فایل رایگان پاورپوینت سيري کامل در اصول فقه

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن فایل رایگان پاورپوینت سيري کامل در اصول فقه :

محتویات

1 ساختار 2 گزارش محتوا 3 وضعیت کتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 وابسته‌ها

ساختار

کتاب دارای 16 جلد است. مطالب آن به شکل درس‌درس ارائه شده است. مجموعه از جلد اول تا جلد شانزدهم، پانصد و هفتادوسه جلسه درسی را تشکیل می‌دهد. در پایان هر درس سؤالاتی مرتبط با همان درس مطرح شده است.

گزارش محتوا

در بخشی از مقدمه کتاب در جلد اول آن می‌خوانیم: حوزه‌هاى علمیه که در سایه علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام پرورش یافته‌اند، تبدیل به دانشگاه تعلیم و تعلم احکام متعالى اسلام شده‌اند و با کوششى خستگى‌ناپذیر در فکر پرورش فکرى و روحى آحاد انسان‌ها بوده و تمام هستى خود را براى گسترش معارف الهى به کار بسته‌اند. روزنامه فیضیه نیز در جهت ایفاى وظیفه خود با تأسى بر این روش، تمام توان و کوشش خود را در جهت گسترش معارف الهى به کار بسته تا شاید به‌اندازه ران ملخى، خدمتى اندک را به جایگاه رفیع علم و دانش ارائه نماید.

مجموعه حاضر با استفاده از دوره کامل دروس خارج اصول حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانى «مدظله‌العالى» که علیرغم بمباران‌های شدید و وحشیانه دشمن بعثى، درس معظم له بدون هیچ مکثى همچنان ادامه یافته و به طلاب و فضلا محترم القاء شده است، تقدیم جامعه علمى جهان اسلام گردیده است.

این مجموعه حاصل زحمات چندساله روزنامه فیضیه مى‌باشد که با یارى طلاب و فضلا محترم آماده شده و به پیشگاه ولی‌عصر «عج» تقدیم مى‌گردد و از اساتید و فضلا محترم خواهانیم در صورت مشاهده کاستى و لغزش قلم و ویرایش، مسئله را جهت اصلاح به اطلاع دفتر روزنامه برسانند.[1]

کتاب به‌صورت درس‌درس و در طی ده سال در قالب پانصد و هفتادوسه درس اصولی بیان شده است. در پایان هر درسی، پرسش‌هایی از متن همان درس مطرح شده است. گاه، استاد فاضل لنکرانی در لابه‌لای دروس، مباحثی اخلاقی را مطرح کرده‌اند که در این کتاب نیز ارائه شده است مثلاً صفحات 515 و 544 از جلد اول و....

در بخشی از متن کتاب که درباره وضع است، آیت‌الله فاضل ابتدا وجود چهارگانه معانی، وجود حقیقی، ذهنی، انشائی و لفظی را ارائه می‌کند. سپس بحث ایشان به کسانی می‌رسد که قائل‌اند مسئله وضع هم مانند مسئله استعمال است و فرقی میان وضع و استعمال نیست. سپس روی سخن را به آنان می‌برد و با پاسخ به آنان، حقیقت وضع را مشخص می‌نماید؛ اما ما یک حرف اساسى با این قائلین داریم و آن این است که آیا ما مى‌خواهیم واقعیت وضع را ببینیم که حقیقت آن چیست؟ یا این‌که خودمان بنشینیم یک‌چیزی درست کنیم و با کلماتى مثل هو هویت و امثال ذلک در روحیه طرفمان ایجاد وحشت کنیم‌؟ که این یک مقدمه‌اى هم مى‌شود براى مطلبى که بعد خودمان در باب وضع مى‌خواهیم ذکر کنیم.

در مسئله وضع که یک گوشه آن وجداناً محل ابتلاى ما هست و ما هم یک شعبه‌اى از واضع هستیم، منتها در محدوده خاصى، در یک محیط‍‌ خاصى مى‌بینیم کسى که خداوند به او فرزندى عنایت مى‌کند، یک روز در مقام نام‌گذاری این فرزند برمى‌آید. آیا این وضع هست یا نه‌؟ آیا فی‌نفسه، این «شعبه من الوضع ام لا»؟ آیا فرق است بین این کسى که براى فرزند خودش نام‌گذاری مى‌کند و بین آن‌کسى که براى ماهیت انسان مى‌خواهد کلمه انسان را قرار بدهد؟ در ماهیت وضع چه فرقى هست بین این دو؟ کسى که دارد براى فرزندش نام‌گذاری مى‌کند، مى‌گوید من نام على را براى فرزند خودم انتخاب کردم. او وجداناً چه‌کار کرده است‌؟ خود ما در مقام چه‌کار مى‌کنیم‌؟ آیا مى‌گوییم که بین کلمه على و بین این مولود، مى‌خواهیم ایجاد اتحاد و هو هویت کنیم‌؟ آیا از این کارها مى‌خواهیم بکنیم‌؟

تازه ما که طلبه هستیم این معنا را نمى‌فهمیم آن رعیتى که براى بچه‌اش نام‌گذاری مى‌کند، آن عوامى که این اصطلاحات گیج‌کننده به گوشش نخورده، او در مقام نام‌گذاری، اگر کسى از او بپرسد چه‌کار مى‌کنى‌؟ مى‌گوید مى‌خواهم براى فرزندم اسم قرار بدهم. مى‌گوییم: براى چه‌؟ چه‌کار مى‌خواهى بکنى‌؟ مى‌گوید: خوب فرزندم هست مى‌خواهم صدایش کنم یا دیگران با او کار دارند و مى‌خواهند صدایش کنند، مى‌خواهم یک‌لفظى که دال بر او باشد، یک‌لفظى که وقتى انسان این لفظ‍‌ را مى‌شنود پى به این فرزند ببرد، وقتی‌که انسان این لفظ‍‌ را مى‌گوید، خود این فرزند متوجه بشود که پدرش دارد او را صدا مى‌کند. آیا بیشتر از این است که لفظى را دال بر معنا قرار مى‌دهد و لفظى را حاکى از یک معنا قرار مى‌دهد؟

ای

لینک کمکی