... دانلود ...
بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت دختر وحي در مسير طوفانها :
در باره زندگی پرماجرای این دختر وحی، و در فضایل و مناقب آن سالار بانوان هر دو جهان، کتابهای بیشماری، نوشته شده و تحقیقهای فراوان به عمل آمده و شعرها سروده شده است، که، نمی توان یک میلیونم آن را در این مختصرگنجانید، اما برای اینکه قطره ای از دریا برداشته شود و از فیض ذکر فضیلت ها و سر گذشتهای آن بانوی هردوعالم بی بهره نباشد و احادیث را بدون تشریح می آورم تا زیاد بطول نیانجامد و خوانندگان گرامی هرکس به اندازه برداشت خود قضاوت نمایند.
ابتدا به چند حدیث از کتابهای فریقین. با دقت زیاد توجه فرمائید.
1 -«یا أحمد لولاک لما خلقت الأفلاک، و لولا علی لما خلقتک، و لولا فاطمه لما خلقتکما»[1] ای أحمد! اگر به خاطر تو نبود جهان را نمی آفریدم، و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم، و اگر فاطمه نبود شما را پدید نمی آوردم. پیرامون این حدیث و سند آن بحثها و تحقیقات زیادی هست به محلش مراجعه شود ولی در کل . این روایت این مطلب را می رساند که وجود این بزرگواران به همدیگر بستگی دارد وبدون ایجاد هریک از آنها، آفریده شدن آن یکی بیمعنا و امکان پذیر نبود دقت بفرمائید: اگر علی نبود ادامه وجود حجت های بعدی اعلام شده از سوی خدای متعال، وجود نداشت و همچنین اگر فاطمه نبود، این بزرگواران از کدام مادر لایق به شان اینها، به وجود می آمدند پس اینها مکمّل وجودی همدیگرند.
نتیجه: اگر علی نبود به وجود آمدن رسول خدا، با شرایط رسالتی که داشت، معنی نداشت و همچنین اگر فاطمه نبود، امامت علی و ادامه امامت و ولایت امامان بعدی با آن شرایط آسمانی و خداوندی که تعیین شده بود، بی معنا بود.
پس شرافت و فضیلت اصلی به رسول خدا می گردد، اگر او نبود جهان آفرینش و ماسوی اللّه که علت ایجاد آنها اوست، به وجود نمی آمد و اگر علی نبود، ایجاد رسول خدا مفهومی نداشت و اگر فاطمه نبود، به وجود آمدن آن دو بیمعنا بود.
زیرا شرط ایجاد و ادامه حیات ماسوی اللّه از سوی خدای متعال، به وجود آمدن اینهابود.
2 - امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:
نحن حجّه اللّه علی الخلق و فاطمه حجّهٌ علینا ما حجت های خدائیم بر خلق و فاطمه حجت خداست بر ما[2]
3 - یا سلمان حبّ فاطمه ینفع فی مأهٍ من المواطن، أیسر تلک المواطن: الموت و القبرو المیزان و المحشر والصّراط و المحاسبه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمود: ای سلمان دوستداری فاطمه در صد موطن پر مخاطره سود می بخشد، که آسان ترین آنها، آستانه مرگ، قبر، میزان و محشر، صراط، و به هنگام حساب[3]
4 - ابن أثیر در ذکر حالات فاطمه علیهاالسلام می گوید: وکانت فاطمه تکنّی أم أبیها فاطمه را مادر پدرش می گفتند.[4]
عن جعفر بن محمد علیهماالسلام أنّه قال: کانت کنیه فاطمه بنت رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله أم أبیها. روایت از امام صادق علیه السلام است که فرمود: کنیه فاطمه دختر رسول خدا، مادر پدرش بود.[5]
این کلمه خیلی معنا دار و پر مغز است، چرا این کنیه به او داده شد یک دختر چگونه می تواند برای پدر مادر باشد وو.. اظهار نظرهای زیاد و بررسی های بیشتر وجود دارد که برای آوردن آنها، مقام را مجال نمی باشد.
5 - در توقیع حضرت بقیه اللّه الأعظم روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء آمده است؛ و فی إبنه رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله لی أُسوهٌ حسنه در دخت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله برای من سرمشق (و الگوی درخشان و نیکوئی است[6]
6 - وکانت فاطمه تحدّث فی بطن أمّها فاطمه درشکم مادر سخن می گفت[7]
» شافعی« امام اهل سنت، از خدیجه روایت کرده است فرمود: وقتی که من به فاطمه باردار شدم برای من بار سبکی بود و بامن حرف می زد[8]
دهلوی دانشمند سنی گوید: وقتی که خدیجه به فاطمه باردار شد، آن کودک أرجمند، در شکم او با وی سخن می گفت، و او این رخداد شگرف را از پیامبر پنهان می داشت؛ روزی پیامبر وارد خانه شد و اورا در حالی دید بی آنکه کسی در خانه باشد، سخن می گوید. از او پرسید: با کهِ حرف می زدی؟! گفت: کودکی که درشکم دارم با من سخن می گفت.
فرمود: خدیجه! مژده ات باد! خدا این دختری را که در بطن تو است، مادر یازده تن از جانشینان من قرار داده که بعد از من و پدرشان علی علیه السلام، یکی پس از دیگری خواهند آمد.[9]
شعیب مصری: می نویسد: هنگامی که حق نا پذیران از پیامبر خواستند که ماه شکافته شود، »خدیجه« در حالی که به فاطمه باردار بود، گفت: نومید و سر أفکنده باد آنکه محمّد صلی اللّه علیه و آله را - که برترین پیامبر پروردگار من است - تکذیب نماید. درست در این حال بود که فاطمه از درون جان مادر ندا داد که: ای مادر! نگران مباش که خدا با پدر من است.[10]
7 - عائشه گوید: کانت اِذا دخلت علیه رحّب بها و قام إلیها فأخذ بیدها فقبّلها و أجلسها فی مجلسه (الحدیث) هنگامی که ( فاطمه) پیش رسول خدا می آمد به پاس احترام او، می ایستاد و خوش آمد می گفت، و دست او را می گرفت و می بوسید و در جای خود می نشانید.[11]
در آخر روایت می گوید: اذا دخل الیها رحّبت به و قامت فأخذت بیده فقبّلته و زمانی که رسول خدا به پیش فاطمه می آمد، خوش آمد می گفت دستش را گرفته و می بوسید.[12]
8 - عن عائشه: وکانت اذا دخلت علیه قام الیها فقبّلها و اجلسها فی مجلسه الحدیث روایت از عائشه است که هروقت فاطمه پیش رسول خدا می آمد بلند میشد و او را می بوسید و در جای خود می نشانید.[13]
9 - عن ثوبان مولی رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله قال: کان رسول اللّه اذا سافر کان آخر عهده بانسان من اهله، فاطمه؛ و أول من یدخل علیه اذا قدم فاطمه علیهاالسلام(الحدیث) ثوبان غلام رسول خدا گوید: هروقت حضرت به سفر می رفت آخرین کس که از او جدا میشد فاطمه بود و در باز گشت اولین کسی را که ملاقات می کرد او بود ...[14]
حاکم با سند خود از عبد اللّه بن عمر روایت کرده است: إنّ رسول اللّه اذا خرج فی غزاه کان اول عهده بفاطمه رسول خدا هر وقت به جنگی می رفت (در بازگشت)نخستین کسی که او را ملاقات می کرد، فاطمه بود. باز می نویسد: کان اذا خرج فی غزاه کان آخر عهده بفاطمه و اذا رجع کان اول عهده بفاطمه (الحدیث) حضرت هروقت بجنگ میرفت آخرین نفر و هنگام برگشت نخستین نفر می دید، فاطمه بود (تآخرخبر)
در روایت دیگر از ابن عمر مانند جملات بالا آمده است و اضافه کرده موقع رسیدن به فاطمه می گفت: فداک أبی و أمی پدر و مادرم فدای تو –دخترم- باد.[15]
10 - در جریان عیادت ابوبکر و عمر از فاطمه زهراء علیهاالسلام از جمله اعترافاتی که از آنها گرفت این جملات بود پیامبر فرمود: رضا فاطمه من رضای و سخط فاطمه من سخطی، فمن أحب فاطمه ابنتی فقد أحبّنی، و من أرضی فاطمه فقد أرضانی، و من أسخط فاطمه فقد أسخطنی...»[16]
11 - روایتی با کمی تفاوت در عبارت، در کتابهای سنّی و شیعه به وفور آورده اند که پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمود:«یا فاطمه إنّ اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» ای فاطمه خداوند با غضب تو غضب می کند و بارضای تو راضی می شود.[17]
در تعبیر دیگر فرمود: إنّ اللّه یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها خداوند با غضب فاطمه غضب می کند و با رضای او، راضی می شود.[18]
12 - قال صلی اللّه علیه و آله إنّما فاطمه شجنهٌ منّی یبسطنی مایبسطها و یقبضنی ما یقبضها. قطعاً فاطمه شاخه ای ازمن و تکیه گاه من است، او مانند رگهای بدن من، به تمامی وجودم، پیچیده است[19]
13 - فاطمه بضعه منّی فمن أغضبها أغضبنی فاطمه، پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است[20]
14 - از عائشه روایت شده است که: پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله در مرضی که از دنیا رفت به فاطمه علیهاالسلام فرمود: یا فاطمه ألا ترضین أن تکونی سیده نساء العالمین، و سیده نساء هذه الأمّه و سیده نساء المؤمنین. ای فاطمه! آیا راضی نمی شوی بانوی بانوان عالم ها و بانوی بانوان این امت و بانوی بانوان مؤمنان باشی؟.[21] پس از نقل این حدیث می گوید: هذا اسناد صحیح سند این حدیث صحیح است[22]
15 - عائشه می گوید: مارأیت أحداً کان أشبه کلاماً و حدیثاً من فاطمه، برسول اللّه، وکانت إذا دخلت علیه رحّب بها و قام إلیها فأخذ بیدها فقبّلها و أجلسها فی مجلسه. ندیدم کسی را که در سخن گفتن و روایت حدیث مانند فاطمه، به رسول خدا شباهت داشته باشد و هر وقت به پیش پیامبر، می آمد، پیامبر، به احترام او می ایستاد و دست او را گرفته و می بوسید و او را در جای خود می نشانید.[23]
16 - «عن عائشه انّ رسول اللّه کان کثیراً ما یقبّل عرف فاطمه » عائشه می گوید
لینک مرتبط » فایل رایگان پاورپوینت دختر وحي در مسير طوفانها
فایل رایگان پاورپوینت نمي از يم تلاش هاي علمي امام حسن عسکري (عليه السلام) | WORD
سامراء، جرجان و بصره متمرکز شـده بـودند. به دلائلی سامرا، کوفه، بغداد، قم و نیشابور از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.[15]
حضرت برای گـسترش فـرهنگ تشیع نامه های فراوانی برای شـیعیان آن شـهرها از جـمله شیعیان قم و آوه[16]، مـردم مـدینه،[17] و نامه ای به «ابن بـابویه» و نـامه مفصلی خطاب به «اسحاق بن اسماعیل» و شیعیان نیشابور نوشته بودند.[18]
در نامه آخر، حضرت پس از توضیح در بـاره نـقش امامت در هدایت امت اسلامی و تشریح ضـرورت و اهـمیت
فایل رایگان پاورپوینت برگي از دفتر فضائل امام حسن عسکري عليه السلام | WORD
قتی در رابطه با افرادی از آل ابی طالب که ساکن سامرّا می باشند و قدر و منزلت هر کدام از آنان در نزد هیأت حاکم سخن به میان آمد، احمد بن عبید اللّه گفت: «من از میان علویانی که در سامرا زندگی می کنند مردی را به مانند حسن بن علی بن محمّد بن علی الرّضا علیهم السّلام نه دیده، نه شنیده و نه شناخته ام؛ کسی که بسان او دارای هدایت، وقار، عفت، تیزهوشی و عقل بو
فایل رایگان پاورپوینت نگاهي به حکومت امام مهدي (عج) در قرآن | WORD
ر تفسیر آیه«اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» فرمود:
مَن اَقَرَّ بِقیامِ الْقائِمِ علیه السلام اَنّه حَقٌ. 2
شخص متّقی کسی است که به قیام قائم علیه السلام اقرار کند و آن را حق بداند.
این نوع تفسیر و برداشت از باب تطبیق کلی بر مصداق بارز آن است3 پس، از انضمام اینحدیث به آیه مذکور، برمی آید که یکی از صفات افراد با تقوا و ایمان مدار داشتن علم یقینی واطمینان کامل به وجود امام زمان(عج)
فایل رایگان پاورپوینت راهبرد امام مهدي (عج) در برخورد با مخالفان اسلام | WORD
نه امیر. » در این زمان است که پیروان حضرت عیسی (ع) به همراه ایشان به دین پیامبر خاتم (ص) نماز می گزارند (ابن طاووس، 1416: 172 173 و 174 175 و 202؛ هندی، 1409: ج7، 187؛ مناوی، 1415: ج6، 17؛ شیبانی، بی تا: ج3، 345 و 367 و 384؛ فیروزآبادی، 1392: ج 3، 326). در این زمینه، روایات زیادی از هر دو طریق وارد شده است، که از نظر تعداد و مفهوم بسیار فراوان است.
یه
فایل رایگان پاورپوینت ارائه آموزه هاي مهدويت از سوي امام مهدي (عج) | WORD
ستادگان ببرند.
در ادامه، از لطف پروردگار به پیامبران بزرگش و از جایگاه بلند ایشان و از پیامبر خاتم که رحمت برای همه اهل عالم و تمام کننده نعمت و هدایت گر بود، می گوید. از علی (ع) می گوید که برادر و جانشین رسول بود و از جانشینان علی (ع) که هریک جانشین دیگری شدند و دین را با اینان زنده کرد و نورش
فایل رایگان پاورپوینت ديدگاه ابن عربي درباره وزراي امام مهدي (عج)و نقد آن | WORD
روایات را به روایت معروف ابی سعید نیز برگردانیم باز افاقه ای به حال ابن عربی نخواهد کرد. تازه این استناد _ بر فرض تصریح به عدد 9 _ در صورت قوت سند و نبود معارض جا دارد، ولی چنان که گذشت هم این حدیث ضعیف است و هم معارض های جدی و فراوانی دارد.
ویژگی های وزرای امام مهدی (عج) از دیدگاه ابن عربی
الف ) ویژگی های شخصیتی
فایل رایگان پاورپوینت شباهت هاي امام مهدي (عج) و پيامبران الهي در قرآن | WORD
ی فضایی، به سیار عطارد و زهره است؛ زیـرا:
1- واژ «عـین» دربار کرات آسمانی نیز به کـار می رود و «عین حمئه» و بـنا بـر قرائت دیگر «حامیه» به سـیاره ای پرحـرارت اشاره دارد.
2- لفظ «سبب» در هم موارد قرآنی برای سفر به فضا به کار مـی رود.
3- تـطابق شرایطی که آیات بدان اشـاره دارد بـا وضـعیت این سیارات نـسبت بـه زمین و دلایل فراوان
فایل رایگان پاورپوینت تاريخ و تبار انديشه وحدت اسلامي ميان فريقين در ميان علماي معاصر اماميه | WORD
وجه داشت؛ چراکه به بیان معظم له، بسیاری از روایات أئمه اهل بیت ناظر به روایات و فتاوای اهل سنت هستند. پس باید دانست که روایت در چه عصری صادر شده است و در آن زمان چه فتواهایی در میان فقهای مسلمین رایج بوده و امام (ع ) درصدد رد کدام فتوا و تصویب کدام یک بوده است . [36]معظم له از بیان اقوال حاشیه ای که مسیر تحقیق را از موضوع اصلی خارج می کنند، پر
فایل رایگان پاورپوینت وحدت اسلامي، ضرورتي براي امروز | WORD
ومی و حـزبی و... را کم رنگ کرد و سبب پیروزی آنان گردید.
علامه محمد اقبال لاهوری
«نغمه مردی که دارد بوی دوست / ملتی را می برد تا کوی دوست.» یکی از بزرگ ترین روشنفکران مسلمان و از مروجان وحدت اسلامی، علامه اقبال لاهـوری اسـت. اقبال در سـال م. در شهر سیالکوت (در پاکستان فعلی
فایل رایگان پاورپوینت راه کارهاي تحکيم وحدت اسلامي از نگاه امامان شيعه (ع) | WORD
ز از تکفیر
پرهیز از تکفیر و تفسیق های نابجای مسلمانان و صاحبان فرق اسلامی یکی از روشن ترین نتایج و لوازم پذیرش اختلاف افکار و تعدد برداشت ها است. پدیده تکفیر عموماً برخواسته از تنگ نظری، بدبینی، مطلق اندیشی و جهل به معتقدات و مبانی اندیشه دیگران بوده، و به
فایل رایگان پاورپوینت سنت و دکترين توسعه از طريق تحکيم ادبيات وحدت بر مبناي مفهوم «امّت» | WORD
رین سهم را به گفتمان فلسفی و فیلسوفان می دهید و معتقدید با زبان فلسفه، می توان از دایره تنگ تکرار رها شد و جهانی اندیشید. شما در اثبات این مدعا معتقدید فلسفه اسلامی در قرن سوم یک بار چنین نقشی را بر عهده گرفته است. لطفا در این خصوص بیشتر توضیح دهید.
فلسفه اسلامی با آمیختن با دیگر حوزه های اندیشه، علم کلام فلسفی را پدید آورد. اگر فلسفه چنین خدمتی به کلام نمی کرد، علم کلام در تکرار مباحث ذات، صفات، افعال، معاد، ایمان و امثال آن باقی می ماند. آ
فایل رایگان پاورپوینت گامي در راه تشکيل امت واحده | WORD
د: در حضور شما شرم می کنم که بگویم: چه کردم؟ ولی به دستور حضرت عرض کرد: به جامع بصره رفتم جمع کثیری اطراف عمرو بن عبید گرد آمده، و سخنانش را استماع می کردند. من هم بر دو زانو نشستم و گفتم: مردی غریبم. سؤالی دارم. اجازه می دهید سؤال کنم؟ او اجازه داد. پرسیدم: آیا چشم داری؟ گفت: پسرم، این چه سؤالی است؟ گفتم: سؤال من چنین است. گفت: پسرم، سؤال کن؛ هرچند سؤالت احمقانه باشد! گفتم: جوابم بده. گفت: سؤال کن. گفتم: چشم داری؟ گفت، آری. گفتم:
فایل رایگان پاورپوینت نقش انتظار در تحقق امت واحده | WORD
د. در طول تاریخ حیات ائمه( و عصر غیبت، تسلط بنیامیه و بنیعباس و به تبع آن، دیگر سلاطین و حکام، عرصه را بر انسانهای الهی و ملکوتی تنگ کرد و امکان تشکیل حکومت اسلامی، به معنای واقعی فراهم نشد. در هر صورت، لازمه اجرای بخشی عظیم از احکام اسلام، تشکیل حکومت اسلامی است که ضرورت آن در دوره حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دو چندان
فایل رایگان پاورپوینت سيره ي امام صادق عليه السلام در تعامل با اهل سنت | WORD
ام بـرمی داریم، نـباید فضا را به فضای دشمنی بکشانیم که طرف مقابل احساس کند با او دشمنی داریم. این دید کلی امام صادق(ع) است که بار ها متذکر شده اند. گزارش معروفی است که امام صـادق(ع) بـاخبر شـدند در مسجد، شخصی آشکارا به مـخالفان آن حـضرت دشـنام می دهد. آن حضرت می فرمایند: «مَا لَهُ لَعَنَهُ اللَّهُ یعْرِضُ بِنَا؛ (شیخ صدوق، 1414ق، 107). او را چه شده است، خدا لعنتش کند، با این کار مـتعرض مـا مـی شود
فایل رایگان پاورپوینت نقش اخلاق پيامبر (ص) در ترويج حقوق شهروندي | WORD
طور یکسان رفتار شود و هیچ گونه فرقی بین آنان نباشد، آن حضرت تمام افراد جامعه اسلامی را مانند دندانه های شانه با هم برابر و مساوی میدانست و معتقد بود که انسان ها هیچ مزیت و برتری بر یکدیگر جز تقوا ندارند. «النّاسُ سَوَاءٌ کَأَسنَانِ المِشطِ؛ مردم چون دندانه های شانه مساویند». (مجلسی، 1403، ج 22، ص 348) دین مبین اسلام تمام انسان ها را برابر میداند و کلیه تفاخرها و امتیازات نژادی و ا
فایل رایگان پاورپوینت روش هاي تربيت اجتماعي در سيره امام صادق عليه السلام | WORD
رف حج یا عمره و یا آزاد کردن برده رسانید، خدا به او پاداش نخواهد داد». (مفید، 1413 ق، ص100 )
2) معرفی الگو
مراد از شیوه معرفی الگو آن است که مربی افزون بر این که خود، یک الگوی شایسته برای متربی است، می بایست تلاش کند نمونه های دیگری از رفتار و کردار مطلوب اجتماعی را به متربی معرفی کند.
در
فایل رایگان پاورپوینت برگي از دفتر اشرف کائنات | WORD
ی معنوی و دینی و اعتقادی بود؛ زیرا علل و اسباب نزاع و کشمکش میان انسان ها نه تنها به وسیله دین و آیینی که نبوت ها آوردند از میان نرفت؛ بلکه ادامه پیدا کرد و تنوع یافت و در این عرصه، غریزه، مبنای کشاکش ها نبود بلکه قانون جای آن را گرفت. بنابراین، قانون برخاسته از دین، برای وحدت و همکاری و تکامل انسانی، بنیانی ثابت و استوار تلقی می شود.[3]
امام علی بن ابی طالب علیه ال
فایل رایگان پاورپوینت زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي فرقه گرايي در صدر اسلام | WORD
انان بود و نه برگرفته از عناصر بیرونی و سوغاتی از بیگانگان.
اختلافات و تحولات سیاسی و تأثیر آن بر فرقه گرایی
حجم عمد اختلافات در زمان صحابه به ویژه در دهه های نخست را می توان اختلافات سیاسی و فقهی دانست. روشن ترین موارد این اختلافات بر اساس گزارش های متعدد تاریخی و بر پای آنچه ملل ونحل نویسان از جمله اشعری و شهرستانی در مقدم کتب خود به آن اشاره کرده اند عبارت اند از:
1- اختلاف بر سر جانشی
فایل رایگان پاورپوینت دعا از ديدگاه قرآن و روايات | WORD
ود، هیچ کس دیگر را نباید سرزنش کنی».
همچنین اگر متخصّص اصلاح بذر
فایل رایگان پاورپوینت توهين به مقدّسات | WORD
می کند که: رهسپار مدینه شدم و
فایل رایگان پاورپوینت امام خميني(ره) و پيوند با تاريخ گذشته و معاصر | WORD
توصیه می کند، با این وجود ابایی از معرفی چهره های فاسد روحانی ندارد و آنان را به مردم می نمایاند:
«شما می دانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد. یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل او را صادر کرد. وقتی معمم و ملا مهذب نباشد فسادش از همه کس بیشتر است.[19]
«شما تاریخ انقلاب مشروطه را بخوانید و بب
فایل رایگان پاورپوینت موانع پالايش نظر و عقيده | WORD
صراحت اعلام می دارد که هر کس از اکثریت پیروی کند، گم راه شده است، از جمله در این آیه: «وَ إِنْ تُطِعْ أَکثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یضِلُّوک عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخْرُصُونَ[8] و اگر از بیشتر کسانی که در [این سر] زمین هستند، پیروی کنی، تو را از راه خدا گم راه می کنند. آنان جز از گمان [خویش ]، پیروی نمی کنند و جز به حدس و تخمین نمی پردازند». اگر تمامی پیروان مذاهب
فایل رایگان پاورپوینت فسق و فجور در اسلام | WORD
هر دین و آیین و مرام و مسلکی معتقد باشد، به روشنی تشخیص می دهد که یک سلسله کارها خوب است و یک سلسله کارها بد. مثلًا هر کس می داند که ظلم و تعدّی و زورگویی بد است. هر عاقلی می داند دروغگویی زشت است، غِشّ در معامله قبیح است، احتکار بد است و... متقابلًا هر عاقلی تشخیص می دهد که عدالت زیباست، نیکی به دیگران نیکوست، ایثار خوب است.
اگر انسان به این تشخیص ها و قضاوت ها و به این فریادهایی که از درون جان و عمق وجدان بر می
فایل رایگان پاورپوینت تعليم و آموزش اصول عقيده | WORD
ز سلامت روان نیست؛ زیرا اگر انسان از این سلامت برخوردار نباشد، نه از بدن سالم می تواند بهره ببرد و نه از علم و نه از هیچ چیز دیگر. و همان طور که در کلام امام باقر علیه السلام آمد، دانشی که این سلامت را برای انسان تأمین می کند، از ضروری ترین اموری است که انسان باید بداند. این ضرورت، ایجاب می کند که زمینه آموزش عقاید صحیح، برای همه مردم فراهم شود و این آموزش نیز مانند سوادآموزی، همگانی و اجباری گردد.
روش های آموزش عقیده
می توان گفت که به طور کلّی، سه روش ب
فایل رایگان پاورپوینت رابطه کفر و جهل | WORD
کند و چه از اظهار نظر، چشم بپوشد، چیزی را پنهان نکرده است. از این رو، چنین نادانی کافر نیست، گرچه مؤمن هم نیست.
یکی از یاران امام صادق علیه السلام (محمّد بن مسلم) روایت می کند که: سمت چپ امام صادق علیه السلام نشسته بودم و زراره در سمت راست ایشان نشسته بود که ابو بصیر وارد شد و گفت: ای ابو عبد اللَّه! درباره کسی که در خداوند شک می کند، چه می فرمایی؟ فرمود: «ای ابو محمّد! او کافر است». ابو بصیر گفت: اگر در پیامبر خدا شک کند
فایل رایگان پاورپوینت بنياد اختلافات عقيدتي | WORD
نادان،] هر کس را که با او مخالفت ورزد، تخطئه می کند.
4.انکار مجهولات
پنجمین نشانه صاحبان رأی غیر علمی، انکار حقایقی است که نمی دانند، چنان که امیر مؤمنان، امام علی علیه السلام، در حدیث پیش گفته فرمود: إِنَّ الجاهِلَ... إذا وَرَدَ عَلَیهِ مِنَ الأُمورِ ما لَمْ یعرِفهُ أَنکرَهُ و کذَّبَ بِهِ، و قالَ بِجَهالَتِهِ: ما أَعرِفُ هذا، و ما أَراهُ کانَ، و ما أَظُنُّ أن یکونَ، و أَنّی کانَ؟! و ذلِک لِثِقَتِهِ بِرَأیهِ و قِلَّهِ مَعرِفَتِهِ بِج
فایل رایگان پاورپوینت مناظره امام رضا عليه السلام و جاثليق | WORD
روزه می گرفت و نماز می خواند؟
جاثلیق از پاسخ امام فرو ماند.
امام علیه السلام: اکنون، من سؤالی از تو می کنم؟
جاثلیق: بفرمایید. اگر بتوانم، پاسخ می دهم.
استدلال بر ربوبیت عیسی علیه السلام
امام علیه السلام: چرا نمی پذیری که عیسی، مرده ها را به فرمان خداوند- عزّ و جلّ- زنده می کرد؟
جاثلیق: چون کسی که مرده ها را زنده نموده و کو
فایل رایگان پاورپوینت خود دانا بيني، بيماري رواني رايج | WORD
دارد. نیز قطع دارد که هر کسی خلاف آن را بر زبان براند، یا بر خلاف آن معتقد شود، عقایدش نادرست و غیر واقعی است و سخنش از علم، به دور است.
از همین روست که یک کمونیست به همه می گوید: همه شما بر خطایید و تنها، مکتب و عقیده من، علمی است. و از آن جا که در عقایدش احتمال خطا نمی دهد، به خود اجازه تحقیق نیز نمی دهد.
به همین جهت هم هست که امام صادق علیه السلام در حدیث پیش گفته، این گونه جزم گرایی را بیماری رایج اعتقادی معرفی می نماید. بنا بر این، تا وقتی انسان به این بیماری مبتل
فایل رایگان پاورپوینت مناظره امام صادق عليه السلام و ابو شاكر | WORD
آن را بهتر بشناسی، آیا من می توانم بگویم که تو با دست خود، آن کوه را به وجود آورده ای و یا به وسیله اندیشه ات آن را ساخته ای؟
کوه، قبل از تو وجود د
فایل رایگان پاورپوینت پيکار براي آزادي انديشه | WORD
، مگر بت بزرگ را خُرد کرد و تبر را به گردن آن آویخت و بیرون آمد. ابراهیم علیه السلام می خواست با صحنه سازی و متّهم نمودن بت بزرگ به قتل عام بت ها، عملًا باورهای غلط را از ذهن مردم بزداید و اندیشه آنان را آزاد سازد.
وقتی مردم از مجلس جشن به شهر باز گشتند، خبر شدند که بت خانه ویران شده است، گویا بت ها با هم دعوا کرده، یکدیگر را کشته اند! وارد بت خانه شدند، دیدند همه بت ها خُرد شده و تنها بت بزرگ، تبر بر گردن، باقی مانده است.
صحنه نشان می داد که کار، کارِ بت بزرگ است؛