فایل رایگان پاورپوینت سيد مرتضي عسکري

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت سيد مرتضي عسکري :

محتویات

1 ولادت 2 اساتید 3 گام گذارى در راه اصلاح اجتماعى 4 مرد علم و عمل 5 وفات 6 منابع مقاله 7 وابسته‌ها

ولادت

در هشتم جمادى الثانى سال 1332ق در شهر سامراء متولد شد و سپس در حوز علمیّ همان شهر به تحصیل پرداخت.سپس در محرم سال 1350ق به شهر مقدس قم هجرت كرد.

اساتید

در شهر قم دروس سطح اصول و فقه را نزد آیت‌الله مرعشى نجفى رحمه‌الله و آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین شریعتمدارى ساوجى تلمذ كرد.

از دیگر اساتیدى كه ایشان در آن دوره به استفاده از محضرشان توفیق یافت، عبارتند از:مرحوم حضرت آیت‌الله امام خمینى ره در كلام و عقاید، حاج میرزا خلیل كمره‌اى در علم تفسیر، آیت‌الله حاج شیخ مهدى شهید(پایین شهرى) در علم اخلاق و تهذیب نفس.

گام گذارى در راه اصلاح اجتماعى

علامه عسكرى در دوران زندگى حوزوى خود در قم، بر این واقعیت واقف شد كه دروس موجود حوزوى براى جوابگویى كامل به مشكلات و سؤالات و خواسته‌هاى روز افزون اجتماعى نیاز به تحولات جدى دارد.بنا بر این به همراه تنى چند از طلاب همفكر خویش، از جمله مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانى به بررسى و تجدید نظر در برنامه‌هاى درسى حوزه پرداخت و كوشید با دوستان خود، در كنار درس‌هاى رسمى حوزه به تحصیل معلوماتى بپردازد كه بتوان با اتكاى به آن براى ایفاى مسئولیت‌هاى خطیر در آینده قیام كنند.

در بین درس‌هاى پیشنهادى در این برنام تازه، دروس تفسیر و حدیث شناسى و بررسى تطبیقى عقاید اسلامى وجود داشت كه در كنار دروس معمول فقه و اصول، از اساتید ذى صلاح بهره مى‌گرفت.

علاوه بر برنام مذكور، تمرین خطابه و سخنرانى، نویسندگى و تألیف و حضور علمى در كارهاى اجتماعى، و توجه كامل به بررسى و شناخت اوضاع و مسائل روز مسلمانان و نیازهاى ایشان در ایجاد شخصیت‌هاى اسلامى مستحكم براى دستیابى به جامع اسلامى مطلوب وجود داشت.

البته این طرح با هم جوانب مثبتى كه در آن وجود داشت و مى‌توانست جویندگان جوان و مستعد علوم حوزوى را در عمل به وظایف دینى و اسلامى خویش در برابر نیازهاى زمان و خواسته‌هاى نوین عصر مجهز كند، در ابتداى راه ناكام ماند و به دلایلى توفیق نیافت.

پس از این جریان كه در عصر مرجعیت حضرت آیت‌الله حاج شیخ عبدالكریم حائرى رحمه‌الله مؤسس حوزه علمیه قم واقع شد، استاد عسكرى به موطن اصلى خویش یعنى شهر سامراء بازگشت و در آنجا به تحصیل ادامه داد و تا پایان كفایه را از محضر آیت‌الله شیخ حبیب‌الله اشتهاردى استفاده برد و سپس درس خارج فقه و اصول را به مدت شش سال تا شروع جنگ جهانى دوم پى گرفت.

مرد علم و عمل

استاد عسكرى از اواسط ده دوم حیات علمى خویش، به بررسى سیره و تاریخ و سفرنامه‌ها گرایش یافت و با توجه به گستردگى مطالعات و تنوع اطلاعات، از آنچه براى اقران ایشان معمول و مأنوس بود فاصله گرفت.

این مطالعات كه با دستیابى به نوشته‌هاى شاگردان آیت‌الله میرزاى بزرگ شیرازى در مسئل تنباكو و قضیه رژى در كتابخانه پدر بزرگ ایشان(مرحوم آیت‌الله سید محمد عسكرى)آغاز شد، وى را با سابق تهاجمات و حملات استعمارگران غربى به عالم اسلام آشنا ساخت.او با هوشمندى ذاتى خویش توانست اهداف استعمار فرهنگى را شناسایى كند.این نحو استعمار گاه به شكلى آشكار(مانند تأسیس مدارس تبشیرى در بلاد اسلامى) و گاه به صورتى پنهان(مانند تربیت و گسیل استاد براى مدارس و دانشگاه‌هاى بلاد اسلامى)، حتى پس از پایان دور استعمار مستقیم و نظامى، وجود خویش را تحمیل مى‌كرد.

به نظر مى‌رسد علامه عسكرى اولین متفكر اسلامى عراق بود كه به حقیقت روش تعلیم و تربیتى كه مستشاران اروپایى براى مراكز آموزش و پرورش كشورهاى شرقى طراحى كرده بودند، پى برد.تحقیقات و مطالعات دراز مدت و عمیقى كه در این باره انجام داد او را به فاصله و تفاوت چشمگیرى كه میان این روش‌ها در كشورهاى اسلامى و كشورهاى غربى(مانند:آلمان، فرانسه و ژاپن و...) وجود داشت، راهبرى كرد.و از این راه به یكى از علل اساسى عقب ماندگى شرق كه همانا روش‌هاى بكار رفته در تعلیم و تربیت جوانان بوده، دست یازید.لذا ایشان این گونه مدارس را «مراكز تربیت كارمند» نامید، چون معتقد بود محصول این مدارس، افرادى هستند كه پشت میزنشینان ادارى و خاضعان در مقابل هجوم استعمارند.

به همین ترتیب، ایشان در جریان مطالعات خود به چالش مهم دیگرى در جوامع اسلامى پى برد و آن جدایى دانشگاه‌ها از حوزه‌هاى علمیه بود.در حقیقت این دو ركن اساسى حیات امت اسلامى، هر كدام در سمت و سویى متفاوت با یكدیگر سیر می‌كردند.حوزه‌ها با تكیه بر مواریث خویش تنها به تربیت مدرس و خطیب مى‌پرداختند و دانشگاه‌ها نیز قبل آمالى جز غرب نداشتند و با مردم مسلمان و ملت خویش بیگانه بودند.

از آنجائى كه چاره‌اى جز شكستن این جوّ و از میان بردن این حالت ایستائى باقى نمانده بود، استاد عسكرى در سامراء و در شرایطى كه جنگ دوم جهانى سایه‌هاى سنگین خویش را بر مردم و سرزمین عراق فرو افكنده بود، فعالیت خود را آغاز كرد.

نخستین كار فرهنگى ایشان، تشكیل حلقه‌هاى درس و تدریس و در كنار آن تاسیس مدرسه‌اى با روش تربیتى نوین بود.ایشان با عنایتى ویژه براى آن برنامه‌ریزى كرد و آن

لینک کمکی