فایل رایگان پاورپوینت آمنه بنت وهب

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت آمنه بنت وهب :

محتویات

1 نام و نسب 2 ویژگی‌های والای آمنه 3 ازدواج آمنه با عبدالله 4 ولادت پیامبر 5 وفات آمنه 6 پانویس 7 منابع

نام و نسب

آمنه دختر وهب بن عبدمناف است و مادر بزرگوارش «بِرِّه» نام دارد. [1] این دو بزرگوار در نسب شریف به كلاب بن مره بن كعب بن لوی می رسند و در واقع پدر و مادر آمنه دخترعمو و پسرعمو بوده اند.

ویژگی‌های والای آمنه

شواهد تاریخی نشان می دهد که آمنه در آن زمان، از نظر نسب و ازدواج، بافضیلت ترین دختران قریش بود».[2] عبدالمطلب، قبل از خواستگاری از آمنه، نزد عبدالله ، آمد و چنین گفت: «پسرم، آمنه دختری است از خویشان تو و در مكه مانند او دختری نیست» و سپس فرمود: ««فواللّه ما فی بنات اهل مكّه مثلها لانّها محتشمهٌ فی نفسها طاهرهٌ مطهرهٌ عاقلهٌ دَیّنَهٌ؛»[3] سوگند به عزت و جلال خداوند، كه در مكه دختری مثل او (آمنه) نیست. زیرا او با حیا و ادب است و نفسی پاكیزه دارد و عاقل و فهیم و دین باور است».

دین باوری (دَیَّنه): پیامبر گرامی اسلام را «سید الناس و دیان العرب» می خواندند. علی ابن ابی طالب علیه السلام را نیز با این وصف ستوده اند: «كان علیٌ علیه السلام دیّان هذه الامّه»[4] برخی دین را به معنای طاعت و گروهی به معنای هر آنچه با آن بندگی خدا می شود[5]، می دانند. مورخان و پژوهشگران شیعه بر این باورند كه پدران و مادران پیامبر ایمان داشتند. آن‌ها برای اثبات این مطلب به سخن پیامبر صلی الله علیه و آله استناد كرده اند كه می فرماید: «لم یزل ینقلنی اللّه من اصلاب الشامخه الی الارحام المطّهرات حتی اخرجنی الی عالمكم هذا ولم یدسننی دنس الجاهلیه؛[6] خداوند همواره مرا از پشت‌های پاك به رحم‌های پاك منتقل می ساخت تا این كه به این دنیای شما آمدم و هرگز به افكار و ناپاكی‌های جاهلیت آلوده نشدم».

از این حدیث شریف، كه با عبارات مختلف بیان شده است، پاكی وجود آمنه و طهارت فكری او ثابت می شود. بسیاری از دانشمندان اهل سنت ایمان آمنه را بیان كرده، برای اثبات این امر از روایت زیر استفاده كرده اند: «كعب الاحبار به معاویه گفت: من در هفتاد و دو كتاب خوانده ام كه فرشتگان، جز برای مریم و آمنه بنت وهب برای ولادت هیچ پیامبری به زمین نیامدند و جز برای مریم و آمنه، برای هیچ زنی حجاب‌های بهشتی را برپا نساختند». [7]

«واقدی» و گروهی از دانشمندان اهل سنت، پس از ذكر حدیث فوق، می گویند: خداوند متعال هرگز زن كافره را در برابر زن باایمانی مانند مریم علیهاالسلام قرار نمی دهد. اگر آمنه ایمان نداشت، هرگز مقامات مریم علیهاالسلام برای او به وجود نمی آمد. زیرا بین ایمان و كفر فاصله بسیار است و هرگز این دو جمع نمی شوند. [8] شیخ صدوق نیز در «اعتقادات» خود می فرماید: «اعتقادنا فی آباء النّبی انّهم مسلمون من آدم الی ابیه و اباطالب و كذا آمنه بنت وهب امّ رسول اللّه صلی الله علیه و آله(11)؛ اعتقاد ما این است كه پدران پیامبر صلی الله علیه و آله از آدم تا عبداللّه و ابوطالب و همچنین آمنه، مادر پیامبر، مسلم بوده اند».

امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت: اعتقاد ما این است كه پدران پیامبر صلی الله علیه و آله از آدم تا عبدالله و ابوطالب و همچنین آمنه، مادر پیامبر، مسلم بوده اند.

«یا محمد ان الله جل جلاله یقرئك السلام و یقول انی قد حرمت النار علی صلب انزلك و بطنٍ حملك و حجرٌ كفلك»[9] ؛ ای محمد صلی الله علیه و آله، خداوند تعالی بر تو سلام فرستاد و گفت: من آتش را بر صلب و پشتی كه تو را فرود آورد و بطنی كه حامل تو بود و دامنی كه تو را تربیت كرد، حرام كردم». مرحوم مجلسی می نویسد: این خبر دلالت بر ایمان عبدالله و آمنه و ابوطالب دارد؛ زیرا خداوند آتش را بر جمیع مشركان و كفار واجب كرده است و اگر اینان مؤمن نبودند، آتش بر آنان حرام نمی شد.

محجوب و باحیا (محتشمه):

ویژگی دیگر این بانوی بزرگوار حیا و ادب اوست كه با واژه «محتشمه» در میان عرب شناخته شده بود. در كتب لغت این واژه را این گونه تعریف كرده اند: «احتشام و هو افتعالٌ من الحِشمه بمعنی الانقباض والاستحیاء والحشمه الحیاءُ والادب [10] احتشام از حشمت گرفته شده است و به معنای گرفته بودن و حیاداشتن است. حشمت به معنای ادب و حیا است و زیباترین صفتی است كه بانوان كریمه می توانند داشته باشند و در سایه آن آسودگی جسمی و روانی یابند». جریان خواستگاری «فاطمه»، همسر عبدالمطلب، از آمنه و آن‌چه در این مجلس به وقوع پیوست حیا و ادب این دختر برگزیده عرب را نشان می دهد: زمانی كه همسر عبدالمطلب به منزل وهب بن عبدمناف آمد، آمنه در مقابل او ایستاد. خوش آمد گفت و مقدمش را گرامی داشت. وقتی فاطمه نیكی‌های آمنه را دید، به مادرش گفت: «من پیشتر آمنه را دیده بودم، فكر نمی كردم چنین با حسن و كمال باشد».[11]

سپس با آمنه گفتگو كرد و او را فصیح ترین زن مكه یافت. آنگاه از جای برخاست، نزد عبدالله شتافت و گفت: فرزندم، در میان دختران عرب مانند او ندیدم. من او را می پسندم...

فرزانگی و فرهیختگی (عاقله):

فهیم بودن از صفات و ویژگی‌های اولیای الهی است. عبدالمطلب آمنه را با كلمه عاقله ستوده است. آمنه عقیله عرب، در فهم و كمال بی نظیر بود. سخن این بانوی بزرگ در هنگام مرگ، نشان دهنده میزان خرد و درك اوست. او به فرزندش حضرت محمد صلی الله علیه و آله می گوید: هر زنده ای می میرد، هر تازه ای كهنه می شود، هر گروهی فانی می شود و من می میرم؛ اما یاد من همیشه هست

لینک کمکی