فایل رایگان پاورپوینت تقويم: ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر صلي الله عليه و آله

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تقويم: ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر صلي الله عليه و آله :

محتویات

1 ویژگی های پیمان برادران 2 شمار برادران 3 برادری افراد همانند 4 جایگاه و اهمیت پیمان برادری 5 مقصود از برادرى میان پیامبر (ص) و على (ع) 6 پانویس 7 منابع

ویژگی های پیمان برادران

دو برادر خوانده برادرى خود را براى خدا در آن نوع اخوت به صورت عملى آغاز مى كنند. پس،هر یك از آن دو نفر بدان گونه با دیگرى رفتار مى كند كه با برادر پدر و مادریش. این برادری هاى ویژه را پیامبر پس از هجرت ایجاد و اعلان فرمود.

شمار برادران

مسلمانان به هنگام برقرارى پیمان برادرى، نود مرد بودند: چهل و پنج نفر مهاجر و همین رقم ناصر. ابن جوزى مدعى است كه مسلمانان را در این هنگام، سرشمارى كرده جمعا هشتاد و شش مرد بوده‌اند. برخى نیز گفته‌اند: برادران صد نفر شدند. [2] شاید این رقم كسانى بوده كه مطابق شمار مهاجران از انصار با آنان برادر شدند، نه این كه جمعیت مردان مسلمان در آن زمان، همین رقم بود و الّا تصادف شگفتى است كه شمار مسلمانان مهاجر دقیقا به اندازه مسلمانان ناصر باشد! به هر حال با افزوده شدن مسلمانان جدید یا ورود مسلمانان به مدینه، رسول اكرم (ص) آنان را با هم برادر مى ‌كرد.

برادری افراد همانند

بررسى روایات برادرى مسلمانان پیش و پس از هجرت نشان مى‌دهد كه رسول اكرم (ص) افراد نظیر و شبیه را با هم برادر مى‌كرد. ظاهرا پیش از هجرت، بین ابو بكر و عمر، طلحه و زبیر، عثمان و عبد الرحمن بن عوف، على و خودش برادرى برقرار كرد.از نظر ابن حبّان این در برادرى دوم در مدینه بود.

او مى‌ افزاید: سعد بن ابى وقّاص و عمّار یاسر را با هم برادر كرد. چنان كه معلوم است، همه این برادران پیمانى از مهاجران بودند.

رسول خدا (ص) در مدینه، بین ابو بكر و خارجه بن زهیر، عمر و عتبان بن مالك برادرى برقرار كرد. سپس دست على (ع) را گرفت و فرمود: این برادر من‌ است.

"ابن اثیر" در كتاب معروف "اسدالغابه" گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله دوبار میان خویش و علی علیه‌السلام عقد برادری بست و در هر دوبار به وی فرمود: أنت اخی فی الدنیا والآخره.[3]

جایگاه و اهمیت پیمان برادری

دولت اسلامى از آغاز هجرت شروع به کار کرد. پس از پنج یا هشت ماه، كمتر یا بیشتر، [4] پیامبر (ص) میان مهاجران و انصار قرار برادرى نهاد. این اقدام پیامبر بی سابقه بود و تا ان موقع در تاریخ گزارش نشده است که دولتی بر اساس برادرى، نشات گرفته از ایمان به وحدانیت آفریدگار و عدالت او، ایمان به روز جزا، برابرى همه مردم در پیشگاه خدا و برترى نداشتن هیچ كس بر دیگرى جز به تقوا و بطلان هر نوع امتیاز خانوادگى،قومى و یا قبیله اى -كه سنت عدالت الهى آن را پذیرا نیست- بر پا شده باشد. و پیدایش آن نتیجه توجه مجموعه مشتركى از مردم با ایمان به این مبانى و اصول برجسته باشد.

برادرى از این نوع ممكن است دو نتیجه در پى داشته باشد: 1) جایگزین كردن ملاك نزدیكى به خدا به جاى همخونى.جایى كه هیچ قرابت همخونى وجود ندارد مثل این كه دو نفر از دو قبیله یا از دو شهر و دو قبیله باشند كه قرب به مبدا و ایمان آنان به دین اسلام به منزله همخونى باشد.در این نوع قرابت انگیزه اى نهفته است كه دو برادر در راه خدا را براى همكارى در راه خدمت به این مبدا آماده مى سازد. چنان كه پیدایش این نوع از قرابت روحى و تربیتى هر یك از دو برادر را نسبت به دیگرى - اگر چه میان یكى از آن دو با خویشاوند دیگرش چیزى كه منجر به سوء تفاهم و یا عداوتى شود - بركنار دارد.

گذشته از این، برادرى میان دو شخص از دو قبیله، باعث دوستى هر یك از ایشان با افراد قبیله دیگر مى گردد. براستى هر یك از آن دو نفر، دیگرى را با انگیزه اخوت اسلامى جدید دوست مى دارد. هر كدام از آنان خویشان نسبى دارند كه او را دوست مى دارند و او نیز آنان را دوست مى دارد، آنان نسبت به او فداكارى مى كند و او نیز براى ایشان فداكارى مى كند. میان این خویشاوندان و كسى كه با خویشاوندشان رابطه روحى دارد بزودى پیوندى محكم ایجاد مى شود. به این ترتیب، برادرى روحى در ردیف خویشاوندى نسبى قرار مى گیرد. هم چنان كه خویشاوندى خونى كمك براى قرابت روحى مى گردد.

لینک کمکی