... دانلود ...
بخشی از متن فایل رایگان اندازه گیری نمك موجود در نفت خام :
فایل رایگان اندازه گیری نمك موجود در نفت خام
مقدمه :
نمك موجود در نفت خام به علت وجود آب نمكی است كه از چاه همراه نفت جریان پیدا می كند و همین مقدار نمك اگر زیاد باشد باعث نامرغوبی نفت از صادرات و هم آسیب رساندن به دستگاههای تفكیك در حدهای تفكیك و پالایشگاهها می شود . معمولاً مقدار نمك موجود در نفت خام را با در نظر گرفتن كل سالت بهره برداری شده تنظیم می كنند كه از مقدار معینی (8 پوند در هزار بشكه) بیشتر نباشد . برا این منظور لازم است هم در واحدهای بهره برداری و هم آزمایشگاههای شیمیایی نفت بهره برداری شده را آزمایش كرد . روشهای خاصی از نظر بین المللی برای آزمایش نمك پیشنهاد شده :
1. روش اندازه گیری نمك با محلولهای شیمیائی IP
در این روش چون بیشتر احتیاج به محلولهای تهیه شده دقیق شیمیایی است در آزمایشگاههای شیمیایی مربوط به نفت انجام می گیرد .
2. روش شروع سریع اندازه گیری نمك نفت با دستگاه نورسنج FLAME PHOTOMETER این روش چون ساده است در كارخانجات بهره برداری استفاده می گردد و حداكثر 16 پوند نمك را براحتی می توان با این دستگاه مشخص كرد . نمكهای پیش از این مقدار را به علت غلظت زیاد و امكان گرفتگی سوزن مكنده ، با این دستگاه نمی توان آزمایش كرد .
اندازه گیری مقدار نمك موجود در نفت خام به روش IP – 77/72
مواد شیمیائی :
1. تولوئن
2. الكل استن
3. فریك آلوم
4. آمین الكل
5. اسید نیتریك %30
6. نیترات نقره N/20
7. تیوسیانات N/20
وسائل مورد نیاز آزمایش :
1- دستگاه جداكننده
2- دو عدد بورت
3- استوانه مدرج 100 ml
4- كاغذ صافی
هدف :
در این آزمایش هدف اندازه گیری مقدار كلرور سدیم ( NACL) موجود در نفت خام و یا محصولات نفتی دیگر می باشد كه در این روش نفت خام را با آب مقطر و حلالهای مناسب (مانند تولوئن) می جوشانند تا نمك جذب آب گردد و مقدار نمك را بر حسب كلرور سدیم محاسبه و گزارش می كنند .
روش كار :
مقدار 80 گرم از نمونه را درون یك ظرف شیشه ای 250 میلی لیتری وزن كرده و آنرا تا حرارت °C 60 (°F 140) گرم می كنیم CC40 تولوئن را بدرجه حرارت متشابه رسانده و به آرامی همراه با بهم زدن روی نمونه ریخته سپس این محلول را در ظرف تقطیر وارد كرده و ظرف جای نمونه را دو مرتبه با CC15 تولوئن گرم شده در شرایط گفته شده شسته و درون ظرف تقطیر می ریزیم روی نمونه درون ظرف تقطیر قبل از سرد شدن مقدار CC25 الكل و CC15 استن گرم می ریزیم و مخلوط را به مدت 2 دقیقه می جوشتنیم بعد اجازه می دهیم تا مخلوط سرد و جدا شود آنگاه قشر آب زیرین را درون ظرف شیشه ای ریخته و اگر لازم بود آنرا از كاغذ صافی واتمن شماره 41 عبور می دهیم این مقدار باید در حدود CC160 باشد . حال CC 100 از محلول صاف شده را در ظرف شیشه ای ریخته و بعد از افزودن CC5 اسید نیتریك درب ظرف را بسته و می جوشانیم و روی بخارات تولید شده جهت از بین بردن SH2 بوسیله كاغذ آغشته به استات سرب آزمایش به عمل می آوریم . و اینكار را تا خاتمه وجود SH2 در بخارات حاصله ادامه می دهیم (چنانچه هیدروژن سولفوره در محلول باشد كاغذ صافی تیره می شود و عمل حرارت دادن را آنقدر ادامه می دهیم تا كاغذ آغشته به استات سرب در مجاورت بخارات حاصله بیرنگ شود ) . اكنون محتویات ظروف شیشه را سرد و با آب مقطر آنرا بدرون فلاكس درب دار ریخته و CC100 آمیل الكل و CC3 معرف فریك آلوم به آن اضافه می كنیم . زیر بورت برده و مقدار CC5/0 ثانیه شدیداً تكان دهید تا رسوبات حاصله جمع شوند برای از بین بردن زیادی نیترات نقره باید تا ایجاد رنگ قرمز آجری محلول حاصله را با تیوسیانات پتاسیم N/20 را به آرامی تیتر كرده و سپس درب را بسته و شدیداً تكان داد و عمل تیتراسیون را ادامه داده تا رنگ قرمز آجری ثابت بماند . آزمایش فوق را برای دقت بیشتر روی 80 گرم از یك نمونه بدون نمك (آب مقطر - تولوئن) به عنوان شاهد انجام دهید .
تذكر : به علت سمی بودن بخارات تولوئن و سایر محلولهای مصرفی در موقع كار هواكشها باید كار بكنند .
1- اضافه كردن تولوئن برای جدا كردن مولكولهای نفت از آب است .
2- اضافه كردن الكل برای پائین آوردن نقطه جوش محلول است .
3- اضافه كردن استن برای حل كردن مواد مومی است .
4- افزودن اسید نیتریك برای ایجاد محیط اسیدی است .
معمولاً در آزمایشگاه میزان نمك را بر حسب پوند در هزار بشكه و یا گرم در متر مكعب محاسبه و گزارش می كنند كه برای این منظور می توان از فرمولهای زیر استفاده كرد :
NACL LB / 1000 BBL = 32760 G(V)N/W
پوند كلرور سدیم در هزار بشكه
GR/M3NACL = LB / 1000 BBL X 2085301
گرم كلرور سدیم در متر مكعب
همچنین برای تسریع در كار برای پوند در هزار بشكه نفت اختلاف ، حجم نیترات نقره و پتاسیم تیوسیانات را در عدد 4/16 ضرب می كنند و یا برای گرم در متر مكعب اختلاف را در عدد 47 ضرب كرده و مستقیماً نتیجه را گزارش كرد .
روش سریع اندازه گیری نفت خام با دستگاه
نورسنج FLAMEPHOTOMETER
اساس كار دستگاه سنجش نمك نفت از نظر فیزیكی :
نور هوا و گاز از میان لوله مخلوط كننده (MIXER CHAMBER) باعث چرخش پروانه های آن می شود و علاوه بر آن گاز و هوا با هم مخلوط می شوند یك حالت مكش در لوله مخلوط كننده به وجود می آید و باعث كشیده شدن نفت از طریق سوزن مكنده (AUTOMIZER) به داخل لوله مخلوط كننده می شود . نفت و گاز با هم مخلوط می شود و از حاصل سوختن نمك موجود در نفت شعله زرد رنگ به وجود می آید . شعله به وجود آمده به وسیله یك عدد آینه مقعر و یك عدسی محدب الطرفین محفظه تبدیل كننده انرژی نورانی به الكتریكی (PHOTOCALL) منعكس می شود . چون شعله ایجاد شده دارای نورهای مختلف است و به وسیله قراردادن یك عدد صفحه سدیم قبل از محفظه تبدیل كننده و با توجه به اینكه صفحه فقط اجازه عبور نور زرد رنگ را كه از حاصل سوختن نمك به وجود آمده است میدهد و پس از برخورد نور زرد رنگ به محفظه تبدیل كننده انرژی نورانی به انرژی الكتریكی تبدیل می شود و به گالوانمیتر هدایت می شود . این دستگاه دارای یك منعكس كننده فلزی است كه درون حوزه مغناطیسی حاصل از جریان فوق الذكر قرار دارد و در اثر كم و زیاد شدن الكتریسیته حركتی دورانی به منعكس كننده فلزی می دهد و از طرفی یك چراغ معمولی نور را به این منعكس كننده می تابد و انعكاس این نور به آینه مسطحی كه درست در مقابل دستگاه گالوانومتر است می تابد و این آینه نور را به روی صفحه مدرجی كه روی دستگاه فیلم فتومیتر نصب است می تابد و به این ترتیب مقدار نمك یا تغییر مكان داده شدن لكه نورانی روی صفحه مدرج تعیین می شود . دستگاه گالوانومیتر دارای پیچ حساسیت (SENSITIVITY) می باشد كه به وسیله نمونه نمك (نفت استاندارد)روی عدد نمك استاندارد تنظیم می شود و نفت مورد آزمایش نسبت به نمونه استاندارد سنجیده می شود . چون دستگاه گالوانومیتر دارای حساسیت زیادی است لذا پیچ تنظیمی در بغل دستگاه را در موقع كار كردن به طرف آزاد (FREE) برگردانید و پس از اتمام كار روی قفل (LOCK) قرار دهید . عمل فوق باعث می شود كه منعكس كننده دستگاه گالوانومیتر قفل شود و در اثر تكان دادن دستگاه فیلم آسیبی نبیند . زیر دستگاه لوله ته كش لاستیكی قرار دارد كه همیشه باید در ظرف آب باشد . زیرا مواد ته نشین شده در لوله مخلوط كننده از این طریق بیرون رانده می شود و چون در لوله مخلوط كننده از این طریق بیرون رانده می شود و چون در لوله مخلوط كننده حالت مكش به وجود می آید چنانچه لوله ته كش درون آب قرار نگیرد هوای آزاد به داخل دستگاه مخلوط كننده كشیده می شود .
وسایل مورد نیاز كار با فیلم فتومیتر :
1- سیلندر شیشه ای درب دار 50 سیس یس برای مخلوط كردن نمونه نفت
2- بطری شیشه ای 16 اونسی (400 سی سی)
3- نفت خام با نمك مشخص (استاندارد)8 پوند در هزار بشكه
4- فندك
5- گاز جهت سوخت دستگاه
6- هوای مصرفی برای دستگاه كه فشار آن بین 14-16 پوند تنظیم می شود
7- مایعی جهت تمیز كردن دستگاه (W/16)
8- نفت سفید جهت مخلوط كردن با نفت خام در صورتیكه غلظت نفت زیاد باشد .
9- ظرف كوچك شیشه ای(BEAKER)
طرز كار با دستگاه :
شیر هوا و گاز را كه بوسیله رگلاتور روی عدد مورد دلخواه تنظیم شده باز می كنیم و سپس برق دستگاه را روشن نموده و سویچ جرقه را فشار می دهیم تا زمانیكه علامت FLM روی صفحه دستگاه ظاهر شود .
دكمه تنظیم اعداد اعشاری (D-P) را تا یك رقم اعشار تنظیم می كنیم . مقداری نفت سفید در BEAKER مخصوص می ریزیم تا به وسیله دستگاه مكیده شود . در این حالت با استفاده از دكمه BLANK صفحه دیجیتالی را روی عدد صفر تنظیم می كنیم . نمونه استاندارد را به زیر دستگاه مكنده قرار می دهیم تا مكیده شود و با دكمه FIN و coarse تنظیم می كنیم تا عدد معادل نمك استاندارد روی صفحه ظاهر گردد .
(دكمه coarse) چهار وضعیت دارد كه معمولاً وضعیت 4و3 برای نمكهای بالا می باشد و بایستی تا پایان آزمایش روی همین وضعیت قرار گیرد . ) بعد نمونه نفت مجهول را به دستگاه می دهیم . عدد خوانده شده مقدار نمك موجود در نفت می باشد .
اقدامات بعد از آزمایش :
1- بعد از آزمایش به مدت چند دقیقه (معمولاً به اندازه خالی شدن یك بیكر (BAKER) ، پر از نفت سفید) به داخل دستگاه مكیده می شود .
2- حتماً شیر پائین ریگلاتور هوا را بازنگهدارید تا آب همراه هوا در مخزن ریگلاتور جمع نگردیده و تخلیه شود . ولی شیر پائین رگلاتور گاز از لحاظ ایمنی حتماً باید بسته باشد .
3- طبق تجربیات به دست آمده استاندارد 33 گرم در متر مكعب مناسب برای كار كردن با این دستگاه است و نمونه استاندارد بالاتر ضرورت ندارد چون با همین استاندارد (33 گرم در متر مكعب) تا حدود 180 گرم را به طور مطلوب نشان می دهد .
تهیه محلول استاندارد نفت
crude iol standard
مقصود از نفت استاندارد تهیه یك نمونه با غلظت نمك مشخص جهت كار با دستگاه برقی تعیین میزان نمك ( Flam Photometer) در كارخانجات بهره برداری است كه برای این منظور نمك نفتی را كه كم است با اضافه كردن از نفتی كه نمكش بیشتر است به یك حد معین كه معمولاً 8 پوند در هزار بشكه است می رسانند .
از رابطه زیر می توان استفاده كرد .
-V عبارتست از حجم
- C غلظت
مثال : یك گالون نفت خام با میزان نمك غیر مشخص را به استاندارد نمك 8 پوند در هزار بشكه تبدیل كنید .
برای این كار باید مراحل زیر را انجام دهید .
1- ابتدا نمك گالون را به روش IP كه قبلاً شرح داده شده دقیقاً محاسبه و معلوم كرد . (مثلاً 2 پوند در هزار بشكه شد) .
2-اكنون برای اینكه معلوم شود چه مقدار از نفتی كه نمكش بیش از 2 پوند در هزار بشكه است مثلاً 1050 پوند باشد . باید با این نمونه نفت مخلوط كرد از رابطه بالا كه به طور ساده تری درآمده استفاده می شود .
نمك درخواست × حجم كل = (نمك اضافه شده نفت×حجم نفتی كه باید اضافه شود) ×(نمك نفت نمونه × حجم نمونه ) باشد .
كه در مثال بالا
حجم نفتی كه باید اضافه شود .
اندازه گیری وزن مخصوص به روش هایدرومتر (چگالی سنج)
متدد IP.160/68
ASTM.D-1298
منظور اندازه گیری وزن مخصوص مواد نفتی است كه فشار بخار آنها كمتر از PSI26 (یك جو) باشد .
تعریف چگالی نسبی :
چگالی نسبی عبارت است از نسبت وزن حجم معینی از یك مایع در درجه حرارت معین به وزن همان حجم از مایع دیگر در همان درجه حرارت .
( چگالی نسبی نفت را نسبت به آب مقطر و درجه حرارت 60 درجه فارنهایت می سنجند ).
لوازم مورد نیاز آزمایش :
1- چگالی سنج (هایدرومتر) – شامل سریهای l50 (بزرگ) و 50 (متوسط) و s50 (كوچك) مطابق مشخصات BS7/8 : 1960
2- گرماسنج 9Thermometer) نوع IP 64F
3- استوانه شیشه ای یا پلاستیكی شفاف (Hydrometer cylinder)
4- كاغذ صافی (FILTER PAPER)
5- حمام مجهز به كنترل درجه حرارت (Constsnt thermometer Bach )
روش كار :
1- درجه حرارت نمونه مورد آزمایش و وسایل كار را (ترمومتر . چگالی سنج . حمام) به درجه حرارت لازم برای آزمایش می رسانیم .
تذكر: درجه حرارت آزمایش برای نفتهای سبك و نفت خام 60 درجه فارنهایت و برای نفت سوخت (Fuel oil) 100 درجه فارنهایت می باشد .
2- نمونه را در استوانه كه از پیش پاك و خشك گردیده می ریزیم (برای جلوگیری از ایجاد كف و حبابهای گاز و هوا در موقع نمونه برداری استوانه را كمی مایل می گیریم و نمونه را روی
لینک مرتبط » فایل رایگان اندازه گیری نمك موجود در نفت خام
فایل رایگان آموزش اهل بيت پيامبر به دانش آموزان پايه دوم ابتدايي | WORD
ي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1398تعداد صفحات : 12چکیده مقاله:
پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی در مدرسه شهید یعقوبی شهرستان زاوه اجرا شده است.این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت 7 نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد .در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان پایه دوم دبستان به طور کامل با مفاهیم کامل درس اهل بیت پیامبر آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد.
فایل رایگان آموزش پژوهش محور در بستر محيط ساختن گرا | WORD
صر راهبردی اثر گذار آموزش پژوهش محور و مزایای این روش برای دانش آموزان و معلمان را مورد بررسی قرار می دهیم. تحقیقات ما در این مقاله نشان می دهد که با بهره گیری از این رویکرد های های نوین در آموزش تحت هدایت معلمانی متفکر می توان شرایط مناسب برای به ظهور رسیدن دانش آموزانی پژوهشگر و ساختن گرا را فراهم آورد و با استفاده از رویکرد پژوهش محوری در آموزش به یادگیری معنادار و موثر که جزء اهداف نظام تعلیم و تربیت هست، دست یافت.
فایل رایگان آموزش تفکر محور در نظام تعليم و تربيت کشور، چالش ها،راهبردها و راهکارها | WORD
بیین نماید. ازجمله توجه به تفکر انتقادی در برنامه درسی، شکوفایی تفکر خلاق، فرصت دادن به دانش آموزان برای ابراز عقیده، توجه به تفاوت های فردی، بکار گیری روش های تدریس فعال و استفاده از الگوهای خلاق. آنچه از نتیجه این تحقیق بر می آید مبتنی بر این است که در آموزشی که بر پایه تفکر نبوده و حافظه محور باشد یادگیری فعال نبوده و خروجی چنین نظامی افرادیست که نمی توانند در لحظات حساس و مهم زندگی تصمیمات منطقی و خلاقانه بگیرند.
فایل رایگان آموزش سطح اشکال هندسي ترکيبي با روش ايفاي نقش به دانش آموزان پايه ششم | WORD
از راهنمایی مشاهده گران، طرح درس اولیه تجدیدنظر و طرح درس دوم نگارش یافت و مجددا اجرا شد. مقایسه نتایج دو طرح درس اولیه و ثانویه؛ و بهبود میزان یادگیری دانش آموزان در اندازه گیری سطح اشکال ترکیبی پس از اجرای طرح درس دوم به اثربخشی روش به کار گرفته شده (ایفای نقش) در طرح درس دوم صحه گذاشت. آنچه به عنوان نتیجه حاصل شد دو چیز بود؛ یکی اثر کار گروهی و خرد جمعی و دیگری تاثیر انکارناپذیر روش تدریس فعال در یادگیری دانش آموزان.
فایل رایگان آموزش کارآفريني در دوره ابتدايي | WORD
یده های نوآورانه می شود.علاوه بر این دستاوردهای فردی می توان گفت آموزش کارآفرینی بر جامعه نیز تاثیر می گذارد،کارآفرینی اجتماعی برای یافتن راه حل های پایدار برای مسائل اجتماعی می شود و این راه حل ها نقش مهمی در پیشرفت اجتماعی دارد.از اینرو آموزش کارآفرینی اجتماعی در دوره پیش دبستانی هم برای فردو هم برای جامعه اثرگذار خواهد بود.در این مقاله مدل های مختلف و نظریه های کارآفرینی که تاکنون ارائه شده مطرح و معرفی می شوند.
فایل رایگان آموزش کارآفريني در مدارس | WORD
ث تقویت اعتماد به نفس آنها و افزایش مهارت های ارتباطی و هوش اجتماعی گردد.در این مقاله سعی شده است، ضمن بیان مفهوم کارآفرینی به بیان اهداف و مراحل nx پرداخته و ضرورت آن مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با توجه بررسی های انجام گرفته، آن چه از این تحقیق بر می آید، حاکی از آن است با آموزش صحیح کارآفرینی در مدارس، اعتماد به نفس دانش آموزان تقویت شده و مهارت های مربوط به کار و زندگی در آنها افزایش خواهد یافت.
فایل رایگان آموزش مهارتهاي اجتماعي ، زندگي و ارتباطي به دانش آموزان ابتدايي | WORD
آموزان از استرس و فشارهای ناشی از کلاس درس می کاهد و باعث افزایش اعتماد بنفس دانش آموزان می شود . ارتقای مهارتهای زندگی و مهارتهای ارتباطی و توانمندی های اجتماعی در مهار خشم و استرس و بهبود زندگی موثر است. توانمندی های اجتماعی فرد را قادر می سازد تا در رابطه با سایر انسانها و جامعه و فرهنگ و محیط خود مثبت وسازنده عمل کنند .از همین رو دراین پژوهش که ازلحاظ نوع تحلیلی- توصیفی بوده و از لحاظ روش پژوهشی-کتابخانه ای می باشد.
فایل رایگان آموزش و پرورش مصرف يا سرمايه گذاري (با نگاه به توسعه کيفي) | WORD
مهیا می سازد و به این ترتیب راه رشد و توسعه اقتصادی را برای کشورها هموار می کند. در این مطالعه سعی ما براین است که ضمن بررسی مفهوم اقتصاد آموزش و پرورش و اهمیت آن با بررسی نظریات عمده ای که در ارتباط با سرمایه ی انسانی و سرمایه گذاری در آن و به تبع آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی مطرح است به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به توسعه کیفی آموزش، آموزش و پرورش، هزینه و مصرف است یا سرمایه گذاری و آموزش چه نقشی در توسعه کیفی دارد.
فایل رایگان آموزش و پرورش و مقابله با آسيب هاي رسانه هاي نوين (تاکيد بر قدرت نرم انقلاب اسلامي) | WORD
وش ها، سیاست ها، ابزار و وسایل، توطئه ها و دسایس دشمن می بایستی جزو اولویت های جامعه ما به ویژه نخبگان جامعه فرهنگی محسوب گردد و از طرف دیگر تمامی تلاش ها جهت رسیدن به این اهداف و مهار آنها برنامه ریزی و سازماندهی شود. در همین راستا مقاله حاضر سعی نموده است تا با شفاف سازی ترفندهای دشمنان و تبیین ترفندهای رسانه ای دشمن با تعمیق و تقویت باورهای دینی و ایجاد بصیرت سیاسی قدم کوچکی برداشته و در حد توان خود مفید فایده باشد.
فایل رایگان آموزش و يادگيري الکترونيکي | WORD
ی تقسیم شده است . در قسمت تاریخچه به برخی نتایج و یافته ها اشاره شده است روش تحقیق از نوع کتابخانه ای با مطالعه استاد و مدارک موجود انجام گرفته است .به تفاوت روش آموزش سنتی و مدرن و مزایا و معایب آموزش الکترونیک هم ارئه گردید در خاتمه به نتیجه آمده است .یادگیری از راه دور یا همان یادگیری الکترونیکی، مهمترین عنصر در سیستم های آموزشی و پرورشی آینده خواهد بود و توسعه این شیوه، امری حتمی و ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد .
فایل رایگان آناليز گازهاي محلول در روغن ترانسفورماتورهاي قدرت (گاز کروماتوگرافي) | WORD
ر حال بهره برداری در اختیار بهره بردار قرار می دهد. در این روش با توجه به اینکه شکست الکتریکی مواد عایقی درون ترانسفورماتور منجر به آزاد سازی گاز در درون ترانسفورماتور می شود، چگونگی توزیع این گازها می تواند بیانگر نوع خطا بوده و نرخ تولید آن ها نیز بیان گر شدت خطا موجود می باشد. از مهم ترین مزیت این روش تشخیص خطا در مراحل اولیه شکل گیری آن می باشد که باعث پیش گیری به موقع از پیشرفت خطا در داخل تجهیزات الکتریکی می گردد.
فایل رایگان ابزار سنجش موانع جريان دانش در سازمان | WORD
افته ها: پس از بررسی نتایج روایی صوری، محتوایی و پایایی سنجه ها، سوالاتی که میزان حد نصاب لازم را کسب نکرده بودند از مجموعه سوالات حذف و مواردی که نیاز به بازبینی داشتند بازبینی و ترمیم شدند و در نهایت پایایی 63 سوال از 78 سوال با تست آلفا- کرونباخ با مقدر بیشتر از 7/0 تصویب شد. نتیجه گیری: این پژوهش ابزار مناسبی برای سنجش موانع جریان دانش در سازمان با روایی و پایایی لازم را در حوزه های علوم انسانی و مدیریت فراهم نموده است.
فایل رایگان ابعاد تصوير آموزش هاي مهارتي از نگاه دانشجويان مهارت آموخته اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان مازندران | WORD
ی ساده )بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه بود؛ تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کد گذاری در مرحله کیفی و با استفاده از روشهای آماری ( تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)در مرحله کمی انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان داد ابعاد 5 گانه فضا و امکانات آموزشی، کیفیت یادگیری مهارتها، ;کارکرد های اجتماعی و اقتصادی و تحرکات فرهنکی ابعاد تصورات دانشجویان از آموزشهای مهارتی بودند.مدل توسط شاخص های برازش مناسب ارزیابی شود.
فایل رایگان اثر بخشي آموزش مهارت خودآگاهي بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه اول و دوم | WORD
آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمره اضطراب امتحان در پس آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه اول و دوم تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي الگوي تدريس E5 (براساس رويکرد ساختن گرايي) بر خود تنظيمي و خلاقيت در درس رياضي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه | WORD
پونز (1988) بود.تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از فراوانی ، نمودار، جداول ، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره آنکوآ ، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مانکوآ با استفاده ازنرم افزار 25 SPSS انجام شد.یافته های پژوهش نشان داد الگوی تدریس E5( براساس رویکرد ساختن گرایی) برخودتنظیمی وخلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان های تهران(ورامین) تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي بازي درماني گروهي با رويکرد شناختي رفتاري به والدين در کاهش علائم کم توجه/بيش فعال ADHD) ) دانش آموزان مقطع ابتدايي | WORD
وهش مقیاس ارزیابی وندربیلت فرم والدین بود که دارای 45 سوال می باشد. سپس مداخله آزمایشی بازی درمانی گروهی در 8 جلسه با مدت زمان 60 دقیقه بصورت یک جلسه در هفته اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. جهت بررسی فرضیه های پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری به والدین در کاهش نشانه های کم توجه/بیش فعال ADHD) ) دانش آموزان مقطع ابتدایی تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي درمان شناختي رفتاري گروهي بر خودکارآمدي دانش آموزان متوسطه اول | WORD
آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش شناختی – رفتاری گروهی قرار گرفتند، در این مدت گروه کنترل به فعالیت های معمول خود مشغول بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای خودکارآمدی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش افزایش یافته است. بنابراین درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه اول تاثیر دارد.
فایل رایگان اثر بخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر اعتياد به اينترنت دانش آموزان متوسطه اول و دوم | WORD
صادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش طی هشت جلسه (دو جلسه در هفته) و هر جلسه دو ساعت مورد مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام دوره، هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی (پس آزمون) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان می دهد تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمره اعتیاد به اینترنت شرکت کنندگان گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنی دار می باشد. بنابراین nx تاثیر دارد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش با رويکرد مثبت نگر بر تنظيم هيجاني و تحريف هاي شناختي مادران داراي کودک کم توان ذهني | WORD
ت شامل پرسشنامه های تنظیم هیجانی و پرسشنامه تحریف های شناختی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد و از تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سطح معناداری مربوط به آموزش با رویکرد مثبت نگر در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیرگذار است؛ و در فرضیات دیگر نیز می توان پذیرفت که آموزش با رویکرد مثبت نگر بر تنظیم هیجانی و تحریف های شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیرگذار است.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مديريت استرس با رويکرد شناختي – رفتاري بر تاب آوري مادران داراي کودکان طيف اتيسم | WORD
ناختی – رفتاری را دریافت نموده اند و گروه کنترل مداخله خاصی را دریافت ننمودند. پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از کوواریانس نشان داد که نمرات تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم تاثیر معنی داری دارد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مشارکتي بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان | WORD
ده ها از آزمون رشد مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد. برای تحلیل از روش های آمار توصیفی و آزمون t مستقل و همبسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تدریس مشارکتی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیر گذار بوده است؛ بطوری که میزان رفتارهای غیر اجتماعی و گوشه گیری دانش آموزان دریافت کننده آموزش مشارکتی بطور معناداری کاهش یافته بود. کاربرد روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان مفید خواهد بود.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت برقراري ارتباط موثر بر بحران هويت کودکان پيش دبستاني | WORD
ی ارتباط موثر برای گروه آزمایش طی 6 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که داد که آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر با توجه به میانگین متغیر بحران هویتگروه آزمایشدر پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب کاهش بحران هویت گروه آزمایششده است. بنابراین آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر بر کاهش بحران هویت تاثیر دارد
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارت جرات ورزي بر شيوه هاي مقابله با استرس دانش آموزان متوسطه اول | WORD
آموزشی از هر 2 گروه ، پس آزمون به عمل آمد در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات شیوه های مقابله با استرس در گروه آموزش مهارت جرات ورزیدر مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل افزایش معنی داری یافته است. بنابراین آموزش مهارت جرات ورزی برشیوه های مقابله با استرس دانش آموزان متوسطه اول تاثیر دارد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت فن آوري اطلاعات و ارتباطات در تقويت مهارتهاي معلمان ابتدايي | WORD
اده است.دیویس و دیویس(1997) استدلال می کنند که توانایی های حرفه ای معلمان از طریق به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات افزایش خواهد یافت. استفاده موثر دانش آموزان از فن آوری، مستلزم آن است که معلمان برای استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات آموزش دیده باشند( زمانی، 1382)پژوهش حاضر با بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (Ict) معلمان ابتدایی به اجرا درآمد. و روش پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بوده است.
فایل رایگان اثربخشي بازي درماني گروهي کودک محور بر اضطراب دانش آموزان دوره دوم ابتدايي | WORD
در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقه ای بازی درمانی گروهی کودک محور را دریافت نمود. یک هفته پس از اتمام جلسات، دانش آموزان مجدد پرسشنامه اضطراب را پاسخ دادند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات پس آزمون متغیر اضطراب در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون کاهش پیدا کرده است. بنابراین بازی درمانی گروهی کودک محور بر اضطراب دانش آموزان دوره دوم ابتدایی تاثیر دارد.
فایل رایگان اثربخشي حساسيت زدايي منظم بر اضطراب امتحان دانش آموزان پايه ششم مدرسه مهرگان بابل | WORD
انتخاب شدند و سپس پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون در اختیارشان قرار گرفت و مورد پیش آزمون قرار گرفتند. از بین این افراد 20 نفر که دارای اضطراب بیشتر برخوردار بودند، انتخاب گردیدند و سپس مداخله درمانی(8 جلسه) بر روی گروه آزمایشی انجام شد و پس از پایان جلسات، دانش آموزان هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که حساسیت زدایی منظم بر اضطراب امتحان تاثیر دارد.
فایل رایگان اثربخشي خودارزشيابي بر پيشرفت تحصيلي درس رياضي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي | WORD
یابی برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه ارائه گردید. در مقیاس درجه بندی میان ترم اول دو گروه در پیش آزمون تفاوت چندانی مشاهده نشد؛ در حالی که در پس آزمون بین مقیاس درجه بندی گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت چشمگیری مشاهده شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش خودارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد درس ریاضی دانش آموزان تاثیر مثبتی دارد. هم چنین یادگیری خودارزشیابی روش موثری برای ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان است.
فایل رایگان اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر قدرت حل مسيله در دانش آموزان دوره اول متوسطه | WORD
شه ای چند مرحله ای از جامعه آماری انتخاب شدند. سپس از بین افراد 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان می دهد که روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر قدرت حل مساله در دانش آموزان دوره اول متوسطه تاثیر معناداری داشته است (P<0/05). نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند بر قدرت حل مساله در دانش آموزان دوره اول متوسطه موثر باشد.
فایل رایگان اثربخشي دوره هاي ضمن خدمت بر افزايش خودکارآمدي معلمان | WORD
رای وظایف و مسئولیت ها شده و در نتیجه هدف های سازمان را با کارایی بهتر و اثربخشی تر محقق خواهد ساخت. آموزش یکی از موثرترین راه های سازگاری کارکنان و کارمندان سازمان ها با شرایط تغییرپذیر و در حال تحول سازمان است و در دنیای جدید، انواع آموزش ضمن خدمت یکی از موثرترین راه ها برای همسان سازی و انطباق کارکنان با شرایط متغیر و متحول زمان است که نتیجه ی آن خودکارآمدی هر چه بیشتر کارکنان و افزایش راندمان کاری سازمان خواهد شد.
فایل رایگان اثربخشي روش هاي نوين مديريت مدرسه در بروز نوآوري و خلاقيت دانش آموزان مقطع ابتدايي | WORD
و تعلیم و تربیت با استفاده از فیش های مطالعاتی، به هدف اثربخشی روش های نوین مدیریت مدرسه دست یابد و زمینه های بروز خلاقیت در دانش آموزان را تحلیل و بررسی نماید. بر اساس یافته های این مقاله می توان دریافت دانش آموزان مقطع ابتدایی که زمینه استقلال بیشتری در تصمیم گیری دارند و به آنان حق انتخاب داده می شود، در بزرگ سالی از انگیزه درونی بیش تری برای انجام کار برخوردار خواهند شد و آثار بروز خلاقیت در آنان قابل ملاحظه است.