فایل رایگان پاورپوینت ارزشهاي اسلامي در مديريت

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت ارزشهاي اسلامي در مديريت :

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

اشاره

آنچه در پی می آید، حاصل سخنرانی استاد ارجمند، محمدتقی مصباح یزدی، است که در دومین دوره عالی مدیریت دولتی، ویژه وزرا، در مرکز آموزش مدیریت دولتی ایراد گردیده است که به دلیل اهمیت آن، از نظر خوانندگان گرامی می گذرد

:

موضوع این بحث فایل رایگان پاورپوینت ارزشهاي اسلامي در مديريت است. ابتدا توضیحی درباره ارزش از دیدگاهی که مورد قبول و پذیرش ماست، ارائه می دهیم، سپس آن ارزشها را دسته بندی می کنیم و آن را که ارتباط بیشتری با علم مدیریت دارد مورد ارزیابی قرار می دهیم

.

گرایشهای ارزش از نظر فلسفه

در بین فلاسفه حقوق و اخلاق و همه کسانی که درباره ارزشها بحث کرده اند، دو نوع گرایش متضاد وجود دارد: اول، ارزش چیزی جز تبلور خواستها و سلیقه های شخصی و گروهی نیست

.

دوم، ارزش از واقعیت نفس الامری برخوردار است

.

از دیر باز، در بین فلاسفه معروف بوده که آیا خوب آن است که انسان می پسندد یا چیزی را که خوب است انسان می پسندد؟ ما کاری را انجام می دهیم که خوب است یا خوب آن کاری است که ما انتخاب می کنیم؟ این اختلاف از دیرباز تا کنون در بین فلاسفه بزرگ اخلاق وجود داشته است

.

بعضی می گویند: خوب آن است که انسان بپسندد. بعضی دیگر می گویند: خوب واقعیتی نفس الامری دارد، چه ما وست بداریم، چه دوست نداریم، ما بدانیم یا ندانیم. لذا، باید خوب ها را شناخت و آنها را دوست داشت و آنچه را که مربوط به عمل است به کار گرفت

.

البته وارد شدن در این بحث ریشه ای و فلسفی ما را از موضوع بحث اصلی دور می کند. دراین باره، نظر ما این است که و ارزش، واقعیت نفس الامری دارد. مردم بعضی چیزها را به عنوان «خوب » درک می کنند و آن را می پسندند، لکن بعضی چیزهاست که خوبی آن را همه درک نمی کنند; در اینکه آیا فلان چیز خوب است یا بد، اختلاف می کنند و بالاخره، سلیقه ها و نظرهای شخصی دخالت می کند

.

ارزشهای اسلامی در مدیریت

وقتی ارزشهای اسلامی در ارتباط با مدیریت مطرح می شود منظور این است که اسلام ارزشهایی را ارائه کرده که باید آنها را پذیرفت و به کار بست. این ارزشها چه ما آنها را بخواهیم و چه نخواهیم معتبر است. و چنین ارزشهایی، چه بدانیم و چه ندانیم، وجود دارند. بنابراین، نظریه ای که معتقد است ارزش تابع خواست و سلیقه افراد و گروههاست مورد پذیرش اسلام نیست. ارزشهایی که اسلام ارائه می دهد یا مربوط به فرد و زندگی فردی است یا مربوط به جمع و زندگی اجتماعی

.

در زندگی اجتماعی، ارزشهایی وجود دارد که همه باید آنها را نسبت به یکدیگر رعایت کنند. این ارزشها یا در اجتماعات وسیع مطرح می شود و یا در اجتماعات محدود و گزینشی. تفصیل اقسام و انواع این ارزشها به مجال دیگری نیازمند است

.

در اینجا فقط ارزشهای اجتماعی مورد بحث قرار خواهد گرفت

.

مبنای ارزشهای اجتماعی

ارزشهای اجتماعی دارای دو مبنا هستند: مبنای اول، بینشها و مبنای دوم، گرایشها. هر ارزشی از یک پایه بینشی و نگرشی و یک پایه گرایشی ساخته می شود. از انضمام این دو، ارزش به وجود می آید. ارزش واسطه ای بین بینش و گرایش انسان با کنش اوست. در ابتدای این بحث بینشی، به چهار مقوله برمی خوریم. اما بینشی که در ابتدا باید آن را درک کنیم و بشناسیم بینش ما نسبت به یک سلسله از اعتقادات و واقعیات جهان هستی است که به دنبال آن، گرایشها و میلهایی در ما برانگیخته می شود. از انضمام و به هم پیوستن این بینش و گرایش برخاسته ازآن است که مفهومی به نام ارزش شکل می گیرد

.

ارزش منشا کنش اختیاری در انسان می شود; یعنی ارزش موجب می شود که انسان در هنگام عمل، چیزی را برگزیند

.

بنابراین، آنچه شکل کنش ما را می سازد و به افعال ما جهت می دهد در حقیقت، ارزشهایی است که آنها را پذیرفته ایم

.

منشا این ارزشها بینشها و گرایشهایی است که زیربنای آنها را می سازد

.

اصول ارزشهای اجتماعی در اسلام

ارزشهای اجتماعی اسلام بر سه اصل بینشی استوار است

.

اصل اول

:

اعتقاد به این که تمام انسانها بنده خدا هستند. این یک بینش اعتقادی است که به نوعی از واقعیات نظر دارد و در عین حال، پایه ای است برای ارزشهایی که بر آنها مبتنی می شود

.

وقتی انسان معتقد شد که سایر انسانها، مانند خود او، آفریده خدا و همه بنده او هستند و خداوند متعال به تمام مخلوقات و بندگانش نظر لطف و رحمت دارد و اصلا آنها را بر اساس رحمت خویش آفریده است، همان گونه که فطرتا به آفریدگار خود محبت و علاقه دارد، نسبت به آفریدگان او هم، که آثاری از وجود و رحمت او هستند، علاقه مند می شود

.

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

.

اگر انسان دوستدار کسی باشد همه وابستگان او را نیز دوست خواهد داشت. همه انسانها آفریده خدا و متعلق به او هستند. انسان مؤمن و موحد بر اساس این بینش، عاطفه خاصی نسبت به همه انسانها پیدا می کند. این یک اصل بینشی است که بر اثر گرایش انسان دوستانه پدید می آید. همان گونه که قبلا نیز اشاره شد ارزش، مبتنی بر بینش و گرایش برخاسته از همان بینش است. وقتی بینش توحیدی را نیز در نظر می گیریم گرایشی که از آن برمی خیزد همان عاطفه خلق دوستی یا انسان دوستی است

.

اصل دوم

:

بینشهایی که زمینه ساز ارزشهاست; مثلا، اعتقادبه اینکه همه انسانهاازیک پدرو مادرمتولد شده اند و همه آنهاتکویناخواهر وبرادرند، یاباواسطه یابدون واسطه

.

وقتی انسان باور کرد که با تمام انسانها، به شکلی خواهر و برادر است و همه با هم یک

لینک کمکی