فایل رایگان پاورپوینت مباني و روش ها در تحليل نظام هاي اقتصادي

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت مباني و روش ها در تحليل نظام هاي اقتصادي :

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

مقدمه

پیش از ورود به اصل بحث، به جاست ابتدا، به اجمال، به نحوه بینش و نگرش یک تحلیل گر اسلامی که ناگزیر در نتیجه گیری های او دارای تأثیر خواهد بود، توجه شود

:(1)

همه انسان ها از حیث نیرو و قوّه انتخاب و اختیاری که دارند، به خصوص نسبت به سایر موجودات عالم،

(2)

در تمام مدت حیات دنیوی خود، به طور مداوم، به فعالیت های گوناگون و متنوعی مشغول اند و این صفت تفکیک ناپذیر آن ها می باشد. در حقیقت، این قوّه خدادادی (یعنی اختیار و اراده

)

مانع آن می شود که انسان لحظه ای منفک از فعل و عملی باشد و حتی زمانی که به ظاهر، در حال «سکون» است، باز به دلیل این که فرض سکون محض برای انسان محال می باشد، از عمل و فعل و یا از حرکت و فعالیت، تهی نیست

.

بنابراین، انسان ها همیشه در حال حرکت و به عبارت دیگر، در حال اِعمال موضع می باشند. افعال و حرکات فکری، جسمی و ...، همه در این مقوله جای می گیرند و از انواع افعال و حرکات انسان ها شمرده می شوند

.

پیش از هر چیز دیگری، چگونگی حرکات و افعال نزد انسان (هر چند اجمالی) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و سپس حکم به انجام آن فعل خاص می شود. شاهد بر این ادعا، دلیلی است که آحاد بشری در برابر چرایی اعمال خود عنوان می کنند؛ چه مُسلِم و چه کافر برای اعمال خود (صحیح یا غلط)، «دلیل» اقامه می کنند و بر کردار خویش توجیهاتی گوناگون دارند. مسلمانان اعمال خود را بر اساس اعتقادات معرفی شده از جانب دین اسلام و مُلحدان نیز حرکات خود را مبتنی بر گرایشات مادی و غیرالهی توجیه می کنند. بنابراین، هر کس فعل خود را منسوب به فکر خود می داند و صحت افعال را به افکار برمی گرداند، اعم از افکار صحیح که حاصل آن فعل صحیح است و یا افکار باطل که حاصل آن فعل غلط می باشد. در هر دو صورت، این «فکر

»

است که «اعمال» (اعمال موضع ها) را به وجود می آورد

.

اگر چه «تحرّک فکری»، مقدّم بر افعال و اعمال انسانی است، لکن این مطلب مجوّزی بر صحت همه افعال و افکار نخواهد بود. معنا ندارد که افعال تمامی انسان ها و به تَبَع آن، افکارشان صحیح بوده و همه معترف به حقیقت باشند. دلیل آن نیز واضح است؛ اگرچه همه مدّعی کشف واقع اند، اما واقع یک چیز بیش نیست: یا جهان مخلوق است و هدفدار و انسان، مکلّف و یا جهان ازلی و ابدی بوده، علت وجودی انسان همان حیات مادی او در این دنیاست. در هر حال (فی الواقع)، یکی از این دو نظریه صحیح است و دیگری خلاف حق و حقیقت. بنابراین، صحت و بطلان، هم بر افکار انسان و هم

(

به تبع آن) بر اعمال او اطلاق می شود

.

برای این که بتوان فعل صحیحی داشت، باید بنای فکری صحیحی ایجاد کرد تا بر اساس آن، بتوان به افعال و اعمال خود شکل مطلوب و پسندیده داد

.(3)

بر اساس تفکرات یک مسلمان، مبنای فکری صحیحی که متّکی بر براهین محکم عقلی نیز هست، همان اعتقاد به وجود خدا، خلقت جهان، مسؤولیت و تکلیف انسان به عنوان یک مخلوق مختار در مقابل دستاوردهای انبیای عظام علیهم السلام و هدفداری عالم خلقت است

.(4)

اکنون این سؤال مطرح است که چگونه باید عمل کنیم تا بر خلاف مبانی اعتقادی، قدم بر نداشته باشیم؟ یعنی اگر گفتیم که انسان برای انجام فعل مفید و صحیح، نخست آن را مورد سنجش و بررسی قرار می دهد، قطعا ملاک خود را همان مبنای اعتقادی منتخب خویش دانسته، افعال را با آن محک خواهد زد. بنابراین، افعال غلط یا ریشه در مبانی فکری غلط دارد و یا از سنجش نادرست با مبانی اعتقادی سرچشمه می گیرد. به زبان تمثیل، گاه اعتقادات ناصحیح مادّی، ما را بر آن می دارد تا مطابق خواسته های نفسانی خود با دیگران عمل کنیم و گاه با وجود اعتقاد به حقایق اسلام، در تشخیص و تمییز فعل صحیح و عمل سازگار با عقایدمان دچار اشتباه و خطا می شویم

.

فرض اول مورد نظر نیست؛ چون بر این باوریم که اعتقادات اسلامی مبیّن «حقایق هستی» آن گونه که هست می باشد و این بحث موضوع مباحث اعتقادی است و خارج از این بحث می باشد. اما فرض دوم مورد بحث است که آیا واقعا نوع بشر قدرت و توان این تمییز و تشخیص را دارد یا خیر؟ جواب این سؤال چنین است: انسان ها در تشخیص افعال صحیح از غلط دچار اشتباه می شوند و در حقیقت، تشخیص این که کدام دسته از افعال موجب سعادت حقیقی یا قرب الهی و کدام دسته منتهی به هلاکت حقیقی می شوند از عهده او خارج است؛ یعنی، تشخیص این که چه اعمال موضعی می تواند سعادت دنیا آخرت را توأما برای صاحب فعل تضمین کند، از توان بشر و نوع او خارج می باشد. اگرچه در مرتبه نخست، توانسته بود به شناخت صحیحی بالنسبه دست یابد و آن را منسوب به عالم کند (و به بیان دیگر، از اثر پی به مؤثر ببرد)، اما دقیقا بنا به حکم همان عقل، در جای دیگر، دخالت عقل بشری موجبات فساد احکام حتمی خود عقل را به بار خواهد آورد

.

علت آن است که تشخیص صلاح و فساد در اعمال، بدون تسلط و حاکمیت بر آثار اعمال غیرممکن است. به عبارت دیگر، تنها توان احاطه بر آثار و لوازم فعل (آن هم نه فقط در دار دنیا، بلکه اثر فعل تا قیام قیامت و تا به آخر) است که این قدرت را به ما می دهد تا به یقین و نه بر مبنای شک و تردید، بدین حکم برسیم که مثلاً، فلان فعل سعادت انسان را تأمین می کند؛ یعنی، خدا را از انجام آن خشنود می سازد و سعادت مادی و معنوی ما را (قرب الی الله

)(5)

هم در دنیا و هم در آخرت تضمین می نماید

.

ضرورتا این مسأله تنها در حیطه قدرت خداوند سبحان است. اوست که تنها عالِم و حاکم بر هر حرکتی و آغاز و انجام هر عملی خواهد بود. تنها اوست که می تواند به وسیله انبیا و فرستادگان گرامش علیهم السلام راه نیل به سعادت حقیقی را برای کسانی که خود بخواهند سعادتمند گردند، بیان کند. بنابراین، صحیح است بگوییم که واضع احکام الهی در وضع و تعیین تک تک این قوانین عملی، آثار و لوازم هر یک را در دنیا و آخرت مدّ نظر داشته است و با توجه به خیرات و برکاتی که از عمل به این دستورات نصیب انسان ها می شود، امر به اجرا و تبعیت کرده و هدف رسالت رسولان و امامان به حق خود را ابلاغ، ترویج و تلاش و کوشش در جهت گسترش آن ها در بین جوامع انسانی اعلام فرموده است. از همین خاستگاه است که می توان ضرورت ارسال رُسُل را به خوبی دریافت؛ یعنی، اگر انسانِ محدود به خود می توانست اعمال صحیح (یعنی افعال دارای آثار صحیح دنیوی و اخروی) را تشخیص دهد، دیگر نیازی به رسولان الهی برای بیان تکالیف الهی نبود و معاذالله وجود انبیا و امامان معصوم علیهم السلام عَبَث می نمود

.(6)

در زمان ما که دست بشر از انبیا و امامان معصوم علیهم السلام کوتاه است، مجتهدان عظیم الشأن منادیان این قوانین الهی اند. اینان با رجوع به قرآن و سنّت دو یادگار نبی اکرم علیهم السلام بدون هیچ گونه پیش داوری،

(7)

آنچه را خداوند سبحان به عنوان آیین عمل، ارسال فرموده به دست می آورند و رساله های عملیه ثمره این کوشش ها و تلاش های وصف ناپذیر است

.(8)

بنابراین، تنها قوانینی که به حق، توان تبیین طیّ طریق به سوی کمالات حقیقی را دارند همین احکام عملی اسلام اند که در عصر ما به همّت مجتهدان، از منابع اسلامی استخراج می گردند

.

ذکر این نکته ضروری است که بنا به اعتقادات بر حق، هیچ حکمی در شریعت اسلام یافت نمی شود که عَبَث و خالی از نتایج انسان ساز باشد وگرنه شک در علم، حکمت و قدرت الهی صحیح می نمود

لینک کمکی