فایل رایگان پاورپوینت سير و سلوک؛ يقظه (بيدارى)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت سير و سلوک؛ يقظه (بيدارى) :

محتویات

1 ساختار 2 گزارش محتوا 3 وضعیت كتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 وابسته‌ها

ساختار

كتاب، در دو فصل كلى ارائه شده است.

فصل اول كتاب، با عنوان «درآمدى بر منازل سیر و سلوك»، به بیان ضرورت و نتایج سلوك الى الله مى‌پردازد و با ذكر نام منازل هفت‌گانه سیر به‌سوى خداوند، خطّ مشى كلّى مجموع «سیر و سلوك» را تبیین مى‌نماید.

فصل دوم كتاب، با عنوان «بیدارى»، دربرگیرند شش بخش اصلى جذبه، توجه، غفلت، تفكّر، تذكّر و مراقبت است كه در حقیقت اجزاى اصلى منزل یقظه مى‌باشند.

اهل سیر و سلوك و جوانان تكامل‌طلب، مى‌توانند با مطالعه و عمل به این كتاب به مقام یقظه نائل آیند و به درجات والاى عرفانى دست یابند و افراد دیگر نیز مى‌توانند با برداشت اخلاقى از این كتاب، به قدر توان خود در مسیر سلوك الى الله قرار گیرند.

گزارش محتوا

در فصل اول كه درآمدى است بر منازل سیر و سلوك، هفت منزل، براى سلوك ذكر مى‌كند، البته تعداد منازل سیر و سلوك در دیدگاه اهل عرفان مختلف است: برخى براى سلوك الى الله، یك، دو یا هفت منزل؛ برخى سى و یك منزل یا هفتاد منزل و گروهى دیگر صد منزل را ذكر كرده‌اند و حتى برخى قائل به وجود هزار منزل در سیر و سلوك مى‌باشند، ولى همان طور كه در فصل اوّل كتاب مشخص گردیده است، آیت‌الله‌ مظاهرى در ساختار كلّى سیر و سلوك، قائل به سه سیر كلّى مى‌باشند كه سیر اوّل آن با عنوان «سیر من الخلق الى الحق»، داراى هفت منزل با عناوین «یقظه»، «توبه»، «تقوا»، «تخلیه»، «تحلیه»، «تجلیه» و «لقاء» است كه بسیارى از منازل عرفانى كه در سخنان عارفان به شكل و تعداد مختلف بیان گردیده است، در درون این هفت منزل مى‌گنجد.

بنا بر نظر معظّم‌له، منزل لقاء، آخرین منزل سیر و سلوك نیست، بلكه حركت نامتناهى سالك از منزل هفتم آغاز مى‌گردد و در دو سیر بعدى تا ابد ادامه مى‌یابد.

بخش دیگرى از فصل اوّل كتاب به بیان نكات اساسى در سیر و سلوك اختصاص یافته كه از جمله آن نكات مى‌توان به لزوم تقیّد به ظواهر شرع در سیر و سلوك و پرهیز از استاد خصوصى براى سالك مبتدى، اشاره نمود.

در دیدگاه سلوكى حضرت آیت‌الله‌ مظاهرى - كه برگرفته از مكتب عرفانى اصیل و بالنده امام خمینى(ره) و علامه طباطبائى(ره) است - سیر و سلوك با پاى‌بندى به قواعد شریعت مقدسه و تقیّد به رعایت تكالیف شرعى آغاز مى‌شود و با همین تقیّد ادامه مى‌یابد و سالك در هیچ مرتبه‌اى، از التزام به احكام شرعى بى‌نیاز نمى‌شود. در این دیدگاه، تقیّد به ظواهر شرع به‌عنوان برترین استادِ اخلاق، قلمداد مى‌شود و در واقع فقه آل محمد(ص)، زیربناى سلوك الى الله شمرده شده و سالك براى پیمودن درجات قرب الهى، با اقتدا به عارفان راه‌یافته و عالمان ربّانى، در قدم نخست به احكام فقهى اهتمام ورزیده و این اهتمام را تا پایان راه استمرار مى‌بخشد.

در فصل اول، طى 12 عنوان به مباحثى پیرامون حركت به‌سوى خدا، شوق و یارى خداوند همواركننده مسیر، ارزش وجودى انسان، منازل سیر و سلوك، ضرورت و نتایج سیر و سلوك و غیره مى‌پردازد.

ایشان درباره منازل سیر و سلوك، از سه سیر كلى اسم مى‌برند كه عبارتند از: اوّل: «سیر من الخلق الى الحق»؛ بریدن از ماسوى‌الله براى پیوند به خداوند؛

دوم: «سیر من الحق فى الحق»؛ ادامه و استمرار پیوند با خداى سبحان و سعى در تحكیم آن پیوند تا نیل به مقام آدمیّت؛

سوم: «سیر من الحق الى الخلق»؛ بازگشت به میان خلق و اجتماع، به‌منظور هدایت مردم، پس از كامل شدن و رسیدن به مقام عبودیّت.

ایشان، بهره‌مندى از استاد را در سیر و سولك لازم دانسته، مى‌افزایند كه هیچ تردیدى در این نیست كه وجود استاد در هر علم و فن و در هر حركت و برنامه‌اى ضرورى است؛ به‌ویژه در سیر و سلوك كه دربردارنده ظرایف و دقایق فراوان است و عدم تعادل در آن، اگر به قدر مویى به افراط و تفریط بینجامد، سبب‌ساز گمراهى خواهد شد. راز این سخن، در آن نهفته كه علاوه بر آنكه بهره‌گیرى از اخلاق به‌عنوان یك علم، به استاد و رهنمودها و سفارش‌هاى كلّى و جزئى او نیازمند است. نفوذ استاد در جان مشتاقان، از امور غیر قابل انكار است، زیرا شاگرد، خود را در برابر استاد، ضعیف و خُرد مى‌بیند و او را عظیم و نیرومند درمى‌یابد و از همین روى، ناخو

لینک کمکی