فایل رایگان پاورپوینت تفسير القرآن العظيم (ابن ابى حاتم)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تفسير القرآن العظيم (ابن ابى حاتم) :

محتویات

1 روش تفسیرى 2 روش تحقیق محقق 3 نسخه حاضر 4 منابع مقاله 5 منبع

روش تفسیرى

وى در وصف و بیان روش تفسیر خود مى‌نویسد:« كوشیدم تا این تفسیر را با صحیح‌ترین آثار سلف صالح فراهم سازم. نخست آثار منقول از پیامبر اكرم« صلى الله علیه و آله» را جداگانه آوردم و كسى را با او همراه نساختم. سپس به تفاسیر منقول از بزرگان صحابه پرداختم و در پى آن، تفاسیر تابعان را آورده‌ام و موارد وفاق و اختلاف آنان را یادآور شدم.»

ابن ابى حاتم در تفسیر هر آیه، به روایات مأثور( منقول) پیرامون هر یك پرداخته و در صورت اختلاف متن، تحت عنوانهاى« وجه دوم»،« وجه سوم» و... آنها را مطرح كرده و اقوال را به گونه‌اى منظم و جدا از هم آورده است.

ایشان هرگز به مسائل جنبى نپرداخته است به همین جهت، تفسیرى كاملا مبتنى بر نصوص وارده مى‌باشد و چیزى با آن آمیخته نشده است. از این رو در این تفسیر به طور پراكنده تنها آیاتى كه درباره آنها روایاتى نقل شده، تفسیر شده است.

ابن ابى حاتم تفسیر خود را( پس از تسمیه) چنین آغاز مى‌كند:« الحمد لله رب العالمین و صلى الله على محمد خاتم الانبیاء و على آله اجمعین...» و روشن است كه این شیوه، روش ارادتمندان به خاندان نبوت است. در ضمن تفسیر نیز به مواردى برخورد مى‌كنیم كه به دیدگاه تشیع نزدیكتر است،( گر چه خود، شافعى مى‌نمایاند) از جمله ذیل آیه 56 سوره احزاب« إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ...» جلد 10 تفسیر صفحه 3151: از پیامبر( ص) روایت مى‌كند كه، فرمود: بگویید:« اللهم صلى على محمد و على آل محمد، كما صلّیت على ابراهیم و على آل ابراهیم. انك حمید مجید. و بارك على محمد و آل محمد، كما باركت على ابراهیم و آل ابراهیم، انك حمید مجید.»

در ذیل آیه 33 سوره احزاب شأن نزول آن را در مورد پنج تن آل عبا از عائشه و ام سلمه نقل مى‌نماید و نیز ذیل آیه 214:«وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ»روایت« و یكون خلیفتى فى اهلى» را درباره حضرت على( ع) آورده است. ج 9 ص 2826. و ذیل آیه 219 شعراء:«وَتَقَلُّبَكَ فِی السَّاجِدِینَ»نیز شاخصه عقیدتى مكتب تشیع( نا آلودگى نیاكان معصومین) را مطرح مى‌سازد و به دو طریق از ابن عباس( در تأویل آیه) روایت مى‌كند كه: پیامبر( ص) پیوسته در اصلاب انبیاء جا به جا مى‌شد تا مادر او را زائید.» ج 9 ص 2828. طبرى با آنكه هم عصر ابن ابى حاتم بوده، هیچیك از این روایات را در تفسیرش نیاورده و شاید به آن دست نیافته است و این برترى ابن ابى حاتم و گستردگى اطلاعات وى را مى‌رساند.

روش تحقیق محقق

تفسیر ابن ابى حاتم در شكل جدید خود با تحقیق اسعد محمد طیب، انجام گرفته است. این تفسیر به طور كا

لینک کمکی