فایل رایگان پاورپوینت آندلس

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت آندلس :

محتویات

1 موقعیت جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی 2 ورود مسلمانان به اندلس 3 فراز و نشیبهای سیاسی آندلس 3.1 حکومت مستقل بنی امیه در اندلس 3.2 ملوک الطوایفی اول 3.3 مرابطین 3.4 ملوک الطوایفی دوم و سوم 4 پی آمدهای پیروزی مسلمانان 4.1 رشد علمی و فرهنگ 4.2 پزشکی 4.3 ستاره شناسی 4.4 کشاورزی 4.5 صنعت 4.6 بازرگانی 4.7 شهر سازی 5 منابع

موقعیت جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی

«اندلس» یا شبه جزیره ی «ایبری» شامل سرزمین اسپانیا و پرتغال فعلی است. این شبه جزیره که اکنون به دو کشور مستقل اسپانیا و پرتغال تقسیم شده است در جنوب غربی اروپا قرار دارد.

این منطقه در سر راه اروپا و آفریقا واقع شده و محل اتصال آن دو قاره به یکدیگر بود. رومیان تا قرن پنجم میلادی بر اندلس حکومت کردند پس از آن که دولت رومِ غربی برچیده شد، طایفه های «ویزیگوت» و «واندال» رومیان را اخراج کردند. بدین ترتیب، اندلس در قرن ششم میلادی، به تصرف ویزیگوتها درآمد و که هنگام حمله ی لشکریان اسلام به اندلس در آن جا حکومت می کردند. پادشاهانِ گوت(ویزیگوت)، باخودکامگی حکم می راندند و فضای سیاسی اسپانیای پیش از ورود اسلام یک استبداد تمام عیار و اختناق وحشت زا بود. از همین رو، مردم این کشور همواره چشم به راه یک نجات دهنده می زیسته اند و طلوع آفتاب اسلام را در سرزمین شان بسانِ سحاب رحمتی بر فراز آسمان امیدشان تصور کردند و به سرعت آن را پذیرفته و در آن ذوب شدند.

اوضاع اقتصادیِ اسپانیای پیش از اسلام نیز حالتی آشفته داشت و به گواهی تاریخ، هیچ گونه اثری از پیشرفت اقتصادی در دوران پادشاهان ویزیگوت، وجود ندارد. بی عدالتی و بی کفایتی جامعه آنان را گرفته بود و مردمان زحمت کش دیگر به آینده ای روشن و توانمند، امید نداشتند و نابودیشان را به چشم می دیدند.

ورود مسلمانان به اندلس

ماجرای فتح اندلس از آن جا آغاز گردید که یکی از فرمانداران آندلس به خاطر تعرضی که از سوی پادشاه به دخترش شده بود، از او سرپیچی کرده و به آفریقا گریخت. در آفریقا به اصرار از «موسی بن نصیر» _ حاکم مسلمان آفریقا_ خواست تا اسپانیا را از چنگال ستمگرانه پادشاه غاصبش نجات بخشد. موسی بن نصیر باگرفتن اجازه از ولید بن عبدالملک ششمین خلیفه ی اموی در ماه رجب سال 92 هجری قمری «طارق بن زیاد» را با سپاه اندکی مرکب از هفت هزار نفر مردان جنگی به آندلس کسیل داشت. آنها از تنگه ای که امروز به جبل الطارق معروف است گذشتند و شروع به پیشروی کردند. گوت ها بسیار کوشیدند تا راه را بر طارق بسته و مانع پیشرفت وی گردند، ولی نتوانستند. سپس رودریک پادشاه آندلس ، امیران ارتش و خان های کشور را به جنگ فراخواند و حکم داد که همگی با مردمان و وابستگانشان در شهر «قُرطُبه» به او بپیوندند. به این ترتیب سپاهی نزدیک به یکصد هزار تن فراهم امد. اما حتی سپاه صدهزار نفری هم مانع سپاه اندک مسلمانان نشد و از هم پاشید. پادشاه رودریک هنگام فرار، خود را به آب رودخانه اندخته و کشته شد.

در این جنگ طارق شگردی به کار برد تا سربازان مسلمان را به رغم کمی تعدادشان، از لحاظ روحی کاملاً آماده نماید و از تعداد کم جنگ جویان اسلام، بیشترین بهره را ببرد. وی ابتدا در برابر دیدگان وحشت زده ی سربازان دستور داد تا کشتی هایی را که با آن از دریا عبور کرده بودند و هم چنین اندوخته های غذایی شان را آتش بزنند و تنها به اندازه ی یک وعده، غذا نگه دارند. سپس در یک سخنرانی هیجان برانگیز نیروهایش را به جهاد و فداکاری فراخواند و همین عامل پیروزی مسلمانان شد.

فراز و نشیبهای سیاسی آندلس

با پیروزی مسلمانان، اندلس زیر نظر حکومت بنی امیه در شام قرار گرفت که فرمانروایانش گاهی به طور مستقیم از شام و زمانی به واسطه ی حاکم شمال آفریقا که خود جزوی از حکومت امویان شام بود برگزیده می شدند.

حکومت مستقل بنی امیه در اندلس

در سال 132 ه.ق در شرق جهان اسلام، بنی عباس براریکه ی قدرت نشستند و به کشتار بنی امیه پرداختند. در این میان یکی از افراد خاندان اموی به نام عبدالرحمن بن معاویه فرار کرد و در شهرها و قبایل آفریقا پنهان شد. عبدالرحمن بن معاویه چند سال بعد توانست با همراه کردن اعراب قحطانی (یمنی ها) یوسف فهری فرمانروای عباسی در آندلس را شکست دهد و آندلس را تصرف کند و حکومت اموی را در آندلس دوباره زنده کند. حکومت مستقل امویان اندلس در سال 138 ه.ق بنیان نهاده شد. این حکومت تا سال 422 ه.ق ادامه یافت و در این مدت 16 نفر حکمرانی کردند.

ملوک الطوایفی اول

از قرن پنجم هجری به دلیل سستی و بی لیاقتی حاکمان اموی، حکومت های مستقلی در نقاط مختلف، پی در پی ظهور کردند، که هر کدام برای گسترش قلمرو خود، با همسایگانشان درگیر بودند و همین درگیری ها، سلطه ی پادشاهان مسیحی بر مناطق وسیعی از اندلس را در پی داشت.

مرابطین

جنگ و خونریزی برای توسعه ی قلمرو حکومتی میان حاکمان مسلمان باعث شد که آلفونس پادشاه مسیحی به سرزمین های تحت سیطره ی مسلمانان حمله کند، ولی به درخواست حاکمان مسلمان، «مرابطین» از شمال آفریقا وارد اندلس شدند و با کمک دولت های مسلمان محلی، مسیحیان را عقب راندند و مدتی بعد، سلسله ی مرابطین در سال 483 ه.ق زمام امور اندلس را به دست گرفت و در مدت 60 سال، شش نفر از آنان بر اندلس حکومت کردند که تا سال 543 ه.ق طول کشید.

ملوک الطوایفی دوم و سوم

پس از این سلسله، ملوک الطوایفی دوم تا سال 566 ه.ق شکل گرفت که پنج حکومت مستقل بودند و در کنار حکومت مرابطون تشکیل شده بودند. سلسله ی موحدون نیز با شکست دادن مرابطون و حکومت های محلی دیگر، 13 تن از فرمانروایان آن ها مدت 127 سال در اندلس حکومت کردند و سرانجام در نتیجه ی سستی در ارکان حکومت موحدون، دوران ملوک الطوایفی سوم (620 _ 897) شروع شد که آخرین دوران حیات سیاسی مسلمانان در اندلس بود.

پی آمدهای پیروزی مسلمانان

پس از پیروزی مسلمانان تحول عظیم فرهنگی و اقتصادی در آندلس اتفاق افتاد. «هرمان راندل» استاد دانشگاه کلمبیا می نویسد: «مسلمانان در قرن دهم میلادی در اسپانیا تمدنی پدید آوردند که در آن، علوم از صورت عقاید مبهم عمومی در آمده بود و با صنایع و فنون زندگی علمی انطباق یافته بود». هم چنین گوستاولوبون در کتاب تمدن اسلام و عرب می نویسد: «مسلمانان در طول چند قرن، کشور اندلس را از نظر علمی و مالی به کلی منقلب نموده و آن را تاج افتخاری بر سر اروپا قرار داده بودند، و این انقلاب نه در مسائل علمی و مالی تنها، بلکه در اخلاق نیز بوده است. سلوک آنان با اقوام مغلوبه آن قدر ملایم بود که غیر مسلمانان اجازه داشتند برای خود، مجالس مذهبی تشکیل دهند».

رشد علمی و فرهنگ

در آن دوران جنبش های علمی _ فرهنگی به اوج خود رسید و تنها در قرطبه در مدّت یک سال بیش از 15000 جلد کتاب نوشته شد و با انتقال صنعت کاغذ از بغداد به اندلس، تعداد کتاب ها افزایش یافت و 70 کتابخانه ی عمومی تأسیس گردید. در قرطبه که پایتخت اندلس بود، در اثر پیشرفت علمی _ فرهنگی، دانشمندان به اختراعاتی نیز دست زدند. از جمله «ابن فرناس قرطبی» در قرن نهم میلادی، دوربین و ساعت زنگ دار را اختراع کرد. مراکز علمی اروپا تا قرن ها از آثار علمی مسلمانان که به لاتین برگردانده بودند، بهره می بردند. مهم ترین این آثار ترجمه شده «دائره المعارف پزشکی التصریف» است که ابوالقاسم زه

لینک کمکی