فایل رایگان پاورپوینت پرتوى از قرآن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت پرتوى از قرآن :

محتویات

1 مؤلف 2 تاریخچه تالیف 3 روش تفسیرى 4 منابع مولف در تفسیر 5 تاثیر تفسیر در جوامع علمى و فرهنگى‌ 6 ترجمه پرتوى از قرآن 7 منابع 8 متن کتاب تفسیر پرتوی از قرآن

مؤلف

سید محمود علایی طالقانی (1289-1358ش)، نویسنده، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، فعال سیاسی،از فعالان نهضت ملی شدن نفت، از مدافعان فدائیان اسلام پس از کودتای 28 مرداد، بنیان نهادن نهضت مقاومت ملى، افتادن به زندان در جریان انقلاب سفید و مخالفت‌ با آن، تأسیس نهضت آزادى به همراه چند تن از مبارزان، ریاست شورای انقلاب در طلیعه انقلاب اسلامی، اولین امام جمعه شهر تهران و نماینده اول مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی. او فرزند سید ابوالحسن طالقانى در روز شنبه، چهارم ربیع‌الاول 1329ق، دیده به جهان گشود،و در 19 شهریورماه 1358 به‌سوى حق شتافت.ا ز اساتید وی آیت‌الله حجت و آیت‌الله خوانسارى را می توان نام برد. برخی از آثار ایشان شامل پرتوی از قرآن و به سوی خدا می‌رویم.

تاریخچه تالیف

روند شكل‌گیرى تفسیر پرتوى از قرآن به لحاظ دوران پرفراز و نشیب مؤلف و زندگى سیاسى و اجتماعى ایشان، بسیار جالب توجه مى‌باشد. آیت اللّه طالقانى در سال 1318 پس از فراغت از تحصیل از قم به تهران آمدند. فضاى سیاسى و فكرى آن دوران و گرایش‌هاى جوانان به مكاتیب الحادى، آیت اللّه طالقانى را بر آن داشت كه تمام كوشش خود را معطوف به ابلاغ پیام قرآن به جوانان و روشنفكران كرد.

به همین جهت از همان سال، شروع به تفسیر قرآن و نهج البلاغه كردند. پس از شهریور سال 1320، فضاى سیاسى به گونه‌اى متحول شد و امكان گسترش دروس تفسیر ایشان به میان دانشجویان، استادان دانشگاه و بعدها انجمن‌هاى اسلامى تازه تاسیسى چون انجمن اسلامى مهندسان، پزشكان، دانشجویان، معلمان و... فراهم آمد.

شكل‌گیرى این جلسات از منزل ایشان بود، سپس در مسجد منشور سلطان و از سال 1327 در مسجد هدایت به تفسیر قرآن در شب‌هاى جمعه تا زمان دستگیرى ایشان، ادامه یافت. با بازداشت ایشان در خرداد 1342، این درس‌ها تعطیل شد اما آن مرحوم در دوران زندان، آنچه از تفسیر قرآن در ذهن داشته‌اند را نوشته‌اند كه با انتقال این یادداشت‌ها به بیرون از زندان، جلد اول تفسیر پرتوى از قرآن در آبان 1342، منتشر شد.

همزمان با یادداشت‌هاى ایشان، برخى از مستمعین درس‌هاى ایشان در مسجد هدایت كه در بازداشت بسر بردند، پیشنهاد ادامه آن مباحث را دادند كه مورد قبول قرار گرفت و مقرر شد هر هفته سه یا چهار جلسه صبح‌ها تشكیل شود. در این كلاس‌ها پس از بیانات استاد، نظرات ایشان توسط حاضران مورد بحث و بررسى قرار مى‌گرفت.

مطالب جلسات پس از نگارش اولیه و بازبینى استاد، به مرور براى چاپ به بیرون از زندان فرستاده مى‌شد. اما مباحث زندان ادامه جلسات مسجد هدایت نبود تفسیر از جزء 30 قرآن كه از آغاز وحى است، شروع شده بود. این تغییر نیز بر اساس بینش استاد در جزء سى‌ام بود. ایشان معتقد بودند این بخش از قرآن كه جو خاص آن زمان را نشان داده، كلید فهم قرآن مى‌باشد.

این تفسیر در 2 جلد تهیه و به پایان رسیده است. پس از اتمام این جزء، تفسیر جزء دوم قرآن شروع شد و تا پایان سوره بقره ادامه یافت (این تفسیر در سال 1348 به چاپ رسید). با آزادى ایشان از زندان در سال 1346، درس تفسیر در مسجد هدایت ادامه یافت. با محاصره منزل ایشان در طول ماه مبارك رمضان در سال 1350 و تبعید ایشان به زابل، دوباره درس تفسیر متوقف شد تا این كه در اردیبهشت 1354، ایشان به تهران بازمى‌گردند. با دستگیرى مجدد ایشان، عملاً این امكان از بین رفت و با توجه به یادداشت‌هاى ایشان كه به یكى از شاگردانش سپرده بودند، مجموعه‌اى قریب به 160 صفحه توسط شركت سهامى انتشار به چاپ رسید.

با آزادى ایشان از زندان، قسمت‌هاى چاپ شده خدمت ایشان ارائه مى‌شود و آن مرحوم ضمن بازبینى، پیشنهاد مى‌كنند كه نام كتاب درس‌هایى از پرتوى از قرآن باشد. با چاپ 300 صفحه از این تفسیر ایشان دار فانى را وداع مى‌كنند. یادداشت‌هاى ایشان و مطالبى كه در زندان القا فرموده بودند به مرور به چاپ رسید. بنابراین تلفیق این دو مجموعه با نظر گردآورنده انجام شده است.

مطالبى كه ایشان چه به صورت شفاهى و چه در شكل یادداشت به یادگار گذارده‌اند، با اتكا به حافظه خودشان بوده است و طبیعى است كه برخى مطالب نیازمند مراجعه به منابع مى‌باشد.

مرحوم آیت اللّه طالقانى، پس از پیروزى انقلاب اسلامى و بر اساس ضرورت ابلاغ فرهنگ قرآنى در جامعه در برنامه قرآنى سیماى جمهورى اسلامى با نام با قرآن در صحنه شركت نموده، مباحث تفسیرى را به گونه‌اى دیگر ارائه مى‌نمودند. همچنین در طول حیات پربركت ولى كوتاه ایشان پس از پیروزى انقلاب اسلامى، در سخنرانى‌ها و مجالس گوناگون از پرداختن به مباحث قرآنى غفلت نمى‌نمودند.

روش تفسیرى

آیت اللّه طالقانى در مقدمه كتاب نوشته‌اند من خودم را مفسر نمى‌دانم و پرتوى از قرآن كه به ذهن من تابیده است را به كاغذ منتقل مى‌كنم... این سخن كه نقد حال مولف مى‌باشد، به منزله قانونچه كتاب است كه بر سراسر تفسیر سایه افكنده است. شرایط تالیف كتاب به گونه‌اى بود كه مولف به روش خاصى از تفسیر گرایش یابد، روشى كه شاید در صورت تغییر شرایط، انتخاب نخست ایشان نبود.

در مجموع مطالبى پیرامون این تفسیر از جهت درونى و ساختارى و همچنین از نگاه بیرونى و تاثیرش در جامعه فكرى و فرهنگى گفته شده است:

1. متن محورى: ایشان از الفاظ قرآن براى تفسیر استفاده مى‌كردند و معتقد بودند كه این الفاظ بار مفهومى خاصى دارد كه هیچ كلمه‌اى نمى‌تواند این مفهوم را برساند. به حدى كه حتى ایشان براى آهنگ و الفاظ قرآن هم توجهى خاص داشتند و معتقد بودند اگر حركت و تشدید و آهنگ یك كلمه جا به ‌جا شود، مفهوم را نمى‌رساند. خود قرآن و ساختار و جمله بندى خود قرآن نیز از مولفه‌هاى تفسیرى مى‌باشد. ایشان حتى معتقد بودند كه در سوره بقره و سوره آل عمران آیه آخر سوره بقره با آیه اول آل عمران با هم ارتباط دارد.

2. آیا تفسیر ایشان علمى است؟ این سئوال از جنجالى‌ترین مباحث تفسیر پرتوى از قرآن است. برخى صریحاً این تفسیر را تفسیرى علم

لینک کمکی