فایل رایگان مقاله تأثيرآموزش روشهاي مديريت تنيدگي بر بهزيستي روانشناختي در ميان والدين کودکان با ناتوانيهاي جسماني | WORD
دران در قالب 8 جلسه نود دقیقهای اجرا شد. در پایان دوگروه پرسشنامههای مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی (05/0P) مادران کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافتهها نشان میدهند که آموزش روشهای مدیریت تنیدگی بر بهبود شاخص بهزیستی روانشناختی مادران کودکان با ناتوانیهای جسمانی تأثیرگذار بوده و از مشکلات روانشناختی آنها میکاهد.
فایل رایگان مقاله رابط? بين نهاييخواهي رقابتي و نستوهي در رزميکاران نخبه | WORD
طور معناداری از نهاییخواهی مثبتتری و نستوهی بالاتری برخوردارند (0/01≥P). در کل، ابعاد نهاییخواهی میتوانند هدف مفیدی به منظور پیریزی برنامههای آموزشی نستوهی رزمیکاران و همچنین برای استعدادیابی در آنها مورد توجه قرار گیرد. همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین نهاییخواهی مثبت و منفی با نستوهی بهترتیب ارتباط مثبت و منفی معناداری (0/01p) وجود دارد. این بدانمعناست که ورزشکارانی که دارای ویژگی نهاییخواهی منفی میباشند، نستوهی کمتری دارند.
فایل رایگان مقاله بررسي نتايج نمونه غيرباليني 12 ساله ايراني در پاسخدهي به آزمون رورشاخ و مقايسه آن با نمونه مشابه اکسنر (2003) | WORD
پایه ششم مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) انتخاب شده و توسط آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرارگرفتهاند. بعد از اجرای آزمون رورشاخ، نتایج حاصل از آن با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین نمونه ایرانی و نمونه اکسنر (2003) تفاوت قابلملاحظهای در برخی متغیرهای گستره، محتوا، تعیینکننده، کیفیت تحولی و کیفیت شکل و پاسخهای رایج وجود دارد ( 0/05>p و 0/01>p).
فایل رایگان مقاله مقايسه سلامت رواني کودکان بر اساس سطح تحصيلات والدين | WORD
ی دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی منطقه 9 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای تعداد 250 نفر انتخاب شدند. این کودکان با آزمونهای بهداشت روانی (MHC: کومار، 1992) بررسی شدند. سطح تحصیلات والدین از زیر دیپلم تا دکتری بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس کروسکال والیس تحلیل گردید. نتایج حاصل در مورد تأثیر تحصیلات والدین بر روی بهداشت روانی کودکان معنادار بود(0/001(P=. یافتهها نشاندهنده رابطه قوی بین سطح تحصیلات والدین و بهداشت روانی کودکان بود.
فایل رایگان مقاله تعيين اثر درمانگري فراشناختي بر الگوي روابط زوجين در بيماران مبتلا به انسداد عروق کرونر | WORD
پس از تقسیم به دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی در پژوهش حاضر شدند. پس از پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی (1990)، گروه آزمایش در 8 جلسه هفتگی و 2 ساعته مداخله فراشناختی شرکت کردند. افراد گروه گواه در این مداخله شرکت نکردند. نتایج حاکی از تأثیر معنادار بهکارگیری رویکرد فراشناختی در بهبود الگوهای ارتباطی زوجین (میزان معناداری 0/001) بود. به این معنی که آموزش رویکرد فراشناختی منجربه بهبود الگوهای ارتباطی زوجین در گروه آزمایش گردید.
فایل رایگان مقاله رابطه رواندرستي معنوي و اميد با کيفيت زندگي و شادزيستي در سالمندان | WORD
نی بهداشت، 2001) و شادزیستی آکسفورد (آرگیل و لو، 1989) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین رواندرستی معنوی و امید با کیفیت زندگی و شادزیستی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (0/01P). تحلیل رگرسیون نشان داد که رواندرستی معنوی و امید میتوانند کیفیت زندگی و شادزیستی را در سالمندان پیشبینی کنند (01/0P). به این معنا که افرادی که از رواندرستی معنوی و امید بالاتری برخوردار بودند کیفیت زندگی و شادزیستی بهتری را تجربه میکردند.
فایل رایگان مقاله اثربخشي رويکرد زوجدرماني هيجانمدار بر بهبود رضايت جنسي و تنيدگي زناشويي بيماران قلبي بايپس عروق کرونر | WORD
جلسه گروهی مورد آموزش قرار گرفتند. دادهها با پرسشنامه رضایت جنسی هادسون و تنیدگی زناشویی استکهلم تهران در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری و با نرمافزار SPSS-24 و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (0/05P) رانشان داد. این بدان معناست که مداخله خانواده درمانگری متمرکز بر هیجان درگروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش رضایت جنسی وکاهش تنیدگی گردید.
فایل رایگان مقاله اثربخشي برنامه مداخلهاي روابط والد- نوجوان بر تعاملات بيننسلي خانوادگي | WORD
دگری بامریند و سیاهه رابطه والد- فرزند پیش از مداخله و پسازآن توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. یافتهها حاکی از آن است که برنام آموزش والدین تنها بر رضایت از والدگری تأثیر معناداری داشته (0/05> p) و بر سایر متغیرها اثرگذار نبوده است. خردهمقیاس رضایت از والدگری، سازهای را در برمیگیرد که از پویایی بیشتری برخوردار است، اما پنج خردهمقیاس دیگر، احتمالاً باورهای پایدارتر و عمیقتر را میسنجند که در طول زمان شکلگرفتهاند و برای اینکه تغییر کنند، نیاز به زمان بیشتری دارند.
فایل رایگان مقاله بررسي نقش پيشبين ناگويي طبعي و حمايت اجتماعي ادراک شده در نتايج درمان دارويي، درمان انگيزشي و درمان ترکيبي (دارويي- انگيزشي) سوء مصرف مواد | WORD
یری نتایج درمان بر اساس مداخله دارویی بود و ناگویی طبعی نتایج درمانهای انگیزشی و ترکیبی را پس از سه و شش ماه نتوانست پیشبینی کند ( 0/05>p). همچنین نتایج حاکی از سهیم بودن حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی نتایج هر سه درمان انگیزشی، دارویی و ترکیبی پس از سه و شش ماه بود (0/05>p). نتایج پژوهش حاضر نشان داد ناگویی طبعی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی نتایج درمانی سوءمصرف مواد تأثیر گذارند. توجه به این متغیرها میتواند در پیشگیری، تشخیص و درمان سوءمصرف مواد مؤثر باشد.
فایل رایگان مقاله عملکرد خانوادگي، رواندرستي و تنيدگيهاي روزانه والدين کودکان با کاشت حلزون و والدين کودکان ناشنوا | WORD
ین کودکان ناشنوا با کاشت حلزون در مقایسه با والدین کودکان ناشنوا بدون کاشت حلزون بود (0/05>p). از دیگرسو بین این دو گروه بهلحاظ متغیر مربوط به تنیدگیهای روزانه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). بنابراین به نظر می رسد والدین کودکان ناشنوا با کاشت حلزون در مقایسه با والدین کودکان ناشنوا بدون کاشت حلزون مشکلات روانشناختی کمتری را تجربه میکنند اما همانند والدین کودکان ناشنوا بدون کاشت حلزون در برخورد با الزامات ناشی از کودک ناشنوا دارای تنیدگیهای روزانه یکسانی میباشند.
فایل رایگان مقاله مقايسه راهبردهاي نظمجويي شناختي هيجان در پسران داراي اختلال يادگيري و پسران عادي در مقطع دبستان | WORD
د. در مقابل گروه دارای اختلال یادگیری تفاوت معناداری در استفاده از متغیر راهبردهای ناسازگار نسبت به گروه عادی نشان دادند. تفاوت در سطح (0/05>P) معنادار بود. میانگین سبکهای ناسازگارانه نظمجویی هیجان در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به دانشآموزان سالم تفاوت معنادار نشان داده است (0/017= P). این بدان معناست که دانشآموزان دچار اختلال یادگیری نسبت به دانشآموزان عادی نظمجویی هیجانی ناسازگارانه بیشتری داشته و بیش از دانشآموزان عادی به ملامت خود میپردازند.
فایل رایگان مقاله رابط? ب?ن هوش ه?جان? و نستوه? در تکواندوکاران نخبه و آماتور | WORD
های آماری آنوا، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی با نستوهی رابط معناداری (0/05P) دارند، همچنین نتایج آزمون آنوا نشان داد بین تکواندوکاران نخبه و آماتور در هوش هیجانی و نستوهی تفاوت معناداری (0/001P) وجود دارد طوری که تکواندوکاران نخبه نمرات بالاتری کسب کردند. در آخر نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مؤلفههای هوش هیجانی 57 درصد از واریانس نستوهی را پیشبینی میکنند (0/001p). بدان معنا که ورزشکاران با هوش هیجانی بیشتر از نستوهی بالاتری برخوردارند.
فایل رایگان مقاله بررسي رابطه بين ظواهر روانشناختي (هشياري تمام و خودگفت) ورزشکاران ايراني در شکست و موفقيت | WORD
01p). خودگفت منفی و مثبت با هر دو اجرای روان (0/52- =r و0/59=r) و هشیاری تمام (0/45- r= 0/23 r=) همبستگی دارد. نوع خودگفت (مثبت، منفی و ترکیبی) بر اجرای روان و هشیاری تمام با برآورد 51% و 22% از واریانس کل پیشبینیکننده بود. بدینترتیب نتایج بیانگراین است که خودگفت مثبت به افزایش و تسهیل اجرای روان، در مقابل خودگفت منفی، مانع یا کاهنده اجرای روان است. و افراد پیروز سطوح بالاتری از اجرای روان، هشیاری تمام، خودگفت مثبت و سطوح پایینتر از خودگفت منفی، در مقایسه با افراد ناموفق ازخود نشان دادند.
فایل رایگان مقاله خصوصيات روانسنجي مقياس تحول مثبت نوجواني در دانشآموزان | WORD
ن داد، تحول مثبت نوجوانی با انضباط (0/32=r) و پیشرفت تحصیلی (0/31=r) رابطه مثبت و با قلدری (0/46-=r) رابطه منفی و معنیدار 0/01≥p دارد. همچنین قابلیت اعتماد پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/81 و هر کدام از خردهمقیاسها شامل شایستگی 0/50، اعتماد 0/86، خلقوخو 0/52، مراقبت 0/63 و ارتباط 0/79 بدست آمد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که میتوان از نسخه فارسی پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
فایل رایگان مقاله تأثير رهنمود جنبههاي مختلف کانون توجه بر استقامت عضلاني ورزشکاران خبره رزمي | WORD
جه به صفحه مانیتور در حال نمایش یک صندلی) و کنترل (بدون دستورالعمل توجهی) به انجام آزمون نشستن دیواری پرداختند. نتایج تحلیل واریانس درون گروهی با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که گروه کنترل بهطور معنیداری بهتر از سه گروه دیگر می باشد (001/0 p) و بین فواصل مختلف تمرکز بیرونی تفاوتی دیده نشد (27/0 p=) ولی شرکت کنندگان در هر دو شرایط تمرکز بیرونی بهتر از شرایط تمرکز درونی عمل کردند. بنابراین میتوان گفت دستورالعملهای توجهی خاص موجب تداخل در عملکرد بهینه ورزشکاران خبره می شود.
فایل رایگان مقاله تأثير آموزش مديريت زمان بر کاهش تنيدگي و اضطراب امتحان دانشآموزان نارساخوان | WORD
میزان بهبودی در تنیدگی و اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد (0/0001p)؛ بدینمعنا که آموزش مدیریت زمان توانسـته است باعث کاهـش سطح تنیدگی و اضـطراب امتـحان دانشآموزان نارساخوان شود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت هنگامی که دانشآموزان نارساخوان بتوانند زمان خود را بهدرستی مدیریت کنند، در واقع میتوانند برنامهریزی مناسبی برای خود در فرایند آموزش و تحصیل داشته باشند و در نتیجه باعث بالارفتن خودکارآمدی تحصیلی و کاهش تنش و اضطراب در آنها میشود.
فایل رایگان مقاله مقايسه ابعاد شخصيتي در زنان افسرده مصرفکننده داروهاي ضدافسردگي: گروههاي بازدارنده بازجذب مجدد سروتونين (SSRI)
و سهحلقهاي (TCA) | WORD
زی شده مورد تحلیل واریانس چندمتغیری قرار گرفتند. بیماران تحت درمان با SSRI ها، نمره بالاتری در بعد آسیبگریزی نشان دادند (0/05 P) در حالی که گروه TCA، نمره بالاتری را در پاداش وابستگی (0/05 (P به نمایش گذاشتند. باید توجه داشت که بالا بودن میزان آسیبگریزی در بروز و ادامه افسردگی اثر تعیینکنندهای دارد، نیز پاداش وابستگی با شدت بیماری در ارتباط است. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که مصرفکنندههای داروهای TCA در ابعاد شخصیتی مرتبط با افسردگی، وضعیت بهتری را نشان میدهند.
فایل رایگان مقاله مقايسه سبکهاي دلبستگي، سبکهاي دفاعي و ايستادگي در بيماران
مبتلا به چندين اسکلروز (ام. اس.) و افراد سالم | WORD
تگی بزرگسال (AAI: هازن و شیور، 1987)، پرسشنامه سبکهای دفاعی(DSQ: اندروز و همکاران، 1993) و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (CD-RISC: کانر و دیویسون، 2003) را کامل کنند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. بین دو گروه تفاوت معناداری از لحاظ سبکهای دلبستگی، سبکهای دفاعی و ایستادگی وجود داشت (001/0 (P=. بدینمعنا که بیماران مبتلا به چندین اسکلروز سبک دلبستگی ناایمن و سبک دفاعی ناپخته بیشتر و ایستادگی کمتری را نسبت به افراد سالم نشان دادند.
فایل رایگان مقاله بررسي رابطه روانآزردگيخويي، نارسايي خودنظمجويي شناختي هيجان، ادراک بيماري و حمايت اجتماعي با نشانگان افسردگي در بيماران مبتلا به آسم | WORD
راهبردهای مثبت خودنظمجویی شناختی هیجان (0/177-=r، 0/05 P) رابطهای منفی دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که هیچ رابطه معنیداری بین متغیر حمایت اجتماعی و افسردگی در بیماران مبتلا به آسم وجود ندارد. از سوی دیگر، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که ادراک بیماری با ضریب0/37 بیشترین سهم در پیشبینی افسردگی بیماران مبتلا به آسم را برعهده دارد. بنابراین بهنظر میرسد سطح بالای آگاهی و شناخت افراد از بیماریشان در افزیش بروز علائم افسردگی آنها مؤثر بوده است.
فایل رایگان مقاله نقش باورهاي فراشناخت در پيشبيني عود سوء مصرف مواد | WORD
ی را تکمیل نمودند.دادههای این پژوهش از طریق تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش لجستیک با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته پژوهش نشان داد که، باورهای فراشناختی 24درصد از احتمال عود سوءمصرف مواد را پیشبینی میکنند (سطح معناداری 0/046). بنابراین با توجه به مختل بودن باورهای ناکارآمد فراشناختی در بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد، بهنظر میرسد درمانهای مبتنی بر باورهای فراشناختی از عود بیماران در طول دوره درمان پیشگیری میکند.
فایل رایگان مقاله اثربخشي مصاحبه انگيزشي در خودکارآمدي تحصيلي و حل مسأله دانشآموزان دختر مقطع متوسطه | WORD
ه خودکارآمدی تحصیلی مورگان (1997) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 4 جلسه دوساعتی بهصورت هفتگی آموزش مصاحبه انگیزشی اجرا شد و گروه گواه در این مدت برنامه ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله دانشآموزان دختر پایه نهم متوسطه تأثیر معناداری در سطح (0/05P) دارد. بدانمعنی که آموزش مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي موسيقيدرمانگري فعال بر کاهش مشکلات اجتماعي کودکان مبتلا به لوسمي | WORD
ی زمانی است. که برای اجرای آن 5 کودک 6-11 ساله از بین 40 کودک که شرایط اولیه شرکت در طرح را داشتند، بر اساس دارا بودن مشکلات اجتماعی، انتخاب شدند و در 8 جلسه موسیقی درمانگری فعال (برگرفته از دووراک، 2011) شرکت کردند والدین آنها علاوه بر فرم پیشآزمون، دو مرتبه دیگر، فهرست نشانگان رفتاری کودکان آشنباخ (مینایی، 1390) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش اندازهگیری مکرر (سطح معناداری 0/005) نشان داد که موسیقی درمانگری فعال با استفاده از تمهای ایرانی موجب کاهش مشکلات اجتماعی میشود.
فایل رایگان مقاله اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي (SQP4R) در دانش فراشناختي دانشجويان | WORD
MARSI (مختاری و ریچارد، 2002) برای بررسی و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشاندهند اثربخشی مثبت و معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش دانش فراشناختی در دانشجویان گروه آزمایشی بود (0/05P). بدینصورت که دانش فراشناختی آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه گواه نشاندهنده افزایش سطح دانش فراشناختی درتمام زمینهها بود. این بدان معنا است که آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش دانش فراشناختی دانشجویان اثر مثبت دارد.
فایل رایگان مقاله پيش بيني کنش اجرايي برنامه ريزي و خودمهارگري در کودکان داراي اختلال کمبود توجه/ فزون کنشي بر اساس سبک هاي والدگري | WORD
از بین انواع سبکهای والدگری مادر، تنها سبک سهلگیرانه سهم معناداری در پیشبینی متغیر خودمهارگری دارد (0/05p). سبکهای والدگری پدر سهم معناداری در پیشبینی متغیرهای کنشهای اجرایی و خودمهارگری ندارند. بر این اساس، کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی که مادران آنها بیشتر مقتدرانه عمل کرده بودند، در کنشهای اجرایی، کنشوری بهتری داشتند. همچنین کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه فزونکنشی که مادران آنها سهلگیرانهتر عمل کرده بودند، خودمهارگری بیشتری داشتند.
فایل رایگان مقاله تحول شخصيت در بزرگسالي: پيش بيني پديدآورندگي در مقابل راکدماندگي بر اساس رگه هاي بزرگ شخصيتي | WORD
لیل رگرسیون همزمان نشان داد که رگه های بزرگ شخصیتی می توانند «پدیدآورندگی» و «راکدماندگی» را بهصورت معناداری پیشبینی کنند (0/05P). بر اساس نتایج این پژوهش، بین رگههای بزرگ شخصیتی و «تحول شخصیت در دور میانسالی» رابط معناداری وجد دارد. بدین معنا که؛ نمرات بالا در «روان آزردگی گرایی» می تواند به «راکدماندگی» در دور میانسالی منجر شود. و از سویی دیگر، کسب نمرات بالا در «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربه پذیری» می تواند به «پدیدآورندگی» در دور میانسالی منجر شود.
فایل رایگان مقاله رابطه بين بيرمقي (تحليلرفتگي) و نوع اشتياق فعاليت ورزشي دانشجويان بر اساس نظريه دوگانه اشتياق | WORD
اسی با تمامی ابعاد تحلیلرفتگی ورزشی دانشجویان ارتباط معنادار دارد (با واماندگی هیجانی- بدنی 0/50، با حس کاهش عملکرد 23/0 و با حس کاهش ارزشمندی 0/26). از طرف دیگر، اشتیاق هماهنگ با هیچ یک از عوامل تحلیل رفتگی ارتباط معنادار نداشت. با توجه به نتایج بهدست آمده از این تحقیق، میتوان گفت که ورزشکارانی که اشتیاق وسواسی نسبت به فعالیت شان دارند از احتمال بیشتری در ادراک تحلیلرفتگی ورزشی برخوردارند و امکان این که ورزشکاران با اشتیاق هماهنگ، تحلیلرفتگی را تجربه کنند، پایین است.
فایل رایگان مقاله ارتقاء ايستادگي و رواندرستي رانندگان اتوبوس: مطالعه اثربخشي مقدماتي | WORD
میزان اثربخشی این دوره بر مولف درماندگی روانشناختی بیشتر از مؤلفه رواندرستی بوده است. بهعبارتی دیگر، دوره آموزشی مذکور توانسته است بیشتر موجب کاهش درماندگی روانشناختی شود تا این که بتواند موجب ارتقاء رواندرستی گردد. دیگر یافته حاصل از آزمون t مربوط به سیاهه ایستادگی، نشان داد میانگین مراحل پیش آزمون و پسآزمون تفاوت معناداری از هم ندارند (1/48- = , t 0/005 p). بهعبارتی دیگر، دور آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی رانندگان نتوانسته است بر ارتقاء مؤلفه ایستادگی تأثیر داشته باشد.
فایل رایگان مقاله بررسي نقش ميانجيگرانه خودمهارگري و تفکر سازنده در رابطه بين تنيدگي ادراکشده با رضايت از زندگي | WORD
سن و گریفین، 1985) را پر کردند. یافته ها حاکی از معنادار بودنِ نقش میانجیگرانه خودمهارگری و سبک های سازشیافته تفکر در رابطه بین تنیدگی ادراک شده و رضایت از زندگی است (0/01>p). تحلیل رگرسیون سلسهمراتبی نشان داد تفکر سازنده واریانس افزایشی بیشتری نسبت به خودمهارگری داشت (0/01>p). از این یافته ها چنین استنباط می شود که کار در محیط تنشآور صنعتی، در صورتی به رضایت از زندگی بالا منجر می شود که فرد توان خودمهارگری بالایی داشته باشد، و از سبک های سازشیافته ای برای تفکر بهره جوید.
فایل رایگان مقاله تدوين و ارزيابي برنامه اقدام هاي گروهي براي ارتقاي رابطه والد- نوجوان | WORD
ل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطه والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام های گروهی محققساخته برای ارتقای رابطه والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا میدهد، تأیید گردید (0/01>p). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست بهخوبی رابطه والد- نوجوان را ارتقا دهد.
فایل رایگان مقاله اثربخشي آموزش مبتني بر رويآورد روايت درمانگري گروهي در صميميت زوجين | WORD
ی (اقتباس از برنام درمان مایکل وایت و دیوید اپستون، 1990) شرکت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. زوج های دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه نیازهای صمیمیت باگاروزی (2001) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که روایت درمانگری گروهی تمام خردهمقیاس های صمیمیت زوجین در گروه آزمایش را بهطور معناداری افزایش داده است (0/01>P (. به معنای دیگر آموزش روایت درمانگری گروهی سبب بهبود ارتباط و افزایش صمیمیت در زوجین شد.