فایل رایگان پاورپوینت ابو منصور حسن بن زين الدين عاملى

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت ابو منصور حسن بن زين الدين عاملى :

محتویات

1 ولادت و خاندان 2 استادان 3 شاگردان 4 آثار و تألیفات 5 ویژگی های صاحب معالم 6 از نگاه دانشوران 7 وفات 8 پانویس 9 منبع 10 پیوندها

ولادت و خاندان

ابومنصور حسن بن زین الدین، فرزند شهید ثانی در سال (959 هـ.ق) در روستای جباع از توابع جبل عامل لبنان به دنیا آمد. پدرش می پنداشت این فرزند زنده نمی ماند؛ زیرا پیش از این چند فرزند خود را از دست داده بود.[1]

ابومنصور در مورد تولد خود می نویسد: «مولد بنده نیازمند به عفو خدای بی نیاز و بخشنده، حسن بن زین الدین بن علی بن احمد بن جمال الدین بن تقی الدین در دهه آخر از ماه مبارک رمضان سال (595 هـ.ق) اتفاق افتاده است.

میرزا عبدالله افندی اصفهانی در مورد تولد ایشان می نویسد: «...صاحب معالم به خط خود می نویسد: پدرم پس از تواریخ منوط به برادرانم چنین نوشته: برادر او ابومنصور حسن ملقب به جمال الدین در آغاز شب جمعه، هفدهم ماه مبارک رمضان سال 959 هجری در حالی متولد شد که خورشید در سوم درجه میزان و برج طالع آن عقرب بوده است».[2]

شهید ثانی به شاگردش سید علی صائغ علاقه زیادی داشته و پیوسته آرزومند بوده است که خداوند به او فرزندی کرامت فرماید تا تحت نظر او تربیت شود. آرزوی شهید برآورده شد و شیخ حسن تحت تربیت ایشان قرار گرفت.[3]

نسب پدر صاحب معالم (شیخ زین الدین) معروف به شهید ثانی و اجداد بزرگوارش که همگی از دانشوران بوده اند تا «شرف النحاریری» بدین شرح است: «علی بن احمد بن محمد بن علی بن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح بن شرف النحاریری الجباعی الشامی».[4]

صاحب معالم دو فرزند داشت که هر دو از معظم له اجازه اجتهاد داشتند. آن دو بزرگوار یکی ابوجعفر محمد، پدر شیخ علی و دیگری شیخ زین الدین اند که هر دو از دانشمندان معروف این سلسله اند.

استادان

شیخ حسن به مدت چهار سال و به قولی هفت سال تحت تربیت عالمانه پدر بزرگوارش قرار گرفت. پس از شهادت پدر چند سالی نیز در زادگاه خود بسر برد و از محضر عالمان فرهیخته آن دیار استفاده کرد.

استادان او در لبنان عبارتند از:

سید علی صائغ سید نورالدین علی موسوی شیخ احمد بن سلیمان نباطی عاملی شیخ حسین بن عبدالصمد حارثی همدانی ملا عبدالله یزدی

استادان او در نجف عبارتند از:

ملا عبدالله یزدی مقدس اردبیلی

شاگردان

شیخ بعد از رسیدن به کمالات علمی وقتی به زادگاه خویش برگشت شاگردان زیادی تربیت نمود که بسیاری از آن ها عالمان بزرگی بودند. به نام بعضی از آن ها اشاره می شود:

نجیب الدین علی بن محمد بن مکی عاملی جبیلی سید نورالدین علی موسوی، معروف به نورالدین صغیر شیخ محمد، پسرش شیخ علی، پسر دیگرش سید نجم الدین بن محمد حسینی عاملی سکیکی سید علی حسینی عاملی شیخ عبدالسلام حر عاملی مشغری شیخ محمد حر عالمی مشغری سید محمد حسینی عاملی علی بن محمد حر عاملی مشغری[5]

آثار و تألیفات

صاحب معالم دارای آثار زیادی بوده که به برخی از آن ها اشاره می شود:

1. منتقی الجمان فی احادیث الصحاح والحسان در حدیث؛

وی در منتقی الجمان از میان انواع حدیث، به حدیث صحیح و حسن اکتفا نموده و این کتاب را به سبک «الدرر المرجان» علامه حلی تألیف کرده است. ایشان در این کتاب، مخصوصاً درباره اخبار، روش دشواری را انتخاب کرده که با توجه بدان، حداکثر اخبار امامیه از اعتبار می افتند. از بین ابواب فقهیه این کتاب که دو جلد، به غیر از عباداتش تدوین نشده است.[6]

2. التحریر الطاووسی در رجال؛

صاحب معالم «التحریر الطاووسی در رجال» را از کتاب «حل الاشکال فی معرفه الرجال» نوشته سید جمال الدین احمد بن موسی بن طاووسی الحسنی استخراج کرده است. سید بن طاووس کتابی در رجال تألیف کرد و اسم آن را «حل الاشکال فی معرفه الرجال» گذاشت و آن چه در کتاب های پنج گانه رجالی (رجال نجاشی، فهرست الطوسی و رجال او، الضعفا ابن غضائری، اختیار از کتاب کشی) بود در این کتاب جمع کرد. صاحب معالم وقتی به این کتاب دست یافت و آن را مشرف به تلف شدن دید تصمیم به ترمیم و بازنویسی آن گرفت و مطالب و حواشی که حاوی فوائد زیادی بود بر آن اضافه کرد. نسخه ای از این کتاب به خط شاگردش، شیخ موسی بن علی الجبعی در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.[7]

3. جواب المسائل المدنیات؛

این کتاب پاسخ سه سوال سید محمد بن جوبیر از صاحب معالم است. در سوال اول آمده: آیا خمس در زمان غیبت حلال است؟ آیا پرداخت آن واجب نیست و مطالبی که مربوط به این مسئله است. در سوال دوم آمده: آیه غیبت کردن از مخالفان جایز است و مطالب مربوط به مسئله غیبت. سوال سوم در اصل کتاب نیامده است.[8]

4. مناسک حج؛

ظاهراً صاحب معالم این کتاب را در راه مکه نوشته است و آن را با آداب سفر شروع کرده و سپس آداب مدینه منوره را آورده است. این کار وی خلاف عادت متعارف بوده؛ چون عالمان دیگر، اعمال مدینه را در آخر ذکر می کرده اند و او در این باره معذور بوده چون مدینه را قبل از مکه مکرمه زیارت کرده بود. روش او این طور بوده که اول حکم را متذکر شده، سپس دلیل آن را از اخبار صحیحه یا حسنه می آوردند. همان طوری که سید محسن امین گفته ـ نسخه ای از این کتاب پیش من است ـ به این کتاب در جبل عامل می توان دست یافت. ظاهراً این کتاب دچار آتش سوزی شده و صفحاتی از اول و آخر آن سوخته است.

5. حاشیه بر مختلف؛

حاشیه مبسوطی است بر کتاب «مختلف» علامه حلی که در یک جلد قرار گرفته

لینک کمکی