فایل رایگان پاورپوینت تفسير الكاشف

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تفسير الكاشف :

محتویات

1 مؤلف 2 زندگی‌نامه و اظهارنظرها 3 تألیفات 4 روش كلى تفسیر 5 نسخه شناسى‌ 6 منابع مقاله‌ 7 منابع 8 متن کتاب تفسیر الكاشف

مؤلف

محمدجواد مغنیه.(م 1400 ق)

زندگی‌نامه و اظهارنظرها

علامه محمدجواد مغنیه از نویسندگان متعهد و متفكر شیعى معاصر است كه افزون بر كتاب‌هاى مختلف اجتماعى، سیاسى، كلامى و فقهى، دو تفسیر قرآن نیز نگاشته است: یكى، تفسیر كوتاه در حاشیه قرآن به نام مبین و دیگرى، تفسیر كاشف.

وى در لبنان به عنوان قاضى شرع تعیین شد و سپس به سمت مستشار دادگاه عالى و بعد از آن به عنوان نایب رئیس آن دادگاه انتخاب گردید. پس از مدتى ریاست آن دادگاه به وى پیشنهاد شد؛ ولى او نپذیرفت و از كار كناره گیرى نمود و به تألیف و تدوین كتاب پرداخت و تألیفات فراوان و ارزشمند و معتبرى به رشته تحریر درآورد.

تألیفات

تفسیر الكاشف، تفسیر المبین، شبهات الملحدین والاجابه عنها، الشیعه فى المیزان، عقلیات السلامیه، علم اصول الفقه فى ثوبه الجدید، فقه امام جعفرصادق علیه‌السلام، الفقه على مذاهب الخمسه، فلسفه الاخلاق فى الاسلام، فى ضلال نهج البلاغه، معالم الفلسفه، الاسلامیه، هذى هى الوهابیه.

روش كلى تفسیر

ایشان در مقدمه خود محورهاى اساسى روش خود را اینچنین ترسیم مى‌نماید:

1- روش ادبى و اعجاز بیانى و... نخواهم داشت. روش تفسیر من روش اقناعى است، اقناع مخاطب به اینكه دین با جمیع اصول و فروعش و سایر تعالیمش، خیر انسان و كرامت و سعادت او را هدف قرار داده است. كسیكه از این مسیر منحرف شود از حقایق دین و راه حیات مستقیم به دور شده است. هدفم رساندن و رسیدن به این راه و شرح روان و بسیط و واضح كه مخاطب، آن را به راحتى با هر سطحى بفهمد. و متعرض مطالب دیگر تفسیر نیز شده‌ام، بحثهایى نظیر جبر و اختیار، هدایت و ضلالت، عصمت- لغت و اعراب را مطرح نموده‌ام، اما علم بدیع و بیان را به خاطر كشاف زمخشرى و البحر المحیط ابو حیان، متعرض نشده‌ام.

2- از اسرائیلیات پرهیز كرده‌ام، شأن نزول را اكثر متعرض نشدم و خود را مشغول بیان تناسب بین آیات ننمودم زیرا قرآن به تدریج نازل شده است، قرآن كتاب فنى نیست بلكه كتاب وعظ و هدایت خواهد بود.

3- در تفسیر آیات و بیان مراد از آیه به سنت پیامبر( ص) تكیه كرده‌ام، در صورت نبودن حدیثى از سنت پیامبر( ص) به ظاهر آیه و سیاق آن تكیه كرده‌ام 4- اگر آیه دومى در معناى آیه اول بیاید و واضح‌تر از آن باشد، هر دو را با هم تفسیر نموده‌ام. اگر ظاهر لفظ با حكم بدیهى عقل معارض شود، لفظ را بر وجهى كه با آن حكم هماهنگ شود، تفسیر نمودم. اگر ظاهر لفظ با اجماع مسلمین در همه عصرها تعارض داشته باشد، ظاهر لفظ را مطابق حكم مجمع علیه تبیین كردم، مانند« اذا تدانیتم...» و استجاب كتابت دین.

5- در اقوال مفسرین حجت قاطع ندیدم، و آنها را به عنوان مرجح آورده‌ام، اقوال آنها راه را براى تفهیم و تفهم معانى آیه سهل مینماید.

بنابر این مى‌توان گفت تفسیر الكاشف، سبكى جدید دارد و با نیازهاى جامعه اسلامى در عصر كنونى متناسب است و بخوبى از عهده انجام این رسالت بر آمده و مفاهیم قرآن را با بیانى موجز و متناسب با مقتضیات زمان و با عباراتى زیبا و محكم و دلایلى متین و معقول بیان كرده است، بدون اینكه از دست آوردهاى مفسران گذشته و معاصر غفلت ورزد.

در شیوه ورود و خروج به مطالب، تفسیر را با استعاذه آغاز مى‌كند و آن را تبیین مى‌نماید. در ابتداى سوره‌ها به نزول مكى یا مدنى بودن، اسماء آنها اشاره دارد، سپس به مقاطع آیات مى‌پردازد. وجهه ادبى الفاظ و مقاطع را با استفاده از آیات دیگر بیان مى‌دارد. هنگام توضیح آیات از روایات كمك مى‌گیرد و به اختلاف قرائت اشاره دارد.

بدلیل هدف، اقناعى بودن براى نسل حاضر، سؤال و جوابهاى مطرح شده در عصر جدید را بیان مى‌كند، مانند رابطه قرآن با علم و مى‌نویسد: كه قرآن كتاب بیان علم نیست بلكه كتاب هدایت و اخلاق و شریعت است و اشاره‌هاى علمى را بدین منظور داشته است و نسبت به تفسیر علمى و تطبیق آیات بر فرضیه‌هاى علمى معترض است. از همین باب كلام فلاسفه جدید مانند ژان پل سارتر را در ج 1 ص 34 نقل و بحث مى‌كند.

بحث طرق معرفت انسان و دیدگاه طبیعیون در خلقت ص 43 ج 1، نسبیت فهم قرآن ج 1 ص 41، تصادفى بودن هستى ج 1 ص 45 و دیگر بحثهاى اعتقادى را خوب بررسى مى‌كند مانند، توحید، نبوت( ج 1 ص 59)، معجزات( ج 1 ص 66)، اعجاز قرآن( ج 1 ص 65)، عصمت( ج 1 ص 86 ذیل آیه 35- 38 بقره). و به مشكلات فكرى مانند جبر و اختیار، شفاعت، رؤیه خدا مى‌پردازد.

بحثهاى موضوعى را كوتاه مطرح مى‌نماید، مانند الهدى و الضلال ج 1

لینک کمکی