فایل رایگان مقايس? اثربخشي زوجدرماني شناختي ـ رفتاري و زوجدرماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر صميميت زناشويي زوجين متعارض شهر اصفهان | WORD
ناشویی در مرحله پس آزمون ایجاد کردند(05/0P <). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی حاکی از آن بود که بین میزان اثربخشی دو رویکرد زوج درمانی بر صمیمیت زناشویی تفاوت معنادار وجود ندارد. بر حسب نتایج حاصل از این پژوهش، دو رویکرد زوج درمانی، تغییرات معناداری در صمیمیت زناشویی ایجاد کردند و بین اثربخشی این دو روش درمانی تفاوت معناداری وجود نداشت. لذا نتیجه این پژوهش، حمایتی تجربی برای هر دو درمان در جهت افزایش صمیمیت زناشویی فراهم می کند.
فایل رایگان مقايسة تأثير زوجدرماني کوتاهمدت راهحلمحور با زوجدرماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر فرسودگي زناشويي زوجين | WORD
لسه) و زوجدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (12 جلسه) شرکت کردند. دادههای آزمودنیها بهوسیله پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینز (1996)، جمعآوری شد. برآیند تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت میان گروهها معنادار است (001/0). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که زوجدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با زوجدرمانی کوتاهمدت راهحلمحور در کاهش فرسودگی زناشویی و سه مؤلفه آن (خستگی بدنی، احساسی و روانی) مؤثرتر بوده است (001/0 ).
فایل رایگان تأثير آموزش هوش هيجاني و مهارتهاي زندگي بر سازگاري زناشويي زوجهاي جوان | WORD
اری زناشویی (اسپانیر، 1976) و پرسشنام جمعیتشناختی محققساخته بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی و هوش هیجانی تأثیر معناداری بر سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن (رضایت دوتایی، توافق دوتایی، همبستگی دوتایی و بیان محبتآمیز) در زوجهای جوان دارد (01/0P )، ولی در رضایت زناشویی و همبستگی دو نفری بین دو گروه آموزش مهارتهای زندگی و آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری بهدست آمد (01/0P < ) .
فایل رایگان مقايس? ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي اسنادي در زوجهاي عادي و متقاضي طلاق | WORD
های عادی از سبک اسنادی پایدار و اختصاصی استفاده میکنند، اما دو گروه از نظر سبک اسناد درونی ـ بیرونی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. همچنین یافتهها نشان داد که بین عامل نورزگرایی و رضایت زناشویی رابطهای منفی (01/0P < )، و بین مقبولیت و رضایت زناشویی (03/0P < )، و گشودگی و رضایت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد (02/0P < ). بین دو گروه زوجهای عادی و متقاضی طلاق از نظر استفاده از سبکهای اسنادی و ویژگیهای شخصیت تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P < ).
فایل رایگان پيشبيني نشخوار فکري بر اساس سازگاري اجتماعي و هيجاني در بيماران مبتلا به وسواس فکري ـ عملي | WORD
رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید. ضریب همبستگی پیرسون حاکی از رابطه منفی و معنادار بین سازگار هیجانی و اجتماعی با نشخوار فکری بود(01/0>P ). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سازگاری اجتماعی و هیجانی بهطور معنادار نشخوار فکری را پیشبینی میکنند (05/0>P ). بنابراین با درمانهایی که به افزایش سازگاری هیجانی و اجتماعی کمک میکنند، میتوان از بروز نشخوارهای فکری در بیماران مبتلا به وسواس فکری عملی جلوگیری کرد.
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارتهاي کنترل خشم بر سازگاري فردي ـ اجتماعي دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان ماهشهر | WORD
پیشآزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارتهای کنترل خشم)، در 8 جلسه 5/1 ساعته ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزش، پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای کنترل خشم موجب افزایش سازگاری فردی ـ اجتماعی دانشآموزان دختر گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است. سطح معناداری در این پژوهش001 / 0 P < است.
فایل رایگان اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر نظري? اميد اسنايدر بر ميزان شادکامي سالمندان | WORD
س از سه هفته با ارزش بازآزمایی 83/0 محاسبه کرده است. اطلاعات بهدست آمده توسط نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی: توزیع فراوانی ـ میانگین، انحراف معیار محاسبه شد و در سطح آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیر کمکی، مداخلات آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر منجر به افزایش شادکامی سالمندان شد (001/0P < ).
فایل رایگان مقايسة سبک دلبستگي، ناگويي هيجاني و عملکرد جنسي در بيماران مرد مبتلا به سردرد تنشي با افراد سالم | WORD
کهای دلبستگی (کولینزورید،1990) و شاخص بینالمللی عملکرد نعوظ (روسن، ریلی، واگنر، استرلو، کرک پاتریک و میشرا، 1997) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری در مؤلفههای سبکهای دلبستگی (ایمن و اجتنابی)، ناگویی هیجانی (ضعف در بیان احساسات و تفکر عینی) و عملکرد جنسی (عملکرد نعوظی، عملکرد ارگاسمیک، میل جنسی) بین بیماران مبتلا به سردرد تنشی و گروه سالم وجود داشت (01/0p≤).
فایل رایگان رابط? سبک زندگي اسلامي با نگرشهاي ناکارآمد در دانشجويان | WORD
1/0 P< ) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون، نشان داد که در مجموع 5 متغیر پیشبین اخلاق، اقتصاد (مالی)، سلامت، اجتماعی و خانواده، 3/44 درصد از واریانس نگرشهای ناکارآمد را تبیین میکنند (05/0 P < ) . از آنجایی که سبک زندگی بهطور کلی، و سبک زندگی اسلامی بهطور خاص، با جنبههای مختلف زندگی فرد در ارتباط است؛ متخصصانی که به نحوی با مسائل درمانی و پیشگیری در ارتباط هستند باید در مداخلاتشان، اصلاح سبک زندگی اسلامی افراد را نیز مد نظر قرار دهند.
فایل رایگان رابطه بين متغيرهاي جمعيتشناختي و سلامت رواني معلولان جسمي شهر اصفهان | WORD
ج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که وضعیت اشتغال میزان سلامت روانی معلولان جسمی را بهطور معناداری پیشبینی میکند (006/0 = P) و افزودن متغیر وضعیت تأهل به متغیر وضعیت اشتغال قدرت پیشبینی سلامت روانی آنها را بهطور معناداری افزایش میدهد (003/0 = P)؛ اما اضافه کردن هر یک از متغیرهای سطح تحصیلات، شدت معلولیت و جنس به متغیرهای وضعیت اشتغال و وضعیت تأهل نمیتواند قدرت پیشبینی سلامت روانی معلولان جسمی را بهطور معناداری افزایش دهد.
فایل رایگان بررسي وضعيت سلامت رواني دانشآموزان دختر دبيرستاني شهرستان قم | WORD
ر برخوردار است. مقایس میانگین مشکلات روانشناختی دختران دبیرستانی نواحی
مختلف شهر قم با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) نشان داد که فقط در عامل افسردگی
تفاوت معناداری وجود دارد و در سایر عاملها تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس
نتایج میتوان گفت که سلامت روانشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان قم در
وضعیت مطلوبی قرار ندارد و شایسته است تلاش بیشتری برای تأمین بهداشت و سلامت
روانی آنها صورت پذیرد.
فایل رایگان پيش بيني سلامت عمومي کارکنان با استفاده از نظام تشويق و تنبيه، عملکرد فردي و عملکرد سازماني در شرکت گاز شهر اصفهان | WORD
شنامه نظام تشویق و تنبیه (خانزاده،1389)، پرسشنامه عملکرد فردی (پاترسون،1970)، پرسشنامه عملکرد سازمانی (هرسی و گلداسمیت،1990) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ، 1998) بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که متغیر روابط سازمانی از ابعاد نظام تشویق و تنبیه قادر به پیشبینی معنادار سلامت عمومی است و 7/4 درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین میکند (01/0>p < /font>).
فایل رایگان پيشبيني عملکرد ادراکشد? کارکنان با استفاده از مؤلفههاي هوش سازماني در شرکت توزيع برق استان اصفهان | WORD
ی و عملکرد ادراکشد کارکنان رابط مثبت و معناداری وجود دارد (001/0≥P ). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سه مؤلف کاربرد دانش، میل به تغییر و فشار عملکرد، بهترین پیشبینیکنندههای عملکرد ادراکشد کارکنان بودند و در جمع 8/60 درصد عملکرد ادراکشد کارکنان را در سطح (001/0≥P ) پیشبینی میکردند، اما ابعاد چشمانداز راهبردی، سرنوشت مشترک، روحیه و اتحاد و توافق قادر به پیشبینی عملکرد ادراکشد کارکنان نبودند.
فایل رایگان تأثير مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر فرسودگي شغلي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان | WORD
نظریه سازگاری دیویس اداره میشد. پس از اتمام جلسات، جلسه پیگیری (یک ماه بعد) انجام شد. برای تحلیل دادهها از آزمون t گروههای مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. در سطح 05/0>P نتایج نشان دادند که مشاوره شغلی به شیوه دیویس بر کاهش فرسودگی شغلی کارکنان مؤثر بوده است. همچنین یافتهها اثربخشی این شیوه بر کاهش خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش نداشتن موفقیت فردی کارکنان در دو مرحله پسآزمون و پیگیری را نیز تأیید نمودهاند (05/0>P).
فایل رایگان کمالگرايي و عزتنفس در نخبگان علمي، ورزشي و افراد غيرنخبه در شهر تهران | WORD
تری ـ شورت و همکاران (1995) و عزت نفس نوجنت و توماس (1993) انجام شده است. روش پژوهش در این تحقیق همبستگی و تحلیل واریانس میباشد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در دو گروه مورد بررسی، بین کمالگرایی مثبت و عزت نفس رابطه مثبت و معنادار و بین کمالگرایی منفی و عزت نفس رابطه منفی معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافتهها بیانگر این نکته است که بین کمالگرایی و عزتنفس آزمودنیهای نخبه و غیرنخبه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود دارد.
فایل رایگان مقايسه هوش هيجاني و شناختي مديران مقاطع سه گانه آموزش و پرورش و رابطهي آن با عملکرد شغلي آنها در منطقه لنجان اصفهان 1388 | WORD
نشان داد که؛ بین هوش هیجانی، هوش شناختی و عملکرد شغلی مدیران سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تفاوت معنا دار وجوددارد (05/0P < ). بین هوش هیجانی درکل و مؤلفه های آن، (خودآگاهی، خودانگیزی، مهارت اجتماعی) با عملکرد شغلی رابطه معنی دار وجود دارد( 05/0(P < . اما بین هوش شناختی و عملکرد شغلی مدیران مقطع ابتدایی رابطه معنا داری در سطح( 05/0P < ) وجود نداشت. بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی مدیران مقطع راهنمایی نیز رابطه معنا داری در سطح ( 05/0(P < مشاهده نشد.
فایل رایگان تأثير ادراک پايبندي به قرارداد روانشناختي بر عملکرد شهروندي سازماني در کارکنان يک شرکت صنعتي: نقش ميانجيگرانه وفاداري سازماني | WORD
قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه پایبندی به قراردادهای روانشناختی راسئو (1995)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن(2002) و پرسشنامه وفاداری سازمانی کومار و شکهار(2012) بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از آمار توصیفی، تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین قرارداد روانشناختی(تبادلی و رابطه ای) با عملکرد شهروندی رابطه مثبت معناداری وجود داشت (01/0p
فایل رایگان رابط? کيفيت زندگي والدين با عملکرد مدرسهاي دانشآموزان مقطع ابتدايي شهر اصفهان 1386 ـ 1385 | WORD
با روش قدم به قدم بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرس دانشآموزان رابط معنادار دارد و از بین مجموعه متغیرهای کیفیت زندگی سه متغیر تحصیلات والدین، رویدادهای نامطلوب زندگی والدین و تعداد فرزندان خانواده به ترتیب از مهمترین متغیرهای پیشبینیکنند عملکرد مدرسهای هستند. نتایج نشان میدهد که میتوان با در نظر گرفتن کیفیت زندگی والدین و مؤلفههای آن، عملکرد مدرسهای و مؤلفههایش را پیشبینی کرد.
فایل رایگان مقايسه عوامل مؤثر در اثربخشي تبليغات تجاري از ديد مردم و متخصصان تبليغات | WORD
متخصصان تبلیغات، متخصصان استفاده از بیل بورد و رنگهای مرتبط (05/0p < )، انیمیشن کارتونی، اطلاعرسانی از جوایز و گواهینامه و پخش بهصورت زیرنویس (01/0p < ) را در تبلیغات مؤثرتر از دیدگاه مردم در این زمینهها دانسته و در مقابل مردم؛ استفاده از تصاویر زنان و کودکان، توجه به امنیت، اطلاعرسانی از قیمت، مزایا و پیشینه، گویشها و اصطلاحات متداول، ضربالمثلها و شعار تبلیغاتی مطلوب (01/0p < ) را مؤثرتر از دیدگاه متخصصان در این موارد میدانند.
فایل رایگان پيشبيني مؤلفههاي کيفيت زندگي کاري از طريق مؤلفههاي فضايل سازماني ادراکشده در کارکنان يک سازمان دولتي | WORD
خوشبینی (21/0 = β)، محبت و همدلی (16/0 = β)، صداقت (26/0 = β) و بخشش (2/0 = β) پیشبینیکننده نیاز به بقاء، خوشبینی (18/0 = β)، اعتماد (23/0 = β)، محبت و همدلی (18/0 = β) و صداقت (22/0 = β) پیشبینیکننده نیاز به تعلق و خوشبینی (17/0 = β)، اعتماد (26/0 = β)، صداقت (26/0 = β) و بخشش (19/0 = β) پیشبینیکننده نیاز به دانش هستند. درمجموع نتایج این پژوهش نشان داد با ارتقاء سطح فضایل سازمانی، میتوان کیفیت زندگی کاری کارکنان را بالا برد.
فایل رایگان بررسي تأثير مداخلات بهنگام روانشناختي و آموزشي خانوادهمحور بر ميزان مهارتهاي شناختي و اجتماعي کودکان اتيسم | WORD
ات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر میزان رشد شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم اثر تعاملی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر مهارتهای شناختی (0001/0>p) و اجتماعی (0001/0>P) معنیدار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم زیر 5 سال تأثیر مثبت دارد.
فایل رایگان مقايسه ابعاد نظريه ذهن در کودکان مبتلا به اوتيسم و عادي 5 تا 10 سال شهر اصفهان | WORD
ی گزارش شده است، استفاده گردید. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم در کل آزمون و همچنین سطوح خردهآزمونهای نظری ذهن نمرات پایینتری را نسبت به کودکان عادی کسب کردند و تفاوت معناداری بین دو گروه (001/0 P < ) وجود داشت. بنابراین میتوان گفت که کودکان مبتلا به اوتیسم محرکهای پیرامون را به گونههایی متفاوت از کودکان عادی مورد توجه و تفسیر قرار میدهند
فایل رایگان اثربخشي هنردرماني گروهي بيانگر بر کاهش مشکلات درونيسازي و برونيسازي کودکان بدسرپرست | WORD
ی کودک آخنباخ استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معناداری در مشکلات درونیسازی شده شامل تحریکپذیری، اضطراب/ افسردگی، گوشهگیری و نشانههای بدنی و همچنین مشکلات برونیسازی شده شامل پرخاشگری داشتند. با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد هنردرمانی بتواند بهعنوان روشی مؤثر و کارآمد در کاهش مشکلات رفتاری هیجانی کودکان بدسرپرست در مداخلات به کار گرفته شود.
فایل رایگان ساخت، رواسازي، اعتباريابي و هنجاريابي نرمافزار مقياس بينالمللي عملکردي لايتر براي کودکان 3 تا 6 سال شهر اصفهان | WORD
ه 75/0و برای سنین 4 سال و 6 ماه تا 6 سال و 9 ماه 83/0 به دست آمد. ضریب همبستگی نرمافزار مقیاس بینالمللی عملکردی لایتر و مقیاس واینلند مثبت و معنیدار بود (61/0=r). ضرایب همبستگی بین هوشآزمای استنفورد- بینه و نرمافزار مقیاس بینالمللی عملکردی لایتر در خرده مقیاس کلامی برابر با (34/0=r) و در خردهمقیاس غیرکلامی برابر با (75/0=r) بود. نتیجه اینکه نرمافزار مقیاس بینالمللی عملکردی لایتر، ابزاری روا و پایا برای انجام ارزیابی هوشی کودکان است.
فایل رایگان مقايس? توانايي نظريه ذهن بين کودکان ناشنوا و شنواي 9 تا 11 سال | WORD
متغیر هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ). به بیان دیگر، دانشآموزان ناشنوا در مقایسه با دانشآموزان شنوا، توانایی نظری ذهن کمتری دارند. همچنین، مقایس نظری ذهن میان دانشآموزان ناشنوای با والدین ناشنوا و دانشآموزان ناشنوای با والدین شنوا، نشاندهند بالاتر بودن میانگین نظری ذهن در ناشنوایان والد ناشنوا نسبت به ناشنوایان والد شنوا بود (01/0 P < ). بین دختران و پسران ناشنوا و شنوا در نظری ذهن تفاوت معنادار مشاهده گردید (01/0 P < ).
فایل رایگان اثربخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر کارايي خانواده در زوجين مراجعهکننده به مرکز بهزيستي شهر اهواز | WORD
فقط بر روی گرو 5 آزمایش و در 7 جلسه ارائه گردید و پس از اتمام برنامه، پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معناداری در این تحقیق 05/0 میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که: آموزش مهارتهای ارتباطی موجب افزایش کارایی خانواده در مقولههای حل مشکل، ارتباط، نقشها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده در گروه آزمایش شده است.
فایل رایگان مقايس? ويژگيهاي شخصيتي بيماران مبتلا به نشانگان رود? تحريکپذير با افراد سالم شهر شيراز | WORD
تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بیماران IBS بهطور معناداری از روانرنجورخویی بیشتر و برونگرایی کمتری نسبت به افراد سالم برخوردار بودند (01/0 P < ) ، اما بین دو گروه در متغیرهای گشودگی، دلپذیر بودن و با وجدان بودن تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین مشخص شد که از بین متغیرهای جمعیتشناختی سه متغیر؛ ترتیب تولد، وضعیت تأهل و سن با بیماری IBS رابط معنادار دارند ( 05/0 P < ). به نظر میرسد ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در شدت و تداوم علایم IBS دارند.
فایل رایگان بررسي نقش ويژگيهاي شخصيت در پيشبيني نشانگان وانمودگرايي و افسردگي در نوجوانان دختر بزهکار | WORD
افسردگی بک (1990) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند و سطح معنیداری (001/0≥P ) در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که روانرنجورخویی، برونگرایی و وظیفهشناسی در پیشبینی وانمودگرایی و روانرنجورخویی و برونگرایی در پیشبینی افسردگی نقش دارند. با استفاده از ویژگیهای شخصیتی نوجوانان بزهکار میتوان وانمودگرایی و افسردگی را در ایشان پیشبینی و از ابتلای آنان به این موارد پیشگیری کرد.
فایل رایگان تحليل محتواي کتاب تعليمات اجتماعي ششم بر اساس مؤلفههاي سند تحول بنيادين (هويت ملي، اخلاق، آداب و مهارتهاي زندگي ) | WORD
اعی پرداخته است. در تحلیل محتوا، از میان مقولههای هویت ملی به ویژگیهای جغرافیایی با (23 % ) بیشترین توجه و به نماد ملی و اسطوره ملی به ترتیب با (5/15% و 07%) کمترین توجه شده است. از میان مقولههای آداب و مهارتهای زندگی به تصمیم گیری بیشترین توجه (49%) و به تفکر انتقادی ومقابله با استرس با (06% و 5% ) درصد به ترتیب کمترین توجه شده است. از میان مقولههای اخلاق در نظام اجتماعی به میهن دوستی بیشترین توجه (32%) و به عدالت جویی (13%) کمترین توجه شده است.
فایل رایگان آسيب شناسي برنامه درسي شيمي در دوره متوسطه با استفاده از تکنيک دلفي | WORD
ین دروس، محتوا، روش، فضای آزمایشگاهی و مشکلات اجرایی به عنوان مهمترین مشکلات برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه شناسایی شد که محتوا با میانگین رتبه بندی 86/3 بالاترین و مشکلات اجرایی و فرآیند تدوین دروس با 50/2 پایین ترین رتبه آسیبها را به خود اختصاص دادند. همچنین کتابهای شیمی مقطع متوسطه شامل مشکلات فراوانی است که یک نگاه آسیب شناسانه به این درس، مسئوولان را موظف میدارد تا در راستای باز بینی مجدد این برنامه گامهای اساسی بردارند.