فایل رایگان پاورپوینت تفسير الميزان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تفسير الميزان :

محتویات

1 مؤلف 2 معرفى اجمالى كتاب‌ 3 گزارش محتوای تفسیر المیزان 4 شیوه تفسیرى علامه طباطبایى 5 ویژگى های تفسیر المیزان 6 ترجمه های تفسیر المیزان 7 وضعیت نشر 8 اظهار نظرها در مورد تفسیر المیزان 9 پانویس 10 منابع 11 متن کتاب المیزان فی تفسیر القرآن

مؤلف

آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی (1281-1360ش)، معروف به علامه طباطبایی، فقیه، عارف، فیلسوف، مفسر بزرگ و مشهور دوران معاصر، متولد تبریز و نویسنده تفسیر المیزان و دو کتاب درسی فلسفه با نام بدایه الحکمه و نهایه الحکمه است. علامه پس از تحصیلات مقدماتی به نجف رفت و از سال 1304 تا 1314ش از اساتید بزرگ آنجا همچون سید علی آقای قاضی، آیت‌الله شیخ محمدحسین اصفهانى(ره)، آیت‌الله نایینى، سید ابوالحسن اصفهانى و آیت‌الله حجّت کوه‌کمرى بهره گرفت. سپس به زادگاه خویش بازگشت و مدت ده سال در آنجا بود و در سال 1325 به قم رفت. او در آنجا شروع به تدریس دروس تفسیر قرآن و فلسفه نمود که در آن زمان چندان بدان اهمیت داده نمی شد و این کار او موجب رونق این دو در حوزه قم شد. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند.

معرفى اجمالى كتاب‌

« تفسیر المیزان»، اثرى است در 20 جلد به زبان عربى در تفسیر قرآن كریم، نوشته علامه محمد حسین طباطبایى( 1281- 1360 ش.). انگیزه شروع این تفسیر از هنگام تدریس علامه در حوزه علمیه قم براى طلاب علوم دینى شكل گرفت كه وى در نهایت با اصرار شاگردانش به جمع ‌آورى آن دروس پرداخت.

علامه طباطبایى تفسیر قرآن را در 1333 ش. آغاز كرد و در 23 رمضان 1391 ق. / 2 آبان 1350 ش. به پایان برد.

تفسیر المیزان، یكى از بزرگ ترین آثار علامه طباطبائى و به حق در نوع خود كم نظیر و مایه مباهات و افتخار شیعه است و پس از تفسیر تبیان شیخ طوسى و تفسیر مجمع البیان طبرسى، بزرگ ترین و جامع ترین تفسیر شیعى و از نظر قوت مطالب علمى و مطلوبیت روش، تفسیر منحصر به فردى است.

این تفسیر، مرجع تالیفات و تحقیقات بسیاری از محققین نیز قرار گرفته است.

گزارش محتوای تفسیر المیزان

تفسیر المیزان یكى از منابع اصیل فرهنگ و معارف اسلامى در قرن اخیر به شمار مى ‌رود. این كتاب عظیم در واقع موسوعه‌ اى است جامع، مشتمل بر مباحث عمیق قرآنى، حدیثى، فلسفى، عرفانى، ادبى، اخلاقى، تاریخى، اجتماعى و غیره كه با طرحى بى ‌سابقه و شیوه ‌اى محققانه به رشته تحریر درآمده است. این تفسیر ارزنده از نظر صورى و معنوى، رعایت موازین صحیح قرآنى، تفكیك مباحث تفسیرى و روائى و علمى از یكدیگر، نقد و بررسى و تحلیل آراء برخى از مفسران و دیگر موارد مشابه، آنچنان بدیع است كه مى‌ توان گفت، در طول تاریخ تفسیر قرآن، كتابى بدین دقت و ظرافت و جامعیت تالیف نشده است.

علامه طباطبایى، پس از نقد و بررسى تمام روش‌هاى تفسیرى در مقام استنتاج بر این باور است كه كه تمامى این روش‌ها از نقیصه‌ اى بزرگ رنج مى ‌برند و آن عبارتست از تحمیل نتایج بحث‌هاى علمى یا فلسفى از خارج بر مدلول آیات كه در این صورت، تفسیر به تطبیق تغییر یافته و تطبیق، تفسیر نام گرفته است و بسیارى از حقایق قرآن مجاز جلوه داده شده و شمارى از آیات تأویل گردیده است.

علامه با آگاهى از نقایص روش مفسران پیشین و با عنایت به رعایت ظرایف و دقایق لازم در تفسیر صحیح كتاب خدا و نیز با در نظر داشتن هدفى متعالى، این تفسیر را به نگارش درآورد.

علامه در آغاز تفسیر مقدمه ‌اى نگاشته و در آن نگاهى اجمالى به سیر تطور تفسیر و روش‌هاى آن دارد. در این مقدمه دیدگاه خود را درباره تفسیر و چگونگى برخورد با آن و تفاوت كلى این برخورد با روش گروهى از اخبارى مسلكان و حشویه كه قرآن را از حجیت ساقط مى ‌كنند و تفسیر را تنها از زاویه حدیث قابل استناد مى‌ دانند و حتى گاه مى‌ گویند، قرآن قابل فهم براى ما نیست، نگاهى انتقادى مى‌ اندازد و به دلایلى كه برمى ‌شمارد، آن را رد مى ‌كند. در پایان این مقدمه روش خود را بازگو مى ‌كند. ایشان روش اهل بیت علیهم السلام را در تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن مى‌ داند و در این زمینه به نمونه ‌هایى از تفسیر اهل بیت علیهم السلام در جاى جاى كتاب ارجاع مى ‌دهد.

شیوه تفسیرى علامه طباطبایى

شیوه علامه طباطبایى در تفسیر به این شرح است كه در آغاز چند آیه از یك سوره را مى ‌آورد، پس از آن به بخشى تحت عنوان بیان آیات كه شامل مباحث موضوعى است، مى ‌پردازد. در این قسمت غالبا مباحث لغوى، ادبى، توضیح معناى آیه با توجه به آیات نظیر و مشابه و مسائل دلالتى آیه مطرح مى ‌شود. سپس در بخشى دیگر نقل و نقد احادیث و اخبار آغاز مى‌ گردد. در این قسمت علامه از منابع گوناگون حدیثى شیعه و سنى سود مى‌ جوید و عمده مطالب (بحث روایتى) را نقل و نقد دلالتى این دسته از اخبار تشكیل مى ‌دهد. از این قسمت كه بگذریم، مباحث مستقل موضوعى تفسیر المیزان شایان ذكر است، زیرا مباحثى عمیق و گسترده در زمینه كلام، فلسفه، اخلاق، علوم قرآن، فقه و مباحث اجتماعى در این قسمت دیده مى‌ شود كه كمتر در تفاسیر عصر یافت مى ‌گردد.

علامه طباطبائی در تفسیر خود نخست چند آیه از قرآن کریم را آورده سپس به طور جداگانه قسمت قسمت از آیه را مجدد یاد می کند و به تفسیر آن می پردازد و نیز اول تحت عنوان بیان، بحث هایی فلسفی، اجتماعی، تاریخی، علمی و اخلاقی پیش می آورد سپس با بحث روائی و نقل روایات، سخنان خویش را پایان می بخشد.

مرحوم علامه خود در مقدمه این تفسیر جمع‌ بندى فشرده‌ اى به صورت زیر به عنوان نتیجه و ره‌آورد این شیوه آورده است: 1- معارف مربوط به اسما و صفات خدا همچون حیات، علم، قدرت و....

2- معارف مربوط به افعال خداى متعال همچون خلق، امر، اراده، مشیت، هدایت و....

3- معارف مربوط به واسطه ‌هاى میان خدا و انسان؛ مانند حجاب‌ها، لوح و قلم، عرش و....

4- معارف مربوط به انسان پیش از دنیا

5- معارف مربوط به انسان در دنیا از قبیل شناخت تاریخ نوع انسان، شناخت خود انسان، شناخت اصول اجتماعى انسان، شناخت نبوت، رسالت، وحى، الهام، كتاب، دین و....

6- معارف مربوط به انسان پس از دنیا یعنى برزخ و معاد.

7- معارف مربوط به اخلاق انسانى.

در ذیل بیان‌هاى مذكور، بحث‌هاى روایى متفرق و گوناگونى از پیامبر و اهل بیت علیهم‌ السلام از طریق عامه و خاصه آورده شده و نیز به مباحث گوناگون فلسفى، علمى، تاریخى، اجتماعى و اخلاقى پرداخته شده است.

اما درباره آیات الاحكام از آنجا كه به فقه بازمى ‌گردد، علامه از بحث پیرامون آنها پرهیز كرده است.

ویژگى های تفسیر المیزان

1. تفسیر قرآن به قرآن:

ویژگى مهم این تفسیر، روش تفسیرى قرآن به قرآن است. این روش در كار ایشان، تنها به در كنار هم گذاشتن آیات، براى درك معانى واژه خلاصه نمى شود بلكه موضوعات مشابه و مشترك در سوره هاى مختلف را كنار یكدیگر قرار مى دهد و براى درك پیام آیه از آیات دیگر كمك مى گیرد.

2- جمع میان دو شیوه تفسیرى ترتیبى و موضو

لینک کمکی