فایل رایگان پاورپوینت تفسير شريف لاهيجى

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت تفسير شريف لاهيجى :

محتویات

1 مؤلف 2 زندگی‌نامه و اظهارنظرها 3 تألیفات 4 انگیزه تألیف تفسیر 5 معرفى اجمالى كتاب 6 گذرى بر سیر تفسیر روایى 7 نسخه ‌شناسى 8 منابع 9 متن کتاب تفسیر شریف لاهیجى

مؤلف

بهاالدین محمد بن شیخ على شریف لاهیجى.(م 1088 ق)

زندگی‌نامه و اظهارنظرها

بهاءالدین محمد شریف لاهیجى، دانشمند وارسته قرن یازدهم و معاصر دانشمندى به نام ملا عبدالرزاق لاهیجى صاحب شوارق الالهام و گوهرمراد است. وى در خدمت محقق داماد و برخى از استادان بزرگ آن دوران تلمذ كرد و آثار ارزشمندى از خود برجاى گذاشت. از وى چند اثر قرآنى، اخلاقى و عرفانى باقى مانده است.

تألیفات

محبوب القلوب، رساله فى عالم المثال، تفسیر قرآن.


انگیزه تألیف تفسیر

مفسر خود در مقدمه تفسیر مى‌گوید:« غرض این است كه ترجمه‌اى مختصر و قابل اعتماد بر مبناى مذهب امامیه براى قرآن بنویسم» به تحقیق مراد وى از« ترجمه» در این مقام« تفسیر» مى‌باشد، زیرا تفسیر وى چیزى فراتر از« ترجمه تفسیرآمیز» مى‌باشد.

معرفى اجمالى كتاب

این تفسیر ظاهراً در هندوستان به اتمام رسیده و صاحب تفسیر لوامع التنزیل و سواطع التأویل، سید ابوالقاسم رضوى قمى كه ساكن هند بود در تألیف خود از آن بهره جسته است. این اثر مانند بیشتر تفاسیر قرن یازدهم، متأثر از فضاى فرهنگى و از دو ویژگى آن دوران برخوردار است: نخست گرایش به حدیث و دیگرى داشتن صبغه عرفانى.

مفسر در آغاز كتاب مقدمه اى نگاشته و در آن به انگیزه نگارش خود اشاره كرده است. وى هدف از نگارش این كتاب را ارائه تفسیرى ساده و مورد اعتماد در مذهب امامیه براى برادران اهل ایمان مى داند كه اشتغالات و موانع روزگار آن‌ها را از تحصیل علوم محروم كرده و خود را نیازمند به ترجمه قرآنى مى دانند؛ اما در حقیقت این كتاب فراتر از ترجمه است.

روش مفسر بدین گونه است كه ابتدا هر آیه را به طور فشرده ترجمه كرده، آنگاه به نقل روایات وارد شده، از اهل بیت عصمت و طهارت مى پردازد. در این قسمت، تنها منبع نقل او مجامع حدیثى شیعه است.

یكى از روش‌هاى لاهیجى در نقل روایات، جمع بین روایات و رفع تعارض آن‌ها در موارد خاص و ارزیابی‌هاى رجالى است. از نكات بارز این تفسیر، ارائه عقاید شیعه و دفاع از مواردى است كه مورد اختلاف بین شیعه و دیگر مذاهب است.

گذرى بر سیر تفسیر روایى

دانش تفسیر، در آغاز، بخشى از علم حدیث به شمار مى‌رفت تا این كه در نخستین گام تكامل خویش از این علم جدا شد و به صورت علمى مستقل درآمد و بر پایه آن، در كنار دیگر مجموعه‌هاى روایى، تفسیرهاى روایى( چون تفسیر على بن ابراهیم قمى عیاش و فرات كوفى) ظهور نمود. چنانكه تفسیرهایى منسوب به ائمه( ع) و یارانشان، مانند تفسیر صاحب عسكر- امام هادى( ع)- و تفسیر منسوب به امام عسكرى( ع) نیز وجود داشت.

این شاخه از علوم اسلامى، در روند رشد خود، و در گامى دیگر، پا به عرصه اجتهاد گذاشت و در نتیجه، تفسیرهایى به شیوه اجتهادى و عقلى به صحنه آمد و روایات تفسیرى تا حدّ زیادى كنار نهاده شده، در حاشیه روایات فقهى قرار گرفتند، چرا كه با روى كار آمدن شیوه اجتهادى، دیگر به روایات به دید منبع منحصر به فرد نگریسته نمى‌شد، بلكه روایات، در نهایت به عنوان یكى از منابع تفسیر قلمداد مى‌گردید.

یكه تازى شیوه عقلى و اجتهادى همچنان و البته با اندك فراز و فرودى ادامه داشت، تا اینكه در قرن یازدهم( كه به گفته مرحوم علامه طباطبایى« عصر اساطین الحدیث و جهابذه الروایه» لقب گرفت.)، اوضاع دگرگون شد و شیوه اجتهاد در تفسیر دچار كندى گردید، بدان حد كه در طول این قرن، تفسیرى جامع و كامل به سبك اجتهادى تدوین نیافت، مگر تفسیر چند سوره و آیه، و یا تعلیقیه و حاشیه‌اى بر تفاسیر گذشته، براى نمونه مى‌توان به بیش از ده حاشیه بر تفسیر بیضاوى اشاره داشت و نیز حاشیه بر تفسیر كشاف. در این میان، بیشترین تفسیر به شیوه غیر روایى به قلم ملاصدراى شیرازى نگارش یافت كه تفسیر سوره‌هاى سجده، فاتحه- یس، حدید، جمعه، طارق- اعلى، زلزال و چند آیه از سوره بقره و آیه‌هاى نور، كرسى و جبال است.

امّا از آن سو، چندین تفسیر به شیوه روایى كه طرز تفكر پیروز آن دوران بود، پا به عرصه وجود گذاشت. راز این رویكرد، آن بود كه در دهه نخست این قرن، محمد امین استرآبادى( در گذشته 1036 ق) با فكرى تازه نسبت به حدیث به میدان دانش وارد شد و با وجود آنكه خود، در آغاز ما، در جرگه اهل اجتهاد قرار داشت، ولى رفته رفته با اجتهاد و مجتهدان، مخالفت آغاز كرد و در پى آن، اخباریگرى نو را پایه‌گذارى نمود و با نگارش كتاب« الفوائد المدنیه» در رد بر اجتهاد و تقلید، به همراه گروهى از پیروان خود در مقابل اهل اجتهاد قرار گرفت.

به دنبال پیدایش این طرز تفكر و رویارویى آن با اجتهاد، گرایش بیشترى به اخبار پیدا شد و در نتیجه، محدثان بزرگى به

لینک کمکی