فایل رایگان پاورپوینت سيرتنا و سنتنا

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت سيرتنا و سنتنا :

محتویات

1 ساختار 2 گزارش محتوا 3 وضعیت كتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 وابسته‌ها

ساختار

اثر حاضر، حاصل سفر علامه امینى در سال 1384ق به نواحى مختلف سوریه مى‌باشد. ایشان حدود چهار ماه در اطراف این كشور اقامت گزیده و سرگرم استفاده از كتابخانه‌هاى بزرگ و گرانقدر دمشق و حلب بوده است[2]

دانش‌پژوهان این دیار و اساتید و رجال علمى و دینى آن، از علم بیكران وى، درس‌هاى عالى و سودمند گرفتند و كنفرانس‌هاى طولانى كه در پیرامون بحث‌هاى پرارزشى تشكیل شد- كه دست بسیارى از رجال علم و دین، از آن كوتاهست- در اعماق دل شنوندگان، جایگزین مى‌شد و در روح آنان، رغبت و علاقه عجیبى نسبت به علوم- ولایت مطقه عامه- به وجود مى‌آمد؛ ولایتى كه از خصائص آل الله و اهل‌بیت طاهرین(ع) است. از جمله آن مباحث، بحث و مطالبى است كه در اثر حاضر گردآمده و به تنهایى ارزش تمامى مناظراتى را كه ایشان، در این مدت، القاء فرموده‌اند، بخوبى روشن مى‌كند[3]

مطالب كتاب بدون فصل‌بندى و تبویب خاصى، در عناوین مختلف و متعدد ارائه گردیده است.

گزارش محتوا

نویسنده در ابتداى كتاب، به بیان خاطرات خود در شهر حلب و چگونگى سؤال از ایشان و پاسخ به آن سؤال، اشاره نموده است. گویا سفر ایشان چهار ماه طول كشیده كه روزى در شهر حلب، به كتابخانه «دارالكتب الوطنیه» رفته و در آنجا با سؤال و شبهه‌اى مواجه شده و به پاسخ آن پرداخته است. در این سؤال، شخصى از علامه چنین پرسیده است كه: «شیعه با داشتن دانشمندانى بزرگ، چون جنابعالى، چرا درباره اهل بیت رسول خدا(ص) غلو مى‌كنند؟ با اینكه همه مى‌دانیم كه مسلمین بدون استثناء همه نسبت به على[ع] و اولادش[ع] علاقمندند، این تك‌روى شیعه در بنا ساختن مجالس سوگوارى براى چه؟ و عادت دیرینه ایشان در برگزارى مجالس جشن، پس از گذشت قرنها براى چیست؟ و حسین حسین گفتنشان و عبادت با تربیت و مقید بودن به سجده بر آن از چیست؟»[4]

علامه به این نكته اشاره نموده است كه این سؤال، تنها سؤال آن شخص نبود، بلكه ایشان این اعتراض و امثال آن را تا آن روز از مردم سوریه به كرات شنیده و معتقد بودند كه این شبهه به دست اجانب به منظور ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین و از بین بردن وحدت كلمه آنان در میان ایشان ساخته شده است. مشتى مقلد هم كه هر حرفى را كوركورانه مى‌پذیرند، آن را پذیرفته‌اند و به تدریج در میان همه مسلمین، رخنه یافته و منتشر شده است و مردم از در جهل به آراء و معتقدات صحیح دینى، آن را حقیقت پنداشته‌اند[5]

علامه در مقام پاسخ به آن شخص، به نكات زیر اشاره نموده است كه به خلاصه‌اى از پاسخ علامه و نكات گفته شده، اشاره مى‌گردد:

باید دانست كه حبّ و بغض، دو خصلت است كه در دلها توارد و آمدوشد دارند و این دو كلمه، یكى از اقبال نفس و میل آن و دیگرى از ادبار نفس و اعراض آن، حكایت مى‌كند. زیرا تمامى موجودات اعم از مادى و معنوى، وقتى به محكمه قضا و دادگاهى كه در نفس آدمى است عرضه شود، خواه و ناخواه، یكى از دو كار را مى‌كند یا این بعد از تمام شدن تصور و تصدیق، آن مطلب در عدسى قلب، منعكس مى‌شود و نسبتى بین قلب و آن شىء برقرار مى‌گردد و یا آنكه در قلب، منعكس نشده و قلب از آن اعراض مى‌كند. اینست حقیقت حبّ و بغض[6]

به نظر علامه، حبّ و بغض، همانطور كه در اصل پدید آمدن، پیرو اسباب و موجباتى است كه منشاء تحقق آن‌هاست، در شدت و ضعف نیز تابع آن علل است و به موازات

لینک کمکی