فایل رایگان پاورپوینت ارتباط دين با علوم انساني

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت ارتباط دين با علوم انساني :

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

اشاره

بیست و هفتم آذر ماه، یادآور شهادت مظلومانه شهید آیه الله دکتر مفتح و نیز نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه و روحانی و دانشجو، این دو قشر فرهیخته جامعه اسلامی است. به یک معنی، وحدت حوزه و دانشگاه به معنای زمینه سازی بستر مناسب برای حضور فعال دین در عرصه های علمی و آکادمیک است. هدف والای بزرگانی چون شهید علامه مطهری و شهید دکتر مفتح، که در راه تحقق آن جان باختند، بازسازی و نوسازی علوم اسلامی بر اساس مبانی و بنیان های دین است

.

ضمن پاسداشت این روز فرخنده و یاد آن عزیزان، این مقال را، که گوشه چشمی به این موضوع دارد، پی می گیریم

:

مکاتب تجربی افراطی ای چون پوزیتیویسم، که کم و بیش بر تمامی مکاتب و دیدگاه علمی امروز (و از جمله علوم انسانی

)

سلطه دارند، شناخت علمی انسان را به شناخت حسی و تجربی محدود نموده و دخالت هرگونه شناخت فلسفی و فراتجربی را در فرایند علم انکار می کنند. بنابر تئوری پوزیتیویسم «جای بحث و پژوهش علمی و یقین آور پیرامون مسایل ماوراء طبیعت باقی نمی ماند و همه مسایل فلسفی پوچ و بی ارزش تلقی می گردد

(1)

این دیدگاه که شناخت های علمی را صرفا حسی و تجربی دانسته و آن ها را نیازمند هیچ گونه زیربنای فلسفی و ماوراء طبیعی نمی داند،

(2)

پیامدهای متعدد و گوناگونی برای علم در پی دارد، که یکی از آن ها ایجاد شقاق و جدایی قاطع میان معارف دینی و فلسفی از یک سو و شناخت های علمی و تجربی از سوی دیگر است

.

پوزیتیویسم از جنبه های مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است و تا حدی که به این بحث مربوط می شود، به اختصار باید گفت

:

1-

بدون یک سری مفاهیم و معارف فلسفی و متافیزیکی هیچگونه شناخت متقن تجربی ممکن نیست

.

2-

خود پوزیتیویست ها نیز در عمل از انبوه عظیمی از پیش فرض های فلسفی و متافیزیکی استفاده کرده اند و می کنند

.

مثلا پوچ انگاری مفاهیم متافیزیکی و اعتبار شناخت های تجربی، که از اولی ترین ادعاهای آنان به شمار می روند، بدون ورود به حوزه متافیزیک و تخطی از اصول پوزیتیویستی امکان پذیر نیست

.

بنابراین، تلاش برای بنیان گذاری یک علم تجربی محض کار بیهوده ای است و علوم تجربی از انبان غنی و گسترده فرهنگی جامعه خود تغذیه می کنند، هر چند ریشه های فرهنگی و اجتماعی آن پنهان نگه داشته می شوند

. (3)

از این روی، شایسته است دانشمندان میزان تاثیر مفاهیم و معارف فلسفی، دینی و... در قلمرو علوم تجربی را مورد مطالعه قرار داده و نسبت به آن معرفت آگاهانه کسب کنند. در این مقاله نقش و جایگاه دین را در فرایند تحقیق علمی به اختصار مورد بحث قرار خواهیم داد

.

رابطه علم و دین از زوایای مختلف و گوناگونی مورد بحث قرار گرفته است، مثلا مورخان و جامعه شناسان علم، مساعدت ها و موانعی را که دین و یا نهاد دینی در طول تاریخ برای پیدایش و رشد علم فراهم کرده است، مورد بحث قرار می دهند. کلامیون و فلاسفه دین از سازگاری و عدم سازگاری محتوای دین با دستاوردهای علوم بحث می کنند

.

هیچ کدام از مباحث یاد شده موضوع این مقاله نیست، مقاله حاضر به بررسی این مساله می پردازد که آیا دین (معارف، عقاید و ارزش های دینی و نه روحانیان و مبلغان دینی) می تواند و یا باید، نقشی در فرایند علم (تحقیق و پژوهش علمی

)

ایفا نماید یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است، این نقش را چگونه ایفا می کند و میزان و قلمرو آن چقدر است؟

این بحث، در واقع به شناخت شناسی و فلسفه علم مربوط می شود. در این جا سعی خواهد شد که در حد امکان ابعاد مختلف این مساله مورد بررسی قرار گیرد. هر چند این بحث در مورد همه علوم و همه ادیان قابل طرح است، ولی در این جا از طرفی، به دلیل ارتباط و آمیختگی زیاد علوم ان

لینک کمکی