فایل رایگان تحقیق در مورد مفاهیم ریاضی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان تحقیق در مورد مفاهیم ریاضی :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


‏1
‏بنام خدا
‏دانش آموزان چگونه از حافظه فعال خود در درك مفاهیم ریاضی استفاده می كنند
‏1- مقدمه:
‏ این كه دانش آموزان باید ریاضی را بفهمند، یك هدف مشترك مورد توافق بین همه آموزشگران ریاضی است.عوامل مختلفی در شكل گیری فهم درست مفاهیم ریاضی مؤثر هستند. یكی از این عوامل، حافظه فعال فراگیران می باشد. تحقیقات نشان می دهد كه بخشی از حافظه كوتاه مدت وجود دارد كه عملكرد آن به جای ذخیره اطلاعات، پردازش آنها می باشد. این بخش حافظه، حافظه فعال خوانده می شود. حافظه فعال اطلاعات را از هر دو حافظه كوتاه مدت وبلند مدت دریافت می كند واطلاعات را به هر دو حافظه فوق منتقل می نماید.حافظه فعال هنگام پردازش، به عنوان مثال هنگام حل مسئله ریاضی،اطلاعات را مدتی كه ممكن است چند دقیقه،ساعت یا چند روز طول بكشد ذخیره می نماید. از نظر گرینو حل مسئله در حافظه فعال انجام می شود و همچنین حافظه فعال دریادگیری ریاضی دركلاس
‏دخیل است.به علاوه این كه،تبدیلات حافظه ای طی دوره یادسپاری روی می دهند. بروز پنداشت های غلط طی دوره یادگیری ریاضی به طور معقولی شناخته شده است،اما در مورد اینكه چه زمانی وچگونه برداشت های فوق روی می دهند، شناخت كمی وجود دارد. جنكس نمونه ای ارائه نمود كه در آن تحریف فرآیند ریاضی دقیقاً در طی ذخیره سازی صورت می گیرد. مشخصاً، نه تنها مهارتی كه پیش تر فرا گرفته شده است، اغلب یادگیری مهارت مشابه را مشكل می سازد، بلكه بر خلاف مطلب فوق، پنداشت های غلط مطالب قدیمی طی تعمیم ساختگی،در یادگیری جدید پدیده ای كاملا معمول است. اهمیت حافظه در ریاضی، از ساده ترین محاسبه تا پیچیده ترین اثبات ها، تقریبا امری بدیهی است. اما آنچه در اینجا مطرح است نقش حافظه در مورد یادآوری مطالب است وچگونگی یادآوری مطالب از سوی دانش آموزانی است كه آنها را فرا گرفته اند و یا یاد گرفته اند.
‏2- فهم ریاضی
‏ ‏
‏ منظور از فهم یك مطلب چیست و چگونه متوجه می شویم كه عمل فهمیدن اتفاق افتاده است؟ می توان گفت كه چیزی را می دانیم، به بیان دیگر، دانش چیزی است كه یا ما داریم و یا نداریم. اما فهمیدن، چیز دیگری است. فهمیدن را می توان به صورت میزان كیفیت و كمیت ارتباط هایی كه یك ایده با ایده های موجود برقرار می كند تعریف كرد. هر چه تعداد اتصالات در شبكه ایده ها بیشتر باشد فهم بهتری رخ می دهد. ایده های ریاضی به طور شگفت آوری به یكدیگر مرتبطند می توان میان دو عدد و ایده جمع با عملكرد جمع دو عدد و یا با استفاده از ایده هایی چون مجموعه ها، اعضای مجموعه ها و قوانین وایجاد ایده یك تابع ارتباط برقرار نمود. فهم چیزی نیست كه بتوان آن را از فردی به فرد دیگر منتقل نمود،یادگیرنده می بایست با تلاش های ذهنی خود این كار را انجام دهد. معلمان از دانش آموزان می خواهند


لینک کمکی