فایل رایگان پاورپوینت مورخين قرون اوليه در تشيع

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت مورخين قرون اوليه در تشيع :


فایل رایگان پاورپوینت مورخين قرون اوليه در تشيع




از جمله سؤالاتی که از شیعه پرسیده می‌شود این است که آیا شیعه در قرن دوم، سوم یا چهارم هجری تاریخ‌نویس دارد؟ یا ندارد؟در پاسخ به این پرسش باید گفت که شیعه از قرن اول تاکنون مورخین زیادی داشته است که به‌عنوان نمونه نام چند تن از آنها را در ادامه بیان می‌کنیم.

فهرست مندرجات

1 - قرن اول
1.1 - سلیم بن قیس هلالی
1.2 - اصبغ بن نباته
2 - قرن دوم
2.1 - ابان بن عثمان
2.2 - محمد بن سائب کلبی
2.3 - ابومخنف
3 - قرن سوم
3.1 - هشام بن محمد کلبی
3.2 - ابراهیم بن محمد بن سعید
4 - قرن چهارم
4.1 - علی بن محمد شمشاطی
4.2 - محمد بن همام اسکافی
5 - پانویس
6 - منبع


قرن اول


تاریخ‌نویسان شیعه قرن اول:

سلیم بن قیس هلالی


سلیم بن قیس هلالی تابعی از خواص اصحاب آقا امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه) است.
ابن ندیم می‌گوید:
اول کتاب ظهر للشیعه کتاب سلیم بن قیس الهلالی...

[1] ابن ندیم بغدادی، محمد بن اسحاق، فهرست، ص271، باب الفن الخامس:من المقاله السادسه من کتاب الفهرست.


اولین کتاب شیعه که منتشر شد کتاب سلیم بن قیس الهلالی بود.

اصبغ بن نباته


اصبغ بن نباته تابعی از خواص اصحاب آقا امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه).
شیخ طوسی در فهرست می‌گوید:
کان الاصبغ من خاصه امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام). .. روی الدوری عنه ایضاً مقتل الحسین بن علی (علیه‌السّلام) وذکر سنده الیه المائه الاولی.

[2] شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص85-86، باب الواحد، ترجمه الاصبغ بن نباته، رقم 119.


اصبغ بن نباته از اصحاب خاص آقا امیرالمؤمنین بود... دوری کتاب مقتل الحسین را (که نوشته اصبغ است) از او روایت نموده است و سند این کتاب را به او، در همان قرن اول نقل کرده است.

قرن دوم


تاریخ‌نویسان شیعه قرن دوم:

ابان بن عثمان


ابان بن عثمان الاحمر (متوفی 140 ه. ق):
قد اخذ عنه اهلها: ابو عبیده معمر بن المثنی وابو عبدالله محمد بن سلام واکثروا الحکایه عنه فی اخبار الشعراء والنسب والایام، روی عن ابی عبدالله وابی الحسن موسی (علیهماالسلام). له کتاب حسن کبیر یجمع المبتدا والمغازی والوفاه والرده.

[3] شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص59، باب ابان، ترجمه ابان بن عثمان الاحمر رقم 62.

[4] نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ص13، باب الالف، ترجمه ابان بن عثمان الاحمر، رقم 8.


شیخ طوسی می‌فرماید: اهل و تبار ابان از او درس می‌گرفتند و بیشترین نقل‌های موجود از او را که در زمینه اخبار شعرا و نسب‌شناسی و تاریخ است ابوعبیده معمر بن مثنی و ابوعبدالله محمد بن سلام نقل نموده‌اند، او از آقا امام صادق و امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام) روایت نقل نموده است. کتابی نیکو و بزرگ دارد که در آن بحث‌هایی حول شروع کار پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در ابتدای بعثت و جنگ‌های حضرت و وفات ایشان و مرتدین پس از ایشان را در آن کتاب گردآوری نموده است.

محمد بن سائب کلبی


محمد بن سائب کلبی (متوفی 146 ه. ق):
ذهبی درباره او می‌گوید:
العلامه الاخباری، ابو النضر محمد بن السائب بن بشر الکلبی المفسر. وکان ایضا راسا فی الانساب الا انه شیعی متروک الحدیث.

[5] ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج6، ص248، رقم 111.


او علامه است و اخباری و مفسر است همچنین در علم نسب‌شناسی شخصیتی بارز و سرآمد است. غیر از اینکه او شیعه است و ما احادیث او را ترک می‌کنیم.
جل الخالق! این چه تعصب جاهلانه‌ای است که فردی را با این جلالت قدر و با این علمیت بخاطر شیعه بودن کنار می‌گذارند.

ابن ندیم می‌گوبد:
من علماء الکوفه بالتفسیر و الاخبار وایام الناس... توفی محمد بن السائب بالکوفه سنه ست واربعین ومائه.

[6] ابن ندیم بغدادی، محمد بن اسحاق، فهرست، ص124، باب اخبار محمد بن السائب.


او از علمای کوفه در زمینه تفسیر و حدیث و تاریخ بود ... و در سال 146 ه. ق درگذشت.

ابومخنف


ابومخنف لوط بن یحیی الازدی الغامدی (متوفی: قبل از سال 170 ه. ق):
نجاشی می‌فرماید:
شیخ اصحاب الاخبار بالکوفه ووجههم وصنف کتبا کثیره منها: المغازی، فتوح الاسلام، فتوح العراق، فتوح خراسان، الجمل، صفین، النهر، الغارات، قتل الحسین (علیه‌السّلام) و....

[7] نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ص320، باب اللام، ترجمه لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سالم الازدی الغامدی، ابو مخنف، رقم 875.


ابومخنف از بزرگان و چهره‌های برجسته علمای کوفه بود و کتب زیادی به رشته تحریر درآورد که کتب: المغازی، فتوح الاسلام، فتوح العراق، فتوح خراسان، الجمل، صفین، النهر، الغارات، قتل الحسین (علیه‌السّلام) و ... از جمله کتاب‌های او می‌باشند.

ذهبی به نقل از ابن عدی می‌گوید ابومخنف شیعه است.
قال ابن عدی: شیعی.

[8] ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال، ج3، ص420، ترجمه لوط بن یحیی، ابو مخنف، رقم 6992.

[9] ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، لسان المیزان، ج4، ص492، ترجمه لوط بن یحیی، ابو مخنف، رقم 1568.



ابن ندیم می‌گوید:
قرات بخط احمد بن الحارث الخزاز قالت العلماء: ابو مخنف بامر العراق واخبارها وفتوحها یزید علی غیره.

[10] ابن ندیم بغدادی، محمد بن اسحاق، فهرست، ص122، ذیل ترجمه ابومخنف.


نمونه‌ای از خط احمد بن الحارث الخزاز دیدم که نوشته بود علماء می‌فرمایند: ابومخنف در مورد عراق و خبرها (و تاریخ) آن و فتوحات صورت گرفته در آن از دیگران اطلاعات بیشتری دارد.

اما کتاب‌های او:
کتاب الرده، کتاب فتوح الشام، کتاب فتوح العراق، کتاب الجمل، کتاب صفین. کتاب اهل النهروان والخوارج، کتاب الغارات، کتاب الخریت بن راشد و بنی ناجیه، کتاب مقتل علی (علیه‌السّلام)، کتاب مقتل حجر بن عدی، کتاب مقتل محمد بن ابی بکر و الاشتر و محمد بن ابی حذیفه، کتاب الشوری و مقتل عثمان، کتاب المستورد بن علفه، کتاب مقتل الحسین (علیه‌السّلام)، کتاب وفاه معاویه وولایه (ابنه) یزید ووقعه الحره وحصار ابن الزبیر، کتاب المختار بن ابی عبید، کتاب سلیمان بن صرد وعین الورده، کتاب مرج راهط وبیعه مروان ومقتل الضحاک بن قیس، کتاب مصعب وولایته العراق، کتاب مقتل عب

لینک کمکی