فایل رایگان مطالعه تطبيقي لب آويز (لبرت) در ايران باستان و اقوام ابتدايي | WORD
آن نقاط بازی می کرده اند. نمی توان گفت که لب آویز به صورت مجزا و اختراعی فقط در یک قسمت از جهان وجود داشته است. پراکندگی و انتشار لب آویز نقش بسیار مهمی در گسترش آنها به سایر مکان ها و معرفی آنها به سایر قبایل داشته است. به علاوه، از طریق مدارک یافت شده لب آویز یک عنصر بسیار محتاطانه محسوب می شود که اساسا از درون فرهنگهایی برخاسته است که دچار پیچیدگی های فرهنگی - اجتماعی بوده اند. لب آویز هنوز هم در پاره ای از نقاط جهان استفاده می شود
فایل رایگان مطالعه تطبيقي معماري غوريان و سلاطين دهلي با تاکيد بر منار جام و قطب منار | WORD
ل غربی هند حکمرانی کردند. قطب منار به عنوان یک اثر معماری و ماندگار سلسله غلامشاهیان نشانگر آغاز نفوذ فرهنگی دین مبین اسلام در سرزمین باستان محسوب می شود منار جام، منار مسجد جامع فیروز کوه است این مسجد در سال های اول سلطنت سلطان غیاث الدین غوری بزرگترین پادشاه سلاله بنا شده است. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه معماری غوریان و سلاطین دهلی و همچنین به مقایسه تطبیقی دو منار جام و قطب منار دھلی پرداخته شده است
فایل رایگان مطالعه تطبيقي نقوش اشياء باستاني تپه مارليک رودبار و نقشمايه هاي دست بافت هاي ابريشمي گيلان | WORD
ی در یک جغرافیا با یکدیگر شباهت دارند. شیوه کار در این پژوهش، بر مبنای تمرکز بر نمادگرایی استوار است و روش تحقیق به کار رفته مطالعه کتابخانه ای مبتنی بر تحلیلی تاریخی و مردم شناسی است. تصاویر با مراجعه به کتاب ها و مقالات و بازدید از موزه جمع آوری شده اند. با توجه به جداول تنظیم شده در این مطالعه تطبیقی به نظر می رسد هنرهای دستی میراث معنوی تاریخ اجتماعی محسوب می شوند که توانسته اند پیوندی میان بازه های زمانی زندگی بشر ایجاد نمایند
فایل رایگان مطالعه تطبيقي نقوش هنر فلز کاري دوره تيموري با دوره صفوي | WORD
نها با هم می باشد. گرد آوری اطلاعات در این مقاله کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و رویکرد این پژوهش بنیادی می باشد. حال این سوال مطرح می شود که کدام نقوش فلز کاری دوره تیموری در فلز کاری دوره صفویه نیز یافت می شود. براساس این مطالعه مشخص گردید که نقوشی از جمله نقوش اسلیمی، نقوش پیکره ای و نقوش کتیبه ای که در آثار فلز کاری دوره تیموری مورد استفاده قرار گرفته است در دوره صفویه نیز با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفته است.
فایل رایگان مطالعه ساختار شهري اصفهان با تکيه بر متون تاريخي در قرون 4 تا 6 هجري | WORD
شهری، تاریخ و سیر تحول شهرسازی باید به متون و منابع دست اول همانند متون نگارش شده توسط جغرافیدانان و سیاحان و مورخان مراجعه نمود. پژوهش پیش رو نیز با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، در صدد است با تکیه بر متون قرون 4 تا 6 هجری به بازسازی این شهر بپردازد. نتیجه حاصله از این پژوهش نشان می دهد که شهر اصفهان به لحاظ کالبد شهری و سیستم دفاعی در دوران اسلامی کامل بوده است و همچنین علت اصلی شکل گیری بافت شهری وجود رودخانه زاینده رود می باشد.
فایل رایگان مطالعه مجسمه هاي سفالي تزئيني دوره سلجوقي | WORD
ار دهد. مهم ترین سوال این تحقیق این است که شیوه ساخت و تزئین مجسمه های سفالین در دوره سلجوقی چگونه بوده است براساس این مطالعه مشخص گردید که در فرم مجسمه های دوره سلجوقی به طور گسترده ای از فرم نمونه های پیش از اسلام الگو برداری شده است اما در زمینه تزئینات و نقوش تفاوت زیادی را با دوران قبل از اسلام به نمایش می گذارند. جهت تزئین این پیکره ها اغلب نقوش اسلیمی، هندسی حیوانی، انسانی و در موارد خیلی نادر از نقوش کتیبه ای استفاده شده است
فایل رایگان مطالعه نقش بن مايه هاي نگارگري ايراني در پوسترهاي دهه اخير | WORD
ر آنهاست. در این پژوهش سعی بر آن است که پوسترهای طراحی شده در این بازه زمانی، با توجه به نقوش و تصاویر مرتبط با نگارگری ایران مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد . نتایج بدست آمده به این امر اشاره دارد که با بررسی عناصر نمادین،نقوش و تصاویر بهره گرفته از نگارگری در هنر پوستر ایران، موثر بودن استفاده از قابلیت های هنر ایرانی، با شیوه های جدید هنری مشخص می شود
فایل رایگان مطالعه نقوش حکاکي شده ي فلزي درب مسجد صاحب الامر تبريز | WORD
ت. حال این مقاله در نظر دارد با روش توصیفی روکش های فلزی این درب را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. یکی از سوال های اساسی این تحقیق این است که نقوش حکاکی شده روی پلاک های فلزی درب مسجد صاحب الامر با چه مفاهیم و مضامینی در ارتباط بوده است براساس این مطالعه مشخص گردید که نقوش حکاکی شده روی پلاک های فلزی درب مسجد صاحب الامر شامل نقشمایه های انسانی و کتیبه با مضمون ادعیه بوده که با اعتقادات و باورهای عامیانه دوره قاجار ارتباط نزدیکی دارد
فایل رایگان مطالعه و بررسي برروي تزئينات وابسته به معماري و وسايل خانگي در نگاره هاي صنيع الملک | WORD
نازل در دوران قاجار را معرفی نماید. روش پژوهش بصورت مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقاشی ها صنیع الملک خاصه در داستان های هزار و یک شب است. از جمله دستاوردها و نتایج این پژوهش آن است که بیشترین وسایل زندگی نقاشی شده در آثار این هنرمند متعلق به طبقه بالای جامعه بوده و قشر کم درآمد در آثار وی کمتر دیده شده اند. بیشترین تزئینات وابسته به معماری نیز شامل نقاشی های دیواری و همچنین نقش پنجر های است که دارای طرح های بسیار زیبا و متنوعی هستند
فایل رایگان مطالعه و بررسي فازهاي شاخص يک نمونه سفال خاکستري منقوش منسوب به عصر مفرغ، به دست آمده از حفاري هاي گورستان تاريخي کشيک نيکشهر بلوچستان | WORD
ی های گورستان تاریخی کشیک واقع در شهرستان نیکشهر، استان سیستان و بلوچستان است. در اثر برخورد بیل مکانیکی شکرت پیمانکار طرف قرارداد شکرت آبفای شهرستان نیکشهر به دفینه های فرهنگی و باستانی این گورستان باعث کشف مقادیری آثار و تخریب گسترده قبور و پراکندگی آثار فرهنگی زیر و رو شده در سطح محوطه شده است. سفال مورد مطالعه در این مقاله که به بررسی آن پرداخته می شود از اشیای بدست آمده از حفاری های سال 1391 در این محوطه و منسوب به عصر مفرغ است
فایل رایگان مطالعه و طبقه بندي ستون هاي دوره هخامنشي | WORD
وصیفی و تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. از سوالاتی که در این زمینه وجود داشت و عامل طرح مسئله مذکور گردید، این بود که رابطه بین اجزای ستون ها چگونه است هر پایه ستون، نوع خاصی از قلمه و سر ستون را به خود اختصاص داده است پاسخ به پرسش های مطرح شده زمانی اهمیت پیدا می کند که پایه ستون یا سرستونی در یک محوطه باستانی کشف شود و نتوان نوع سرستون یا قلمه ستون آن را تشخیص داد. برآیند تحقیق پیش رو طبقه بندی و پاسخ به سوالات مذکور بوده است.
فایل رایگان مطالعه ويژگي هاي عناصر زيباشناسانه و موضوعي آثار فلزي و سفالي خراسان (نيشابور) در دوره سامانيان | WORD
و گرایش های مذهبی آنها دست یافت. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تطبیقی است. شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج تحقیق: کاربرد نقوش اساطیری (ملی - مذهبی در کنار کتیبه های قرآنی بر روی آثار فلزی و سفالی سامانیان (نیشابور) تحت تاثیر ارتباط وشناخت آثار هنری دوره های قبل از اسلام (ساسانیان)، سیاست مذهبی و نگرش پادشاهان سامانی، تساهل و تسامح مذهبی سامانیان ( آیین زرتشتی - اسلام و رواج داستان های ملی ایرانیان صورت گرفته است
فایل رایگان مطالعه ويژگي هاي معماري و الگوي فضايي ساختارهاي محوطه جلال آباد نرماشير، کرمان | WORD
نی نیز می توان برای آن در نظر گرفت. هر چه از قلعه دختر و چهار دران به سمت شرق پیش می رود، از شواهد سفالی کاسته شده و شواهدی چون جوش کوره افزایش می یابد که می تواند نشانگر وجود منطقه صنعتی باشد. همچنین در بیش از یک کیلومتری شرق قلعه جلال آباد، پس از توقف پراکنش سفالی، پراکندگی سفالی با تنوع و گاهنگاری مشابه قلعه جلال آباد دوباره به چشم می خورد. به احتمال این پراکندگی سفال متعلق به استقرار اقماری کوچکی همزمان با ارگ جلال آباد بوده است
فایل رایگان مطالعه ي تحليلي تکنيک تزئيني سياه قلم در آثار فلزکاري دوره ي ساساني | WORD
روی پایه ی روشن تر حاصل می شود. قدمت این تکنیک و اهمیت آن در میان شیوه های تزئینی فلزکاری این ضرورت را ایجاد کرده است تا nx به عنوان هدف اصلی این پژوهش دنبال گردد. بنابراین در این راستا داده های کتابخانه ای و اطلاعات استادی با رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج پژوهش نشان می دهد که این تکنیک جایگاه مهمی در تولید و تزئین آثار فلزکاری دوره ی ساسانی داشته است و عموم آثار سیاه قلم این دوره بر روی فلز نقره اجرا شده است
فایل رایگان مطالعه، طبقه بندي و گونه شناسي سفال هاي دوران تاريخي | WORD
ه مقایسه سفالهای حاصل از کاوش و بررسی حوضه آبریز ابهر و طبقه بندی، گونه شناسی و مقایسه آنها میتوان گفت که سفالهای اشکانی ابهر از نظر شکل و ویژگی های فنی در حوزه فرهنگی غرب ایران قرار می گیرند. همگونی سفال ابهر با منطقه آذربایجان نیز بسیار زیاد است. پس در دوره اشکانی میان حوزه آبریز ابهر رود و منطقه غرب و شمال غرب ارتباط بیشتری وجود داشته است. ویژگی هایی که نشانه بومی بودن سفال این منطقه است نیز در بین مجموعه مورد مطالعه دیده می شود
فایل رایگان معبد دهانه غلامان سيستان اولين بناي چهار ايواني درونگرا در معماري ايران | WORD
ر مهم معماری ایرانی در ساختار ساختمان بکار رفته است این ایوان بر خلاف نمونه های هم عصر خود که مسقف قابی یا مسطح هستند و با معماری برونگرا طراحی شده اند مسقف قوسی یا طاقی می باشد و با معماری درونگرا طراحی شده است همچنین افزون بر نیم هزاره قدیمی تر از کاخ آشور در دوره پارتی طراحی شده به همین خاطر عنوان اولین بنای چهار ایوانی درونگرا که تا کنون در اختیار کاخ آشور در بین النهرین بود را زین پس باید به معبد دهانه غلامان سیستان اختصاص داد
فایل رایگان معرفي تزئينات آجرکاري خانهي مجتهدي نيشابور و مطالعه تطبيقي آن با دو بناي هم دوره خود | WORD
مایشی و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و در صدد است که به این پرسش پاسخ دهد که مهمترین نقوش و شیوه آجرکاری بکار رفته در خانه تاریخی مجتهدی کدامند و چه مشابهت هایی در نقوش بین این خانه و دیگر نمونه های مورد مطالعه وجود دارد . یافته های تحقیق نشان می دهد که خانهی مجتهدی دارای تزئینات آجری طنابی، طوماری، بازوبندی، چشم گاوی، آجر تراش دندانه موشی و نیم گرد فیتیله است که با مقایسه با دیگر نمونه ها از تزئینات گسترده تری برخوردار است
فایل رایگان معرفي کاسه هاي جادويي، طلسم هاي برجا مانده از دوران ساساني | WORD
ده بر روی آن ها بسیار اهمیت دارند. مطالعه نوشتار روی کاسه ها می تواند به فهم پراکندگی مذهبی و اعتقادات توده مردم در دوران ساسانیان کمک کند. این نوشتار بر آن است تا با مطالعه و بررسی نقوش و نوشتار روی کاسه ها به مطالعه ریشه های جادو و جادوگری در ایران باستان و اساطیر ایرانی بپردازد، علاوه بر آن مطالعه این کاسه ها ویژگی های شیاطین مورد پرستش و یا نفرت در جامعه مذکور و همینطور مشتریان ابزارهای جادویی را مورد تحلیل و مطالعه قرار میدهد
فایل رایگان معرفي و تحليل محوطه هاي دوره کالکولتيک با تکيه بر داده هاي باستانشناختي در دشت هاي ميانکوهي مازندران | WORD
ن اهمیت منطقه از نظر مطالعات باستانشناختی بخصوص در دوره مس سنگی به روش توصیفی تحلیلی است با توجه به یافته های سطحی محوطه و بخصوص ویژگی سفال های گردآوری شده می توان استقرار در این محوطه ها را به اواخر نوسنگی و مس سنگی تا مفرغ قدیم نسبت داد. نگارندگان سعی خواهند کرد با توجه به نویافتههای از دوره نوسنگی و کالکولتیک در دشتهای میانکوهی که به شکل کمربندی از شرق تا غرب در جنوب و ارتفاعات دریای مازندران بدست آمده و ناشناخته مانده بپردازد
فایل رایگان معرفي و مطالعه سنگ نگاره هاي نويافته شهرستان تربت حيدريه | WORD
کوه سیاه تیغ شناسایی گردیده است. پس از ثبت و مستندنگاری این سنگ نگاره ها مشخص گردید که این نقوش با ضربه های مستقیم و ایجاد خراش مسبک نقش شده اند. تحلیل شمایل نگاری از جمله مهمترین اهدافی است که در این طرح دنبال گردیده است. مطالعه این سنگ نگاره ها نشان می دهد که از نظر نقوش به دسته های انسانی، حیوانی تقسیم می شوند هر چند که در این محدوده گونه حیوانی بیشتر است که پرکاربردترین موضوع به کار رفته در این سنگ نگاره ها مربوط به نقش شکار است
فایل رایگان معرفي و مطالعه صخره نوشته ها و صخره نگاره هاي منطقه دره گازه در شهرستان تفت | WORD
شد. جامعه آماری شامل بررسی 10 مورد هنر صخره ای می باشد که 6 مورد صخره نوشته و مورد صخره نگاره را در بر می گیرد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاریخ ایجاد این نگاره ها قرون سوم تا نهم هجری قمری را در بر می گیرد و علت و انگیزه اصلی خلق این نگاره ها با توجه به متن کتیبه ها طلب و در خواست آمرزش از خداوند بوده است. با توجه به رنگ زمینه نگارهها و میزان رسوب گرفتگی آنها، می توان گفت اجرای نگاره های حیوانی نیز همزمان با اجرای کتیبه ها صورت گرفته است
فایل رایگان معرفي هنر قطاعي و مقايسه ي آن با هنر کولاژ | WORD
طح بوم، تخته یا مقوا می چسبانند. ترکیب بندی حاصل، گاه با نقاشی و طراحی کامل تر می شود. هدف از انجام این پژوهش نخست، معرفی هنر فراموش شدهى قطاعی و سپس مقایسه ی این هنر با هنر کولاژ است. این پژوهش به شیوه ی کتابخانه ای و تحلیلی صورت گرفته است. بدین صورت که ابتدا درباره تاریخچه ی هنر قطاعی در ایران و سپس در جهان توضیحاتی داده می شود، گام بعدی ارائه ی توضیحات دربارهی هنر کولاژ و تاریخچه ی آن است و در آخر این دو هنر با یکدیگر مقایسه شده اند
فایل رایگان معماري روستايي گيلان از منظر پديدار شناسي هرمنوتيک | WORD
ترین نتایجی که در راستای این تفسیر پدیدارشناسانه بدست می آید حاکی از این است که نوع ساخت مکان ها و طراحی فضاهایی که به واسطه ساخت این مکان ها شکل گرفته اند، نشان از سکونتی دارد که مردمان این سرزمین با آن زیسته اند. همچنین نسبت تنگاتنگی که بین نحوه زندگی و تفکر مردمان این سرزمین با چگونگی معماری آن ها وجود دارد، حضور را برای پدیده ها از جمله انسان فراهم کرده است تا بتواند زیستن شاعرانه را به آشکارترین نوع خود در این اماکن تجربه کند
فایل رایگان معنا و مفهوم نور در دو مکتب نگارگري تيموري و صفوي بر اساس حکمت سهروردي | WORD
ا بتوان تاثیر نور در نگاره ها را با توجه به حکمت سهروردی پیدا کرد و با توجه به بررسی های انجام شده نظر بر این است که هنرمندان آن دوران شناخت فراوانی از عرفان و حکمت اشراق داشته اند و میتوان در آثار آنها نور را به وضوح در رنگها و در فرم ها و خطوط مشاهده کرد . که نگارگر آن دوران شناختی از مبنای نور ، معرفت و عالم فرا زمینی که برگرفته از عرفان و حکمت اشراق است داشته است و جهان پر رمز و راز خود را با شناخت آن توانسته روی سطح دو بعدی اجرا کند
فایل رایگان مقايسه پوشش خدابانوان در هنرهاي باستاني؛ مطالعه موردي: آناهيتاي اوستايي و آتناي آکروپوليسي | WORD
نیز آن را بر عهده داشت. مقایسه آتنای فیدیاس با آناهیتای اوستا، نشان می دهد تجسم دو ایزدبانو در حالت بدن و نمایش دستها، زیور آلات، پوشش سر، شکل جامه، شیوه نمایش اندام و پای افزارها شباهت ها دارند. این پژوهش بر اساس داده ها و تحلیلی کیفی شکل گرفته، و به روش تطبیق همزمانی با تکیه بر استاد تاریخی و آثار هنری ایران هخامنشی و یونان هم دوره اش (گردآوری کتابخانه ای) می کوشد پیوستگی های هنری دو کشور را از منظری تازه و به شکلی موردی نشان دهد.
فایل رایگان مقايسه تطبيقي جهت تعيين قدمت پل خشتي لنگرود شهرستان لنگرود | WORD
اسلامی بر میگردد، البته در مورد اینکه این پل به طور دقیق در چه عصری بنا گردیده، بین عصر قاجار و صفوی ابهاماتی وجود دارد. نگارندگان در پژوهش حاضر با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی به مقایسه تطبیقی اطلاعات و نقشه های این سازه با تعدادی پل مربوط به این دو دوره در پی بر طرف نمودن ابهامات در مورد قدمت پل خشتی لنگرود بوده اند. نتیجه بررسی بیانگر آن است که قدمت پل خشتی لنگرود به دوران صفوی بر می گردد.
فایل رایگان مقايسه تطبيقي سفالينه هاي دشت شوشان با هنر نقاشي مدرن | WORD
ن شناسان و پژوهشگران مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است . آنچه در این نوشته مطرح است از آنجا که نقوش روی سفالهای منقوش پیش از تاریخ به عنوان مدرک ارزشمندی از هنر نقاشی آن دوره قلمداد می شود و بی گمان سبکهای منحصر به فردی را ارائه می کند نوشته حاضر تلاش دارد به مطالعه و معرفی نقوش به کار رفته در سفالینه های دشت شوشان پرداخته و به مقایسه این نقوش با هنر نقاشی نوین پرداخته و رد پایی از سبک های مختلف هنر نقاشی مدرن را جستجو و ارائه نماید
فایل رایگان مقايسه تطبيقي نقش بز کوهي و درخت در سنگ نگاره شاه فيروز سيرجان با ظروف سنگ صابوني تمدن جيرفت | WORD
ر، باورها و عقاید باعث به تصویر کشیده شدن این نقوش بر روی یافته های این مناطق شده است. اما تقابل محیط زیست باعث آرایه ای متفاوت از این دو نقش در این مکان ها شده است. با این وجود نیاکان این سرزمین ها تلاش کرده اند با نقش کردن حیوانات و گیاهان طبیعت اطراف خود را به نمایش بگذارند، و آن را تحت کنترل در آورده و رام خود کنند. این تصاویر هویت، فرهنگ و هنر این مردمان به شمار می رود که می توان در این آثار شور زندگی و امید به آینده را مشاهده کرد.
فایل رایگان مقايسه تطبيقي نقوش سنگ نگاره هاي تنگ کوهي اشکنان با نقوش ديگر نقاط ايران و جهان | WORD
ی شده بررسی و با دیگر نقاط ایران و جهان که در آن سنگ نگاره یافت شده تطبیق داده شده است که براساس شواهد موجود نقوش یافت شده در برگیرنده نقوش انسانی جانوری و نمادها می باشد که گاها بصورت منفرد وتک نقش و اغلب بصورت یک مجموعه بر روی سنگهای تیره حکاکی شده است . با توجه به بررسی های انجام گرفته می توان پی برد که نقوش مورد نظر بلحاظ موضوعی و مفهومی و کیفی با دیگر نقوش یافت شده در دیگر مناطق ایران و خارج از مرزهای کنونی ایران قابل مقایسه است
فایل رایگان مقايسه هنر سفالگري و کارگاهاي پخت سفال در شهرهاي پيش از تاريخي (عصر آهن) با کارگاه سفالگري امروزي (مطالعه موردي همصفا چمستان) | WORD
پیدا کرده است. سفال در واقع نخستین محصول هنری و صنعتی مردمان اولیه و حاصل نیاز و شعور آدمی، در به کار گیری عوامل طبیعت است، و از آنجا که مواد اولیه آن شامل: خاک، آب و آتش در سرزمین های محل سکونت بشر یافت می شده است، نشانه های تولید آن را در تمامی نقاط مسکونی انسان مشاهده می کنیم. امروزه نیز با تاسی از گذشته و از ترکیب مواد سنتی وجدید کارگاهی نیز به پخت سفال های در طرح و اندازه های مختلف می پردازد که به تحلیل و توصیف آن پرداخته خواهد شد