فایل رایگان تجلي ماندالا در گل و مرغ آثار لطفعلي شيرازي، هنرمند دوره قاجار | WORD
جار) می پردازند. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای و استادی می باشد. نتایج تحقیق نشان داده است که طرح ماندالا در اجزا گل و مرغ بصورت دوایر متحدالمرکز و دوایر غیر متحدالمرکز قابل رویت است و نیز این قاعده در برگ ها و ساقه ها هم دیده می شود. ارتباط ساقه ها، برگها و گل و مرغ ها ترسیم شده در تابلو به شکل اندام وار به ساختاری متحد و واحد منجر گردیده است و همچنین دو شیوه طراحی حلزونی و دایره ای در گل و مرغ ها نمود بصری پیدا کرده است
فایل رایگان تحليل زمين سيما در روند شکل گيري، رشد و توسعه محوطه هاي دشت همدان - بهار در دوره اسلامي از منظر مطالعات تاريخي و باستان شناسي (مطالعه موردي دشت قرق) | WORD
ر است. نوشته ی حاضر، در پی پاسخ به این سوالات است: زمین سیما، چه تاثیری در شکل گیری محوطه های اسلامی دشت قرق بهار داشته است و اینکه مسیرهای ارتباطی چه نقشی در تحولات سیاسی و فرهنگی دشت قرق در طی قرون میانی اسلام داشته اند یکی از اصلی ترین فرضیات در شکل گیری، رونق و گسترش محوطه های دشت قرق وجود خاک حاصلخیز، سهولت دسترسی به راه ها و منابع آب کافی بوده است. عبور شریان های ارتباطی از این منطقه باعث شکل گیری فرهنگ های جدید در طی سده های ششم تا هشتم هجری در این دشت شده است.
فایل رایگان تحليل طراحي و شمايل نگار انه سکه هاي ساساني در مقايسه با سکه هاي بيزانسي از ديدگاه اروين پانوفسکي | WORD
الات طرح شده در فصل اول پاسخ داده شود. البته فرض بر این است که شیوهها و الگوهای صوری در سکه های ساسانی و بیزانس بازتاب مذهب حاکم بر آن دوره هستند. در پایان این نتیجه بدست آمد که مضامین درون سکه های ساسانی تابع مذهب بوده است اما این امر در سکه های بیزانس بیشتر با ارزش های فرهنگی در آمیخته شده است و همچنین تفسیر شمایل شناسانه سکه های هر دو دوره نشان می دهد که نه تنها خصلتهای صوری و فرمال سکه ها بلکه بین سکه ها با الهیات، نظام سیاسی- اجتماعی آن دوران نیز پیوند وجود دارد
فایل رایگان تحليل کارکرد ادبيات در نگارگري با تاکيد بر نگارهي هارون الرشيد در حمام اثر کمال الدين بهزاد | WORD
وبی این رابطه را در آثارش به وجود آورده، کمال الدین بهزاد است. در این پژوهش نگاره هارون الرشید در حمام اثر کمال الدین بهزاد و متن داستان نظامی گنجوی در مخزن الاسرار بررسی می شود. نتیجه آن که کمال الدین بهزاد علاوه بر تاثیر پذیری و وفاداری به متن، همواره در تلاش برای رسیدن به استقلال و خلق جهان ذهنی مستقل از متن ادبی نیز بوده است. این مقاله به شیوه توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی ارتباط ادبیات و آثار کمال الدین بهزاد با تاکید بر نگاره هارون الرشد در حمام انجام شده است
فایل رایگان تحليل معنا شناختي و ساختار روانشناختي در نگاهي نو به پيکره ها و هنر پيکر سازي تمدن ايلامي | WORD
امی پیکرک ها بیان کننده مفهوم و القاء بینش خاصی به بیننده می باشند که بی تردید دارای تعاریفی هستند همانند آنچه که ما از معانی انواع فیگورها و حالات دست در یوگا امروزه می دانیم ولیکن با این تفاوت که فیگورهای پیکره های ایلامی رمزها و علامات و نشانه های خاص خود را دارند که متاسفانه بدلیل اطلاعات ناقص و کمی که از کتیبه های این تمدن داریم از آن ها بی اطلاع بوده و تنها می توانیم مفاهیم کلی آن ها را در یابیم و مشخص سازیم که بیشترین فیگورهای پیکرک ها مذهبی و آئینی می باشند
فایل رایگان تحليل معيشت باستاني در حوزه البرز مرکزي بر اساس مکان نگاري گورستان هاي باستاني شهرستان رامسر و داده هاي قوم شناسي | WORD
شناختی انجام شده در منطقه، 40 گورستان مربوط به عصر آهن و دوره های تاریخی در محدوده سیاسی شهرستان رامسر شناسایی شد که تماما دارای ساختار چهار چینه سنگی با پوشش تخته سنگ های بزرگ است. اکثر گورستان های شناسایی شده در مناطق نیمه جنگلی و مراتع و همچنین در کنار راه های مالرو کوهستانی قرار دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عمده این گورستان ها در مسیرهای کوچ فصلی و عمودی چوپانان منطقه قرار گرفته اند و این مسئله می تواند نشانی از تداوم سنت های زندگی از گذشته تاکنون باشد
فایل رایگان تحليل مولفه هاي عرفاني داستان عاشق غريب و شاه صنم ايل قشقايي | WORD
ارد، سفر هفت سال، سیب، خاک کف سم اسب حضرت علی، آب و انگشتری حضرت علی(ع) مهم ترین نمادهای عرفانی این داستان است و این داستان مربوط به فرهنگ عامیانه مردم قشقایی است که تمامی نمادها در زندگی مردم جریان داشته و دارد و باورهای مذهبی و شیعی ایلات فارس و ترک را به خوبی بازگو می کند. لازم به ذکر است روش گردآوری اطلاعات از کتابخانه ای و جست و جو در پایگاه های اطلاع رسانی و همچنین صفحات باقیمانده موسیقی فولکور ایل قشقایی در استریوهای قدیم است و روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است
فایل رایگان تحليل نقش عقرب انسان در يک سنجاق نويافته مفرغي در حوزه هليل رود | WORD
ه دیده می شود. ترکیب این نقش با انسان همانند سایر نقوش ترکیبی به منزله تلفیق قدرت و تسلط نیروی انسانی بر این قدرت است. هدف عمده ی این پژوهش تحلیل سبک شناختی این نقش و مقایسه ی آن با نقوش بدست آمده از طریق کشفیات این حوزه ی باستانی و دیگر استقرارهای هم افق است و در این راستا تمامی تصاویر حک شده بر این یافته ها مورد مطالعه قرار گرفته است. این مجموعه غنی و بی نظیر تا کنون از لحاظ نقش مایه تحلیل و مقایسه نگردیده است و می توان آن را به عنوان داده ی فرهنگی نو یافته معرفی کرد
فایل رایگان تحليل نقوش سکه هاي ايران پس از انقلاب اسلامي بر اساس تحولات اجتماعي | WORD
در طراحی سکه ها از نقوش گیاهی، جانوری، هندسی و تزیینی، اماکن و اشیاء ملی شامل آثار و ابنیه باستانی، تاریخی و مذهبی مانند بقاع متبرکه، آرامگاه شعرا و متفکران، ، بناهای مذهبی اسلامی، خوشنویسی، شخصیت ها و نمادها نیز بهره گرفته شده است. گل لاله، گل انار، خوشه های گندم و برگ های زیتون از جمله نقوش محبوب و رایج بر روی سکه ها هستند. پژوهش حاضر بر اساس هدف بنیادی، و از نظر روش و ماهیت، تاریخی و توصیفی- تحلیلی است. روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و میدانی بوده است
فایل رایگان تحليل نقوش نجومي و صورتهاي فلکي روي اشياي فلزي دوره ي سلجوقي | WORD
طقه البروج بر روی اشیای کاربردی و تزیینی و ابزارها و ادوات علمی ظاهر شدند. این نقش ها دارای مفاهیم و مضامین علمی، نجومی، اسطوره ای و مذهبی هستند. روش پژوهش مقاله ی حاضر بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای و هم سنجی نقوش نجومی و اسطوره ای روی آثار فلزی دوره ی سلجوقی و دوره های پیشین استوار است. رویکرد نظری این مقاله بر پایه ی نهضت های علمی، فرهنگی، هنری و صنعتی در دوره ی سلجوقی استوار است که وقوع آنها ریشه در جریان ایجاد الگوی ایرانی- اسلامی در زمینه های گوناگون داشته است.
فایل رایگان تحليل نقوش و تزئينات کاشي کاري مدرسه علميه عباسقلي خان شاملو در مشهد (دوره صفويه) | WORD
است یافته های تحقیق حاکی از آن است که عناصر تزئینی بکار رفته در بنای مدرسه عباسقلی خان شاملو شامل: کاشیکاری، نقاشی روی گچ و آجر چینی است. نقوش کاشیکاری بنا تنها شامل نقوش گیاهی و خوشنویسی است که نقوش گیاهی خود دارای ساقه اسلیمی و ختایی است. مرمت هایی زیادی جهت حفظ بتا صورت گرفته است که برخی از این تغییرات بوجود آمده در بنا باعث شده که از شدت توجه به سردر جنوبی مدرسه کاسته شود. گردآوری اطلاعات این مقاله به شیوه کتابخانه ای و میدانی و با روش تحقیق، توصیفی_تحلیلی است
فایل رایگان تحليلي بر روابط بينامتني در نقوش گياهي و انساني کاشي هاي ستاره اي شکل ايلخاني | WORD
ه خوانش مضامین کاشی ها به مثابه متن با رویکرد بینامتنیت بپردازد. در هر دوره ای متفکران حوزه بینامتنیت تلقی مختلفی از آن داشته اند، در این پژوهش به طور خاص از تعبیر بینامتنیت نزد ژنت استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد نقوش کاشیهای ستاره ای شکل منطقه کاشان دارای روابط بینامتنی از نوع غیر صریح و پنهان شده و ضمنی با متون پیش از خود هستند. در کاشی هایی که مورد بررسی قرار گرفت تاثیر صریح دیده نمی شود زیرا این نوع از بینامتنیت بیانگر حضور آشکار یک متن در متن دیگر است
فایل رایگان تحليلي بر نسخه مجموعه نگاره هاي فرمانروايان کاشغر سده نهم هجري به شماره ثبت 5927 | WORD
ه در آن نسخه 5927 محفوظ در کتابخانه و موزه ملی ملک به تصویر در آمده است. در راستای نیل به هدف، نگاره های این آلبوم با نگاره های دوران پیش، هم عصر و پس از خود مقایسه گردیده و با تکیه بر روش توصیفی- تطبیقی مشخصات هر یک در جداولی جداگانه گنجانده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش از وجود خاندانی حاکم بر منطقه ترکستان و هم دوره تیمور گورکانی پرده برمی دارد که تا کنون کمتر بدان پرداخته شده است. نگارههای آلبوم مورد بحث در اواخر دوره بایسنقرمیرزا پسر شاهرخ به تصویر در آمده است.
فایل رایگان تخت رستم (تخت گوهر) | WORD
ون می باشد. از تاریخ ساخت این بنا اطلاع دقیقی در دست نیست، اما شواهد و آثار نشان می دهد که مربوط به دروان پرشکوه هخامنشیان می باشد. تا کنون اظهار نظرهای متعددی در مورد این بنا توسط جهانگردان و باستان شناسان ارائه شده، ولی بطور کلی هدف از ساختار آن مشخص نیست، هدف از این نوشتار ابتدا توصیف عناصر معماری بنای تخت رستم و سپس پرداختن به نظرات محققان دیگر در مورد چگونگی کاربرد این بناست و این که ساختار معماری و شواهد باستان شناسی چه چیزهایی را در مورد این بنا نشان می دهد
فایل رایگان تداوم سنتي نماد شاخ بز کوهي در معماري آغاز ايلامي تا عصر حاضر(پژوهشي مردم شناختي بر نماد شاخ در روستاي گرگ شهرستان کهگيلويه) | WORD
توان جوامع باستان را بازشناسی نمود روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و نتایج این پژوهش با بهره بردن از داده های باستان شناختی و مردم شناختی و قوم نگاری انجام شده است. براساس نتایج این پژوهش، شاخ در باور و فرهنگ روستای گرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد، نماد متافیزیکی- اهورایی، خیر، قدرت، حاکمیت و اقتدار است که در باور جوامع و تبلور آن در معماری حاضر، نقش قدرت و خان سالاری داشته است و براین اساس، احتمالا شاخ در فرهنگ معماری دوره عیلامی دارای چنین معنا و مفهومی بوده است
فایل رایگان تصوير مقصد گردشگري و نقش آن در بازديد گردشگران بين المللي از آثار ميراث جهاني ايران | WORD
کنند، تصویر مثبتی از مقصد ایران دارند و همچنین بازدید از آثار میراث جهانی برای این گردشگران از اهمیت فراوانی برخوردار است. بین تصویر مقصد و بازدید از آثار میراث جهانی، همبستگی معنی داری مشاهده می شود که نشان دهنده تاثیر تصویر مقصد ایران بر بازدید از آثار میراث جهانی است. معرفی هر چه بیشتر ایران از جنبه های مختلف در راستای ارائه تصویر واقعی از کشور و به ویژه در فضای مجازی و نیز تنوع بخشی و توسعه برنامه های تبلیغاتی می تواند به جذب گردشگران بیشتر به کشور کمک نماید
فایل رایگان تعامل روانشناسي و هنر در ادراک بصري نقوش سفالينه هاي شوش هنر انتزاعي آپ آرت) | WORD
ژوهش عبارتند از: ..آپ آرت در سفالینه های شوش با اصول نظریه گشتالت ارتباط دارد. 2. بین هنر آپ آرت و روانشناسی تعامل وجود دارد. در این مقاله وجوه مشترک در آثار آپ آرت در هنر و گشتالت در روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت، بررسی ها نشان می دهد که نقوش سفالینه های شوش علاوه بر نقوش تصویری ساده و انتزاعی در هنر آپ آرت دارد در نظریه گشتالت روانشناسی هم القای حرکت و عمق را نشان می دهد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است
فایل رایگان تکنيک نقاشي پشت شيشه، هنري در آستانه فراموشي | WORD
وران اوج این سبک از نقاشی به تناسب دیگر سبکهای رایج کوتاهتر است، و در نتیجه تحولات سیاسی و تغییر حکومت ها به تدریج از شمار سفارش دهندگان نقاشی پشت شیشه کاسته شده است، تا جایی که از ترسیم مفاهیم ارزشمند تهی گردید، و امروزه در ورطه فراموشی قرار گرفته است. شاید بتوان از طریق بیان ویژگیها و خصوصیات این سبک هنری اهمیت آن را مجددا در عرصه فرهنگی باز آفرینی نمود تا هنرمندان و پژوهشگران به مطالعه گسترده تر در خصوص آن بپردازند، و این هنر بتواند شکوه گذشته خویش را بازیابد
فایل رایگان جايگاه و شمايل نگاري ايزد ماه در دوره ساساني | WORD
م و جایگاه وی در این دوره تاریخی که اوج شکوفایی آیین زرتشتی است روشن شود. تردیدی نیست که دستیابی به این مهم در سایه مطالعه منابع مکتوب به ویژه متون پهلوی و شواهد باستان شناختی امکان پذیر است. نتایج به دست آمده نشان از آن دارد که در متون سریانی از ماه به عنوان یکی از خدایان مورد پرستش شهریاران ساسانی یاد شده است. در نامهای شخصی این دوران، شمار نام های ترکیب شده با نام این ایزد نسبتا فراوان است و تصویر انسانی ماه در یک مهر در شمایل ایزدی گردونه سوار قابل - شناسایی است
فایل رایگان جنگ افزارها و سياست جنگي آشور نو (مطالعه موردي: سده هشتم قبل از ميلاد) | WORD
ه است. از این رو تلاش می گردد تا ضمن گردآوری این داده ها، پس از مطالعه و تحلیل مورد مقایسه و تطبیق قرار گیرند و سپس به صورت مجموعه ای منسجم و یکجا ارائه گردند. تیگلات پیلسر در طول 18 سال توانست مدعی شود که بر سرزمین هایی از آب های شور بیت یکین تا کوه بیکنی (دماوند) در شرق، از دریای غربی تا مصر، از افق عرش تا بلندترین نقطه آن فرمان می راند . حفریات جدید تپه گیان در نزدیکی مازندران آثار و اطلاعات جدیدی را در ارتباط با لشگرکشی تیگلات پیلسر به این نواحی را به ما نشان می دهد.
فایل رایگان جنگ افزارهاي دفاعي دوره صفويه بر اساس نگاره هاي شاهنامه تهماسبي | WORD
ناسی کرد نتایج تحقیق بیانگر آن است که در شاهنامه تهماسبی تصاویر فراوانی از جنگ افزارها به چشم می خورد که فرم، ساختار و آرایش آنها متناسب با محتوای حماسه های شاهنامه است. بر اساس این نگاره ها، جنگ افزارهایی که در دوره صفوی کاربرد داشته اند، اگر چه از حیث ساختار با دوره های تاریخی دیگر تفاوت چندانی نداشته اند، اما در برخی از آنها از حیث فرم و تزئینات، ویژگی هائی خاص مشاهده می شود که نشان از سلیقه و اندیشه خاص نظامیان و نیز آراستگی جنگ افزارهای آنان در این دوره دارد
فایل رایگان چا ههاي باستاني بندر تاريخي لافت و کارکردها آنها، گذشته و حال | WORD
ابع ، اسناد و تحقیقات علمی ابهامات زیادی را در مورد این بندر ایجاد نموده است. بندر لافت در گوشه شمال غربی جزیره قشم دارای 366 حلقه چاه آب است که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب مردم جزیره نشین ادوار پیشین دارد. این چاه ها از نشانه های هویت ملی این بندر مهم محسوب می شوند که نیازمند بازشناسی و معرفی بیشتر هستند. در این پژوهش تلاش شده است با استناد به منابع کتابخانه ای و تصویری به شیوه ی تاریخی – توصیفی و با رویکرد توصیفی – تحلیلی به معرفی چاه های تلای بندر لافت پرداخته شود.
فایل رایگان چگونگي اثرگذاري نمادهاي مهري بر نقوش سفالينه هاي عيلامي | WORD
نقوش سفالینه های شوش از طریق تطبیق با نقوش مهری مطالعه گردد. از این رو این سوال که میزان تاثیرپذیری تمدن شوش از مهرپرستی تا چه میزان و با چه کیفیتی صورت گرفته است مطرح می شود. پاسخ به این سوال با توجه به جداول تطبیقی کمی و کیفی منتج به این اندیشه است که از لحاظ کمی مشابهت های تصویری قابل توجه بوده اما از لحاظ کیفی استدلال قوی و منطقی در بیان اعتقادات مشابه وجود ندارد. این تحقیق از نوع کیفی و با رویکرد تطبیقی است. روش گردآوری اطلاعات استفاده از منابع کتابخانه ای است
فایل رایگان حليل GIS الگوهاي استقراري محوطه هاي دوره اسلامي دهستانهاي فيروز آباد و دو آب شهرستان الشتر | WORD
ره میانه اسلامی و حال حاضر وجود دارد یا نه، از مجموع 78 محوطه شناسایی شده دهستان های فیروز آباد و دو آب که به بررسی 25 محوطه دوره اسلامی شامل 5 قبرستان با سنگ قبرهای بردمم کی خاص خاندان آل برسق و 20 تپه و محوطه مربوطه به قرون میانه اسلامی پرداخته شد و نهایتا با مشخص شدن شاخص هایی همچون وفور منابع آبی و سفره های زیرزمینی، حاصلخیزی خاک، پوشش گیاهی، مقدار بارش باران همجواری با راههای اصلی و الگوی یکسانی را رقم زده است که استقرار تا زمان حال را در این منطقه فراهم کرده است
فایل رایگان حمام پوراشرف بنايي از اواخر دوران قاجار در شهرستان دره شهر | WORD
ده کاربری این بنا و کارکردهای احتمالی آن در شهرستان دره شهر چه بوده است نتایج پژوهش نشان میدهد، همانند حمام های موجود در ایران، فضای داخلی حمام پوراشرف از سه بخش بینه، میان در و گرمخانه با تزییناتی چون طاقهای هلالی و اندود گچ است. این بنا از نوع حمام های روستایی در دوره قاجار و یک بنای شخصی و مخصوص شخص خان( صیدمحمد خان پوراشرف و خانواده ایشان بوده و هیچ گونه کاربری عام المنفعه ای نداشته است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و براساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای است
فایل رایگان حوزه پراکندگي گل نوشته هاي آغاز ايلامي (شوش III) و بررسي تفاوت هاي آن با سيستم نگارشي ميان روداني | WORD
کدیگر است و نشان از یکپارچگی فرهنگی و اقتصادی در جغرافیای فرهنگی ایران از جنوب غرب (دشت شوشان) تا زاگرس مرکزی و جنوبی، بخش های شمالی و جنوبی فلات مرکزی و حتی نواحی شرقی هم مرز با فرهنگ های دره سند دارند. هدف از نگارش این نوشتار نشان دادن چگونگی پیدایش این گل نوشته ها و مراحل اولیه این روند، از اشیاء شمارشی و توپکهای گلی که نخستین تلاش انسان برای ثبت نقل و انتقال کالا بود، تا نخستین نمونه ها در دوره شوش II، منشا آنها، و نحوه پراکندگی شان در حاشیه و درون فلات ایران است
فایل رایگان خوانش اعتقادات پيشازرتشتي در آثار تدفيني اقوام سيلک کاشان در عصر آهن | WORD
اعتقاد داشتند. نقش چلیپا در لابلای دوایر دور لوله سفالینه ها، نمادی از آن است که برای گردونه زندگی پایانی نیست. خورشید، متوفی را با مرکب های بالداری همچون پرندگان، گاو، اسب و حتی قوچ بالدار از دنیای تاریک مرگ عبور می دهد. روح بالدار نشانه حیات پس از مرگ است. با طلوع خورشید، فرد به سان جنینی در شکم مادر دوباره متولد می شود. در گورهای قبرستان ب تپه سیلک کاشان، نشانه هایی از مراسم تدهین و جرعه فشانی نیز به دست آمده که در دوره های بعدی بخشی از مراسم آیینی دیگر ادیان شد
فایل رایگان خوانش شمايل نگارانه نقوش کوزه ماکي | WORD
سوال، موضوع و محتوای این اثر چیست پاسخ دهد. این تحقیق که از نظر هدف بنیادی نظری است، به یاری روش آیکونوگرافی بر پایه مطالعات کتابخانه ای به درک معنایی نقوش نمادین ظرف مورد نظر خواهد پرداخت. طی سه مرحله خوانش بر مبنای آرا اروین پانوفسکی، مشخص شد که آناهیتا الهه آب ها که با اعتقادات پیش از اسلام در رابطه است به صورت پررنگ در پس المان های کوزه ماکی خود را نمایان ساخت. بررسی نقوش از منظر نجوم نیز بیانگر اعتقاد انسان قرن هفتم به تاثیر موقعیت ستارگان بر سرنوشت آدمی است
فایل رایگان خوانش محوطه باستان شناختي بيستون به مثابه منظر فرهنگي پويا | WORD
ابسته به مطالعه لایه های ملموس و ناملموسی است که در چارچوب مطالعات چندرشته ای و طرح های جامع پژوهشی می گنجد. از آنجا که سیمای باستان شناختی محوطه ی بیستون بیش از هر موضوعی پویایی این منظر را تحت تاثیر قرار می دهد، در این مقاله ضمن بررسی نتایج مطالعات باستان شناختی به بیان مفهوم منظر فرهنگی پویا و مولفه های آن پرداخته می شود، سپس با روش تحقیق توصیفی و تحلیلی به پویایی منظر فرهنگی بیستون در گذشته و حال پرداخته و راهبردهای عملی برای طراحی جامع آینده پیشنهاد می گردد
فایل رایگان دخمکهاي درهمال، شواهدي نويافته از تدفين مزديسنان ساساني در دامنه کوه ابرج- مرودشت | WORD
مردگان در ناحیه ابرج بوده؛ به طوری که می توان نمونه ساختارهای تدفینی متعلق به مزدیسنان باستان را مشاهده نمود. دخمک های موجود در این کوه (که چارچوب اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهند)؛ و به فاصله اندکی از روستای دره مال واقع شده اند، یکی از جنبه های امر تدفین در دوره ساسانی را نشان می دهند. این آثار که با توجه به گاهنگاری های نسبی صورت گرفته، احتمالا مربوط به دوره ساسانی هستند، جایگاهی در جهت دفن استخوان های اجساد مردگانی بوده اند که در حوالی کوه ابرج سکونت داشته اند