هزینه و مصرف است یا سرمایه گذاری و آموزش چه نقشی در توسعه کیفی دارد.
فایل رایگان آموزش و پرورش و مقابله با آسيب هاي رسانه هاي نوين (تاکيد بر قدرت نرم انقلاب اسلامي) | WORD
یاست ها، ابزار و وسایل، توطئه ها و دسایس دشمن می بایستی جزو اولویت های جامعه ما به ویژه نخبگان جامعه فرهنگی محسوب گردد و از طرف دیگر تمامی تلاش ها جهت رسیدن به این اهداف و مهار آنها برنامه ریزی و سازماندهی شود. در همین راستا مقاله حاضر سعی نموده است تا با شفاف سازی ترفندهای دشمنان و تبیین ترفندهای رسانه ای دشمن با تعمیق و تقویت باورهای دینی و ایجاد بصیرت سیاسی قدم کوچکی برداشته و در حد توان خود مفید فایده باشد.
فایل رایگان آموزش و يادگيري الکترونيکي | WORD
شده است . در قسمت تاریخچه به برخی نتایج و یافته ها اشاره شده است روش تحقیق از نوع کتابخانه ای با مطالعه استاد و مدارک موجود انجام گرفته است .به تفاوت روش آموزش سنتی و مدرن و مزایا و معایب آموزش الکترونیک هم ارئه گردید در خاتمه به نتیجه آمده است .یادگیری از راه دور یا همان یادگیری الکترونیکی، مهمترین عنصر در سیستم های آموزشی و پرورشی آینده خواهد بود و توسعه این شیوه، امری حتمی و ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد .
فایل رایگان آناليز گازهاي محلول در روغن ترانسفورماتورهاي قدرت (گاز کروماتوگرافي) | WORD
ره برداری در اختیار بهره بردار قرار می دهد. در این روش با توجه به اینکه شکست الکتریکی مواد عایقی درون ترانسفورماتور منجر به آزاد سازی گاز در درون ترانسفورماتور می شود، چگونگی توزیع این گازها می تواند بیانگر نوع خطا بوده و نرخ تولید آن ها نیز بیان گر شدت خطا موجود می باشد. از مهم ترین مزیت این روش تشخیص خطا در مراحل اولیه شکل گیری آن می باشد که باعث پیش گیری به موقع از پیشرفت خطا در داخل تجهیزات الکتریکی می گردد.
فایل رایگان ابزار سنجش موانع جريان دانش در سازمان | WORD
پس از بررسی نتایج روایی صوری، محتوایی و پایایی سنجه ها، سوالاتی که میزان حد نصاب لازم را کسب نکرده بودند از مجموعه سوالات حذف و مواردی که نیاز به بازبینی داشتند بازبینی و ترمیم شدند و در نهایت پایایی 63 سوال از 78 سوال با تست آلفا- کرونباخ با مقدر بیشتر از 7/0 تصویب شد. نتیجه گیری: این پژوهش ابزار مناسبی برای سنجش موانع جریان دانش در سازمان با روایی و پایایی لازم را در حوزه های علوم انسانی و مدیریت فراهم نموده است.
فایل رایگان ابعاد تصوير آموزش هاي مهارتي از نگاه دانشجويان مهارت آموخته اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان مازندران | WORD
وده اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه بود؛ تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کد گذاری در مرحله کیفی و با استفاده از روشهای آماری ( تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)در مرحله کمی انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان داد ابعاد 5 گانه فضا و امکانات آموزشی، کیفیت یادگیری مهارتها، ;کارکرد های اجتماعی و اقتصادی و تحرکات فرهنکی ابعاد تصورات دانشجویان از آموزشهای مهارتی بودند.مدل توسط شاخص های برازش مناسب ارزیابی شود.
فایل رایگان اثر بخشي آموزش مهارت خودآگاهي بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه اول و دوم | WORD
طی 6 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمره اضطراب امتحان در پس آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه اول و دوم تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي الگوي تدريس E5 (براساس رويکرد ساختن گرايي) بر خود تنظيمي و خلاقيت در درس رياضي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه | WORD
88) بود.تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از فراوانی ، نمودار، جداول ، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره آنکوآ ، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مانکوآ با استفاده ازنرم افزار 25 SPSS انجام شد.یافته های پژوهش نشان داد الگوی تدریس E5( براساس رویکرد ساختن گرایی) برخودتنظیمی وخلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان های تهران(ورامین) تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي بازي درماني گروهي با رويکرد شناختي رفتاري به والدين در کاهش علائم کم توجه/بيش فعال ADHD) ) دانش آموزان مقطع ابتدايي | WORD
س ارزیابی وندربیلت فرم والدین بود که دارای 45 سوال می باشد. سپس مداخله آزمایشی بازی درمانی گروهی در 8 جلسه با مدت زمان 60 دقیقه بصورت یک جلسه در هفته اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. جهت بررسی فرضیه های پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری به والدین در کاهش نشانه های کم توجه/بیش فعال ADHD) ) دانش آموزان مقطع ابتدایی تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي درمان شناختي رفتاري گروهي بر خودکارآمدي دانش آموزان متوسطه اول | WORD
به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش شناختی – رفتاری گروهی قرار گرفتند، در این مدت گروه کنترل به فعالیت های معمول خود مشغول بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای خودکارآمدی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش افزایش یافته است. بنابراین درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه اول تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر اعتياد به اينترنت دانش آموزان متوسطه اول و دوم | WORD
دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش طی هشت جلسه (دو جلسه در هفته) و هر جلسه دو ساعت مورد مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام دوره، هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی (پس آزمون) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان می دهد تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمره اعتیاد به اینترنت شرکت کنندگان گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنی دار می باشد. بنابراین nx تاثیر دارد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش با رويکرد مثبت نگر بر تنظيم هيجاني و تحريف هاي شناختي مادران داراي کودک کم توان ذهني | WORD
رسشنامه های تنظیم هیجانی و پرسشنامه تحریف های شناختی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد و از تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سطح معناداری مربوط به آموزش با رویکرد مثبت نگر در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیرگذار است؛ و در فرضیات دیگر نیز می توان پذیرفت که آموزش با رویکرد مثبت نگر بر تنظیم هیجانی و تحریف های شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیرگذار است.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مديريت استرس با رويکرد شناختي – رفتاري بر تاب آوري مادران داراي کودکان طيف اتيسم | WORD
رفتاری را دریافت نموده اند و گروه کنترل مداخله خاصی را دریافت ننمودند. پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از کوواریانس نشان داد که نمرات تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم تاثیر معنی داری دارد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مشارکتي بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان | WORD
آزمون رشد مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد. برای تحلیل از روش های آمار توصیفی و آزمون t مستقل و همبسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تدریس مشارکتی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیر گذار بوده است؛ بطوری که میزان رفتارهای غیر اجتماعی و گوشه گیری دانش آموزان دریافت کننده آموزش مشارکتی بطور معناداری کاهش یافته بود. کاربرد روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان مفید خواهد بود.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت برقراري ارتباط موثر بر بحران هويت کودکان پيش دبستاني | WORD
ط موثر برای گروه آزمایش طی 6 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که داد که آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر با توجه به میانگین متغیر بحران هویتگروه آزمایشدر پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب کاهش بحران هویت گروه آزمایششده است. بنابراین آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر بر کاهش بحران هویت تاثیر دارد
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت جرات ورزي بر شيوه هاي مقابله با استرس دانش آموزان متوسطه اول | WORD
از هر 2 گروه ، پس آزمون به عمل آمد در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات شیوه های مقابله با استرس در گروه آموزش مهارت جرات ورزیدر مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل افزایش معنی داری یافته است. بنابراین آموزش مهارت جرات ورزی برشیوه های مقابله با استرس دانش آموزان متوسطه اول تاثیر دارد.