فایل رایگان پاورپوینت معرفي پايان نامه هاي گروه علوم تربيتي

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت معرفي پايان نامه هاي گروه علوم تربيتي :

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره

)

مقدمه

اولین گروه از دانش پژوهان رشته علوم تربیتی مؤسسه پس از گذراندن دوره عمومی و تخصصی (جمعا قریب ده سال

)

مقطع کارشناسی ارشد پیوسته را با گرایش «تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت » در خرداد ماه سال 76 به پایان رساندند و از پایان نامه های خود دفاع کردند

. (1)

دوران تحصیل گروه، به رغم مشکلات و محدودیت ها (به لحاظ این که اولین تجربه مؤسسه در این زمینه بود) دوران پرتجربه ای برای دانش پژوهان و نیز مسؤولان آموزش به شمار می آید. در این مدت، تشویق ها و ارشادات استاد فرزانه، حضرت آیه الله مصباح یزدی، ریاست محترم مؤسسه، تحمل مشکلات و محدودیت ها را آسان ساخت و دانش پژوهان را برای نیل به اهداف مورد نظر امیدوار کرد

.

با یاری خداوند متعال و تلاش و پی گیری مستمر مدیر محترم گروه و دانش پژوهان، تمامی دروس مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رشته، با موفقیت به پایان رسید

.

در مقطع دکتری نیز، در راستای اعزام فارغ التحصیلان این مؤسسه به خارج، و تحصیل تنی چند از آنان در کانادا و اتمام موفقیت آمیز تحصیلی آنان، در ذیل، به چکیده ای از پایان نامه های دانش پژوهان این گروه، در هر دو مقطع، که با راهنمایی استادان راهنما و مشاور در معرض قضاوت داوران قرار گرفت، اشاره می گردد

:

الف - مقطع دکتری

1.

زارعان، محمدجواد، تحول ارزشی در سیستم آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب اسلامی 1375 (1979)، به راهنمایی

:

پروفسور جی. لین، دانشکده فرهنگ و ارزش در تعلیم و تربیت، مونترال کانادا، سال 1999، 315 ص

.

چکیده:فرهنگ، که می توان آن را به مجموعه ای از آداب و رسوم، ارزش ها و روش های جاری یک جامعه در ابعاد گوناگون آن تعریف کرد، از نکات مثبت و منفی فراوانی برخوردار است که معمولا این نکات برای کسانی که در خود مجموعه زیست می کنند پوشیده مانده، و لذا اقدام کم تری از سوی عموم مردم آن جامعه برای استفاده بهتر آن (در جهت نکات مثبت) و اصلاح آن (در جهت نکات منفی) صورت می گیرد. اما به هر حال، هیچ فرهنگی در جهان - به ویژه در عصر ارتباطات - از دید ناظران بیرونی و گاه از دید چشمان بیدار داخلی - که معمولا اندکند - مخفی نمی ماند. بسیارند کسانی که از روی علاقه، کنجکاوی و یا جلب منافع مادی و یا سیاسی، زیر نام رشته هایی همچون مردم شناسی، فرهنگ شناسی، انسان شناسی، جغرافیای انسانی، جامعه شناسی و امثال آن به دنبال یافتن نکات روشنی از زوایای فرهنگی هر ملتی می باشند

.

فرهنگ ایران و ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاقمندان و جستجوگران در این زمینه - به دلائل گوناگون

-

بی شمارند. این امر به خصوص پس از تحقق انقلاب بزرگ اسلامی، وقوع انقلاب فرهنگی و طرح مساله اسلامی سازی

(

اسلامی کردن) جامعه، و دانشگاه، رنگ تازه ای به خود گرفته و توجه کسانی را که به نحوی با مسائل فرهنگی و مسائل خاورمیانه و کشورهای مسلمان، بویژه ایران در ارتباط می باشند، به خود جلب کرده است. تالیف کتب و مقالات متعدد در این زمینه، از دیدگاه های مختلف، حکایت از توجه محافل آکادمیک غرب به فرهنگ ساکنان این سرزمین، به خصوص پس از انقلاب اسلامی دارد. مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب ها و مقایسه انقلاب فرهنگی با برخی دیگر از فعالیت های مشابه در دنیا و از جمله انقلاب فرهنگی چین از جمله راههایی است که جستجوگران برای پاسخ خود دنبال نموده اند

.

تحلیل مساله اسلامی کردن بر اساس طرح مباحثی همچون حکومت دینی و مقایسه آن با حکومت کلیسا، متوقف شدن مفاهیمی همچون دموکراسی، مدرن سازی و آزادی، و زنده نمودن فرهنگ بیگانه اسلامی در مقابل فرهنگ اصیل ایرانی و ده ها تحلیل مشابه، نقل محافل علمی مربوطه و جوهره کتب و مقالاتی است که توسط بیگانگان و یا حتی ایرانیان بیگانه از فرهنگ ایرانی نوشته و در کتابخانه های غربی وجود دارد. جالب این است که تقریبا جملگی این تالیفات ادعای بی طرفی و به اصطلاح تحلیل صرفا آکادمیک دارند و به ادعای خویش از ارائه دیدگاه های متعصبانه خودداری کرده اند

.

جالب تر آن که نوشته هایی همچون پایان نامه حاضر، از سوی ایشان، متهم به یکسونگری می شود

!

با توجه به چنین جوی، و با عنایت به زمینه علمی مؤلف از یک سو، و آشنایی با مبانی اسلامی از سوی دیگر، به منظور مقابله ای هر چه محدود با رویکرد غیرمنصفانه حاکم در این زمینه و معرفی انقلاب اسلامی ایران و اهداف و سیاست های بنیانگذار آن، امام راحل(ره) پایان نامه حاضر درصدد برآمده تا با استفاده از منابع عمدتا غربی و آثار و مدارکی که در همان دیار مورد استفاده قرار می گیرد، به تحلیل و معرفی اهداف و سیاست های تعلیم و تربیت اسلامی و ارتباط آن با فرهنگ جامعه ایرانی بپردازد. باشد تا دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی، امام راحل و شهیدان بزرگوار ادا کرده باشیم

.

عوامل تشکیل دهنده فرهنگ ساکنان سرزمین ایران کدام اند؟ پایان نامه حاضر بحث خود را با این سؤال، آغاز می کند و در جست وجوی آن دسته از عواملی است که به نحوی در تشکیل فرهنگ مردم ایران دخالت دارد. بدون شک، ورود اسلام به ایران (به شکل مسالمت آمیز یا جنگ طلبانه که خود جای بحث دارد) و نفوذ آن در این فرهنگ و برای قرن های متمادی، امری است که بایستی مورد توجه قرار می گرفت. سکونت در این منطقه از سال ها قبل از ورود اسلام و ریشه نژادی مشترک از جمله دیگر عوامل دخیل در این فرهنگ است و بالاخره واردات فرهنگ های بیگانه و از جمله واردات فرهنگ غرب - به خصوص در قرن اخیر - نیز عامل دیگر قابل توجه است. بحث پیرامون این مسائل نهایتا ما را به این سمت سوق داد که انتخاب نام فرهنگ ایرانی - اسلامی یا فرهنگ اسلامی - ایرانی و به عبارت دیگر، دخیل دانستن دو فرهنگ ملی ایرانی و اسلامی در فرهنگ ایران، بدون این که جدایی بین آن ها میسور باشد، امری است که از آن گریزی نیست

.

بحث مذکور پیرامون فرهنگ مردم ایران زمینه ای شد تا در مقایسه ای در نظام آموزشی قبل و بعد از انقلاب و اهداف و سیاست های آن ها، مساله فاصله گیری یا نزدیکی به فرهنگ اسلامی - ایرانی به عنوان یک معیار مورد ارزیابی قرار گیرد

.

به دیگر سخن، یکی از ویژگی های سیستم موفق آموزش و پرورش هماهنگی آن با اصول کلی فرهنگ حاکم است. سعی در فاصله گرفتن از ارزش های فرهنگی - جدای از مثبت یا منفی بودن این فاصله گیری - موفقیت سیستم آموزشی را با مشکل روبرو ساخته و احیانا موجبات شکست آن را فراهم می آورد. چنانچه در مقابل، هماهنگی سیستم با ارزش های اصیل جامعه بر رشد و بالندگی امر آموزش می افزاید. آن دسته از محققین غربی که در زمینه مسائل تعلیم و تربیت ایران قبل از انقلاب و اهداف و سیاست های آن مطالعه داشته اند، اهداف زیر را به عنوان اهداف اساسی برشمرده اند: 1- غربی ساختن جامعه

(Westernization)

2-

مدرن سازی

(modernization)

،

3-

اسلام زدایی

(

و 5- شاه محوری

(king-centeality)

.

تحلیل هر یک از مفاهیم بالا و نقش آن ها در سیستم آموزش و پرورش و کتب درسی دوران قبل از انقلاب، تبیین فاصله گیری اهداف آموزش و پرورش از فرهنگ اسلامی و اصطکاک آن با ارزش های مردم در این بخش دنبال گردید

.

در مقابل اهداف گذشته، بخش بعد به بررسی اهداف و سیاست های آموزش و پرورش دوران پس از انقلاب پرداخته و با تکیه بر آراء و دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) سه مفهوم اساسی را به عنوان سیاست های کلی تعلیم و تربیت اسلامی در ایران مدنظر قرار داده است، که عبارتند از 1- تزکیه، 2- اعتماد به نفس و 3- استقلال (فرهنگی

) .

در هر دو بخش قبل و بعد انقلاب، برخی از کتب درسی دوره ابتدایی جهت مستند ساختن بحث ها، ترجمه و ارائه شده و آنگاه در چهار بخش مستقل ارزش های معنوی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مورد تحلیل قرار گرفت

.

و اما بخش پایانی پایان نامه تلاشی است جهت تبیین سه مساله بنیادین در مساله اسلامی سازی، که عمده از منظر غربی و یا روشن فکرنمایی مورد تامل قرار می گیرد

:

1-

آموزش ارزش و خطر القاء و شست وشوی مغزی

.

(Teaching values, the problem of indoctrination)

سر سطر دو دیدگاه متضاد «منش پروری

»

(character Education)

و «خودظهوری ارزش

»

(

Values clarification)

در دهه های اخیر بر سر مساله آموزش ارزش های جامعه به نسل جدید گفت وگوهای جدی داشته اند و دارند. به ویژه دیدگاه خودظهوری ارزش اصرار بر این دارد که آموختن ارزش ها به کودکان نوعی شست وشوی مغزی و راکد گذاشتن قوه تعقل و اندیشه آن هاست و لذا این آموزش را شدیدا رد می کند. این سؤال که آیا اسلامی سازی به معنای انتقال ارزش ها و آموزش آن ها به جامعه است و یا معنای دیگری دارد و آن گاه بحث رشد عقلی کودک در چه جایگاهی قرار می گیرد بحثی است که در این جا مطرح گشته و با استفاده از مفهوم فطرت این امر تبیین شده است

.

2-

ارزش، مطلق یا نسبی. سؤال دیگری که باز از جمله مسائل حاد مباحث ارزش در تعلیم و تربیت است بحثی از فلسفه اخلاق است که آیا ارزش ها نسبی است یا مطلق. طرف داران نسبی بودن (به ویژه آنان که نسبی بودن را به فرد برمی گردانند) بر آنند که آموزش ارزش به دیگری معنایی نمی تواند داشته باشد جز این که، ارزش های خود را به دیگران تحمیل کنیم. تحلیل فلسفی مساله از دید فلسفه غربی و بیان دانشمندان اسلامی در این زمینه مباحثی است که این بخش از پایان نامه به خود اختصاص داده است

.

3-

جایگاه اندیشه استدلالی و تفکر انتقادی. در طرح سؤال اول به این نکته اشاره شد که آموزش ارزش از دیدگاه

«

خودظهوری ارزش » ایجاد مانعی در راستای رشد اندیشه می باشد. از سوی دیگر، طرفداران تفکر انتقادی

(critical thinking)

نیز این شیوه را که بر اساس تعقل

(rationality)

و جست وجوی دلیل استوار است، شیوه ای ایده آل در تعلیم و تربیت و اخلاق می دانند. این که جایگاه تعقل در شیوه اسلامی سازی درمقام تئوری و عملی چیست، آخرین بحثی است که پایان نامه با آن به اتمام می رسد

.

مراجعه، مشورت و یا استفاده از بیش از پانصد عنوان کتاب یا مقاله و همچنین مراجعه و استفاده از سایت های اینترنت امری بود که در راستای غنای پایان نامه صورت گرفت. این پایان نامه تحت نظارت کمیته ای چهار نفری متشکل از اساتید پروفسور لین

(J. Lin)

(

استاد راهنما)، پروفسور اسمیت

(D. Smith)

(

رئیس دپارتمان و استاد مشاور)، پروفسور وود

(E. Wood)

(

استاد مشاور)، جملگی از دپارتمان فرهنگ و ارزش در تعلیم و تربیت و پروفسور ارمزبی

(E. Ormsby)

(

استاد مشاور) از مؤسسه مطالعات اسلامی و حدود 2 سال به طول انجامید و در حضور کمیته 5 نفری متشکل از استاد راهنما، جمعی از اساتید مشاور و استاد میهمان (داور)، پروفسور کلارک

(L. Clarck)

از دانشگاه کنکوردیا

(Concordia Vniversity (montreal)

مراحل دفاع انجام و با درجه ممتازی جزو لیست افتخاری ریاست دانشگاه

Dean|s honor list

قرار گرفت

.

2.

رهنمائی، سید احمد. مفهوم «خودیابی » از دیدگاه فلسفه تربیتی جان دیویی و علامه طباطبایی(ره) (مطالعه تطبیقی

) .

دکتری، دانشگاه مک گیل، علوم تربیتی. به راهنمایی: دکتر دیوید. اسمیت، مونترال - کانادا، 1999، 308 ص

.

چکیده: مطالعه مزبور پژوهشی است تطبیقی - تحلیلی درمورد مفهوم «خودیابی و خودشکوفایی » از منظر دو دیدگاه متفاوت و در عین حال، قابل بررسی و مقایسه. جان دیویی (1952 - 1859) نماینده طرز تفکری طبیعت گرایانه و صاحب اندیشه ای مطابق با اصول عمل گرایی و یکی از برجسته ترین نظریه پردازان مکتب انسان مداری جدید از یک سو، علامه طباطبایی(ره) (1981-1903)، زبان و بیان رسای تفکر الهی و اسلامی - شیعی از سوی دیگر، این مفهوم تربیتی را مورد نقد و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند

.

این رساله با هدف تبیین جهان بینی، اصول و مبانی فلسفی، تربیتی و انسان شناختی، همچنین تشریح مواضع عقیدتی این دو فیلسوف و توضیح نقاط اشتراک و اختلاف آن ها از یک مقدمه، پنج فصل، یک نتیجه گیری و دو ضمیمه فراهم آمده است. ضمنا، به منظور شفاف بودن بینش اعتقادی، و زمینه علمی و فرهنگی نگارنده، در نظر کسانی که این رساله را خواهند خواند، کمیته نظارت بر تحقیق از وی خواست تا به بیان شرح حال مختصری از خود بپردازد. این شرح حال در پنج صفحه تهیه شد و قبل از مقدمه رساله درج گردید

.

مباحث مندرج در مقدمه شامل مفهوم شناسی تحلیلی برخی از اصطلاحات و واژگان مهم، اهمیت تحقیق، روش شناسی و هدف تحقیق، همچنین پیشینه این مطالعه تطبیقی می باشد

.

فصل نخست به ترجمه احوال و شرح زندگانی دو فیلسوف می پردازد و رویکرد آن دو را در ارتباط با موضوع تربیتی خودیابی، خودشناسی و خودشکوفایی و علاوه بر آن، زمینه های محیطی، فرهنگی، علمی و اعتقادی چنین رویکردی تبیین می کند

.

فصل دوم به بررسی و مقایسه دیدگاه این دو دانشمند در زمینه انسان شناسی اختصاص یافته است. در این فصل، موقعیت موضوع مورد بحث در این رساله و ارتباط آن با مبحث انسان شناسی روشن گردیده است

.

در فصل سوم، اخلاق و نقش تربیتی آن در خودیابی و خودشکوفایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مبانی فلسفه اخلاق جان دیویی و علامه طباطبایی با یکدیگر مقایسه شده است

.

فصل چهارم نقش هنر در تعلیم و تربیت و ارتباط زیبایی شناسی و خلاقیت های هنری را با خودیابی و خودشکوفایی ارزیابی می کند

.

فصل پنجم متغیرات و عناصر اساسی دو دیدگاه، همچنین برداشت ها و مفاهیم ارزشی هر دو دیدگاه را بیان می دارد و بر مبنای ارزش یابی و ارزش گذاری طرفین به بررسی تفسیر آنان از خودیابی می پردازد

.

بخش مربوط به نتیجه گیری ضمن یک جمع بندی و تجزیه و تحلیل فشرده از نقطه نظرات دو فیلسوف در ارتباط با موضوع مورد بحث، با بیانی نقادانه نتیجه تحقیق را ارائه می دهد

.

این رساله با دو ضمیمه پایان می پذیرد. این دو ضمیمه به منظور تکمیل بحث و غنا بخشیدن به تحقیق مورد نظر در پایان رساله مزبور درج گردیده است. هر یک از این دو ضمیمه به نوبه خود به طور برجسته و مستقیم و با بیانی روشن مبانی و مسائل جهان بینی و مواضع عقیدتی جان دیویی و علامه طباطبایی(ره) را نمایان می سازد، و خواننده را در مورد آراء و نقطه نظرات فلسفی - تربیتی که به این دو فیلسوف نسبت داده شده است واقف تر و مطمئن تر می سازد

.

3.

شاملی، عباسعلی، در تکاپوی رسیدن به مدلی از توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی: جستاری در نظریه پیشنهادی علامه متفکر شهید آیه الله سید محمدباقر صدر(ره) به راهنمایی: پرفسور ج. لین، دانشکده فرهنگ و ارزش ها در تعلیم و تربیت، مونترال، کانادا، 1999، 414 ص

چکیده: سالیانی است که توسعه و سامان دهی تحول اجتماعی دغدغه مشترک تمامی ملت های توسعه یافته و در حال توسعه بوده است. الگوهای گوناگونی از سوی اندیشه وران قلمرو توسعه و تحول اجتماعی در واکنش به دغدغه مزبور عرضه شده است. بی تردید هر یک از این مدل ها به چارچوب خاصی از فرهنگ و ارزش ها گره خورده است. از این روی باید اذعان نمود که هیچ یک از الگوهای توسعه نمی تواند بریده از بار ارزشی بوده و تنها بر مبانی صرف اقتصادی، اجتماعی یا معیارهای مادی ارزیابی شود. الگوهای توسعه به ناچار دارای بار ارزشی ویژه و همگون با تاریخ، فرهنگ و انگیزه های تعالی طلبی یک ملت است. اما مرور و بازنگری مدل های موجود حاکی از این است که یک محقق به کمتر الگویی برمی خورد که خود را درگیر ابعاد فرهنگی و ارزشی توسعه کرده باشد

.

اندیشمندان مسلمانی که با انگیزه دین باوری و دین یاوری به مطالعه مدل های غربی توسعه پرداخته اند، هیچیک از آن ها را وصله همرنگ الگوهای دینی و سیستم های ارزشی پذیرفته شده در جوامع اسلامی نیافته و از این روی بر آن شده اند که به ساخت و پرداخت الگویی از توسعه همت گمارند که با ارزش ها، بینش ها و انگیزش های دینی در اصطکاک نباشد

.

در این رساله محقق کوشیده است که به مدلی از توسعه که به ویژه شاخص های فرهنگی و ارزشی در آن برجسته شده اند، دست یابد. این کاوش با تکیه بر نوشته های اندیشمند تیزبین و آینده نگر شیعی علامه شهید آیه الله سیدمحمدباقر صدر

(

اعلی الله مقام الشریف) - به دلیل جامعیت و حساسیت آثار وی در محور فرهنگی و ارزشی - دنبال شده است. روش کیفی تحلیلی و تطبیقی - قرآنی بستر و روش اصلی بحث در این رساله بوده است. فصل های اول و دوم رساله به بازنگری، توصیف و نقد مدل های گوناگونی از توسعه و تحول اجتماعی که در مغرب زمین بروز و تحول یافته اند، اختصاص داده و ما بعد نوین

(Postmodern)

طبقه بندی شده است. فصل های بعدی در جست وجوی الگوی جایگزین اسلامی از بین آثار شهید صدر(ره) برآمده و نظریه آن شهید را درباب توسعه فرهنگی و ارزش ها ردیابی می کند. این نظریه بر کشف ماهیت تنش ارزشی انسان و تنازع درونی وی، چگونگی گذار از این معبر و طبقه بندی نظام های مختلف ارزشی که انسان ها موفق به پی ریزی آن می شوند، پرداخته است

.

شهید طی پردازش عناصر متعدد نظریه خود می کوشد جهت گیری بحث توسعه را از شکل اجتماعی - کلان

(

به فردی - خرد

(Micro-individual)

بودن مبدل سازد. یک الگوی اسلامی توسعه از نگاه شهید صدر(ره) پیش و بیش از هر چیز مدلی برای توسعه نظام ارزشی انسان هاست. شهید همچنین بر این باور است که در یک جامعه دینی توسعه فرهنگ و ارزش ها باید خاکریز اول هر نوع توسعه و سامان دهی اجتماعی باشد چرا که چنین جوامعی ملاک نهایی توسعه را قرب الی الله از مسیر التزام به احکام و سیستم ارزشی و اعتقادی اسلام می دانند. بنابراین آموزش و پرورش ارزش ها زمانی در یک جامعه اسلامی مؤثر و مفید می افتد که دنبال کننده راه کارها در نظام تعلیم و تربیتی نبوی باشد. به نظر شهید(ره) انبیاء در نظام آموزش و پر

لینک کمکی