بخشی از متن فایل رایگان نقد تطبيقي "أحلام شهرزاد" اثر طه حسين و نمايشنام? "سرّ شهرزاد" اثر علي احمد باکثير :
تعداد صفحات : 26
میراث فرهنگی گذشته نقط عطف بسیاری از داستانهای معاصر عربی به شمار میرود که ادبا تحت تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در آثار خویش بهره میگیرند تا از رهگذر آن، ضمن ایجاد ارتباط میان گذشته و حال به بیان غیرمستقیم اوضاع جامع خویش بپردازند. یکی از شیوههای بیان میراث فرهنگی گذشته بهرهگیری از تکنیک اشتراک عینی است. جستار پیش روی با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی رمان أحلام شهرزاد اثر طه حسین و نمایشنام سرّ شهرزاد اثر علی احمد باکثیر براساس مؤلفههای اشتراک عینی میپردازد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ادیبان مذکور بهمنظور تصویرسازی اجتماعی به این شگرد ادبی تکنیک گرایش پیدا کردند و با کاربست آن در فضای داستانی خویش بهطور غیرمستقیم از آرمانشهر و آزادی اجتماعی در وطن عربی سخن به میان میآورند و با دخالت دادن شخصیت شهرزاد، آن را معادل خویش و طلایهدار نهضت رنسانس فکری در عصر خود معرفی میکنند .