فایل رایگان پاورپوینت فضائل الامام علي عليه‌السلام (کتاب)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت فضائل الامام علي عليه‌السلام (کتاب) :

محتویات

1 ساختار کتاب 2 گزارش محتوا 3 وضعیت کتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 منبع

ساختار کتاب

کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در 39 عنوان، ارائه گردیده است. در مقدمه، ضمن انتقاد از محبانى که بدون علم، دست به قلم برده و اقدام به نگارش سیره معصومین(ع) مى‌نمایند، به برخى از ویژگى‌هاى کتاب حاضر، اشاره شده است.[1]

از جمله اهدافى که نویسنده در نوشتن کتاب دنبال کرده است، این است که ثابت نماید میان سنى و شیعه نه یک رابطه، بلکه رشته‌اى از روابط متین وجود دارد و هیچ‌کس در پى گسستن این روابط برنیامده، مگر آنکه بخواهد اسلام و مسلمین را قربانى غرض‌ورزى‌ها و هواهاى نفس خود کند. به اعتقاد نویسنده، هیچ چیزى براى اثبات این موضوع، آشکارتر از این نیست که آیات و روایاتى که شیعیان براى تقدیس خاندان پیامبر (ص) به آن‌ها استناد مى‌نمایند، همان آیات و روایاتى است که اهل سنت نیز در این باره، به آنان استدلال مى‌کنند، تا آنجا که این تصور پدید مى‌آید که هرکدام این‌ها را از دیگرى، نقل کرده‌اند، باآنکه از یک آبشخور سیراب گشته‌اند.[2]

گزارش محتوا

نویسنده در اولین عنوان، به دنبال پاسخ به این سؤال که چرا از اهل‌بیت(ع) پیروى مى‌کنیم، به بررسى آنچه نسبت دادن آن به اهل‌بیت(ع) روا و یا نارواست، پرداخته است.[3]

امام صادق(ع) در روایتى مى‌فرمایند: «آنچه از (ویژگى و فضیلت‌هاى) ما به شما رسید که نسبت دادن آن‌ها به مخلوقین روا بود (اما) شما آن را نمى‌دانستید و نمى‌فهمیدید، پس آن را انکار ننمایید و به ما نسبت دهید و آنچه از ما به شما رسید که در مورد مخلوقین روا نبود، پس آن را انکار نموده و به ما نسبت ندهید».[4] نویسنده در توضیح این روایت، به تبیین عقیده شیعه در این رابطه پرداخته و معتقد است امام(ع) در این روایت درستى فضیلت‌هایى را که به اهل‌بیت(ع) نسبت داده مى‌شود، با تعیین آن‌ها به‌عنوان صفات مخلوق کمتر از خالق، مشخص نموده است. به اعتقاد وى، این سخن امام(ع)، مرزى آشکار میان سخن روا و عادلانه و گفتار دروغ و افترا درباره آنان تلقى مى‌شود و بنابراین، عقیده شیعه امامیه درباره امامان خود، به‌صواب مى‌باشد؛ زیرا آنان ایمان راسخ و بدون هیچ شک و تردیدى دارند که خداوند هیچ شریکى در خلق و روزى و علم غیب، ندارد و والاتر و برتر از آن است که در کسى حلول نموده یا کسى چون او شود و نیز پس از پیامبر(ص)، نه رسولى است و نه وحى، و معرفت ائمه(ع) بدون طاعات و عبادات دیگر، سودى نخواهد بخشید.[5]

در عنوان دوم، روایتى از پیامبر(ص) نقل شده است که آن حضرت در آن، امتیازات و اختصاصات حضرت على(ع)، از جمله داشتن پدر زنى مثل پیامبر(ص)، همسرى چون فاطمه(س) و فرزندانى چون حسن و حسین (ع) را برشمرده است.[6]

در توضیح این روایت، نویسنده به این نکته اشاره دارد که هرچند پیامبر(ص) فرزندان صلبى پسر نداشت، اما از داشتن دودمان و نسل محروم نگشت، بلکه از فرزندان پسر نیز محروم نگشت؛ زیرا به نص صریح قرآن، حسن(ع) و حسین(ع) هر دو فرزندان اویند و اهل سنت و شیعیان بر یک باورند که مقصود از «أنفسنا»، پیامبر(ص) و على(ع)، «نساءنا» فاطمه(س) و «أبناءنا» حسن(ع) و حسین(ع) مى‌باشند که در آیه مباهله وارد شده است.[7]

در عنوان سوم، د

لینک کمکی