فایل رایگان پاورپوینت تفسير روان جاويد

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تفسير روان جاويد :

محتویات

1 معرفی اجمالی کتاب 2 محتوای کتاب 3 تنظیم مجلدت روان جاوید 4 وضعیت نشر 5 نسخه ‌شناسى 6 منابع 7 متن کتاب تفسیر روان جاوید

معرفی اجمالی کتاب

آغاز تألیف «تفسیر روان جاوید»، آن گونه كه مؤلّف در آغاز اشاره كرده، رمضان سال 1360 قمرى بوده است و بعد از وقفه‌اى چند ساله، سرانجام در 1383 قمرى به پایان رسیده است.

عنوان «روان جاوید در تفسیر كلام مجید» در محاسبه حروف ابجد با همان تاریخ برابرى مى‌كند. مؤلّف در ابتدا رویكرد كلّى تفسیرى خود را این گونه توضیح مى‌دهد: «از جهات قرآن، جهتى را در نظر گرفتم كه براى آن نازل شده و آن هدایت متقین است».

چون در تفسیر، توجه به احادیث مأثور ضرورت دارد و فهم بسیارى از آیات قرآنى جز در پرتو تبیین معلمان وحى ممكن نیست، ایشان «تفسیر صافى»، اثر مرحوم فیض كاشانى رضوان اللّه علیه را ملاك قرار داده و روایات تفسیرى را از این كتاب برگزیده است. مخاطب مؤلّف در این تفسیر، عموم هستند و براى آن كه به همه آنان نفع برسد «تا توانسته مطالب را تنزل داده و عبارات را ساده نوشته است».

تأكید مؤلّف بر این سه عنصر اصلى و به ویژه عنایت به وجهه هدایتى قرآن، موجب شده است كه مؤلّف در مقام تفسیر آیات از بحث‌هاى تفصیلى و تخصصى، خصوصا بحث‌هاى فنى و ادبى - كه در بسیارى از تفسیرهاى قدیم رواج داشته است - فاصله بگیرد، اما به مباحث علمى كلامى و فلسفى تا آنجا كه به ابعاد هدایتى قرآن ارتباط دارد، بیشتر بپردازد.

محتوای کتاب

روش كار بدین صورت است كه مؤلّف ابتدا یك یا چند آیه از یك سوره را مى‌آورد، آنها را ترجمه مى‌كند و سپس به تفسیر مى‌پردازد. گاه نیز مطالبى را افزون بر تفسیر آیه، با عناوین ایقاظ، شرح، ارشاد، تحقیق و... ارائه مى‌كند. در تفسیر آیات، گذشته از تأكیدى كه بر نقل روایات بر پایه تفسیر صافى دارد، مهمترین نكات مربوط به آیه را مطرح مى‌نماید.

این نكات و آنچه به صورت استطرادى ارائه مى‌كند، ممكن است درباره قرائت آیه، شأن نزول آن یا بحثى كلامى، فقهى، تاریخى و امثال آن باشد.

براى نمونه در تفسیر آیه «مالك یوم الدّین» توضیح مى‌دهد كه فرق بین قرائت «مالك» و «ملك» در چیست و از نظر فقهى در قرائت نماز بهتر است هر دو صورت خوانده شود. آنگاه به مناسبت توضیح كلمه «یوم» نظریه فقها را در خصوص تعیین نیمه شب شرعى مطرح مى‌كند، بحث مفصل او درباره «آیه» قرآن و ملاك تشخیص و تعیین آن بحثى دلنشین است، به عقیده ایشان هر آیه معرف یك «واحد خطاب» است كه فرشته وحى بر رسول خدا القا كرده و آن حضرت نیز بى‌كم و كاست و حتى با حفظ فاصله بین دو واحد، آن را بر مؤمنان و مخاطبان تلاوت مى‌كرده‌اند.

از این رو چه بسا روى مى‌دهد كه یك مطلب در چند آیه تمام مى‌شود و این بدان معناست كه آن مطلب در چند «واحد خطاب» القا شده است ، بحث‌هاى كلامى و استدلالى مؤلف درباره چگونگى اثبات معاد جسمانى و گزارش وى از برخى كوشش‌هاى اهل حكمت در تبیین استدلالى و عقلانى این معاد و انتقاد او از برخى توضیحات حكما، با این عبارت كه این توضیحات «با ظواهر آیات و اخبار و كیفیت مغروسه در اذهان متشرعه كاملا وفق ندارد، اگر چه انصاف آن است كه خیلى زحمت كشیده و مجاهدت نموده و تمام مشكوك و شبهات را دفع نموده‌اند»، از نمونه‌هایى است كه هم از آگاهى وافر مؤلّف در مباحث فلسفى حكایت دارد و هم روش و دیدگاه او را بازمى‌شناساند همچنین است بحثى مبسوط درباره عذاب دوزخ و خلود در آتش و نقد وى از نظریه ابن عربى در این خصوص در یك جا به مناسبت آیه «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیكُمْ إِلَى التَّهْلُكَهِ» بحثى تذكارى درباره «تقیّه» و لزوم رعایت این قاعده عقلایى - دینى پیش مى‌كشد و تأكید مى‌كند كه «بر حسب فرموده حضرت امیر علیه السّلام در نهج البلاغه، خداوند از علما اخذ میثاق نموده است كه با ظلمه به هیچ وجه توافق ننمایند، چه رسد به تبعیت و معاونت كه موجب سلب توفیق و انحراف از طریق هدایت و ترویج شرع خواهد بود».

در همین بحث است كه از مجاهدت‌هاى استادش مرحوم آیت اللّه حایرى یزدى یاد مى‌كند كه تحمل ناملایمات نمود و در موقع هتك حرمت از خودش و حروم ائمه اطهار چه صبر و بردبارى بروز داد كه ما مبهوت و متحیّر شدیم تا در ظرف چند سال ایران را از علم پر كرد.

ذكر این نمونه از بحث مؤلف نیز بى‌وجه نیست كه ایشان به مناسبت بحث معاد بر تخصصى بودن شاخه‌هاى مختلف علوم دینى تأكید مى‌كند و این كه ورود به هر یك از این شاخه‌ها نیازمند آگاهى از مباحث آنهاست و «هر علمى اهل و متخصص و خبره دارد» و وظیفه فقها بیان احكام شرعیّه فرعیّه است و این منصب را امام به آنها مرحمت فرموده است و مورد تقلید نیز، چنان كه علماى اعلام و فقهاى اسلام بیان فرموده‌اند، احكام فرعیه عملّیه است و در اصول دین و اصول فقه و نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفى یا لغوى و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.

آنگاه نتیجه مى‌گیرد كه پرداختن به مسایل عقلى و پاسخ‌گویى به پرسش‌هاى كلامى براى علما مستلزم وقوف بر این مباحث است و آن «علاوه بر استعداد و عقل كامل، یك عمر زحمت و مجاهدت مى‌خواهد».

لینک کمکی