فایل رایگان پاورپوینت سيره نبوي صلي‌الله‌عليه‌وآله

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت سيره نبوي صلي‌الله‌عليه‌وآله :

محتویات

1 ساختار 2 گزارش محتوا 3 وضعیت کتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 وابسته‌ها

ساختار

کتاب با مقدمه مصحح آغاز گردیده و مطالب بدون تبویب و یا فصل‌بندی خاصی، دربردارنده سیره پیامبر(ص)، از داستان ازدواج هاشم با سلمی و دشمنی جهود با نور محمدی(ص) تا وفات آن حضرت(ص) می‌باشد.

آثار ابوالحسن بکری مهم‌ترین مأخذ این کتاب می‌باشد. در این کتاب، دست‌کم سیزده بار مطالبی از وی به‌عنوان نویسنده «سیرت رسول(ص)» نقل شده است. به‌علاوه مقایسه برخی از مطالب کتاب با کتاب «الأنوار» و همین‌طور «الدره المکلله» (یا اخبار فتح مکه) بکری که درباره فتح مکه است، نشان می‌دهد که آثار بکری، از منابع اصلی این کتاب است[1].

گزارش محتوا

در مقدمه، ابتدا به بررسی وضعیت سیره‌نویسی فارسی در قرن هفتم و هشتم هجری پرداخته شده[2] و سپس به ویژگی‌های کتاب و روش تصحیح آن، اشاره گردیده است[3].

این کتاب، روایت داستانی سیره نبوی است نه سیره واقعی. این جمله‌ای است که هر خواننده‌ای باید آن را تا به آخر آویزه گوش خوش کند[4]. کتاب حاضر، با «سیرت رسول‌الله(ص)» که ترجمه آزادی است از سیره ابن هاشم بوده [5] و تقریباً در یک دوره نوشته شده است، این تفاوت را دارد که آن اثر، از منبع اصلی یعنی کتاب ابن هشام استفاده کرده و آن را در عبارات فارسی، البته به‌صورت آزاد و با قلمی بسیار زیبا ریخته است؛ اما این کتاب، از منابع داستانی استفاده کرده و به‌هیچ‌روی نباید آن را یک کتاب تاریخ واقعی تلقی کرد. به سخن دیگر، این اثر، در ادامه ادبیات داستانی موجود در زبان فارسی که خود بخشی را از میراث داستانی عربی به ارث برده و بخشی را وام‌دار متون فارسی کهن‌تر و منابع آن است، باید قلمداد شود[6].

روشن است که داستانی کردن روایات تاریخی، می‌تواند به‌صورت‌ها و با زمینه‌ها و اهداف متفاوت شکل بگیرد و هرکدام مقصد ویژه‌ای را دنبال کند؛ اما هرچه هست در کلیت، این اثر می‌باید یک اثر داستانی تلقی شود که بر اساس کلیات تاریخی اما با تغییرات گسترده در روایات تاریخی و برساخته‌های بسیار فراوان در اصل وقایع، اسامی افراد و امکنه و حواشی آنها نوشته شده است[7].

عناصر داستانی در تاریخ‌نویسی ایرانی، از تاریخ اسلام در قرن هفتم به بعد، رواج فراوانی یافت و در غالب متون این دوره که به‌طورمعمول متونی معمولاً به لحاظ اصالت سخیف و کم‌رتبه و درعین‌حال ادیبانه هستند، رسوخ کرد. درصد داستانی بودن در این متون متفاوت و بسته به زمان و مکان و نویسنده و شرایطی است که در اطراف وی وجود داشته است. طبعاً مأخذ قرار دادن یک کتاب خاص از سوی نویسنده برای نوشته‌اش در داستانی کردن یا نکردن متن بسیار مؤثر بوده است. در این کتاب، روایات تاریخی را تقریباً می‌توان دو دسته کرد:

روایاتی که اساس تاریخ در سیره نبوی دارد و در اینجا شکل ارائه و آگاهی‌های داده شده جنبه داستانی دارد. روایاتی که از اساس داستانی بوده و شبیه داستان‌های افسانه‌ای ایران باستان است که مشابه آنها را در شاهنامه داریم[8].

برای نمونه، اول می‌توان حکایت زیر را موردتوجه قرار داد. نویسنده در بحث از غزوه خندق می‌نویسد: «... پیامبر[ص] کس فرستاد بر ابوسفیان که انصار می‌گویند که شما را شمشیر می‌دهیم، آنگاه قریش عزم جنگ کردند و به جوش درآمدند. ابوسفیان لشکر را ترتیب کرد و تیراندازان را جمع کرد. بیست هزار مرد تیرانداز بود. گفت همه به‌یکبار تیز اندازید. به‌یکبار تیرباران کردند. چنان‌که ابر هوا را فرو گیرد. عمار یاسر گوید که پیغمبر(ص) از خیمه بیرون آمد، دید که تیرهای کفار مانند ابری که آفتاب را پوشد، بپوشید. تکبیر گفت و اشارت کرد به دست مبارک خود که بازگردید به‌سوی کفار. تیرها فی‌الحال بازگشتند و به ایشان آمد و خلقی از آنها زخم خورده و کشته شدند و هرکس از ایشان تیر انداخته بود نیز به او باز آمد. ابوسفیان بانگ برآورد و گفت: ویلک سحر محمد به ما کار کرد. اینک تیرها هم به ما بازمی‌رسد. در دل قریش و عرب ترس درافتاد و دست‌وپایشان سست شد...» در دنبال آن داستان حمله چندین نفر به سمت لشکر اسلام و ترسشان از شمشیر علی بن ابی‌طالب(ع) و بازگشت آنان بدون نبرد به‌سوی قریش آمده که یکی

لینک کمکی