فایل رایگان مطالعه تطبيقي اسطوره ي آفرينش در آيين زرتشت ايران باستان و وداي هند | WORD
به سوال مطرح شده است: کدام نمادهای اسطوره ی آفرینش در زرتشت و ودا مشترک بوده است نمادهای اسطوره آفرینش در این ادیان مشترک است، آفرینش در هر دو از آب شروع می شود و بعد آتش، باد، گاو و غیره را در بردارد. در این تحقیق تلاش بر آن است بعد از تعریف و مفهوم واژه ی اسطوره، به مبحث آفرینش در دین زرتشت و ودا و نمادهایی که در آن اسطوره ها نقش دارند؛ پرداخته شود. این مقاله، به روش تطبیقی- توصیفی و بر پایه ی منابع کتابخانه ای نگارش شده است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي تذهيب قرآن در دوره تيموري با تذهيب قرآن در دوره صفوي | WORD
یر از مهم ترین و بارزترین گونه های تزیینات به کار رفته در نسخ خطی دوره تیموری و صفوی نیز محسوب می شود. حال این تحقیق در نظر دارد، با روش توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانه ای؛ مشخصه های اصلی تذهیب های قرآنی به ویژه نقوش تزیینی مانند اسلیمی / ختایی / هندسی و خطوطی همچون نسخ و محقق و... در دوره تیموری و صفوی را مورد مطالعه تطبیقی قرار دهد. سوال اصلی این پژوهش: تذهیب قرآنی دوره صفویه دارای چه تشابهاتی با تذهیب قرآنی دوره تیموری است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي تزئينات کاشي کاري در مسجد وکيل و نصيرالملک شيراز | WORD
ی کشیدگی و فشردگی بیشتری نسبت به مسجد وکیل هستند که همین امر باعث دشواری در خوانش آن ها شده است. در قاب کاشی های مسجد نصیرالملک دیگر خبری از خطوط و طرح های سبک و روان نیست و نمایش حرکت اسلیمی ها به ندرت در آن دیده می شود و طرح گل ها و گیاهان در بستری از رنگ های زرد و آبی اجرا شده اند و فضای شلوغی از نقش و رنگ به وجود آمده است. اما در مسجد وکیل زمینه نقوش به رنگ سفید است و این شیوه اجرا موجب روشنی و مانع شلوغی کاشی کاری ها شده است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي سيستم نگارشي آغاز ايلامي و جنوب بين النهرين | WORD
ط میخی در هر دو دوره فرهنگی مورد بحث برای مقاصد اداری و حسابداری به کار می رفتند، سپس در زمانی کوتاه با توجه به نیاز های جامعه افزایش و تکامل یافته اند. گرچه این سیستم نوشتن از لحاظ نوشتاری و عددی شمارشی مشابه هم بوده اند اما در بسیاری از نشانه ها با یکدیگر تفاوت داشته اند و در نتیجه نه تنها سیستم نگارشی آغاز ایلامی بلکه دیگر داده های ساختار مدیریتی پیچیده این دوره خواستگاه بین النهرینی ندارند و نتیجه تحولات محلی می باشند
فایل رایگان مطالعه تطبيقي صفحه آرايي در قرآن چاپ سنگي اواخر دوره قاجار با روش نشانه شناسي | WORD
مینه ایجاد چند معنایی و تاویل را فراهم می کند. از منظر مبانی هنرهای تجسمی از تعادل، تناسب، ترکیب پویا برخوردار و صفحه آرایی آن بسیار متنوع است. در قرآن چاپ 1315ش. از خط کوفی استفاده نشده و خط نسخ صرفا کارکرد ارجاعی دارد. قطب خط بر قطب شکل کاملا مسلط است. در غیاب رمزگان شکل، معانی ضمنی راهی برای انتقال نمی یابند و زمینه ی ایجاد چند معنایی از بین می رود. از منظر مبانی هنرهای تجسمی از تعادل برخوردار، اما ترکیب بندی آن یکنواخت است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي طرح، نقش و رنگ شال هاي کشمير هند و ايران با شالهاي کشمير انگليس و فرانسه از قرن 17 تا 19 | WORD
رسی، نقش مایه های گیاهی از جمله بته جقه و بوته گل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و فرم بیضی و خط به عنوان محور اصلی این نقوش در نظر گرفته شده است. از نظر طرح بیشتر شالها مستطیل و بر پایه شالهای چند حاشیه ای می باشند. در شالهای بررسی شده رنگ قرمز اصلی ترین رنگ می باشد. در این تحقیق رنگ از نظر تضاد رنگی سرد، گرم، خنثی و تیره و روشن مورد بررسی قرار گرفته است و این شال ها دارای ترکیب دقیق و هماهنگی از رنگ های طبیعی و مصنوعی میباشند
فایل رایگان مطالعه تطبيقي فرهنگي استل کرکس و استل نارامسين | WORD
ا این کار می توان برداشت مناسبی داشت، از این که در دوره های مختلف حکومتی، عناصر و سبک های به کار رفته در این گونه سنگ های یادبود، متفاوت بوده اند. در ادامه به بررسی چگونگی ایفای نقش کارکرد سنگ یادبود کر کس و نارامسین در یک فرآیند مطالعه تطبیقی در دو دوره سومری و اکدی پرداخته خواهد شد. و این که چه تشابهات و تفاوت هایی را می توان در گذر از دوره سومر به دوره اکد در فرهنگ ساخت سنگ های یادبود و تاثیرات آن دو بر یکدیگر مشاهده نمود.
فایل رایگان مطالعه تطبيقي کاخ هاي عالي قاپو، چهلستون و هشت بهشت با تکيه بر نوع تزئينات و نقش مايه | WORD
سه کاخ و روش های تزئین و نقش مایه های مورد استفاده در آنها به روش بنیادی می پردازیم. هدف از نگارش این مقاله، دستیابی به روندی در شیوه تزئینات کاخ ها در دوره صفوی و رنگ ها و نقش مایه های مورد استفاده توسط هنرمندان با توجه به فضای هنری و سیاسی آن دوره تاریخی است. یافتن نقشمایه هایی یکسان در تزئینات سه بنای مزبور و تشابه در اجرای تزئینات و تفاوت هایی که تحولات هنری در گذر زمان را بیان می کنند، نتایج به دست آمده از این جستار است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي لب آويز (لبرت) در ايران باستان و اقوام ابتدايي | WORD
بازی می کرده اند. نمی توان گفت که لب آویز به صورت مجزا و اختراعی فقط در یک قسمت از جهان وجود داشته است. پراکندگی و انتشار لب آویز نقش بسیار مهمی در گسترش آنها به سایر مکان ها و معرفی آنها به سایر قبایل داشته است. به علاوه، از طریق مدارک یافت شده لب آویز یک عنصر بسیار محتاطانه محسوب می شود که اساسا از درون فرهنگهایی برخاسته است که دچار پیچیدگی های فرهنگی - اجتماعی بوده اند. لب آویز هنوز هم در پاره ای از نقاط جهان استفاده می شود
فایل رایگان مطالعه تطبيقي معماري غوريان و سلاطين دهلي با تاکيد بر منار جام و قطب منار | WORD
د حکمرانی کردند. قطب منار به عنوان یک اثر معماری و ماندگار سلسله غلامشاهیان نشانگر آغاز نفوذ فرهنگی دین مبین اسلام در سرزمین باستان محسوب می شود منار جام، منار مسجد جامع فیروز کوه است این مسجد در سال های اول سلطنت سلطان غیاث الدین غوری بزرگترین پادشاه سلاله بنا شده است. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه معماری غوریان و سلاطین دهلی و همچنین به مقایسه تطبیقی دو منار جام و قطب منار دھلی پرداخته شده است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي نقوش اشياء باستاني تپه مارليک رودبار و نقشمايه هاي دست بافت هاي ابريشمي گيلان | WORD
رافیا با یکدیگر شباهت دارند. شیوه کار در این پژوهش، بر مبنای تمرکز بر نمادگرایی استوار است و روش تحقیق به کار رفته مطالعه کتابخانه ای مبتنی بر تحلیلی تاریخی و مردم شناسی است. تصاویر با مراجعه به کتاب ها و مقالات و بازدید از موزه جمع آوری شده اند. با توجه به جداول تنظیم شده در این مطالعه تطبیقی به نظر می رسد هنرهای دستی میراث معنوی تاریخ اجتماعی محسوب می شوند که توانسته اند پیوندی میان بازه های زمانی زندگی بشر ایجاد نمایند
فایل رایگان مطالعه تطبيقي نقوش هنر فلز کاري دوره تيموري با دوره صفوي | WORD
می باشد. گرد آوری اطلاعات در این مقاله کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و رویکرد این پژوهش بنیادی می باشد. حال این سوال مطرح می شود که کدام نقوش فلز کاری دوره تیموری در فلز کاری دوره صفویه نیز یافت می شود. براساس این مطالعه مشخص گردید که نقوشی از جمله نقوش اسلیمی، نقوش پیکره ای و نقوش کتیبه ای که در آثار فلز کاری دوره تیموری مورد استفاده قرار گرفته است در دوره صفویه نیز با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفته است.
فایل رایگان مطالعه ساختار شهري اصفهان با تکيه بر متون تاريخي در قرون 4 تا 6 هجري | WORD
ریخ و سیر تحول شهرسازی باید به متون و منابع دست اول همانند متون نگارش شده توسط جغرافیدانان و سیاحان و مورخان مراجعه نمود. پژوهش پیش رو نیز با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، در صدد است با تکیه بر متون قرون 4 تا 6 هجری به بازسازی این شهر بپردازد. نتیجه حاصله از این پژوهش نشان می دهد که شهر اصفهان به لحاظ کالبد شهری و سیستم دفاعی در دوران اسلامی کامل بوده است و همچنین علت اصلی شکل گیری بافت شهری وجود رودخانه زاینده رود می باشد.
فایل رایگان مطالعه مجسمه هاي سفالي تزئيني دوره سلجوقي | WORD
م ترین سوال این تحقیق این است که شیوه ساخت و تزئین مجسمه های سفالین در دوره سلجوقی چگونه بوده است براساس این مطالعه مشخص گردید که در فرم مجسمه های دوره سلجوقی به طور گسترده ای از فرم نمونه های پیش از اسلام الگو برداری شده است اما در زمینه تزئینات و نقوش تفاوت زیادی را با دوران قبل از اسلام به نمایش می گذارند. جهت تزئین این پیکره ها اغلب نقوش اسلیمی، هندسی حیوانی، انسانی و در موارد خیلی نادر از نقوش کتیبه ای استفاده شده است
فایل رایگان مطالعه نقش بن مايه هاي نگارگري ايراني در پوسترهاي دهه اخير | WORD
. در این پژوهش سعی بر آن است که پوسترهای طراحی شده در این بازه زمانی، با توجه به نقوش و تصاویر مرتبط با نگارگری ایران مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد . نتایج بدست آمده به این امر اشاره دارد که با بررسی عناصر نمادین،نقوش و تصاویر بهره گرفته از نگارگری در هنر پوستر ایران، موثر بودن استفاده از قابلیت های هنر ایرانی، با شیوه های جدید هنری مشخص می شود
فایل رایگان مطالعه نقوش حکاکي شده ي فلزي درب مسجد صاحب الامر تبريز | WORD
ن مقاله در نظر دارد با روش توصیفی روکش های فلزی این درب را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. یکی از سوال های اساسی این تحقیق این است که نقوش حکاکی شده روی پلاک های فلزی درب مسجد صاحب الامر با چه مفاهیم و مضامینی در ارتباط بوده است براساس این مطالعه مشخص گردید که نقوش حکاکی شده روی پلاک های فلزی درب مسجد صاحب الامر شامل نقشمایه های انسانی و کتیبه با مضمون ادعیه بوده که با اعتقادات و باورهای عامیانه دوره قاجار ارتباط نزدیکی دارد
فایل رایگان مطالعه و بررسي برروي تزئينات وابسته به معماري و وسايل خانگي در نگاره هاي صنيع الملک | WORD
وران قاجار را معرفی نماید. روش پژوهش بصورت مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقاشی ها صنیع الملک خاصه در داستان های هزار و یک شب است. از جمله دستاوردها و نتایج این پژوهش آن است که بیشترین وسایل زندگی نقاشی شده در آثار این هنرمند متعلق به طبقه بالای جامعه بوده و قشر کم درآمد در آثار وی کمتر دیده شده اند. بیشترین تزئینات وابسته به معماری نیز شامل نقاشی های دیواری و همچنین نقش پنجر های است که دارای طرح های بسیار زیبا و متنوعی هستند
فایل رایگان مطالعه و بررسي فازهاي شاخص يک نمونه سفال خاکستري منقوش منسوب به عصر مفرغ، به دست آمده از حفاري هاي گورستان تاريخي کشيک نيکشهر بلوچستان | WORD
ستان تاریخی کشیک واقع در شهرستان نیکشهر، استان سیستان و بلوچستان است. در اثر برخورد بیل مکانیکی شکرت پیمانکار طرف قرارداد شکرت آبفای شهرستان نیکشهر به دفینه های فرهنگی و باستانی این گورستان باعث کشف مقادیری آثار و تخریب گسترده قبور و پراکندگی آثار فرهنگی زیر و رو شده در سطح محوطه شده است. سفال مورد مطالعه در این مقاله که به بررسی آن پرداخته می شود از اشیای بدست آمده از حفاری های سال 1391 در این محوطه و منسوب به عصر مفرغ است
فایل رایگان مطالعه و طبقه بندي ستون هاي دوره هخامنشي | WORD
حلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. از سوالاتی که در این زمینه وجود داشت و عامل طرح مسئله مذکور گردید، این بود که رابطه بین اجزای ستون ها چگونه است هر پایه ستون، نوع خاصی از قلمه و سر ستون را به خود اختصاص داده است پاسخ به پرسش های مطرح شده زمانی اهمیت پیدا می کند که پایه ستون یا سرستونی در یک محوطه باستانی کشف شود و نتوان نوع سرستون یا قلمه ستون آن را تشخیص داد. برآیند تحقیق پیش رو طبقه بندی و پاسخ به سوالات مذکور بوده است.
فایل رایگان مطالعه ويژگي هاي عناصر زيباشناسانه و موضوعي آثار فلزي و سفالي خراسان (نيشابور) در دوره سامانيان | WORD
ای مذهبی آنها دست یافت. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تطبیقی است. شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج تحقیق: کاربرد نقوش اساطیری (ملی - مذهبی در کنار کتیبه های قرآنی بر روی آثار فلزی و سفالی سامانیان (نیشابور) تحت تاثیر ارتباط وشناخت آثار هنری دوره های قبل از اسلام (ساسانیان)، سیاست مذهبی و نگرش پادشاهان سامانی، تساهل و تسامح مذهبی سامانیان ( آیین زرتشتی - اسلام و رواج داستان های ملی ایرانیان صورت گرفته است
فایل رایگان مطالعه ويژگي هاي معماري و الگوي فضايي ساختارهاي محوطه جلال آباد نرماشير، کرمان | WORD
توان برای آن در نظر گرفت. هر چه از قلعه دختر و چهار دران به سمت شرق پیش می رود، از شواهد سفالی کاسته شده و شواهدی چون جوش کوره افزایش می یابد که می تواند نشانگر وجود منطقه صنعتی باشد. همچنین در بیش از یک کیلومتری شرق قلعه جلال آباد، پس از توقف پراکنش سفالی، پراکندگی سفالی با تنوع و گاهنگاری مشابه قلعه جلال آباد دوباره به چشم می خورد. به احتمال این پراکندگی سفال متعلق به استقرار اقماری کوچکی همزمان با ارگ جلال آباد بوده است
فایل رایگان مطالعه ي تحليلي تکنيک تزئيني سياه قلم در آثار فلزکاري دوره ي ساساني | WORD
ی روشن تر حاصل می شود. قدمت این تکنیک و اهمیت آن در میان شیوه های تزئینی فلزکاری این ضرورت را ایجاد کرده است تا nx به عنوان هدف اصلی این پژوهش دنبال گردد. بنابراین در این راستا داده های کتابخانه ای و اطلاعات استادی با رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج پژوهش نشان می دهد که این تکنیک جایگاه مهمی در تولید و تزئین آثار فلزکاری دوره ی ساسانی داشته است و عموم آثار سیاه قلم این دوره بر روی فلز نقره اجرا شده است
فایل رایگان مطالعه، طبقه بندي و گونه شناسي سفال هاي دوران تاريخي | WORD
سفالهای حاصل از کاوش و بررسی حوضه آبریز ابهر و طبقه بندی، گونه شناسی و مقایسه آنها میتوان گفت که سفالهای اشکانی ابهر از نظر شکل و ویژگی های فنی در حوزه فرهنگی غرب ایران قرار می گیرند. همگونی سفال ابهر با منطقه آذربایجان نیز بسیار زیاد است. پس در دوره اشکانی میان حوزه آبریز ابهر رود و منطقه غرب و شمال غرب ارتباط بیشتری وجود داشته است. ویژگی هایی که نشانه بومی بودن سفال این منطقه است نیز در بین مجموعه مورد مطالعه دیده می شود
فایل رایگان معبد دهانه غلامان سيستان اولين بناي چهار ايواني درونگرا در معماري ايران | WORD
اری ایرانی در ساختار ساختمان بکار رفته است این ایوان بر خلاف نمونه های هم عصر خود که مسقف قابی یا مسطح هستند و با معماری برونگرا طراحی شده اند مسقف قوسی یا طاقی می باشد و با معماری درونگرا طراحی شده است همچنین افزون بر نیم هزاره قدیمی تر از کاخ آشور در دوره پارتی طراحی شده به همین خاطر عنوان اولین بنای چهار ایوانی درونگرا که تا کنون در اختیار کاخ آشور در بین النهرین بود را زین پس باید به معبد دهانه غلامان سیستان اختصاص داد
فایل رایگان معرفي تزئينات آجرکاري خانهي مجتهدي نيشابور و مطالعه تطبيقي آن با دو بناي هم دوره خود | WORD
ا روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و در صدد است که به این پرسش پاسخ دهد که مهمترین نقوش و شیوه آجرکاری بکار رفته در خانه تاریخی مجتهدی کدامند و چه مشابهت هایی در نقوش بین این خانه و دیگر نمونه های مورد مطالعه وجود دارد . یافته های تحقیق نشان می دهد که خانهی مجتهدی دارای تزئینات آجری طنابی، طوماری، بازوبندی، چشم گاوی، آجر تراش دندانه موشی و نیم گرد فیتیله است که با مقایسه با دیگر نمونه ها از تزئینات گسترده تری برخوردار است
فایل رایگان معرفي کاسه هاي جادويي، طلسم هاي برجا مانده از دوران ساساني | WORD
آن ها بسیار اهمیت دارند. مطالعه نوشتار روی کاسه ها می تواند به فهم پراکندگی مذهبی و اعتقادات توده مردم در دوران ساسانیان کمک کند. این نوشتار بر آن است تا با مطالعه و بررسی نقوش و نوشتار روی کاسه ها به مطالعه ریشه های جادو و جادوگری در ایران باستان و اساطیر ایرانی بپردازد، علاوه بر آن مطالعه این کاسه ها ویژگی های شیاطین مورد پرستش و یا نفرت در جامعه مذکور و همینطور مشتریان ابزارهای جادویی را مورد تحلیل و مطالعه قرار میدهد
فایل رایگان معرفي و تحليل محوطه هاي دوره کالکولتيک با تکيه بر داده هاي باستانشناختي در دشت هاي ميانکوهي مازندران | WORD
نطقه از نظر مطالعات باستانشناختی بخصوص در دوره مس سنگی به روش توصیفی تحلیلی است با توجه به یافته های سطحی محوطه و بخصوص ویژگی سفال های گردآوری شده می توان استقرار در این محوطه ها را به اواخر نوسنگی و مس سنگی تا مفرغ قدیم نسبت داد. نگارندگان سعی خواهند کرد با توجه به نویافتههای از دوره نوسنگی و کالکولتیک در دشتهای میانکوهی که به شکل کمربندی از شرق تا غرب در جنوب و ارتفاعات دریای مازندران بدست آمده و ناشناخته مانده بپردازد
فایل رایگان معرفي و مطالعه سنگ نگاره هاي نويافته شهرستان تربت حيدريه | WORD
تیغ شناسایی گردیده است. پس از ثبت و مستندنگاری این سنگ نگاره ها مشخص گردید که این نقوش با ضربه های مستقیم و ایجاد خراش مسبک نقش شده اند. تحلیل شمایل نگاری از جمله مهمترین اهدافی است که در این طرح دنبال گردیده است. مطالعه این سنگ نگاره ها نشان می دهد که از نظر نقوش به دسته های انسانی، حیوانی تقسیم می شوند هر چند که در این محدوده گونه حیوانی بیشتر است که پرکاربردترین موضوع به کار رفته در این سنگ نگاره ها مربوط به نقش شکار است
فایل رایگان معرفي و مطالعه صخره نوشته ها و صخره نگاره هاي منطقه دره گازه در شهرستان تفت | WORD
آماری شامل بررسی 10 مورد هنر صخره ای می باشد که 6 مورد صخره نوشته و مورد صخره نگاره را در بر می گیرد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاریخ ایجاد این نگاره ها قرون سوم تا نهم هجری قمری را در بر می گیرد و علت و انگیزه اصلی خلق این نگاره ها با توجه به متن کتیبه ها طلب و در خواست آمرزش از خداوند بوده است. با توجه به رنگ زمینه نگارهها و میزان رسوب گرفتگی آنها، می توان گفت اجرای نگاره های حیوانی نیز همزمان با اجرای کتیبه ها صورت گرفته است
فایل رایگان معرفي هنر قطاعي و مقايسه ي آن با هنر کولاژ | WORD
خته یا مقوا می چسبانند. ترکیب بندی حاصل، گاه با نقاشی و طراحی کامل تر می شود. هدف از انجام این پژوهش نخست، معرفی هنر فراموش شدهى قطاعی و سپس مقایسه ی این هنر با هنر کولاژ است. این پژوهش به شیوه ی کتابخانه ای و تحلیلی صورت گرفته است. بدین صورت که ابتدا درباره تاریخچه ی هنر قطاعی در ایران و سپس در جهان توضیحاتی داده می شود، گام بعدی ارائه ی توضیحات دربارهی هنر کولاژ و تاریخچه ی آن است و در آخر این دو هنر با یکدیگر مقایسه شده اند